Destroyer (2018)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Karyn Kusama
met Nicole Kidman, Sebastian Stan en Bradley Whitford

'Destroyer' volgt een LAPD-detective, Erin Bell genaamd, die als jonge agente undercover moest gaan in een bende in de woestijn van Californië met tragische resultaten als gevolg. Wanneer de leider van deze bende opnieuw opduikt moet ze haar weg terug zien te vinden via voormalige leden. Ze beseft echter niet dat deze actie haar hele leven voor altijd zal veranderen.

avatar van Icer
Zonder vooraf naar de recensies te kijken deze film 'ingewandeld'. Voor mij was het een aangename verrassing. De verhaallijn past persoonlijk goed en aan de pruik van Kidman heb ik verder geen aandacht geschonken.

Voor mij in ieder geval een 8 waard, moet ik wel even opmerken dat ik vooraf eerst 'Serenity' heb gekeken (en dat was dan ook helemaal niks).

Oh ja, de sexscene met 'handwerk' is opvallend te noemen, Kidman heeft zeker een tijdje tulpen 'gekopt'.

Wat een slechte langdradige saaie film. Blijkbaar wordt er hier aleen maar naar de acteurs gekeken . Nu begrijp ik waarom zoveel flutfilms een goede beoordeling krijgen

avatar van Noodless
Tegenvallend zonder meer. De cast weet de film ook niet op te krikken , maar het is vooral de lange saaie uitwerking van het verhaal dat de film min of meer keldert. Redelijk wat chaotische sprongen tussen heden en verleden waarbij de overgangen de spanningsopbouw wat in de weg staat. Matige film ! 5/10

avatar van IH88
“I didn't want you to be like me. I'm mad, I'm still fucking mad, it's burned a circuit in my brain.”

Hier had veel meer uitgehaald kunnen worden. Regisseur Karyn Kusama heeft met Destroyer een sfeervolle film gemaakt met sterk acteerwerk van Kidman, Sebastian Stan en Maslany. Dit is misschien een andere rol dan we van Kidman gewend zijn, maar ik moest toch ook vaak aan Charlize Theron in Monster denken.

En dan maakte Theron toch meer indruk, want het feit dat ik meer sympathie had voor een seriemoordenaar dan een corrupte FBI-agente spreekt niet in het voordeel van Kidman. Destroyer wil graag indruk maken als spannende drugsfilm en als een persoonlijk drama, maar op beide punten schiet de film tekort. Slecht is Destroyer zeker niet, maar Kusama en de scriptschrijvers hadden hier toch veel meer uit kunnen halen.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Goed gedragen.

Speciaal voor Destroyer werd Nicole Kidman weer in oude staat hersteld, met alle mogelijk middelen waaronder een iets te opvallende pruik. Maar goed, tijdens films met de Australische actrice - die inmiddels een boegbeeld is van de plastische chirurgie - moet je altijd even voorbij het neppe uiterlijk kijken. Dat lukt bij Destroyer best aardig. Mede omdat het script in orde is, de spanning fijn wordt opgebouwd en de film degelijk tot mooi geschoten is. En vanwege Kidman, het moet gezegd.

Regisseuse Karyn Kusama weet al jaren hoe je de kijker een puike film voorschotelt. En ook hier slaagt ze erin een boeiende misdaadfilm neer te zetten, die goed gedragen wordt door Kidman. Het verhaal steekt prima in elkaar, maar tegen het einde vertilt men zich aan een twist die met de verhaallijn speelt. Voor wie hem mist, het doet wat gekunsteld aan. Daarnaast worden ineens alle clichés aangewend tijdens de laatste beelden. Onnodig eroverheen, maar het voorgaande is zeker de moeite waard.

***½

Met dank aan The Searchers voor het recensie-exemplaar.

Goeie film waarin een voormalig agente geconfronteerd wordt met een zaak uit haar verleden. Een soms ietwat ouderwets aandoende politie-thriller (positief bedoeld) met een onderhoudend verhaal en een boeiend genoeg hoofdpersonage. Hier en daar sfeervol en hier en daar spannend. Nicole Kidman is een niet voor de hand liggende castingkeuze, maar ze weet absoluut te overtuigen. Met gemak 3.5 sterren.

Ik heb al betere films gezien met Nicole Kidman, maar het is vooral zij die deze film naar een hoger niveau tilt.
Vooral de oudere versie van haar personage is verbluffend, met een pluim voor de make up artists, want Kidman is bijna onherkenbaar. Het deed me dadelijk denken aan Charlize Theron in Monster.
Het verhaal is dus redelijk goed, met een wel grote verrassing op het einde van de film.
Kortom: dankzij Kidman een best goede film, en de juiste keuze dat men haar voor deze rol heeft genomen.

avatar van Onceuponanytime
De film weet mij niet te bekoren. Knabbelende, slome vooruitgang qua verhaal en de rol van Nicole Kidman enerveert mij...

avatar van MovieMind
Na een kwartier ofzo al afgezet want vond Kidman in de rol die ze vertolkte totaal niet geloofwaardig.
Zegt verder niets over de film, maar het begin was voor mij niet overtuigend genoeg om verder te kijken.

avatar van Pastaman
Overbodige film
Gemaakt door een overbodige regisseur
Voor een overbodig publiek

Pastaman schreef:
Overbodige film
Gemaakt door een overbodige regisseur
Voor een overbodig publiek

Behoor je na het kijken van deze film ook niet tot dat overbodige publiek?

avatar van Boneka
Geen bijster goede film, maar ook niet super slecht. Maar toch wel naar beneden afgerond. Een dikke 5.

Het begint al met een beeld waar ik geen fan van ben. Vooral grauw en soms overbelicht. Enige ruis zien we ook. Uiteraard is hiervoor gekozen om het geheel vooral down neer te zetten. Het is uiteindelijk een deprimerend drama geworden. Drama met een stukje actie. An sich begint ie aardig al heb ik me de in de hele film lopen afvragen hoe het komt dat ze er zo uit ziet. Was er dan iets speciaals gebeurd? Nee. Dat zou je wel verwachten, maar kennelijk was ze sterk afgegleden en aan de drank geraakt. Dat werd in ieder geval niet echt duidelijk. De metamorfose was wel erg groot voor de mislukte overal en kennelijk ver daarna. Ook de husselende beelden deed deze film niet echt goed. Bij tijd en wijle was ik een beetje de draad kwijt. Dat kwam weer terug naar het einde toe, maar toch heden en verleden zat er wel heel veel doorheen gewikkeld.

Ook de relatie met haar dochter en vriend kon mij niet echt bekoren. Het verhaal ging dan nog wel en de dramatische muziek was mooier dan de film deed overkomen. Naar het einde toe begon ik mij eigenlijk steeds meer te vervelen en vond ik ook de samenhang van alles wat los zand. Zoals zo vaak een eenling in het korps die over alles anders denkt en haar eigen padje kiest. Dit was 'm net niet ondanks de mooie muziek.

Film 2.5
Beeld 3.5
Geluid 5.0
Extra's geen

avatar van Grindhouse62
scorsese schreef:
Helemaal mee eens. Qua stijl komt deze goede film wel overeen met de politiefilms uit de jaren 70. Lekker grauw en grimmig. Verhaaltechnisch is de film boeiend en houd de aandacht stevig vast. De stadse sfeer, die goed in beeld wordt gebracht, draagt zeker bij aan het geheel.De acteerprestaties zijn goed, net als de aankleding, locaties en make up prima zijn. Hoewel er weinig actie in zit, is dit een zeer onderhoudende film. Een 3.5

avatar van Daan258
Zonde van de lange speelduur.

Zeker geen erg slechte film maar omdat er niet erg veel in de film gebeurd en de speelduur dan te lang is was het voor mij allemaal net niet. Wel goed acteerwerk van Nicole Kidman. Ze is bijna niet te herkennen in de film.
Alsnog redelijk goed vermaak.

Walter S. schreef:

Laat me raden, ze ging ook niet naar de wc...

Hahahaha

avatar van Elchapo
Kidman had ik never nooit niet herkend en niet alleen vanwege haar pruik.Ze acteerd goed in deze film,alleen is het verhaal rete saai en duurt veel te lang.....2 stars.