The Aeronauts (2019)

Verenigd Koninkrijk
Biografie / Avontuur

geregisseerd door Tom Harper
met Felicity Jones, Eddie Redmayne en Zander James

In 1862 besluiten de rijke pilote Amelia Wren en de ambitieuze wetenschapper James Glaisher onderzoek te doen met behulp van hun luchtballon. Ze willen zo hoog mogelijk vliegen, hoger dan al wie hen in de geschiedenis zijn voorgegaan. Deze reis is zeker niet zonder gevaar en het duo komt in een gevecht op leven en dood terecht. De kans op overleving is zeer gering.

The Aeronauts Release Moves to December for Limited Run – /Film - slashfilm.com

Niet ondenkbaar dat hij hier dan helemaal niet uitkomt, maar je weet het niet.

Bij Amazon Prime Video:
straight to VOD voor ons dus, inderdaad.

John Milton

Toch nog! Vanaf donderdag 12 december in de bioscoop (The Searchers)

avatar van John Milton
Ik had het gezien, valt weer mee

De film scoort redelijk goed bij de recensenten maar het publiek moet er niets van hebben want de bezoekersscores zijn laag en de film lijkt niet lang in de bioscopen te draaien. Ik heb geen idee waarom de bezoekers de film niet leuk vinden want het is geen moeilijke film, integendeel: het is een hele simpele maar bloedmooie en spannende avonturenfilm, een soort Gravity (2013) - MovieMeter.nl – die wel een bioscoophit was – hoog in de lucht in plaats van in de ruimte hetgeen ook nog een soort Free Solo (2018) - MovieMeter.nl-spanning geeft met alle acrobatiek 10.000 meter boven de grond (want uiteraard moeten onze helden de meest spectaculaire dingen bedenken en doen om telkens weer in de meest uitzichtloze situaties door het oog van de naald te kruipen).

In ieder geval zijn de beelden prachtig en de avonturen adembenemend. De achtergrondverhalen c.q. uitwerking van personages en wetenschappelijke doorbraken steken daar bleek bij af maar Felicity Jones brengt een fijne energie mee en de film heeft zelfs enige diepgang in zijn lessen over wat belangrijk is hetgeen volgens de film niet (alleen) het theoretisch perspectief van Newton is maar schoonheid en de wereld veranderen. Nu de film gaat over het begin van de moderne wetenschap van het weer had ik verwacht dat de film iets over de huidige klimaatcrisis zou zeggen c.q. dat de film om die reden is gemaakt, maar daar blijkt niets van hetgeen ook niet nodig is.

Kortom, het is gewoon een prima film die echt meer bezoekers verdient. Wel zijn de beelden zo spectaculair dat buitenlandse critici benadrukken dat deze film op het allergrootste scherm moet worden bekeken terwijl de film in Nederland alleen op de allerkleinste filmhuisschermen lijkt te draaien. Dat is heel jammer.

avatar van Grindhouse62
Ik heb zojuist The Aeronauts gezien en laat mij direct voorop stellen dat ik niet zo'n liefhebber ben van films die gaan over de luchtvaart (geschiedenis) ect. Maar kijk sommige wel. The Aviator uit 2004 vond ik maar matig. Ik vond The Aeronauts ook matig qua verhaal met te veel flashbacks en daar ben ik ook geen liefhebber van als er te veel in zitten. De aankleding, sets zijn goed en het camerawerk qua luchtopnames schitterend. Geen voldoende. Een 2.5

avatar van nachtvlinder
Net gekeken. Best heftige film, zeker als dit echt gebeurd is, dan is het helemaal bijzonder. Ik kreeg het er spaans benauwd van.
Zeer kijkenswaard... Zeker ook de flashbacks... Aanrader
Maar ik lees net dat er veel bijgefantaseerd is, de dame die zelfs de hoofdrol speelt en de inspirator hebben nooit bestaan..... jammer,

avatar van Pazmaster
Best aardig, het verhaal verveelt niet en de cast levert prima werk. Wel jammer dat er is gekozen voor een fictief personage, Amelia Wren, ipv Henry Tracey Coxwell eer aan te doen. Wat mij betreft is de categorie "biografie" dan ook niet van toepassing. Halfje eraf daarvoor, maar ondanks dat wel vermakelijk.

avatar van schumacher
Best een leuke en vermakelijke film.
De flashbacks stoorden niet, die waren net nodig ook voor afwisseling want had men 100 min in een ballon laten tonen zou ik waarschijnlijk afhaken.

Een heel lekkere avonturenfilm. Er is geen enkele reden waarom een in 1862 gesitueerd verhaal over twee onderzoekers in een luchtballon boeiend zou moeten zijn, dus Harper verdient een groot compliment dat hij met The Aeronauts een film aflevert die van begin tot eind de aandacht moeiteloos kan vasthouden. Historisch wellicht niet helemaal accuraat maar wat geeft het als je zo een opwindende achtbaanrit aan je voorbij ziet trekken? Enig punt van kritiek is dat er af en toe wel erg nadrukkelijk gezocht wordt naar gelikt amusement voor het grote publiek, want de diverse stunts die met name supervrouw Jones moet uitvoeren zien er weliswaar ongehoord spectaculair uit, helemaal geloofwaardig is het niet. Eerste klas acteerwerk van Redmayne(die eindelijk eens een redelijk gewoon mens mag spelen) en vooral Felicity Jones die een onverwachte intensiteit in haar rol stopt, waardoor dit vooral haar film is geworden. Mooie chemie ook tussen de twee hoofdrolspelers.

avatar van John Milton
Het ziet er allemaal behoorlijk goed uit, en bij vlagen is het flink spannend, mede dankzij de score van Steven Price die Gravity ook al zo'n nagelbijter maakte in de bioscoop. Helaas werkte The Aeronauts voor mij niet zo goed als Cuaróns film; de dialogen en onwaarschijnlijkheden haalden me er misschien net teveel uit. Met de flashbacks en niet echt uit de verf komende karakters als Glaishers vader (Courtenay) en steunpilaar (Patel) werd het toch ook iets rommelig. Misschien durfden ze het niet aan om het echt ononderbroken single location te maken voor het grootste gedeelte van de film, who knows.

Al met al prima vermaak voor een Eerste Kerstdag, maar memorabel vond ik het niet.

de film is zeker het bekijken waard , goed verhaal (gebaseerd op waarheid dan nog wel) , goed geacteerd , de special effects vallen mee , niet te saai , natuurlijk een beetje voorspelbaar , toch een meevaller !

avatar van macrobody
Leuke onderhoudende film.

avatar van james_cameron
Spannende, goedgemaakte avonturenfilm over de rijke pilote Amelia Wren en de ambitieuze wetenschapper James Glaisher, die in 1862 een hachelijke vlucht in een luchtballon maken. Een beetje eenzijdig hier en daar, maar gelukkig is de relatie tussen de twee hoofdrolspelers mooi uitgewerkt en zijn er fraaie flashbacks in het verhaal verweven. Daarnaast oogt alles behoorlijk spectaculair.

En nu op Amazon prime te zien

avatar van IH88
“You are the only person who could fly us higher than anyone has ever been.”

Sterke film met geweldig acteerwerk van Eddie Redmayne en Felicity Jones. Vooral Jones is uitstekend op dreef en zorgt voor wat humor, levendigheid en pit in een film die anders best wel een zoutloos avontuur op had kunnen leveren. Redmayne doet het goed, maar zijn eentonige en voorspelbare acteerwerk gaat wat vervelen (zijn gezichtsexpressies kan ik nu wel dromen). Uiteindelijk is dit de film van Jones, en ook de schitterende beelden, de special effects en het avontuurlijke en interessante verhaal zorgen ervoor dat The Aeronauts boeiend blijft om naar te kijken.

Zeker niet verkeerd.

Al verbaast het mij uiteindelijk wel dat dzeze nog de bioscoop gehaald heeft, want net daar lag voor mij het enige probleem. De film had best wat meer budget mogen hebben, zodat de scenes in de lucht net dat beetje realistischer aanvoelden. Nu is het green screen gevoel iets te sterk aanwezig. Had dus iets meer een échte blockbuster mogen zijn.

Maar verder toch meer dan behoorlijk. Een redelijk pure avonturenfilm met een best eigen uitgangspunt. Niet dat het nu zo geweldig creatief of origineel is, maar is het toch al wat films gezien en volgens mij nog nooit eentje over dit onderwerp. Dat maakt het toch al wat leuker.

Begin is wat traag, met teveel scenes die de aanloop vormen naar de ballonvlucht, het tweede deel is dan ook een stuk aangenamer en spannender. Fijne acteurs ook, een paar spannende scenes, ook wel een paar visueel mooie scenes, al voelen die vaak iets meer als fantasy dan realiteit aan.

Uiteindelijk best mee geamuseerd. Ook fijn dat de film niet al te lang duurt, 100 minuutjes was ook gewoon genoeg voor dit verhaal. Zweeft een beetje tussen de 3 en 3.5 in, maar ik heb er weinig problemen mee om hier netjes naar boven af te ronden.

avatar van DjBranco Official
Heb de film ook net gezien en de film is zo onrealistisch dat de film fouten gelijk opvallen. Een luchtballon heeft ten eerste een gas brander nodig om hete lucht te voeren. Zonder hete lucht gaat zo'n ballon niet eens in de lucht. En hun haddeb geen brander. Fout 1. Dan zitten ze in een lucht ballon op 2 km hoogte zonder zuchtje wind?? Geen beweging in hun haar te zien en die vent zit op 2 km hoogte een logboek te schrijven zonder dat het boek van de tafel waait. En zo heb ik nog meer voirbeelden die gewoon echt onlogisch zijn en deze fouten zullen de mensen wel in de trailer al gezien hebben. Vandaar minder interesse hebben. Deze film bevat zoveel fouten.. is de moeite niet waard. Als he 2 km in de lucht bent met een luchtballon dan waait het van alle kanten om je heen en tocht en trekt het van alle kanten. In deze film is dat allemaal niet het geval. Dan laat die man een duif los op 2 km hoogte... sorry duiven vliegen max 600 meter hoog. Bij 2 km overleeft de duif het niet eens. Heb de film ook binnen 30 min uit gezet en weg gegooit. Veel te nep en veel te onlogisch

Goeie film waarin een pilote en wetenschapper met een luchtballon zo hoog mogelijk willen de lucht in willen. Op zich onderhoudend verteld waarin de recordpoging wordt afgewisseld met flashbacks (echter zijn deze niet altijd even boeiend). Mede door het prachtige camerawerk ziet de ballonvaart er prachtig en spectaculair uit. De tweede helft wordt ook redelijk spannend. Met gemak 3.5 sterren.