News of the World (2020)

Verenigde Staten / China
Drama / Western

geregisseerd door Paul Greengrass
met Tom Hanks, Helena Zengel en Elizabeth Marvel

De nasleep van de Amerikaanse Burgeroorlog. Een nieuwslezer reist door de staat Texas om het nieuws over de turbulente gebeurtenissen van de oorlog te verspreiden. Onderweg komt hij in aanraking met een jong weesmeisje, wier ouders werden vermoord door een Indiaanse stam. Hij tracht vervolgens het meisje naar haar familie in San Antonio te brengen.

avatar van Capablanca
Geen moment verveeld met deze film. Niet spectaculair, wel aangenaam en soms ontroerend.

Wel een mooie film met goed acteerwerk en een mooi verhaal. Op een paar spannende scènes na vond ik het ondanks het goede verhaal wel een beetje langdradig en een beetje saai..

Ondanks dit heb in met toch wel vermaakt.

Wel een leuke film. Tom Hanks is altijd okay. Paar goede en spannende scenes. Hier en daar ook erg voorspelbaar maar wel een aanrader voor wie 2 uurtjes vermaak wil. voor mij 3,5*

avatar van Pecore
Formulewerk en daarom wat aan de saaie kant. Het kleurt allemaal zo erg binnen de lijntjes dat het geheel de allure heeft van een jeugdfilm.

avatar van tommykonijn
Ik begon hier aan zonder enige verwachtingen. Ik wist zelfs niet dat Paul Greengrass achter het roer stond, terwijl hij eerder met Tom Hanks het (in mijn ogen) fantastische Captain Philips maakte. News of the World valt eigenlijk niet te vergelijken met die film. Het gaat hier om een heel kalme dramafilm die zich af en toe ontpopt tot een spannende western. Uiteindelijk is het uitgangspunt dat Hanks en de jonge Helena Zengel door het Amerikaanse landschap trekken en het is dan ook knap dat het beiden lukt om je als kijker twee uur bijna non-stop te boeien. De interactie tussen hen is interessant en ik was benieuwd hoe de onderlinge band zich verder zou ontwikkelen.

Ik snap wel dat dit gauw als een saaie film gezien kan worden. Enkele spannende scènes uitgezonderd, gebeurt er namelijk een groot deel van de film niet bijster veel. Uiteindelijk moet ik persoonlijk concluderen dat ik me niet echt verveeld heb. Ik was nergens zwaar onder de indruk, maar had tegelijkertijd nergens het gevoel dat de film me kwijt was. Een film als deze staat en valt bij de mate waarin je meeleeft met de personages en dat zat hier helemaal goed. Ook leuk dat dit beroep van 'letterlijke' nieuwslezer, dat mij eigenlijk niet bekend was, uitgelicht wordt in een film.

avatar van jipt
Sfeervol maar voorspelbaar en tegen het einde steeds minder interessant. 2,5*

avatar van pierre18
Dit soort drama is aan mij wel besteed en zonder meer met Tom Hanks er in. De beelden zijn geweldig en sfeervol in de beeld gebracht. Er wordt goed geacteerd, maar er is toch iets wat de film mist. Hij is wat aan de vlakke kant, omdat het gaat om een verloren meisje in haar eigen wereld die terug naar haar roots wordt gebracht. De chemie tussen haar en de Kaptein is er wel, maar de noodzaak van het geheel ontbreekt ten volle. Daardoor mist het enige vaart en wat spanning. Tel daarbij op dat het een en ander zeer voorspelbaar is. De zijdelingse plotjes werken gelukkig wel maar kunnen er niet voor zorgen dat het geheel een onuitwisbare indruk achterlaat. Toch wel een tikkeltje teleurstellend.

avatar van Ajax&Litmanen1
Oerdegelijk. Zoals bijna alle films met Tom Hanks gewoon oerdegelijk zijn. Hij speelt eigenlijk zelden nog een verrassende rol, is praktisch altijd een sympathieke, wijze man die niet buiten de lijntjes kleurt. Wat zijn films ook nooit meer doen. News of the world past gewoon in dit rijtje. Ik vind het prima, want ik vind Tom Hanks een ontzettend fijne acteur en een buitengewoon prettig mens waar je volgens mij geen hekel aan kunt hebben. Hopelijk kunnen we nog heel lang van hem genieten. Hij is een beetje als die vriendelijke, oude oom die altijd op je verjaardag komt en ook al heeft hij nooit spannende dingen te vertellen, hij is er wel weer en je bent altijd blij hem te zien.

Deze western is traag, maar boeit wel. Strak gefilmd, mooie landschappen, fijne soundtrack en solide acteerwerk van hem en Helena Zengel. Er valt nauwelijks wat op de film aan te merken, behalve dat het allemaal weinig verrassend is. Maar de film kijkt lekker rustig als een roadmovie weg en ik heb me er twee uur prima mee vermaakt.

avatar van Basto
Paul Greengrass heeft wel een paar fijne films, maar Hanks staat vaak garant voor een saai personage. Op basis van Greengrass toch deze maar gekeken. Helaas klopte mijn voorgevoel over Hanks en weet het verhaal over een oude leger kapitein die een meisje door het wilde westen begeleid nooit echt boeiend. Het wilde westen is mooi in beeld gebracht en er zitten ook wel enkele aardige scenes in, maar het is allemaal te vlak. Kan daar Hanks niet de schuld van geven. Het is de rol die weinig om het lijf heeft. Zou bijna willen stellen dat Hanks perfect gecast is.

Risicoloze film die nergens de aandacht echt weet vast te houden. De twee personages zijn onderweg en er gebeuren wat dingen. Meer kan je van de flinterdunne plot niet maken. En zoals steeds in dit soort films begrijpen ze elkaar aanvankelijk totaal niet en eindigen ze een paar weken later met een uitgebreid vocabulaire van elkaars niet verwante talen. Zowel bij de shoot out als bij de hereniging zou je aan het scherm moeten plakken, maar mij boeide het uiteindelijk zeer matig. 2.5*

avatar van Davido
Een bijzondere film. Kalm, rustig verhaal met hier en daar spanning. Ondanks de zeer kalme omgeving en het eenvoudige verhaal blijft deze film interesseren. Je gaat op in de omgeving en hoofdrolspelers. Je blijft kijken en wilt weten waar dit eindigt.

avatar van Captain Pervert
De plot samenvatting slaat nergens op. Hij vertelt niet over de oorlog, want die is al vijf jaar voorbij. Het meisje zou ik ook niet zo definiëren want ze woonde langer bij de indianen dan bij haar ouders. En haar familie komt niet uit San Antonio, daar komt hij vandaan. Zal hem t.z.t. wel even verbeteren.

avatar van Captain Pervert
Goedzak Tom Hanks in een western. Ja, dat genre had hij nog niet gedaan.

Een goedzak met een doos chocolaatjes, een goedzak als kapitein op een schip, een goedzak die oplichter Leonardi DiCaprio achternazit, een goedzak die met hopeloos gedateerde computers heen en weer mailt met Meg Ryan, een goedzak die met een Oostblokaccent bivakkeert op een luchthaven, eentje die cryptische hints uit de Bijbel ontcijfert, eentje die Houston vertelt dat er een probleem is, eentje met AIDS, eentje die praat tegen een volleybal en eentje die PRIVATE FUCKING RYAN KOMT REDDEN oke ik stop ermee het punt is wel duidelijk.

Tom Hanks speelt meer op safe dan KFC hot wings eten met een luier om. Het is dat hij het altijd zo goed doet anders zou je echt flauw van hem worden. Hij is zo ongeveer het tegenovergestelde van Nicholas Cage. Die speelt alleen onsympathieke eikels in flops. Tom Hanks speelt goedzakken in succesvolle films. De les is hier dus: wees een goedzak, wees een Tom Hanks.

Wat Tom Hanks ook goed doet is zich omringen met kundige tegenspelers. De jonge Helena Zengel is daar een mooi voorbeeld van. Kinderen en jongvolwassenen zijn altijd een risico en kunnen een film aardig verpesten met slecht acteerwerk en andere irritatie, maar Zengel is een veelbelovende jongedame.

Samen gaan ze op roadtrip. Waarom is aanvankelijk niet helemaal duidelijk, maar natuurlijk voel je van tevoren allang aankomen dat de zoektocht van het meisje naar haar huis, metaforisch is voor de zoektocht van Kidd naar zijn spirituele rust, of zoiets.

Nou daar gaan ze dan, op roadtrip. En geloof het of niet, werkelijk alles wat je aan western clichés kunt tegenkomen, komen ze tegen. Van een vastzittend wagenwiel tot een zandstorm tot een stadje dat geregeerd wordt door een personage a la Gene Hackman in "Unforgiven": het zit erin.
Het enige wat nog ontbreekt is valsspelen met poker in een saloon met aansluitend de obligatoire knokpartij waarbij de honkytonkpiano gewoon doorspeelt. Misschien was dat iets te Bud Spencer en Terence Hill naar de smaak van Hanks, maar kom ouwe goedzak, als je toch bezig bent, prop die er dan ook in.

Hanks doet er ook goed aan om zelf de enige grote naam in de film te zijn. Meer salaris voor Hanks. Goed gedaan. De enige andere persoon met een enigszins bekende kop is Elizabeth Marvel, maar haar piepkleine rol is dan weer een veredelde cameo.

Wat ook niet echt helpt is dat Captain Kidd een kerel is die met een stapel kranten een soort voorleessessies houdt in de stadjes die hij aandoet. Talloze westerns en Colt-45 pulp boekjes van mijn opa ten spijt, ik had nog nooit van dit fenomeen gehoord. We moeten maar aannemen dat analfabetisme welig tierde in het wilde westen.

Was het dan allemaal kommer en kwel? Nee natuurlijk niet. Het is Tom Hanks. Die tekent niet voor kommer en kwel. Maar na deze film ga je echt wensen dat Hanks een keer uit zijn comfortzone stapt en een keer een slechterik speelt.

3 sterren