In the Tall Grass (2019)

Canada
Horror / Drama

geregisseerd door Vincenzo Natali
met Laysla De Oliveira, Harrison Gilbertson en Patrick Wilson

Tijdens hun tour door Kansas horen een broer en zus een jongetje om hulp roepen vanuit een veld met hoog gras. Ze besluiten het jongetje hulp aan te bieden, maar vinden al snel geen uitweg meer in het hoge gras. Daarnaast blijkt dat er iets kwaadaardigs schuil gaat in het veld.

frans123 schreef:
Ooit een film van Kubrick, Sorcese, Leone gezien met kinderen?? (laat mij anders weten...hahah)

The Shining van Kubrick, daar spelen kinderen in mee.
Lolita van Kubrick gaat over een kind.

avatar van horizons

Walter S. schreef:

The Shining van Kubrick, daar spelen kinderen in mee.
Lolita van Kubrick gaat over een kind.

Maar het blijven verhalen voor volwassenen. Lolita...Nabokov, is wel andere koek dan King.

avatar van AC1
AC1
horizons schreef:
Hugo van Scorcese.

Dat was dan ook een kinderfilm.

horizons schreef:
Hugo van Scorcese.

Het blijft een film voor volwassenen. The Tall Gras vind ik voor kinderen. Dat bedoel ik te zeggen.

avatar van AC1
AC1
frans123 schreef:

Het blijft een film voor volwassenen.

Hugo is gemaakt voor een jong publiek.

frans123 schreef:

Serieus....wat is er nou zo boeiend en spannend aan deze film? 2 uur hollen door gras...eindeloos.? Een kind dat ik wil afdrogen...en hollen ...en hollen...en hollen...
Ik weet hier op een vervolg...Een verlaten grote fabriek, en weer hollen...en hollen.
Een supermarkt en hollen....en hollen.
King kan nog even vooruit...
Het kritiekloze publiek slikt het wel.

Dit is vooral mijn mening, geen vaststaand feit . Ik pretendeer nergens dat dit een fantastische vooruitstrevende innoverende film is die iedereen omver blaast en het thriller genre naar een nieuw niveau tilt. Ik zeg dat het een fijn filmpje is met overtuigende spelers. Er zit een lekker tempo in, gaat niet te lang door. Geen verschrikkelijke schreeuwende damsel in distress. En zeker gezien het dramatische niveau van vele Netflix Originals vind ik dat deze film is geslaagd. Dat niet alles wordt uitgelegd en een beetje in het midden wordt gelaten vindt ik wel bijdrage aan de mysterieuze geest van de film. Het is geen smash hit en dat wilt het ook niet zijn geloof ik. Jammer dat je er niet van hebt kunnen genieten, smaken verschillen .

avatar van horizons
frans123 schreef:

Hugo is zoals AC1 ook aangeeft echt wel gemaakt voor de hele familie met oog erop jongeren iets te leren over de oude filmkunst.

En daarnaast vroeg je expliciet of Scorcese, Kubrick en Leone films met kinderen hadden gemaakt.

Dramatisch slechte film

Couto schreef:
Dramatisch slechte film

Dank je...Ik verwijs ze naar jou...

Voor al mijn criticasters, verwijs ik naar Couto..."Dramatisch slechte film" schrijft hij.
Dat bedoel ik...
Einde discussie.

avatar van Rickyman
Sorry Frans, ik heb me prima vermaakt met deze film.

avatar van mcdaktari
In tegenstelling tot de meeste andere Stephen King verfilmingen vond ik "In The Tall Grass" wel een aardige film. Maar ja, ik zal het maar weer op smaak houden he.

frans123 schreef:

Je vroeg of Scorcese, Kubrick en Leone films met kinderen hadden gemaakt. Niet van onderwerp veranderen als je klemgezet wordt.

Walter S. schreef:

Niks klem, de regisseurs die je noemt maakten geen films specifiek voor een jonge (cola-popcorn) doelgroep,maar voor volwassenen. Schreef Nabokov, Lolita voor kinderen..? Lolita begrijp je pas na je 18e!! Ik verander niks van onderwerp, maar onderstreep het juist, maar dat gaat blijkbaar helemaal langs je heen.. Maar als jij geniet als volwassene, de adem inhoudt, tranquillizers slikt bij The Tall Grass...prima. Ik heb echt wat anders nodig.
Couto schreef ""dramatisch slecht"..Leg hem uit waarom hij er naast zit.....

Kijk even op Imdb...""DULL".....5,6 uit 10. Mensen gooien met enen en tweeën, vinden het een verschrikkelijke film. Want laten we het daar even bij houden, dat het een ruk film is , niet door te komen.....

avatar van rep_robert
Je vergeet ook één ding continu frans123. King regisseert de films/series/miniseries niet die gebaseerd zijn op zijn boeken. Hij heeft zelf slechts 1 film geregisseerd en is bij een aantal films en (mini) series betrokken geweest bij de productie.

Een boek als de Shining heeft een fantastische verfilming van Kubrick gekregen en er is een miniserie gemaakt. Die is gelijk ook een stuk minder.
De creativiteit van een filmmaker is op dit gebied ook belangrijk. Er is veel bagger gemaakt gebaseerd op (onthoud deze zin goed) op King's werk, maar er zijn ook een aantal regelrechte meesterwerken gemaakt.
Recent is the Dark Tower een goed voorbeeld van een boekenreeks van King die op handen gedragen wordt, maar die een zwakke verfilming gekregen heeft. Dus om je mening over King te baseren op hetgeen je enkel en alleen op het scherm hebt gezien. Please do not. Lees eerst wat boeken voordat je de beste man zo ongefundeerd af zit te zeiken. De verfilmingen moet je in bijna alle gevallen los zien van zijn boeken. Zijn boeken zijn ook echt niet voor kinderen geschreven.
Overigens is in the Tall Grass slechts een kort verhaal van King. Lees dat eerst eens, want de toon in dat verhaal kan compleet anders zijn dan deze film.

In potentie kan het doodeng zijn om in een veld als dit rond te lopen. Pikkedonker, er kan iets achter je aan zitten dat jou wil vermoorden. Dat is ook de reden waarom ik veel zin had in de film. Helaas ontbreekt de spanning toch een beetje. Dat neem ik vooral de regisseur (Natali) kwalijk. Misschien dat het korte verhaal wel veel spanning bevat......ik ga King daar in ieder geval niet op afrekenen omdat ik het verhaal niet heb gelezen.

frans123 schreef:

Couto schreef ""dramatisch slecht"..Leg hem uit waarom hij er naast zit.....

Je vroeg of Scorcese, Kubrick en Leone films met kinderen hadden gemaakt. Niet of ze films voor kinderen hadden gemaakt.

avatar van HollandGermany
Wat was dit voor onzin?

avatar van Dziban

Eens Walter, het woordje "met" doet het hem. Fransje zit klem

Een adembenemende film volgens Walter
S.

Begrijpend lezen is niet je ding?
Walter S. schreef:
Ik vond de film te veel in herhaling vallen, het maakt het na een tijdje wat eentonig, terwijl het begin wel zeer okay was.

Wat betreft

Ben je inmiddels uitgeluld geloof ik.

avatar van m1chel
Is In the Tall Grass een topper in zijn genre? Nee, maar zeker ook geen slechte film. Het weet in principe moeiteloos te vermaken, maar dit soort film moeten je sowieso gewoon liggen. Het behoort meer tot de standaard King-verfilmingen die je in doorsnee voor krijgt geschoteld. Het verhaal is vrij simpel, wordt hier en daar onnodig moeilijk gemaakt (of men doet een poging om het moeilijk te laten overkomen), maar door de boot genomen gewoon prima uitgewerkt. Het dolen door het hoge gras wordt op een vrij beklemmende manier over gebracht en de introductie van de steenraakt kant noch wal in de eerste helft van de film. Hier en daar had er wel iets meer tempo in mogen zitten, waarmee een speelduur van ongeveer 85 minuten meer te rechtvaardigen had geweest. Qua acteerwerk steekt Patrick Wilson toch wel met kop en schouders boven het lange gras uit. Voor de rest niets echt bijzonders, hoewel het qua Netflix producties wel een van de betere films is als je naar de rest kijkt. 1921 was een regelrechte Netflix/King tegenvaller, maar met Geralds Game ging het niveau wel een stuk omhoog en in principe is In the Tall Grass een beetje van dat zelfde niveau als je het mij vraagt. Natuurlijk, je hebt The Shining uit 1980, waar de basis van King in tact is gehouden, maar het Kubrick-sausje de film echt afmaakte. Voor de rest heb je nog films als The Green Mile, The Shawshank Redemption en daar kan je dit standaard werkje simpelweg niet mee vergelijken. De moeite waard is het wel als je het mij vraagt, maar ik kan mij ook best voorstellen dat mensen deze film helemaal niet zo goed vinden.

Walter S. schreef:

Begrijpend lezen is niet je ding?

Wat betreft

Ben je inmiddels uitgeluld geloof ik.

Ik vind dit wangedrocht de polemiek niet waard. Een film voor pop-corn-PUBERS.

frans123 schreef:

Ik vind dit wangedrocht de polemiek niet waard. Een film voor pop-corn-PUBERS.

Ja, dat had je al een keer of tien gemeld maar daar hadden we het niet over.

De film is gebaseerd op een roman van Stephen King, gedeeltelijk weliswaar en dat merk je wel.
King heeft de gewoonte sterk te openen in zijn verhalen, dat mis je hier wel een beetje, maar ondanks de trage aanloop is de film naarmate hij vordert zeker niet slecht te noemen.
Het is, wat had je anders gedacht, een mysterieus verhaal, waarbij je steeds weer op het verkeerde been wordt gezet, je aandacht erbij houden is wel vereist.
De locatie, is steeds het hoge gras, dus veel andere beelden krijg je niet... of toch ???
Wat is dat met die rots, die plots opduikt ??
Of je daar al dan niet een antwoord op krijgt laat ik jullie zelf uitzoeken...
Ondanks dat je dus steeds tussen het hoge gras zit, zitten er in deze film toch enkele prachtige speciale effecten... Dus kijken maar

avatar van Alathir
Erg matige horrorflick. Er wordt wel geprobeerd om het wat interessant te houden door er geen alledaags slashertje van te maken maar dat lukt geen enkel moment. Dat hele timeloop-gedoe maakt het zeker niet beter. Er wordt vanalles bijgehaald maar de makers werken eigenlijk niks deftig uit.

Ik vond ook het verschil in acting opvallend. Patrick Wilson is een bekende horroracteur en als je hem dan ziet samenspelen met deze C-rangs acteurs, dan begrijp ik niet wat hij in deze film doet. De regisseur heeft natuurlijk Cube op zijn naam maar of hij dat niveau ooit nog zal halen, betwijfel ik ten stelligste.

Na een kwartier had ik het al gezien eigenlijk. Hoog gras blijft hoog gras en dat uitzicht verveelt elke minuut een beetje meer.

avatar van Flavio
Flavio (moderator)
Aantal berichten verwijderd.

avatar van Shinobi
"You made every choice. And they all led back to me."

Vincenzo Natali volg ik al sinds ik 'Cube' zag. De beste man komt altijd wel met interessante projecten op de proppen, maar deze titel is enigszins teleurstellend te noemen.

Je krijgt hier te maken met de zwangere Becky en haar broer Cal die op doorreis bij een kerk stoppen. Hun aandacht wordt getrokken door de noodkreten van een jongetje die ogenschijnlijk verdwaald is in een veld met hoog gras. Nietsvermoedend besluiten de twee het jongetje te gaan helpen, maar daardoor raken ze zelf ook in de problemen.

Er wordt een aardig gevoel van verwarring gecreëerd, omdat het hoge grasveld enkele bovennatuurlijke elementen kent. Middels het gebruik van tijd en ruimte wordt het mysterie evenzo in stand gehouden; het spelen met parallelle verhaallijnen. Op een bepaalde wijze doet het mij denken aan een 'Triangle'. Jammer genoeg speelt de geschepte mythologie de film te parten, gezien deze onduidelijk is.

Op den duur valt 'In the Tall Grass' in herhaling. Weliswaar schotelt Natali je als kijker een aantal wendingen voor die het verloop beïnvloeden, maar deze zijn simpelweg niet beklijvend genoeg. Zelf had ik graag meer iets psychologisch gezien. Uiteindelijk is dit gegeven klaarblijkelijk te mager voor een volwaardige film.

Al met al een redelijke horror, maar gezien het bronmateriaal had de speelduur gerust korter mogen zijn. Ik had eerlijk gezegd ook meer spanning verwacht.

2,5 Sterren.

avatar van james_cameron
Oké verfilming van de gelijknamige novelle van Stephen King en zoon Joe Hill, al is de plot net te dun voor iets met speelfilmlengte. De setting is evenwel best creepy en het onbehaaglijke, mysterieuze sfeertje is goed getroffen. Verder degelijk akteerwerk en vakkundige regie van Vincenzo Natali, waardoor het geheel net boven het maaiveld uit komt. Pun intended.

james_cameron schreef:

Had je geen zin met een grasmaaier te keer te gaan??

avatar van Ebenezer Scrooge
joolstein schreef:
Stephan King

Haha, op Twitter las ik ooit Michel Jackson in plaats van Michael Jackson, waarschijnlijk gewoon een typefout, maar vond ik zo grappig