In the Tall Grass (2019)

Canada
Horror / Drama

geregisseerd door Vincenzo Natali
met Laysla De Oliveira, Harrison Gilbertson en Patrick Wilson

Tijdens hun tour door Kansas horen een broer en zus een jongetje om hulp roepen vanuit een veld met hoog gras. Ze besluiten het jongetje hulp aan te bieden, maar vinden al snel geen uitweg meer in het hoge gras. Daarnaast blijkt dat er iets kwaadaardigs schuil gaat in het veld.

avatar van Crook
Dat de regisseur van de in mijn ogen toch wel memorabele culthit 'Cube (1997) - MovieMeter.nl' zich op deze productie heeft gestort is op papier een logische zet, de film deed me er bij vlagen ook aan denken. Helaas haalt het nergens dat niveau. De vloek van Netflix? Gebrek aan budget? Geen idee, maar het is wederom niet al te best met deze Netflix-productie. Saai, sloom, komt maar niet op gang, teveel van hetzelfde en dat blijft eigenlijk de hele film zo. Kostte moeite om uit te zitten. Content before quality, mensen kijken het toch wel. Nou, dat blijkt maar weer. 2**

Matige film waarin een broer en zus op doorreis een jongetje in een veld met hoog gras om hulp horen roepen. Op zich wel een origineel verhaal, maar door de opzet ontkomt het er niet aan eentonig te worden. Ook helpt het niet dat er niet echt duidelijke regels worden opgesteld en valt het allemaal in herhaling. De beelden van het hoge, groene gras zijn wel sfeervol.

avatar van SaintEye
Ik vind het een vervelende film. Eigenlijk al kort nadat de film is begonnen, wil ik eigenlijk niet nog anderhalf uur aan de film besteden. Acteerwerk prima. Mooie beelden. Maar nee, het verhaal kan me niet boeien.

avatar van 3 2 1 cut
Jeetje, een complete mindfuck ! Dit is nou wat ik noem een echte horror ! Zelfs, in mijn ogen, één van de betere Stephen King verfilmingen (met een vleugje van zijn zoon Joe Hill). Waar alles in het begin rustig verloopt word je later meegenomen in pure time-loops, inferno taferelen en complete waanzin verbeeld in prachtige beelden. Ook kenmerken van folkhorror. En dit alles met de duidelijk aanwezige invloeden van de horror-schrijfstijl van de King Familie.

En een zeer verrassend einde wat ik niet, standaard, zag aankomen.

Een mooie klassieke horrorfilm om mee de mysterieuze herfstdagen in te duiken voordat het Halloween is geweest.

Fijne terugkeer van Natali.

Ik heb het verhaal zelf niet gelezen, dus geen idee in hoeverre het allemaal overeenstemt met wat King & zoon geschreven hebben. Wel is duidelijk dat er gesleuteld is aan deze film, uit 30 bladzijden kan je namelijk moeilijk 100 minuten film puren, zelfs met wat extras voelde je af en toe dat de film ietwat stroef liep.

Beetje gek dat men vanuit zo'n korte bron toch nog naar 100 minuten is gegaan. Op zich kan een horrorfilm van 80 minuten best, dat was hier waarschijnlijk een betere keuze geweest. Maar gelukkig is Natali het nog niet verleerd en weet hij er alsnog een leuke film van te maken.

Dit is materiaal is ook perfect voor hem. Mysterieuze bedoening met een erg duister randje aan. Het doet wel denken aan andere horrors (een maisveld of grasveld hebben zo'n beetje hetzelfde desoriënterende gevoel, tijdsloopjes enzo zijn ook wel bekend terrein, toch weet Natali het spannend genoeg te houden. Mede omdat het aardig in beeld wordt gebracht en de soundtrack netjes meewerkt, ook omdat de setting optimaal benut wordt.

Afwikkeling had dan wel iets korter gekund, maar vond het uiteindelijk een leuke film. Geslaagde terugkeer van een regisseur die jammer genoeg te weinig films maakt.

avatar van rep_robert
Kan me wel redelijk vinden in Onderhond zijn mening.
Je zou op basis van het plot en de genre aanduiding verwachten naar een pure horror te kijken. Maar als je weet dat het gebaseerd is op werk van King, dan weet je dat het eerder een psychologische thriller zal zijn met bovennatuurlijke elementen.
Dat is het uiteindelijk ook wel. Het mysterie wordt goed opgebouwd in de eerste akte, maar al vrij rap krijg je door hoe het een en ander werkt in de film. Geen idee of het veel ruimte overlaat voor plotholes, hoogstwaarschijnlijk wel. Maar Natali laat de kijker ook wel redelijk in het ongewis en er heerst geen drang om alles tot in de puntjes uit te leggen aan het publiek.
De film slentert alleen een beetje door in de tweede akte. Er gebeurt niet altijd even veel om de aandacht van de kijker erbij te houden. De film begint ook wat stuurloos te worden. Alsof Natali zelf ook niet weet wat dit nou precies voor een film moet zijn.
Dit wordt enigszins hersteld richting het einde, waar de film wel prima eindigt in mijn ogen.

Achteraf blijf ik meer het idee houden dat de film uiteindelijk een briljant concept is waar uiteindelijk meer mee gedaan had kunnen worden. Ik mis achter gezien gewoon een stukje spanning. De setting was er wel naar om een nagelbijtende film te maken.

avatar van tattoobob
Toch wel een fijn filmpje dit.
Ik herken hier duidelijk een verhaal stijl van King in en dat is fijn.
Acteerwerk was tof om naar te kijken en visueel heeft deze film ook genoeg te bieden.
Verwacht geen liters bloed maar deze film is best aardig voor de King fans.

Wat beleeft iedereen toch een film anders. Zoveel negatieve reacties hier en ik vond het geweldig. Spannend, freaky, goed geacteerd, onheilspellend. Hoewel alles op 1 plek zich afspeelt, stoort dit totaal niet. Echt een van de betere netflix films!

avatar van Flat Eric
It's like watching grass grow.

Dat gevoel had ik tijdens het kijken naar deze film. Na een spannende start blijft de film maar draaien in rondjes om het gras. De kracht van herhaling werkt hier jammergenoeg niet.
Het claustrofobische van de locatie werkt prima gedurende het eerste kwartier maar daarna wordt het gewoon vervelend.
Ik kon me ook niet identificeren met de personages, ga maar allemaal dood in dat gras dacht ik.

avatar van Donnie Vallermee
Mooie natuurfilm over gras enzo ?

Biologisch goed geconcentreerd en nog diepgroen van kleur ?

Yeah goeie film (ook met het kerkje en de bowlingbaan uit 1971)

En de moraal van het verhaal??? Ik blijf toch wel met wat vraagjes zitten. Zoals waarom huppelden niet meer mensen tussen het gras gezien het aantal auto's, wat bij de kerk geparkeerd stond. En wat was nou de connectie tussen de mensen die zich wel in het gras bevonden? En wat was het kwaadaardige?

Ik heb best veel boeken van King gelezen, maar kan me dit verhaal niet herinneren. King schrijft wel meer ietwat vage verhalen. Maar of het deze keer nou door King of de verfilming, of door mijn verdroogde hersenen komt..….. Heeft dit verhaal misschien met "Children of the corn" te maken?

avatar van ZZ TOP
Prima film. Toch wel enigszins een lage score hier, maar dat komt waarschijnlijk door het logo van Netflix, die mensen vaak al negatief doet beïnvloeden in hun score. Het is sfeervol, duister, mysterieus en beklemmend. De film valt af en toe wat in herhaling en de speelduur is dik 20 minuten te lang. Maar op zich prima te doen.

avatar van Macmanus
Leuke King.

Gelukkig hebben ze een goede regisseur op de zaak gezet. Natali is net zo een regisseur als Brad Anderson. Hebben niet de bekendheid van andere genre regisseurs maar maken toch altijd opvallend aardige films.

Hier is het concept een beetje vergezocht maar Natali geeft de film leuke visuals en houdt het tempo hoog. Waardoor ik makkelijk de gehele speelduur geboeid bleef kijken. Ik dacht in het begin ook even, ga ik nu 100 minuten naar geroep kijken. Gelukkig weet Natali de beats goed te leggen en zijn de acteurs goed genoeg voor dit werk om het prima kijkvoer te maken.

Grappig genoeg tijdens het tikken even Brad Anderson opgezocht en die komt volgende week ook met een Netflix original. Prima regisseurs voor dit werk.

3.5 sterren.

avatar van joolstein
Gras, hoe vorm je iets gewoons als hoge grasvelden tot iets verontrustends en engs? Regisseur Vincenzo Natali slaagt erin om zeker in de eerste act succesvolle spanning te tonen. Misschien niet zozeer eng maar dan wel zeker creepy. Echter regisseur Natali heeft het niet makkelijk met deze verfilming van de gelijknamige novelle geschreven door Stephen King en zijn zoon Joe Hill. Want naast gras is er de nachtmerrieachtige angst voor ... een grote rots?! En dan blijkt het veld ook nog een soort tijdparadox te zijn?

Het is dan ook een zware taak om een ​​onlogisch scenario logisch te laten begrijpen.De sfeer die het gras als een levend kwaadaardig wezen in beeld brengt is unheimisch en onheilspellend, en het geluid dat het gras maakt geeft het een occulte sfeer.Dit werkt goed maar uiteindelijk maar tijdelijk. Een bijkomstig nadeel is dat het script net iets te mager is. Dit uit zich vooral in de bijna anonieme personages die dan ook te wensen overlaten. Nu is het acteerwerk ook niets bijzonders maar het is nog goed genoeg. Regisseur Vincenzo Natali probeert één en ander op te vangen door mooie sfeervolle shots en surrealistische grafische beelden te tonen. Helaas weten die beelden maar gedeeltelijk te overtuigen.

Het E-boek heb ik niet gelezen hierdoor ben ik niet bekend met het originele verhaal. Zodoende kan ik ook niet goed oordelen in hoeverre dit een puur horrorverhaal was! Maar in de film zijn het meer elementen van horror dan dat het een echte volbloed horror was. Ook is de film te opzichten van het boek best lang. Dat neemt niet weg dat de film er mooi uit ziet. Al met al is dit ook visueel mooier dan vele andere streaming-originelen van de laatste tijd, en moet het ook niet gemakkelijk zijn geweest om een steen en gras, best onheilspellend in beeld te brengen! De regisseur verdiend dus alle lof om hiervan een erg prettige film te maken!

avatar van john mcclane 2
over het algemeen kan ik het horror werk van regisseur Vincenzo Natali heel erg waarderen .
Hier slaat hij wonderbaarlijk de plank mis .
En weer blijkt dat een verfilming van king ,in dit geval samen met zijn zoon absoluut niet garant staat voor de betere horror film .
Het had een erg goede mindfuck kunnen zijn ( wat het pretendeert) maar het gaat maar door .
Het einde was best oke , en er zitten een paar psychedelische momenten ( de rare heden verleden door erkaar vind ik ook erg intrigerend ) tussen die het nog een beetje de moeite waard maken , maar je blijft ook met een paar vragen zitten , waarbij ik erg benieuwd ben of het boek wel antwoorden gaf .
2,5.

avatar van Alathir
Erg matige horrorflick. Er wordt wel geprobeerd om het wat interessant te houden door er geen alledaags slashertje van te maken maar dat lukt geen enkel moment. Dat hele timeloop-gedoe maakt het zeker niet beter. Er wordt vanalles bijgehaald maar de makers werken eigenlijk niks deftig uit.

Ik vond ook het verschil in acting opvallend. Patrick Wilson is een bekende horroracteur en als je hem dan ziet samenspelen met deze C-rangs acteurs, dan begrijp ik niet wat hij in deze film doet. De regisseur heeft natuurlijk Cube op zijn naam maar of hij dat niveau ooit nog zal halen, betwijfel ik ten stelligste.

Na een kwartier had ik het al gezien eigenlijk. Hoog gras blijft hoog gras en dat uitzicht verveelt elke minuut een beetje meer.

avatar van Shinobi
"You made every choice. And they all led back to me."

Vincenzo Natali volg ik al sinds ik 'Cube' zag. De beste man komt altijd wel met interessante projecten op de proppen, maar deze titel is enigszins teleurstellend te noemen.

Je krijgt hier te maken met de zwangere Becky en haar broer Cal die op doorreis bij een kerk stoppen. Hun aandacht wordt getrokken door de noodkreten van een jongetje die ogenschijnlijk verdwaald is in een veld met hoog gras. Nietsvermoedend besluiten de twee het jongetje te gaan helpen, maar daardoor raken ze zelf ook in de problemen.

Er wordt een aardig gevoel van verwarring gecreëerd, omdat het hoge grasveld enkele bovennatuurlijke elementen kent. Middels het gebruik van tijd en ruimte wordt het mysterie evenzo in stand gehouden; het spelen met parallelle verhaallijnen. Op een bepaalde wijze doet het mij denken aan een 'Triangle'. Jammer genoeg speelt de geschepte mythologie de film te parten, gezien deze onduidelijk is.

Op den duur valt 'In the Tall Grass' in herhaling. Weliswaar schotelt Natali je als kijker een aantal wendingen voor die het verloop beïnvloeden, maar deze zijn simpelweg niet beklijvend genoeg. Zelf had ik graag meer iets psychologisch gezien. Uiteindelijk is dit gegeven klaarblijkelijk te mager voor een volwaardige film.

Al met al een redelijke horror, maar gezien het bronmateriaal had de speelduur gerust korter mogen zijn. Ik had eerlijk gezegd ook meer spanning verwacht.

2,5 Sterren.

avatar van james_cameron
Oké verfilming van de gelijknamige novelle van Stephen King en zoon Joe Hill, al is de plot net te dun voor iets met speelfilmlengte. De setting is evenwel best creepy en het onbehaaglijke, mysterieuze sfeertje is goed getroffen. Verder degelijk akteerwerk en vakkundige regie van Vincenzo Natali, waardoor het geheel net boven het maaiveld uit komt. Pun intended.

avatar van kleintje 2
Om mijn eerdere bericht te versterken. Hierbij mijn volledige review.

Officiële cijfer [volgens mijn eigen model]: 6,3/10

Nadat Netflix eerder in 2017 al twee nouvelle verfilmingen van Stephen King regisseerde, kwam de streamingdienst op 4 oktober 2019 met de derde nouvelle verfilming. Ditmaal kreeg de korte nouvelle, genaamd In The Tall Grass, de kans om in de spotlights te staan.

Door een film als dit op Netflix te releasen geeft het de film een kans met een werkelijk groter publiek in aanraking te komen dan door het in de bioscopen te laten draaien. De trailer, die eerder al door Netflix op YouTube werd vrijgegeven, kan met een korrel zout vergeleken worden met eerdere verfilmingen. Het gaf niet veel vrij van het plot en het hield alles een beetje mysterieus, wat we van King films gewend zijn. Ook over de poster kan op dezelfde manier worden gedacht. Dit is dan ook de gedachtegang waarmee je de film ingaat, gewoon een nieuwe Stephen King bioscoopfilm.

Maar eenmaal beginnend aan de film, krijg je toch het kleine kietelende gevoel van een goedkopere productie. Je start met twee hoofdpersonen die richting San Diego rijden [waarvoor is onbekend]. Je start dus met niets en naarmate je dieper in het verhaal raakt, kom je eigenlijk niet echt verder. Een roep van een jongetje uit het hoge gras drijft de hoofdpersonages uit de auto het hoge gras in, waar alle mysterie plaatsvindt. Daarna wordt het zowel irriterend als intrigerend. De acteurs wisten hun rol overtuigend genoeg te spelen om het indruk te laten maken. Het gevoel is goed genoeg voor de King standaard en de film weet je ook zeker wel met zich mee te slepen [of je dat nu wilt of niet]. Eenmaal begonnen zal je het niet afzetten. De opmaak is ditmaal dan wel wat makkelijker dan anders [enkel een massief grasveld], maar het laat zich zeker niet uit de weg slaan. De opmaak kan daardoor ook erg goed vergeleken worden met een professionele King film. Het gebruik van muziek en camerawerk is vrij basic, de film weet een mooie dramatische Main-Theme neer te zetten en de gemaakte shots weten je mee te slepen. De visuele en speciale effecten doen hun plichtsmatige werk en geven de gebeurtenissen net dat realistische gevoel dat nodig is om de spanning erin te houden. Het dialoog en de karakterontwikkeling zijn de voornaamste punten waar de aandacht aan voorbij gaat. Je kent de karakters slechts bij hun namen en bij drie ervan krijg je ietsjes meer achtergrondverhaal te horen [de reden voor de reis naar San Diego]. Je leert de karakters niet kennen en je voelt er ook geen daadwerkelijke band mee. De dialoog is leeg en bestaat voornamelijk uit wanhopige kreten, gillen en mogelijke manieren om uit het gras te ontsnappen. De karakters proberen in de film ook niet echt elkaar te leren kennen, wat tergend is.

Het verhaal is de reden om de film door te zitten, om enige kredietwaardige lof aan deze film toe te reiken. Een erg complexe emotionele onderliggende laag was in deze film te bespeuren. En het mysterie van het hoge gras krijgt uitleg, maar niet genoeg. De regisseur weet in deze film niet de juiste balans te vinden tussen verborgen emotionele ondertoon en het mysterie van waar het gras voor dient en wat het inhoudt, want tussen de twee zit daadwerkelijk een indrukwekkend verband waar in de film maar weinig over gesproken wordt. Aan mysterie is er dan ook geen gebrek, eerder veel teveel. Je raakt zo naar binnen getrokken, maar niet genoeg om het uit jezelf te kunnen begrijpen. In dit verhaal zou een dergelijke plottwist of scène met uitleg erg goed op zijn plaats vallen. Maar helaas pindakaas, er is geen hulp aangebracht om dit boven water te brengen. Enkel degenen die bereid zijn diep te duiken kunnen enige aanwijzingen vinden, maar dat is zo lastig dat het onnavolgbaar wordt. Als die balans gevonden was zou het de film zo veel meer intrigerend maken.

Toch hoeft deze film niet als volledig fiasco gezien te worden. Het ligt slechts aan zijn ingewikkelde verhaalstructuur waardoor deze film zijn kritieken krijgt, wat begrijpelijk is. Al met al een film die geslaagd genoeg is voor een avondje film, maar helaas te slecht voor een opkomende King klassieker.

Recensie door: Wouter van de Sanden [AKA Kleintje 2]
Film gezien op: 14/10/2019
Recensie geschreven op: 14/10/2019

avatar van wibro
Vreselijke film. Met veel moeite afgekeken. Gras, gras en nog eens gras. Hollen, hollen en nog eens hollen. Veel modder en dan ook nog eens veel vallen in de modder. Veel regen, zowel in de film en bij mij thuis. Veel geschreeuw en een kid dat blijft schreeuwen: Help me out of here. En waar gaat het allemaal over. Ik zou het niet weten. Ik zag op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer of te wel - dat is beter gezegd - ik zag door het gras het gras niet meer. Neen, gauw vergeten deze film.

avatar van Collins
De atmosfeer is wel het sterkste punt van deze film. Duister en claustrofobisch is het doolhof van hoog gras dat de setting van de film vormt. Een magnifieke setting. De angst van de personages om te verdwalen en elkaar uit het oog te verliezen, komt er goed in naar voren. Een prima setting in een prima scenario dat de beperkingen en tegenslagen die de personages door het kwade gras ondervinden, heel fraai vertaalt naar een aangename horrorfilm.
Een film naar een novelle van Stephen King en zoon Joe Hill. De horror die het gras teweeg brengt is op schrift goed en sfeervol te vatten. Op beeld is dat minder eenvoudig. Het lukt regisseur Vincenzo Natali goed. Door de kijker langzaam en stapsgewijs mee te voeren in het hoge gras, krijgt die een aardige indruk van de vervreemding en de terreur die de groene wereld de personages oplegt.
Vanaf de eerste stap in het gras is er dreiging. Stap voor stap ontpopt zich de wereld van het hoge gras als een overheersende aanwezigheid. Het gebeurt beetje bij beetje. Als kijker word je meegesleurd in de waanzin en de wanhoop die zich heel geleidelijk meester maakt van de personages, die zich gaandeweg bewust worden van hun onmacht. Spannend.
De camera speelt een belangrijke rol. De camera maakt met regelmaat trage gangen door het gras om het claustrofobische gevoel nog eens flink aan te wakkeren. De camera zit dicht op de personages en vangt heel doeltreffend hun emotioneel instabiele staat, hun woede en hun radeloosheid.
Er zijn wat jump scares. Er is wat gore. Er is esthetiek. Op een bepaald moment legt de camera een waterdruppel vast die zich aan een grashalm heeft gehecht. In de druppel zien we in spiegelbeeld de verschrikkelijke hel waaruit de personages een uitweg trachten te vinden. Als een tweede druppel op de eerste druppel botst en één wordt met de eerste, valt de nieuw gevormde druppel van de grashalm naar beneden en spat uit elkaar. Het fascinerende beeld dat in eerste instantie rust en schoonheid uitstraalt, verandert door de uiteenspattende druppel ineens in een beeld van intense gruwel en shock. Echt prachtig.
In de film wordt flink gebruik gemaakt van time-lapse fotografie en slow motion alsook van extreme closeups en beelden vanuit vogelperspectief. De afwisseling werkt verontrustend en benauwend. De vereenzelviging met de lijdende personages (die als karakter overigens weinig interessant zijn) is in dit horrordecor niet moeilijk.
En zo zorgt een stuk land met daarop meterslange stengels van groen gras waarin onwetende en radeloze personages rondlopen voor een fijne sinistere film.

avatar van Noodless
Eigenlijk weet ik na de aftiteling nu niet goed wat ik heb gezien. Het mysterieuze verhaal blijft door tal van wendingen via verleden - heden overlappingen aan het einde van de rit zitten met nog heel wat vraagtekens. Nochtans is de setting en de sfeer uitstekend. Het gevoel van het kwade heerst in het hoge gras dat op een mooie manier wordt gefilmd. Het claustrofobische gevoel is zeker aanwezig door de manier van filmen. Het camerawerk is hier wel een pluspunt. Een fantastisch beeld is bijvoorbeeld de scène met de waterdruppels. Maar ook vogelperspectiefbeelden, slow motion en mooie close-ups zorgen voor knappe beelden. En toch weet de film mij niet te overtuigen. Niet alleen door het vage verhaal, maar ook de personages zijn zwak uitgewerkt. Met geen enkel personage weet je mee te gaan in het verhaal en echt spannend wordt het niet. Conclusie : ondanks het goede camerawerk en de sfeervolle setting is dit een matige film. 5/10

avatar van sinterklaas
Na de Science Fiction loopbaan lijkt Natali zich op de horror gericht te hebben.

En dit was zeker geen verkeerde Netflix-productie. Een verfilming van een kort luisterverhaal van vader en zoon King leek me nou niet zo overtuigend. Als het nou gewoon een boek van papier was en op zijn minst 400 pagina's zou hebben... Maar de samenloop is eigenlijk ook wel uit te werken op 50 blz. In the tall grass is een vlotte film, maar wel heel overtuigend.

Nou, broer en zwangere zus rijden naar San Diego om een adoptie af te staan voor het ongeboren kind. De vader is er vandoor gegaan en de moeder is nog te jong om een kind op te voeden. Ze stranden in een rurale omgeving bij hoog gras en horen een noodkreet van een jochie. Ja, dan gaat je geweten spreken en besluit je toch maar even een kijkje te nemen... En dat hadden ze toch maar beter niet kunnen doen.

Vanaf dat moment ontpopt de film zich tot een claustrofobisch spektakel waarin dit keer het hoge gras centraal staat. Het oude afgezaagde gezegde: eenmaal je het betreed, kom je er niet meer uit. En de film gaat steeds verder. De tijd die steeds opnieuw gaat, bovennatuurlijke krachten, een psychopatische vader en dan ook nog een magische steen. Ook die bowlingcentrum was mooi gevonden. Travis stal de rol van iedereen.

En ja, het einde. Wie had dat nou gedacht?

Conclusie, dit is een zeer vermakelijk en goed te verteren filmpje. En ja, hoog gras... Je moet Stephen King heten om er maar op te komen en om er iets mee uit te kunnen werken.

avatar van Donkerwoud
Gras, overal gras. En ik maar denken dat de Amerikaanse cinema nooit een grotere grasfetisjist zou voortbrengen dan Terrence Malick. 'In the Tall Grass' (2019) heeft namelijk het ietwat maffe uitgangspunt dat de personages verdwalen in een graslabyrint waar tijd en plaats een onvoorspelbaar patroon volgen. Echt eng wordt het niet, maar de film heeft een surreële kwaliteit als het grasveld steeds meer een eigen persoonlijkheid krijgt. Via overzichtsshots en CGI-beelden van groeiprocessen, dauwdruppels en onnatuurlijke bewegingen. Een soort 'Children of the Corn' (1984) met het gras zelf als de manifestatie van een Goddelijke aanwezigheid. Het tart en verleidt, zaait onderlinge twisten, probeert discipelen te werven en houdt onderdanen steeds de wortel voor dat verlossing nabij is. Al zou ik het met de beste wil van de wereld geen goede film noemen, omdat de (anti-) religieuze symboliek niet betekenisvol of diepzinnig wordt. Op de algehele vreemdheid van grasmannen en baarmoedergras zit ook helemaal niemand te wachten. Ook komen de spanningen en conflicten tussen personages uit de lucht vallen, terwijl niemand een noemenswaardige ontwikkeling doormaakt. En weet je: gras is écht niet eng, hoe hard ze het ook proberen.

avatar van bounze
Het verhaal houd je continu in je greep zonder dat er veel duidelijk word. Het vele geschreeuw in deze film maakt het behoorlijk irriterend. Daarom maar 1,5 ster. Jammer Netflix!

Begin begon aardig. Tot het donker begon te worden en iedereen ging rennen en roepen. Man man man wat langdradig.

avatar van andrizzle
Ongelofelijk saai. Er wordt ook totaal niks uitgelegd, waardoor het uiteindelijk aanvoelt alsof heel de film voor niets is geweest. Mysterie is goed en niet alles hoeft er altijd dik bovenop te liggen, maar dit is gewoon een hoop vaagheid verpakt tussen mooie beelden van wapperend gras.

avatar van VanRippestein
Saai. Begint pakkend maar ergens halverwege de speeltijd is de spanningsboog op. Wat dan volgt zijn moeilijke gesprekken waarbij je vooral hoopt dat er snel iemand sneuvelt. Het eindigt met allerlei moeilijk aan elkaar te breien toestanden, maar tegen die tijd is alle spanning al lang uit de film, dus de details konden me echt niet meer interesseren. Dit was te gek geweest als ze na zo'n 70 minuten gewoon waren gestopt en vooral niet zouden proberen hier nog een uitleg aan te geven. Ook leken de makers teveel interesse te tonen in de personages, terwijl die het minst boeiend zijn van het hele plot.

avatar van Fisico
Vrij negatieve commentaren hier, maar kan niet anders dan me hierbij aan te sluiten. In the tall grass is niet al te best. Op zich is het uitgangspunt nog wel ok met de idee om een soort claustrofobische film te maken in een labyrint. Of dit nu gepaard gaat met louter het verdwalen zelf, mysterieuze krachten of een bloeddorstig(e) monster/moordenaar, ... laat ik nog in het midden. Het probleem is alleen dat de film veel te langdradig is. Er wordt té veel gefocust op het gras en het gekeel van de vermisten zonder de kijker mee te sleuren in het moment. Er is nauwelijks aandacht voor dialogen of uitdieping van de personages. Ook de angst en de sfeer wordt te weinig uitgewerkt.

De eigenaardige dingen rond tijd en ruimte konden daarom ook beter uitgewerkt worden. Op zich snapte ik er niet te veel van, maar dat hoeft ook niet. En mysterieuze horror kan best geslaagd zijn - en zelfs aan te raden - wanneer je als kijker met een onbehagen gevoel zoekt naar verklaringen, maar die niet altijd terugvindt.

De film is gewoon te vervelend om aan te slaan. Ook de personages stellen weinig voor. Ze doen maar dacht ik vaak. Dit lijkt me eerder een onafgewerkt ondoordacht product. Jammer!

avatar van Shadowed
Ok.

Helemaal niet zo'n vervelende film om uit te zitten, maar wel eentje die wat pit mist. Wel prettig dat er iemand achter het roer staat die net wat meer met zijn project wilt. Dat is blijkbaar niet zo goed gevallen bij de algemene kijker, maar het maakt de film wel iets interessanter.

Natali pakt qua verhaal best uit. De mystery werkt dan ook wel goed. Het verhaal blijft eigenlijk altijd mysterieus en kent een aantal aardige twistjes en toevoegingen. Ken het originele verhaal niet, maar kan me wel voorstellen dat het uit de handen van King is gekomen.

De regie is op sommige punten sterk. Het is allemaal redelijk sfeervol gebracht en enkele camerabewegingen zien er goed uit. Maar op het gebied van spanning bakt de film er weinig van. Als horrorfilm daarom ook niet zo geslaagd. Regisseur had dat wellicht beter niet kunnen doen.

Zo is er nooit echt spanning of dreiging van het gehele grasveldje, en op een paar makke schrikmomenten na kent de film daar ook weinig vernieuwing. Karakters zijn ook niet heel boeiend, ondanks enkele pogingen deze een beetje uit de diepen, maar in de chaos komt dat niet helemaal van de grond.

Maar qua mystery en plot nog wel goed. Het verhaal is erg onvoorspelbaar en dat weet de film voldoende interessant te houden om de 101 minuten uit te zitten. Toch had de film soms wel wat bruter en gedurfder gemogen. 1 kill die nog wel buiten de boekjes gaat, maar voor de rest net wat te braaf. Als je een horrorfilm maakt moet je er uiteindelijk wel voor gaan en niet op de rem staan.

Film kan wel een duwtje gebruiken in het eerste halfuur, want zonder de spanning heeft de film weleens de neiging om dood te vallen. Bovendien ook niet de meest spannende locatie, maar Natali onderneemt uiteindelijk ook weinig pogingen dit nog spannend te maken.

Maar de mystery is goed gelukt. Daarvoor gun ik de film nog wel een voldoende. Bovendien zijn enkele camerabewegingen knap en het acteerwerk kan er nog wel mee door.