De Patrick (2019)

België
Drama / Komedie

geregisseerd door Tim Mielants
met Kevin Janssens, Pierre Bokma en Hannah Hoekstra

Op de naturistencamping van zijn vader is Patrick de klusjesman. Hij voert getrouw de taken uit die de campinggasten van hem verlangen. De tijd die overblijft spendeert hij aan zijn hobby, het ontwerpen en maken van meubels. Wanneer Patrick op een dag zijn favoriete hamer kwijtraakt, begint hij aan een zoektocht die hem tot in de verste uithoeken van de camping brengt. Als Patricks vader plots sterft, wordt Patricks tocht zowaar een existentiële queeste.

• Vanaf 26 september in de bioscoop

avatar van ArcovandenBroek
Helaas niet meer bij Pathé, hopelijk komt ie nog..

avatar van DiamondsRealDeal
Wat een leuke titel heeft de film!

avatar van Crook
Onderhond schreef:
Erg fijn.

De grote boom van Belgisch talent ligt al eventjes achter ons, maar de mid-00 hebben toch wel voor een kentering gezorgd. Zo is het toch iets makkelijker geworden voor regisseurs met een uniekere visie om hun ding te doen in België. Daar is deze De Patrick een perfect voorbeeld van.

Een publieksfilm is dit absoluut niet. Daarvoor is het te weird, te eigen. De film mist ook een duidelijk plot (behalve dan dat Patrick z'n hamer kwijt is, maar als belangrijkste plotpunt is dat redelijk absurd). Ook visueel (een camera die niet altijd de personages volgt) en qua soundtrack is het een opvallend gebeuren. Het resultaat is vooral dat je de hele film lang niet echt goed weet waar het naartoe gaat en waar je nu juist naar het kijken bent.

Het is een film die in het rijtje Ex Drummer, Man Bites Dog, Calvaire .... past. Niet zozeer qua genre, wel qua typisch Belgische, zwarte/vervreemdende comedy. Een filmpje voor de liefhebber dus, eentje om te koesteren. Hopelijk gaat Mielants verder in de filmwereld.

4.0* en een uitgebreide review

Daar noem je me toch even een aantal van m'n lievelingsfilms als referentie. Deze ga ik zeker ff checken! Thanks voor de review

Alittleromance schreef:
3 Miljoen in Nederland, sorry

Dat lijkt me wat veel . . .

avatar van alexspyforever
Alittleromance schreef:
Voor de beste naturisten die ik ooit heb gezien zijn deze:

Educating Julie (1984)

Educating Julie (1984) - IMDb

À la recherche du paradis perdu (1993)

À la recherche du paradis perdu (1993) - IMDb

De film De Patrick begind bij met de medewerking van VTM

Hebben ze dan nooit Catherine Moerkerke bezoekt Naturistenterien Athena
gezien? Schande
De film is geen cent waard, de flop van het jaar, de slechtste film die ik dit jaar heb gezien, punt

Vooral in de jaren 60 zijn er tal van nudistenfilmpjes gemaakt door oa Doris Wishman en HG Lewis (later meer bekend van gore films). Meestal zijn ze nogal voyeuristisch vrolijk en blij van aard maar er zijn er ook wel die serieus zijn met een degelijk verhaal (zonder van over overspel te gaan) oa:

Garden of Eden (1954)

The Naked Venus (1959)

Hideout in the Sun (1960)

Als je Educating Julie goed vond, zal je die ook wel kunnen smaken denk ik.

avatar van dennis013
Vond t n heerlijk origineel plot. Absurd en vervreemdend maar ook wel knus en erg herkenbaar.
Zo camping is de samenleving in t klein. Mooie metafoor van de hamer.

Als je iemand kwijt raakt, kun je nog weg hoog en laag springen om diegene terug te krijgen, maar als t echt weg is.. laat t los en leef je leven in de zonneschijn.

avatar van hvdriel
Heerlijke, licht absurdistische film, zowel in het plot, het acteren als de geluidsband. Na een tijdje denk je 'Nu hebben het wel gehad,' maar het scenario blijft ingenieus voortgaan zonder enig moment van verveling. Zie vooral ook de bespreking van Onderhond.

avatar van Spiekercoen
Een lange, uitgerekte sketch. En ik vond die sketch helaas niet grappig.

Grootste probleem, er zit geen hart in de film. We krijgen een bende bordkartonnen typetjes voorgeschoteld. Pierre Bokma doet wat hij de afgelopen tijd te vaak doet, schmieren en heel groots een typetje neerzetten. De andere typetjes zijn al niet veel beter geslaagd. Enige geslaagde karakter is de agent, gespeeld door Bouli Lanners. Ik vermoed dat hij zijn monoloogje over het stelen van de hamer zelf schreef, wat mij betreft veruit de leukste scène uit de film. Het lijkt erop dat de filmmaker geïnspireerd is door Bouli Lanners, maar dat het hem niet gelukt is het absurdisme en de sfeer uit zijn films over te nemen.

avatar van mrklm
Imposant speelfilmdebuut van Tim Mielants die samen met Benjamin Sprengers tevens het scenario schreef voor deze uitdagende tragikomedie. Het verhaal speelt zich volledig af op een naturistencamping wat vereist dat vrijwel de volledige cast (Hannah Hoekstra is één van de jammerlijke uitzonderingen) gedurende de film volledig naakt is. Aanvankelijk leidt dat wellicht tot wat gegniffel, maar al snel word je gegrepen door de zonderlinge, charismatische Patrick [een prachtrol van Kevin Janssens], een 38-jarige man die nog steeds bij zijn blinde moeder en zijn ernstig zieke vader woont en de klusjesman op de camping is. Wanneer Patricks vader overlijdt is het aan Patrick om de zaak draaiende te houden, maar hij heeft veel meer interesse in zijn hobby: het ontwerpen en maken van meubels. Wanneer één van zijn hamers spoorloos verdwijnt, gaat hij obsessief op zoek naar het stuk gereedschap en zijn zoektocht resulteert in een serie confrontaties met vaste bewoners van de camping, alsmede met een internationale rockster [Jemaine Clement] en dienst secretaresse [Hannah Hoekstra]

Mielants heeft een uitdagende film gemaakt die je als kijker uitdaagt zelf te bepalen of we hier te maken hebben met een tragische, zwarte komedie of met een psychologisch, existentieel drama. Dat hij er in slaagt om constant in het grijze gebied tussen die twee genres te blijven is één van de grote verdiensten. De acteurs verdienen lof voor de moed die ze hebben om zichzelf letterlijk bloot te geven, maar de meest gedenkwaardige scène is Patricks bezoek aan de stacaravan van Herman en Liliane [voortreffelijk gespeeld door Pierre Bokma en Ariane van Vliet], een confrontatie die uitloopt op een briljant geregisseerd en gefilmd gevecht tussen beide mannen. Jan Bijvoet is eveneens memorabel in een piepkleine, maar onvergetelijke rol als de gluiperige 'flik' die Patrick in verband brengt met een moord in Brussel. Er valt genoeg te lachen in deze film, maar de kans is groot dat niet iedereen op dezelfde momenten lacht. Een bijzondere, maar hoe dan ook bijzonder geslaagde bioscoopervaring.

avatar van wibro
Zeer aangenaam verrast door deze debuutfilm van Tim Moelants. Een film die zich helemaal op een nudistencamping afspeelt. Ja, je moet maar op het idee komen. Maar het is niet de camping met zijn naakte mensen die voor mij de film interessant maakte maar vooral het uitstekende verhaal. Een verhaal dat gaat over obsessie, iets wat voor mij zeer herkenbaar is. Patrick is zijn hamer kwijt wat voor hem niet te accepteren is. Hij is zo bezeten van het terugvinden van dat stuk gereedschap dat het voor hem zelfs belangrijker is dan het overlijden van zijn vader. Soms neemt het hilarische vormen aan. De scène bij voorbeeld dat hij in gevecht gaat met Herman, dat zo uit de hand liep dat de caravan omkieperde. Ik heb toen echt in een deuk gelegen. Toen de hamer eindelijk weer te voorschijn kwam fleurde Patrick weer helemaal op dat helaas maar van korte duur was. Er was een moord gepleegd met de hamer met als gevolg dat Patrick de hamer niet meer terug kreeg. Hoe Patrick hierop reageerde zegt genoeg. Een van de mooiste scènes van de film vond ik trouwens het verstilde as-verstrooiritueel in het nudistenbos waarbij ik gelijk aan de films van Tarkovsky moest denken.
Een prachtige film dus deze tragikomedie die bovendien wat situering en verhaal betreft ook nog eens zeer origineel is. Ja, van Tim Moelants zullen we nog wel vaker horen mag ik hopen. Ik durf trouwens nu al te zeggen dat deze film samen met La Cinquième Saison voor mij tot de top van de Belgische cinema gaat behoren.
Een minpuntje: Hannah Hoekstra die niet uit de kleren ging. Grapje!

avatar van film_girly
wibro schreef:

Dat had ik precies ook daar, erg fijne verrassing deze film.

Heerlijke en mooie film over rouwverwerking rondom een wat merkwaardige man die in de woorden van een ander ‘niet probeert iemand te zijn maar gewoon zichzelf is’. De film laat in het midden of en zo ja wat deze Patrick mankeert – is hij zwakbegaafd of autistisch? – maar zijn personage blijkt perfect om scherpzinnig de intermenselijke relaties op de naturistencamping te kunnen schilderen welke camping in de handen van Patrick komt na het overlijden van zijn vader. De film valt meteen op door het nudistische decor – waarbij het nudistencamp ook functioneel is doordat het een kleine, geïsoleerde samenleving vormt en zo ideaal is voor de antropologische studie van deze film – en verveelt geen seconde door alle boeiende interacties en ontwikkelingen. Ik zou nog een halve ster erbij hebben gedaan als niet het plot hier en daar wat onbevredigende eindjes zou hebben: het plot is zeg maar niet overal voldoende stevig dichtgetimmerd, ook al besef ik terdege dat de hamer weg is en Patrick niets te verwijten valt.

Mijn God, deze film is zo ondoordacht. Ik krijg de indruk dat het meer om de mooie plaatjes en de leuke invallen en wendingen gaat. Het karakter van het hoofdpersonage is sowieso al gedoemd om te mislukken: een lelijke, te dikke autist die 30 keer dezelfde vraag stelt. Dat is saai. Het feit dat twee vrouwen hem leuk vinden, geloof ik niet. Qua karakter is de passieve, lelijke man een mossel in een schelp die zich niet wil openen. Pas vier minuten aan het einde is er een karakterverandering en dat is dan niet via eigen inzicht maar omdat er zomaar een verhaallijn wordt ingeschoven. Dat is te makkelijk en lachwekkend op een slechte manier. Je zou het misschien niet denken, maar een absurdistisch genre heeft geloofwaardigheid nodig. Nog maar te zwijgen over de muziek die over de top is.

avatar van Redlop
Sisketeers schreef:

Definieer mooie plaatjes.

Een van de meest hilarische en absurde films van dit jaar. De vechtpartij in de caravan...tranen.

avatar van Walter S.
Hij gaat hier morgen zijn derde week in, toch wel bijzonder. Maar ook wel terecht. Onderkoelde humor in combinatie met drama en enkele mooie shots, de verwachting werd waar gemaakt. Mede dankzij een fantastische rol van Pierre Bokma als den typischen Ollander.

avatar van Basto
Walter S. schreef:

Qua karakterschets doet deze niet onder voor Joker. Eigenlijk volgt de film ook min of meer eenzelfde patroon.

avatar van Basto

Heb je m gezien? Het is wat minder van dik hout zaagt men planken, maar ook hier wordt een geestelijk labiel persoon met de nodige tegenslagen en vernederingen geconfronteerd. De gewelduitbarsting die het als gevolg heeft, is echter veel origineler.

avatar van Woland
Redelijke komedie met een lekker absurdistisch karakter. Op een nudistencamping volgen we Patrick, zoon van de eigenaar en een nogal simpel figuur. Een precieze diagnose durf ik niet te stellen (autisme?) en wordt ook niet gegeven, maar zijn onvermogen tot normale communicatie en zijn obsessieve gedrag zijn overduidelijk. Patrick z'n vader overlijdt, en wat hij nog veel erger vindt, zijn hamer is verdwenen. Deze zoektocht naar zijn verdwenen hamer is een beetje de rode draad in de film, waar alle andere verwikkelingen in de film en de meeste interacties met alle typetjes op de camping draaien. Er zitten een paar hilarische scenes in, zoals de vechtpartij met Pierre Bokma's Herman, maar toch was het geregeld ook niet zo heel interessant en ook niet zo heel grappig. Iets te veel flauwe typetjes naar mijn mening. Desalniettemin, een prima filmpje voor tussendoor maar m'n jaarlijst zal De Patrick niet halen.