Polar (2019)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Misdaad

geregisseerd door Jonas Åkerlund
met Mads Mikkelsen, Vanessa Hudgens en Katheryn Winnick

Duncan Vizla is 's werelds nummer 1 huurmoordenaar. Hij wordt echter een jaartje ouder en besluit dat het tijd is om te stoppen. Dit wordt door zijn opdrachtgevers gezien als een groot gevaar en ze huren enkele jongere, snellere moordenaars in om Vizla uit te schakelen.

avatar van Sergio Leone
Erg vermakelijk.

Niet echt gigantisch hoogstaand of stijlvol, maar een enorme meevaller. Polar is een ietwat atypische actiefilm. Een beetje John Wick-achtig, maar dan weer gekker. Het contrast tussen het grauwe en het kleurvolle is leuk om zien. Ook in de personages komt dat contrast sterk naar voren.

De immer karakteristieke Mads Mikkelsen - wat heeft die toch een geweldige uitstraling - tegenover een schmierende Matt Lucas of zijn henchmen - een niet alledaagse maar m.i. zeer geslaagde combo.

Met af en toe een paar geslaagde droogkomische scènes en een goed vlottende pacing, een must-see. Al is het maar als tussendoor.

avatar van sinterklaas
Speak.

Wat een dolle pret was dit!

Jonas Akerlund; een Zweed, staat bekend om zijn enorme lijst aan videoclips die hij in de jaren 90 heeft gemaakt. Neem bijvoorbeeld de controversiële clip van Smack My Bitch Up van The Prodigy en de samenwerking met The Smashing Pumpkins. Waarbij de erg emotionele en diepe clip van Try de uitschieter is. Die laatste achtervolgt me nog steeds.

De enige film die ik verder van hem gezien had was Spun, en die was ook heerlijk over de top en smerig. Opmerkelijk is wel dat Akerlund geen Zweedse productie op zijn naam heeft staan. En zo had ik gisteren Polar gezien op Netflix... en ik kan nou wel verzekeren dat deze stukken beter is dan John Wick, en dat Mads Mikkelsen in deze kwestie een stuk cooler is dan Keaunu Reeves.

Ja, John Wick is een zeer aardige vlotte actiefilm, maar toch een beetje erg op de automatische piloot; waarbij deze actieheld eerder op een robot lijkt. Vizla moet het toch meer hebben van de diepgang en veelal onverschillige houding.

En die is ook wel nodig, want na een hele loopbaan aan bloedvergieten en moorden op elke uithoek van de wereld vindt huurmoordenaar Vizla het wel welletjes geweest. Hij heeft zich teruggetrokken in een blokhut diep in de bossen, rookt sigaretten en drinkt whiskey bij het knapperende haardvuur en kan, onbewust, ook niet zo goed met huisdieren omgaan. (je zult al snel merken welke scene ik bedoel. )

Maar toch wordt hij overgehaald om nog een klus te doen, onder opdracht van de maniakale Britse (of Duitse?) Blut. En met een fikse tegenzin stapt hij maar weer op het vliegtuig. Maarja, zoals je weet, wordt hij erin geluisd.

En waar heeft ie dat aan te wijten? Natuurlijk, dat hij over twee weken met pensioen gaat.

En wie mogen de huurmoordenaars wel zijn die de prijs op het hoofd van Vizla willen? Natuurlijk; niet slechts een groepje in strak pak gekleedde mannen, nee; een stelletje comic-karikaturen, met die übergeile verleidende Sindy als onderdeel. Deze moorden ook overduidelijk voor de lol, want ze gaan stad en land af om bij iedere kennis van Vizla op een bloederige manier verhaal te halen.

En ja, de moorden en de actiescenes; die zijn echt fantastisch gemonteerd en neergezet. Vrijwel zo over de top en fout en zelfs ook puberaal en vunzig. Neem bijvoorbeeld wanneer die vent met obesitas zijn eerste kogels ontvangt. Ik denk dat het al sinds Crank, Shoot Em Up, Kick-Ass of Gamer heeft geduurd totdat ik met een brede grijns naar actie-scenes heb zitten kijken.

Ook de creativiteit schort er niet aan. Het kleurrijke en hippe manier van het monteren van flashbacks en nachtmerries. Het aankondigen van plaatsen (met zijn mooie doch achterstallige locaties). Om dan nog maar even over de vette en sferische soundtrack te zwijgen. Dat kan ook alleen maar van een clip-producer komen...

Voornamelijk die scene waarbij Vizla op school voorlichting geeft was een giller.

En daar blijft het niet bij... Vizla krijgt al snel te maken met weesmeisje Camille (fantastisch vertolkt door Hudges). Een heel mysterie wat er rond haar hangt. Ook de ontvoering/verslaaft laten maken aan heroïne was sterk... ware het niet dat ze wel erg snel afkickte (alsof het een bekomen van een kleine verkoudheid was) nadat ze door Vizla werd bevrijdt. En dan krijgen we een zeer verrassende wending...

Nee, Polar is voor mij echt de beste actiefilm in jaren. Daar waar het bij veel Amerikaanse actiefilms in de afgelopen 10 jaar te braaf, gepolijst en geforceerd was, is dit gewoon een fantastische hoogvlieger.
In het begin dacht ik nog dat het erg bleef af dwalen, maar die gedachte verdwijnt al snel als sneeuw voor de zon.

Mads Mikkelsen is een held, zo dan niet een kameleon... Van gevoelige drugsdealer (Pusher), naar Viking (Valhalla Rising) naar vermeende pedofiel (Jagten), naar psychopaat (Charley Countryman).... naar heuse actieheld.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Nog beter dan ik had verwacht, Mads Mikkelsen speelt de actieheld rol bijna tot in de perfectie en raakvlakken met John Wick zijn al snel gemaakt. De poster alleen al natuurlijk maar ook het plot komt deels overeen. Alhoewel ik bij deze film ook nog wel eens moest denken aan First Blood (1982) of het nieuwere The Punisher (2004). De film lijkt ook een beetje een mix te zijn van deze 3 films en dat kon mij wel smaken!

Een lekker tempo en veel actiescènes, alhoewel ik eerlijk moet zeggen dat de pay-off van the bad guy op het einde wel wat uitgebreider mocht zijn.
De film lijkt te hinten naar een deel 2 en meestal ben ik daar niet zo van, maar in het geval van deze film kan dat wel eens vermakelijk gaan uitpakken.

Polar heeft dan wel een simpel plot en een plot wat herkenbaar is, maar voor een avondje of middagje vol actie doet de film het meer dan prima.

"Een top huurmoordenaar stopt er mee, en dat wordt door zijn opdrachtgevers als groot gevaar gezien.....""
Logisch toch??? ...( of niet)....Dat kan alleen maar een slechte film opleveren.