De Patrick (2019)

België
Drama / Komedie

geregisseerd door Tim Mielants
met Kevin Janssens, Jan Bijvoet en Hannah Hoekstra

Op de naturistencamping van zijn vader is Patrick de klusjesman. Hij voert getrouw de taken uit die de campinggasten van hem verlangen. De tijd die overblijft spendeert hij aan zijn hobby, het ontwerpen en maken van meubels. Wanneer Patrick op een dag zijn favoriete hamer kwijtraakt, begint hij aan een zoektocht die hem tot in de verste uithoeken van de camping brengt. Als Patricks vader plots sterft, wordt Patricks tocht zowaar een existentiële queeste.

• Vanaf donderdag 26 september in de bioscoop

avatar van John Milton
Kevin Janssens en Bijvoet andermaal samen, ziet er uit als een origineel werk! Bevreemdende trailer, maar wel leuk!

En Jemaine Clement natuurlijk.

Onderhond schreef:
En Jemaine Clement natuurlijk.
die had ik niet eens herkend!

Vanaf 26 september in de bioscoop (Paradiso)

avatar van Alittleromance
In kinepolis vanaf 28 Augustus.

avatar van alexspyforever
In de jaren 60 maakten ze filmpjes aan de lopende band die zich afspeelden in een naturistenkamp. Een poging om dit uitgestorven genre nieuw leven in te blazen?
2* van het Nieuwsblad das wel heel pover.

avatar van Fisico
Het vaak kritische magazine Knack geeft 4*.

Ik twijfel om me naar de bioscoop te begeven.

avatar van Boenga
Drama/komedie, maar met de nadruk toch op de komedie - en zelfs een vleugje Agatha Christie: 'wie heeft de hamer gepikt ?'

Kevin Janssens doet zijn werk prima, en draagt op die manier de film ook. Het verhaal stelt weinig voor en heeft weinig tempo, maar zakt gelukkig nergens in.

Ik lees hier en daar in krantenrecensies dat je er na een paar minuten niet meer bij stilstaat dat het verhaal zich in een nudistenkamp afspeelt, maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. Heel wat van de humor is in meer of mindere mate gelinkt aan het bloot; en ik vraag me hoe hetzelfde gegeven zou bekeken en beoordeeld worden wanneer een 'gewone' camping de setting zou zijn.

Bovendien kwam, door die setting en door enkele van de personages, ook af en toe het beeld van de klassieke Vlaemsche Boerenfilm in m'n gedachten.
Ook de mooie jongedame (Hannah Hoekstra) die zich ontfermde over het mentaal zwakkere hoofdpersonage…: het kwam al net iets te vaak aan bod in dit genre. De regisseur houdt het kussen - of meer - daar gelukkig weg.

Bijzonder beeld: de as van die wordt uitgestrooid met alle campingbewoners in het bos: het lijkt een schilderij uit de 17de eeuw.

Kevin Jannsens en het toch behoorlijk originele gegeven van de locatie: net geen 7 op 10, wel een dikke drie sterren.

En o ja, geweldige afsluiter met The Hammer Song; geen idee van wie het origineel is, maar hier gespeeld door een band met o.a. Stef Kamil Carlens

avatar van Alittleromance
Ik ben al 27 jaar naturist. Naturisten zijn in de eerste plaats deftige mensen en al ze ergens gaan zitten nemen ze altijd een handdoek me om er op te zitten. In die 27 jaar heb ik op een deftige camping nog nooit overspel gezien of gehoord. Verder is het zeer zwak verhaal. Ik als naturist had beter verwacht. Als dit de 150.000 naturisten in België en 3.00000 miljoen naturisten in Nederland deze film zien zullen zij ook teleur zijn. Dit is mijn slechtste film die ik dit jaar heb gezien.

Alittleromance schreef:
3.00000 miljoen naturisten in Nederland

Dat lees ik als 300 miljard. Dat zijn er wel wat, hé...

3 Miljoen in Nederland, sorry

avatar van Alittleromance
Voor de beste naturisten die ik ooit heb gezien zijn deze:

Educating Julie (1984)

Educating Julie (1984) - IMDb

À la recherche du paradis perdu (1993)

À la recherche du paradis perdu (1993) - IMDb

De film De Patrick begind bij met de medewerking van VTM

Hebben ze dan nooit Catherine Moerkerke bezoekt Naturistenterien Athena
gezien? Schande
De film is geen cent waard, de flop van het jaar, de slechtste film die ik dit jaar heb gezien, punt

avatar van Walter S.
Boenga schreef:

Dat lees ik als 300 miljard. Dat zijn er wel wat, hé...

Het is een plaag, ze zitten overal.

Wel op een handdoekje, dat scheelt dan nog.

avatar van John Milton
Is het erg dat het mij niet zoveel uitmaakt of het een realistisch portret van naturisten geeft? Het is een dramedie, toch?

Ik ben al 30 jaar vegetariër, dat stereotype komt er ook nooit al te hip (of uberhaupt normaal) van af. Maar dat zal ik een film in zijn geheel niet al te snel aanrekenen.

Nog steeds benieuwd naar De Patrick, even geduld nog.

John Milton schreef:

Ik ben al 30 jaar vegetariër, dat tereotype komt er ook nooit al te hip (of uberhaupt normaal) van af.

Think positive, nog een jaar of honderd, en er wordt schande gesproken over die misdadige vleeseters van toen...

John Milton schreef:
Het is een dramedie, toch?

Het is weird, ietwat aburd, duister en komisch. Realisme is wel het laatste waar deze film mee bezig is. Maar een typische publieksfilm is het zeker niet, beetje apart dat het de bios gehaald heeft zelfs.

avatar van John Milton
Dan zorg ik dat ik er snel bij ben wanneer hij hier draait

“’t Is nochtans straffe cinema, hoor”, zegt filmkenner Ward Verrijcken.

Ja, want daarvoor komen mensen natuurlijk naar de bioscoop gestormd ...

Erg fijn.

De grote boom van Belgisch talent ligt al eventjes achter ons, maar de mid-00 hebben toch wel voor een kentering gezorgd. Zo is het toch iets makkelijker geworden voor regisseurs met een uniekere visie om hun ding te doen in België. Daar is deze De Patrick een perfect voorbeeld van.

Een publieksfilm is dit absoluut niet. Daarvoor is het te weird, te eigen. De film mist ook een duidelijk plot (behalve dan dat Patrick z'n hamer kwijt is, maar als belangrijkste plotpunt is dat redelijk absurd). Ook visueel (een camera die niet altijd de personages volgt) en qua soundtrack is het een opvallend gebeuren. Het resultaat is vooral dat je de hele film lang niet echt goed weet waar het naartoe gaat en waar je nu juist naar het kijken bent.

Het is een film die in het rijtje Ex Drummer, Man Bites Dog, Calvaire .... past. Niet zozeer qua genre, wel qua typisch Belgische, zwarte/vervreemdende comedy. Een filmpje voor de liefhebber dus, eentje om te koesteren. Hopelijk gaat Mielants verder in de filmwereld.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van Walter S.
Nou benieuwd of dit nog ergens te zien gaat zijn bij mij in de buurt... Vrees van niet.

Amsterdam en Vlissingen. Da's ver fietsen.

avatar van GoodOldJack
Zeer mooie momenten dan denk ik aan De manier waarop gebracht dat ambulances bij pa Patrick over de vloer komen of het moment waarop ik doorhad dat ma Patrick blind was, dat had ik dus pas door toen ik ze met een stok in het ziekenhuis zag, ervoor dacht ik eerder iets richting dementie achtig en zonder twijfel een bijzonder werkje binnen de Vlaamse cinema. Uiteindelijk had het verhaal (sorry ik kan hem niet laten liggen) toch net iets te weinig om het lijf. Heel het Patrick wordt omhelst door politieagent en ziet dan zichzelf terug zijn vader omhelsen gedoe, opzichtig en onnodig imo gebeuren bijvoorbeeld, lijkt mij dan om de film wat meer (geforceerde) diepgang te geven.

Maar goed, zeker genoten, Janssens speelt een rol die hem niet echt op het lijf geschreven lijkt met volle overgave en overtuiging, op vlak van geluid zat het zeer goed en hier en daar passeert er wel eens iets leuk qua camera en dergelijke meer, al bij al geslaagd maar slechts af en toe echt bijzonder.