De Patrick (2019)

België
Drama / Komedie

geregisseerd door Tim Mielants
met Kevin Janssens, Pierre Bokma en Hannah Hoekstra

Op de naturistencamping van zijn vader is Patrick de klusjesman. Hij voert getrouw de taken uit die de campinggasten van hem verlangen. De tijd die overblijft spendeert hij aan zijn hobby, het ontwerpen en maken van meubels. Wanneer Patrick op een dag zijn favoriete hamer kwijtraakt, begint hij aan een zoektocht die hem tot in de verste uithoeken van de camping brengt. Als Patricks vader plots sterft, wordt Patricks tocht zowaar een existentiële queeste.

• Vanaf 26 september in de bioscoop

Erg fijn.

De grote boom van Belgisch talent ligt al eventjes achter ons, maar de mid-00 hebben toch wel voor een kentering gezorgd. Zo is het toch iets makkelijker geworden voor regisseurs met een uniekere visie om hun ding te doen in België. Daar is deze De Patrick een perfect voorbeeld van.

Een publieksfilm is dit absoluut niet. Daarvoor is het te weird, te eigen. De film mist ook een duidelijk plot (behalve dan dat Patrick z'n hamer kwijt is, maar als belangrijkste plotpunt is dat redelijk absurd). Ook visueel (een camera die niet altijd de personages volgt) en qua soundtrack is het een opvallend gebeuren. Het resultaat is vooral dat je de hele film lang niet echt goed weet waar het naartoe gaat en waar je nu juist naar het kijken bent.

Het is een film die in het rijtje Ex Drummer, Man Bites Dog, Calvaire .... past. Niet zozeer qua genre, wel qua typisch Belgische, zwarte/vervreemdende comedy. Een filmpje voor de liefhebber dus, eentje om te koesteren. Hopelijk gaat Mielants verder in de filmwereld.

4.0* en een uitgebreide review

avatar van GoodOldJack
Zeer mooie momenten dan denk ik aan De manier waarop gebracht dat ambulances bij pa Patrick over de vloer komen of het moment waarop ik doorhad dat ma Patrick blind was, dat had ik dus pas door toen ik ze met een stok in het ziekenhuis zag, ervoor dacht ik eerder iets richting dementie achtig en zonder twijfel een bijzonder werkje binnen de Vlaamse cinema. Uiteindelijk had het verhaal (sorry ik kan hem niet laten liggen) toch net iets te weinig om het lijf. Heel het Patrick wordt omhelst door politieagent en ziet dan zichzelf terug zijn vader omhelsen gedoe, opzichtig en onnodig imo gebeuren bijvoorbeeld, lijkt mij dan om de film wat meer (geforceerde) diepgang te geven.

Maar goed, zeker genoten, Janssens speelt een rol die hem niet echt op het lijf geschreven lijkt met volle overgave en overtuiging, op vlak van geluid zat het zeer goed en hier en daar passeert er wel eens iets leuk qua camera en dergelijke meer, al bij al geslaagd maar slechts af en toe echt bijzonder.

avatar van hvdriel
Heerlijke, licht absurdistische film, zowel in het plot, het acteren als de geluidsband. Na een tijdje denk je 'Nu hebben het wel gehad,' maar het scenario blijft ingenieus voortgaan zonder enig moment van verveling. Zie vooral ook de bespreking van Onderhond.

avatar van mrklm
Imposant speelfilmdebuut van Tim Mielants die samen met Benjamin Sprengers tevens het scenario schreef voor deze uitdagende tragikomedie. Het verhaal speelt zich volledig af op een naturistencamping wat vereist dat vrijwel de volledige cast (Hannah Hoekstra is één van de jammerlijke uitzonderingen) gedurende de film volledig naakt is. Aanvankelijk leidt dat wellicht tot wat gegniffel, maar al snel word je gegrepen door de zonderlinge, charismatische Patrick [een prachtrol van Kevin Janssens], een 38-jarige man die nog steeds bij zijn blinde moeder en zijn ernstig zieke vader woont en de klusjesman op de camping is. Wanneer Patricks vader overlijdt is het aan Patrick om de zaak draaiende te houden, maar hij heeft veel meer interesse in zijn hobby: het ontwerpen en maken van meubels. Wanneer één van zijn hamers spoorloos verdwijnt, gaat hij obsessief op zoek naar het stuk gereedschap en zijn zoektocht resulteert in een serie confrontaties met vaste bewoners van de camping, alsmede met een internationale rockster [Jemaine Clement] en dienst secretaresse [Hannah Hoekstra]

Mielants heeft een uitdagende film gemaakt die je als kijker uitdaagt zelf te bepalen of we hier te maken hebben met een tragische, zwarte komedie of met een psychologisch, existentieel drama. Dat hij er in slaagt om constant in het grijze gebied tussen die twee genres te blijven is één van de grote verdiensten. De acteurs verdienen lof voor de moed die ze hebben om zichzelf letterlijk bloot te geven, maar de meest gedenkwaardige scène is Patricks bezoek aan de stacaravan van Herman en Liliane [voortreffelijk gespeeld door Pierre Bokma en Ariane van Vliet], een confrontatie die uitloopt op een briljant geregisseerd en gefilmd gevecht tussen beide mannen. Jan Bijvoet is eveneens memorabel in een piepkleine, maar onvergetelijke rol als de gluiperige 'flik' die Patrick in verband brengt met een moord in Brussel. Er valt genoeg te lachen in deze film, maar de kans is groot dat niet iedereen op dezelfde momenten lacht. Een bijzondere, maar hoe dan ook bijzonder geslaagde bioscoopervaring.

avatar van wibro
Zeer aangenaam verrast door deze debuutfilm van Tim Moelants. Een film die zich helemaal op een nudistencamping afspeelt. Ja, je moet maar op het idee komen. Maar het is niet de camping met zijn naakte mensen die voor mij de film interessant maakte maar vooral het uitstekende verhaal. Een verhaal dat gaat over obsessie, iets wat voor mij zeer herkenbaar is. Patrick is zijn hamer kwijt wat voor hem niet te accepteren is. Hij is zo bezeten van het terugvinden van dat stuk gereedschap dat het voor hem zelfs belangrijker is dan het overlijden van zijn vader. Soms neemt het hilarische vormen aan. De scène bij voorbeeld dat hij in gevecht gaat met Herman, dat zo uit de hand liep dat de caravan omkieperde. Ik heb toen echt in een deuk gelegen. Toen de hamer eindelijk weer te voorschijn kwam fleurde Patrick weer helemaal op dat helaas maar van korte duur was. Er was een moord gepleegd met de hamer met als gevolg dat Patrick de hamer niet meer terug kreeg. Hoe Patrick hierop reageerde zegt genoeg. Een van de mooiste scènes van de film vond ik trouwens het verstilde as-verstrooiritueel in het nudistenbos waarbij ik gelijk aan de films van Tarkovsky moest denken.
Een prachtige film dus deze tragikomedie die bovendien wat situering en verhaal betreft ook nog eens zeer origineel is. Ja, van Tim Moelants zullen we nog wel vaker horen mag ik hopen. Ik durf trouwens nu al te zeggen dat deze film samen met La Cinquième Saison voor mij tot de top van de Belgische cinema gaat behoren.
Een minpuntje: Hannah Hoekstra die niet uit de kleren ging. Grapje!

Heerlijke en mooie film over rouwverwerking rondom een wat merkwaardige man die in de woorden van een ander ‘niet probeert iemand te zijn maar gewoon zichzelf is’. De film laat in het midden of en zo ja wat deze Patrick mankeert – is hij zwakbegaafd of autistisch? – maar zijn personage blijkt perfect om scherpzinnig de intermenselijke relaties op de naturistencamping te kunnen schilderen welke camping in de handen van Patrick komt na het overlijden van zijn vader. De film valt meteen op door het nudistische decor – waarbij het nudistencamp ook functioneel is doordat het een kleine, geïsoleerde samenleving vormt en zo ideaal is voor de antropologische studie van deze film – en verveelt geen seconde door alle boeiende interacties en ontwikkelingen. Ik zou nog een halve ster erbij hebben gedaan als niet het plot hier en daar wat onbevredigende eindjes zou hebben: het plot is zeg maar niet overal voldoende stevig dichtgetimmerd, ook al besef ik terdege dat de hamer weg is en Patrick niets te verwijten valt.