ad

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 1 juli 2019

• Pathé Thuis Bekijk via Pathé Thuis

Over De Patrick

"Sometimes to get what you want, you have to not want what you want."

Op de naturistencamping van zijn vader is Patrick de klusjesman. Hij voert getrouw de taken uit die de campinggasten van hem verlangen. De tijd die overblijft spendeert hij aan zijn hobby, het ontwerpen en maken van meubels. Wanneer Patrick op een dag zijn favoriete hamer kwijtraakt, begint hij aan een zoektocht die hem tot in de verste uithoeken van de camping brengt. Als Patricks vader plots sterft, wordt Patricks tocht zowaar een existentiële queeste.

imageimageimageimage

avatar van alexander75

alexander75

Ik heb me wel vermaakt met deze film. De sfeer die wordt overgebracht vond ik wel mooi neergezet. Ik ben zelf ook wel eens op zo’n verenigings achtige naturistencamping geweest en ik zag een hoop herkenbare dingen. De verhaallijn en het plot had voor mij wel spannender gekunt. ( Wat voegt die zanger en zijn vriendin nou aan het verhaal toe??)Deze film doet je ook beseffen hoe weinig bloot er in Normale films is te zien, dit terwijl het snel went en het gewoon normaal is. Mijn indruk is ook dat de jongere generatie actrices niet meer uit de kleren wil. ( In deze film Hannah Hoekstra ). Hetzelfde voor bijvoorbeeld Angela Schijf, die zie je in een vrijscene alleen maar met haar BH’tje aan. Maar goed, dat is weer een andere discussie.

avatar van Drifter

Drifter

Erg toffe film. Belgische versie van de Nederlandse Abel films van vroeger.

Een film die zijn eigen sfeer creëert en dus uniek is. Veel is wat het lijkt maar soms toch net anders.

Voor mij geen dijenkletser maar droge humor en serieus tegelijk.

avatar van shugenja

shugenja

Dit vind ik nou een goede film. De setting vind ik prachtig, op een nudistencamping. Het wordt al meteen duidelijk dat iedereen elkaar kent. Dat er dus een gemeenschap is, een soort familie. De Patrick hoort erbij omdat hij toevallig de zoon is van de eigenaar maar lijkt niet echt een band te hebben met iemand. Inclusief zijn ouders. Niemand weet wat er in hem omgaat of wat hij de hele dag is en hij is mega gesloten. Mijn vriendin zei ook "kan hij niet praten ofzo?".

Ik vind het heel dapper zo een non personage te gebruiken als hoofdpersoon. En hem op een voetstuk te zetten door hem DE Patrick te noemen. Ja, dan is het natuurlijk logisch dat er geen plot is. Dat hij slechts doelloos door de film wandelt en constant prooi van anderen is. Er gebeurd alleen iets in de film als anderen hem aansporen, om een ruzie op te lossen of om bv na te gaan wat hij met de hamer gedaan heeft.

Als je op deze manier een film maakt dan spreekt het voor zich dat je tempo traag is. En dat je dus wat karakters overdreven aan moet zetten om de fletse hoofdpersoon mee op te vangen. Dus krijg je een rockster a la Clement die divagedrag op de camping brengt. En een stoelpoot zagende Bokma met een foute snor waar Janssens een legendarische naakte vechtscene mee heeft.

Uiteindelijk is die hamer natuurlijk helemaal niet belangrijk en is het een soort afleiding van grotere problemen die Patrick al zijn hele leven achtervolgen. Ik vind het wel jammer dat iemand die zich "echte nudist" is zich zo in zijn kaarten laat kijken hier. En die 3 miljoen klopt niet, volgens schattingen zouden het er 2 miljoen zijn lees maar onderstaand artikel. 2 Miljoen is ook veel maar een miljoen is ook wel een groot verschil lijkt me. Deze film gaat niet over nudisme maar gebruikt nadrukkelijk het naaktzijn als symbool en de locatie is gewoon geniaal. DIkke viersterrenfilm dit.

'Twee miljoen Nederlanders doen aan naaktrecreatie' - EenVandaag - eenvandaag.avrotros.nl

avatar van Drulko Vlaschjan

Drulko Vlaschjan

Ik vond hem heel aardig te pruimen, deze film. Het absurdistische element was over het algemeen vrij subtiel, en het bleef mooi in het midden of Patrick nou rouwde om het verlies van zijn vader of om zijn hamer. Het slot vond ik een tegenvaller, er moest kennelijk nog wat meer drama in en alle eindjes moesten bij elkaar komen. Dat had van mij niet gehoeven. Maar verder heb ik mij prima vermaakt.

avatar van ibendb

ibendb

Een lekker absurde Vlaamse film.

De Patrick verdient de prijs voor vreemdste film van de afgelopen jaren. Bij vlagen moest ik hard lachen om de gebeurtenissen omtrent het hoofdpersonage en zijn zoektocht naar een vermiste hamer op een nudistencamping.

Personages waren lekker karikaturaal en de een al wat sympathieker dan de andere. Elke acteur amuseert zich in zijn of haar rol en dat merk je. Ook de strakke regie is een groot pluspunt.

De Patrick is een erg goed stukje Belgische cinema, zij het niet voor iedereen.

avatar van Multivitamine

Multivitamine

Mocht je de film willen zien omdat je hoopt dat Hannah ook uit de kleren gaat, bespaar je dan de moeite .

avatar van joolstein

joolstein

“J’ai perdu mon marteau.”

Een film welke zich volledig afspeelt op een nudistencamping zal zeker niet de meest toegankelijke film zijn maar na een wat ongemakkelijk begin en dankzij de goede en natuurlijke vertolkingen kijkt deze droogkomische tragedie van regisseur Tim Mielants, eigenlijk heel makkelijk weg. En er lig ook nergens de nadruk op dat het nudisten zijn.

Dat de personages in hun blootje rondlopen, is eigenlijk ook het minst vreemde aan de film. Dat een stuk gereedschap de volledige leefwereld van Patrick (met onooglijk bloempotkapsel) beheerst en er zo absurde toestanden en onvervalste kolder ontstaan. Of de nudistencamping zelf, die een soort microkosmos is, met zijn eigen wetten, tradities en vaste gasten, bestaan zelf uit evenveel vreemd en eigenzinnigheid.

Dit was best een aardig geslaagde film van Vlaams-Nederlandse bodem. Regisseur Tim Mielants is dan ook internationaal geen onbekende en als tv-regisseur met series als Peaky Blinders en Legion (Marvel) al heel wat ervaring op zij naam staan. Oh, en het antwoord op bovenstaande vraag is even rigoureus als mooi en simpel.

Tarkus

Redelijk goede Belgische film die zich volledig afspeelt in een nudistenkamp.

Er is dus aardig wat bloot te zien in deze prent, maar dat is bijzaak, het valt op den duur zelfs niet eens meer op.

Het verhaal sleept je zodanig mee dat je er niet meer op let. Een absurd verhaal eigenlijk, dat draait om een... hamer..

Hoe het allemaal in zijn werk gaat dat laat ik U liever zelf ontdekken

avatar van the hustler

the hustler

Patrick is één van zijn zeven hamers kwijt. En twee van zijn drie vijzen. The End.

Die vieze nudistencamping zonder handdoekjes voor onder de reet heeft geen enkele meerwaarde. Had net zo goed een gewone camping kunnen zijn. Dat had geen hol verschil uitgemaakt voor het verhaal. Was de setting een mislukte poging wat aandacht te trekken of werd de film gesponsord door tv-worstjes van Zwan?

avatar van leatherhead

leatherhead

Aangenaam licht-absurdistisch werkje van Belgische bodem. Lekker off-beat en een lollig meanderend verhaaltje. Valt zowel qua absurdisme als qua zwarte komedie echter toch wat te licht uit om echt te kunnen overdonderen. Op ten duur begon het sfeertje ook wat monotoon en repetitief aan te voelen, maar gelukkig duurt de film niet te lang. Een paar heerlijke rollen wel verder, met Bokma en Clement als uitschieters.

avatar van umbra

umbra

• 2038 berichten

Niet m'n ding, té saai over gans de lijn en ook nergens comedy voor mij. Ook de karakters stonden mij niet echt aan. En om nu gans den tijd vieze ouwe blote venten te zien, naah.

avatar van Noodless

Noodless

Op zoek naar een hamer in een nudistencamping

Redelijk absurd verhaaltje dat in het eerste deel nog wat perspectieven brengt en je afvraagt in welke richting het verhaal naar toe gaat, maar langzamerhand verzandt in zijn eigen absurde ideeën waarbij de zwarte humor en het verhaal eenzijdig en wat saai uitgewerkt worden. Uiteindelijk stelt het verhaal ook niet veel voor. Gezien de locatie en het thema had de film toch wel wat pittiger mogen zijn en had de regisseur misschien beter gekozen voor een ander genre. Nu blijft het allemaal oppervlakkig. Wel verdiende appreciaties voor de cast om hier volledig in hun blootje te gaan en qua acteerwerk is het best aardig. 5/10

avatar van coumi

coumi

Hou wel van films met dit type droge humor, humor die je niet door de strot worden geduwd, maar toch lekker gek is en gedoceerd word gebracht. Maakt dit helaas nog niet tot een heel goede film want het basisgegeven is in al zijn heerlijke absurditeit uiteindelijk toch wel erg schraal. We worden verondersteld stiekem hard te lachen om die continue aanwezige blote borsten en piemels, maar het effect hiervan was bij mij erg vlug uitgewerkt. Het dragen van een adam en eva kostuum blijkt uiteindelijk toch wel gewoontjes. De verhaallijn over een man en zijn hamer is in beginsel schitterend bedacht maar had met wat meer scherpe grappen en spitsvondigheden uitgewerkt moeten worden. Nu is het bij vlagen langdradig en zelfs wat saai, waardoor je DE Patrick achteraf snel bent vergeten. Hulde voor hoofdrolspeler Janssens die zich ongegeneerd helemaal bloot geeft en bijna ongemerkt een goede rol neerzet. De Nederlandse inbreng bij deze Belgische productie had beter gekund, Hoekstra heeft een vrij onbeduidende rol en Bokma kan echt leuker zijn dan hier. Een voldoende, maar had meer ingezeten.

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Moeilijk te beoordelen. Enerzijds is er het enerverend gedrag van Patrick, het waarom van dat bloot gedoe en de rode draad omtrent een hamer. Anderzijds is de vertolking wel in orde en blijf je toch om één of ander reden verder kijken. Wat de term komedie bijdraagt, is een raadsel... Enfin bekeken en voor altijd geklasseerd

avatar van Phantasm

Phantasm

Tsja, hier moet je van houden, niet echt mijn ding.

avatar van HorrorFan007

HorrorFan007

Ik vond hem niet fantastisch qua verhaal

Maar de humor was zo absurt dat dat het goed maakt.

Ook een puike prestatie van Kevin Janssens als den Patrick

Je moet er wel van houden maarja dit is mijn soort artistieke film

Prettig verasst

avatar van K. V.

K. V.

Eindelijk deze ook eens bekeken en vond het wel een leuke film. Ondanks het eenvoudige verhaal wist hij toch te boeien, dit door het prima acteerwerk van de cast. De film is drama/komedie, al is het komedie gedeelte redelijk beperkt, de film is toch vooral drama.

Een wat vreemd filmpje, maar toch eens het bekijken waard.

avatar van Corcicus

Corcicus

• 1909 berichten

Kunst met een grote K deze heerlijke tragikomedie. Verschillende leren luidop gelachen met de lompe eerlijkheid van Patrick en ook zijn rivaal op de camping speelde zijn rol met zoveel overtuiging. Niet alleen volgen we een absurde zoektocht naar een hamer, ook krijgen we een inkijk in de politiek op de camping en passeert er een moordonderzoek de revue. Je verveelt je nooit en de naaktheid was een essentieel onderdeel van de cinematografie. Bepaalde shots waren lang niet zo hilarisch en perfect geweest zonder de naaktheid. Absoluut een verrassing deze film.