De Patrick (2019)

België
Drama / Komedie

geregisseerd door Tim Mielants
met Kevin Janssens, Pierre Bokma en Hannah Hoekstra

Op de naturistencamping van zijn vader is Patrick de klusjesman. Hij voert getrouw de taken uit die de campinggasten van hem verlangen. De tijd die overblijft spendeert hij aan zijn hobby, het ontwerpen en maken van meubels. Wanneer Patrick op een dag zijn favoriete hamer kwijtraakt, begint hij aan een zoektocht die hem tot in de verste uithoeken van de camping brengt. Als Patricks vader plots sterft, wordt Patricks tocht zowaar een existentiële queeste.

Ik heb me wel vermaakt met deze film. De sfeer die wordt overgebracht vond ik wel mooi neergezet. Ik ben zelf ook wel eens op zo’n verenigings achtige naturistencamping geweest en ik zag een hoop herkenbare dingen. De verhaallijn en het plot had voor mij wel spannender gekunt. ( Wat voegt die zanger en zijn vriendin nou aan het verhaal toe??)Deze film doet je ook beseffen hoe weinig bloot er in Normale films is te zien, dit terwijl het snel went en het gewoon normaal is. Mijn indruk is ook dat de jongere generatie actrices niet meer uit de kleren wil. ( In deze film Hannah Hoekstra ). Hetzelfde voor bijvoorbeeld Angela Schijf, die zie je in een vrijscene alleen maar met haar BH’tje aan. Maar goed, dat is weer een andere discussie.

avatar van Drifter
Erg toffe film. Belgische versie van de Nederlandse Abel films van vroeger.
Een film die zijn eigen sfeer creëert en dus uniek is. Veel is wat het lijkt maar soms toch net anders.
Voor mij geen dijenkletser maar droge humor en serieus tegelijk.

avatar van shugenja
Dit vind ik nou een goede film. De setting vind ik prachtig, op een nudistencamping. Het wordt al meteen duidelijk dat iedereen elkaar kent. Dat er dus een gemeenschap is, een soort familie. De Patrick hoort erbij omdat hij toevallig de zoon is van de eigenaar maar lijkt niet echt een band te hebben met iemand. Inclusief zijn ouders. Niemand weet wat er in hem omgaat of wat hij de hele dag is en hij is mega gesloten. Mijn vriendin zei ook "kan hij niet praten ofzo?".

Ik vind het heel dapper zo een non personage te gebruiken als hoofdpersoon. En hem op een voetstuk te zetten door hem DE Patrick te noemen. Ja, dan is het natuurlijk logisch dat er geen plot is. Dat hij slechts doelloos door de film wandelt en constant prooi van anderen is. Er gebeurd alleen iets in de film als anderen hem aansporen, om een ruzie op te lossen of om bv na te gaan wat hij met de hamer gedaan heeft.

Als je op deze manier een film maakt dan spreekt het voor zich dat je tempo traag is. En dat je dus wat karakters overdreven aan moet zetten om de fletse hoofdpersoon mee op te vangen. Dus krijg je een rockster a la Clement die divagedrag op de camping brengt. En een stoelpoot zagende Bokma met een foute snor waar Janssens een legendarische naakte vechtscene mee heeft.

Uiteindelijk is die hamer natuurlijk helemaal niet belangrijk en is het een soort afleiding van grotere problemen die Patrick al zijn hele leven achtervolgen. Ik vind het wel jammer dat iemand die zich "echte nudist" is zich zo in zijn kaarten laat kijken hier. En die 3 miljoen klopt niet, volgens schattingen zouden het er 2 miljoen zijn lees maar onderstaand artikel. 2 Miljoen is ook veel maar een miljoen is ook wel een groot verschil lijkt me. Deze film gaat niet over nudisme maar gebruikt nadrukkelijk het naaktzijn als symbool en de locatie is gewoon geniaal. DIkke viersterrenfilm dit.

'Twee miljoen Nederlanders doen aan naaktrecreatie' - EenVandaag - eenvandaag.avrotros.nl

avatar van Drulko Vlaschjan
Ik vond hem heel aardig te pruimen, deze film. Het absurdistische element was over het algemeen vrij subtiel, en het bleef mooi in het midden of Patrick nou rouwde om het verlies van zijn vader of om zijn hamer. Het slot vond ik een tegenvaller, er moest kennelijk nog wat meer drama in en alle eindjes moesten bij elkaar komen. Dat had van mij niet gehoeven. Maar verder heb ik mij prima vermaakt.

avatar van ibendb
Een lekker absurde Vlaamse film.

De Patrick verdient de prijs voor vreemdste film van de afgelopen jaren. Bij vlagen moest ik hard lachen om de gebeurtenissen omtrent het hoofdpersonage en zijn zoektocht naar een vermiste hamer op een nudistencamping.

Personages waren lekker karikaturaal en de een al wat sympathieker dan de andere. Elke acteur amuseert zich in zijn of haar rol en dat merk je. Ook de strakke regie is een groot pluspunt.

De Patrick is een erg goed stukje Belgische cinema, zij het niet voor iedereen.

avatar van Multivitamine
Mocht je de film willen zien omdat je hoopt dat Hannah ook uit de kleren gaat, bespaar je dan de moeite .

avatar van joolstein
“J’ai perdu mon marteau.”

Een film welke zich volledig afspeelt op een nudistencamping zal zeker niet de meest toegankelijke film zijn maar na een wat ongemakkelijk begin en dankzij de goede en natuurlijke vertolkingen kijkt deze droogkomische tragedie van regisseur Tim Mielants, eigenlijk heel makkelijk weg. En er lig ook nergens de nadruk op dat het nudisten zijn.

Dat de personages in hun blootje rondlopen, is eigenlijk ook het minst vreemde aan de film. Dat een stuk gereedschap de volledige leefwereld van Patrick (met onooglijk bloempotkapsel) beheerst en er zo absurde toestanden en onvervalste kolder ontstaan. Of de nudistencamping zelf, die een soort microkosmos is, met zijn eigen wetten, tradities en vaste gasten, bestaan zelf uit evenveel vreemd en eigenzinnigheid.

Dit was best een aardig geslaagde film van Vlaams-Nederlandse bodem. Regisseur Tim Mielants is dan ook internationaal geen onbekende en als tv-regisseur met series als Peaky Blinders en Legion (Marvel) al heel wat ervaring op zij naam staan. Oh, en het antwoord op bovenstaande vraag is even rigoureus als mooi en simpel.

Redelijk goede Belgische film die zich volledig afspeelt in een nudistenkamp.
Er is dus aardig wat bloot te zien in deze prent, maar dat is bijzaak, het valt op den duur zelfs niet eens meer op.
Het verhaal sleept je zodanig mee dat je er niet meer op let. Een absurd verhaal eigenlijk, dat draait om een... hamer..
Hoe het allemaal in zijn werk gaat dat laat ik U liever zelf ontdekken

avatar van the hustler
Patrick is één van zijn zeven hamers kwijt. En twee van zijn drie vijzen. The End.

Die vieze nudistencamping zonder handdoekjes voor onder de reet heeft geen enkele meerwaarde. Had net zo goed een gewone camping kunnen zijn. Dat had geen hol verschil uitgemaakt voor het verhaal. Was de setting een mislukte poging wat aandacht te trekken of werd de film gesponsord door tv-worstjes van Zwan?

avatar van leatherhead
Aangenaam licht-absurdistisch werkje van Belgische bodem. Lekker off-beat en een lollig meanderend verhaaltje. Valt zowel qua absurdisme als qua zwarte komedie echter toch wat te licht uit om echt te kunnen overdonderen. Op ten duur begon het sfeertje ook wat monotoon en repetitief aan te voelen, maar gelukkig duurt de film niet te lang. Een paar heerlijke rollen wel verder, met Bokma en Clement als uitschieters.