• 8.486.634 stemmen

Met onder meer: Kevin Janssens, Pierre Bokma en Hannah Hoekstra

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 26 september 2019

Plot De Patrick

"Sometimes to get what you want, you have to not want what you want."

Op de naturistencamping van zijn vader is Patrick de klusjesman. Hij voert getrouw de taken uit die de campinggasten van hem verlangen. De tijd die overblijft spendeert hij aan zijn hobby, het ontwerpen en maken van meubels. Wanneer Patrick op een dag zijn favoriete hamer kwijtraakt, begint hij aan een zoektocht die hem tot in de verste uithoeken van de camping brengt. Als Patricks vader plots sterft, wordt Patricks tocht zowaar een existentiële queeste.

imageimageimageimage

Alle Media

avatar van alexander75

alexander75

Ik heb me wel vermaakt met deze film. De sfeer die wordt overgebracht vond ik wel mooi neergezet. Ik ben zelf ook wel eens op zo’n verenigings achtige naturistencamping geweest en ik zag een hoop herkenbare dingen. De verhaallijn en het plot had voor mij wel spannender gekunt. ( Wat voegt die zanger en zijn vriendin nou aan het verhaal toe??)Deze film doet je ook beseffen hoe weinig bloot er in Normale films is te zien, dit terwijl het snel went en het gewoon normaal is. Mijn indruk is ook dat de jongere generatie actrices niet meer uit de kleren wil. ( In deze film Hannah Hoekstra ). Hetzelfde voor bijvoorbeeld Angela Schijf, die zie je in een vrijscene alleen maar met haar BH’tje aan. Maar goed, dat is weer een andere discussie.

avatar van Drifter

Drifter

Erg toffe film. Belgische versie van de Nederlandse Abel films van vroeger.

Een film die zijn eigen sfeer creëert en dus uniek is. Veel is wat het lijkt maar soms toch net anders.

Voor mij geen dijenkletser maar droge humor en serieus tegelijk.

avatar van shugenja

shugenja

Dit vind ik nou een goede film. De setting vind ik prachtig, op een nudistencamping. Het wordt al meteen duidelijk dat iedereen elkaar kent. Dat er dus een gemeenschap is, een soort familie. De Patrick hoort erbij omdat hij toevallig de zoon is van de eigenaar maar lijkt niet echt een band te hebben met iemand. Inclusief zijn ouders. Niemand weet wat er in hem omgaat of wat hij de hele dag is en hij is mega gesloten. Mijn vriendin zei ook "kan hij niet praten ofzo?".

Ik vind het heel dapper zo een non personage te gebruiken als hoofdpersoon. En hem op een voetstuk te zetten door hem DE Patrick te noemen. Ja, dan is het natuurlijk logisch dat er geen plot is. Dat hij slechts doelloos door de film wandelt en constant prooi van anderen is. Er gebeurd alleen iets in de film als anderen hem aansporen, om een ruzie op te lossen of om bv na te gaan wat hij met de hamer gedaan heeft.

Als je op deze manier een film maakt dan spreekt het voor zich dat je tempo traag is. En dat je dus wat karakters overdreven aan moet zetten om de fletse hoofdpersoon mee op te vangen. Dus krijg je een rockster a la Clement die divagedrag op de camping brengt. En een stoelpoot zagende Bokma met een foute snor waar Janssens een legendarische naakte vechtscene mee heeft.

Uiteindelijk is die hamer natuurlijk helemaal niet belangrijk en is het een soort afleiding van grotere problemen die Patrick al zijn hele leven achtervolgen. Ik vind het wel jammer dat iemand die zich "echte nudist" is zich zo in zijn kaarten laat kijken hier. En die 3 miljoen klopt niet, volgens schattingen zouden het er 2 miljoen zijn lees maar onderstaand artikel. 2 Miljoen is ook veel maar een miljoen is ook wel een groot verschil lijkt me. Deze film gaat niet over nudisme maar gebruikt nadrukkelijk het naaktzijn als symbool en de locatie is gewoon geniaal. DIkke viersterrenfilm dit.

'Twee miljoen Nederlanders doen aan naaktrecreatie' - EenVandaag - eenvandaag.avrotros.nl

avatar van Drulko Vlaschjan

Drulko Vlaschjan

Ik vond hem heel aardig te pruimen, deze film. Het absurdistische element was over het algemeen vrij subtiel, en het bleef mooi in het midden of Patrick nou rouwde om het verlies van zijn vader of om zijn hamer. Het slot vond ik een tegenvaller, er moest kennelijk nog wat meer drama in en alle eindjes moesten bij elkaar komen. Dat had van mij niet gehoeven. Maar verder heb ik mij prima vermaakt.

avatar van ibendb

ibendb

• 1968 stemmen

Een lekker absurde Vlaamse film.

De Patrick verdient de prijs voor vreemdste film van de afgelopen jaren. Bij vlagen moest ik hard lachen om de gebeurtenissen omtrent het hoofdpersonage en zijn zoektocht naar een vermiste hamer op een nudistencamping.

Personages waren lekker karikaturaal en de een al wat sympathieker dan de andere. Elke acteur amuseert zich in zijn of haar rol en dat merk je. Ook de strakke regie is een groot pluspunt.

De Patrick is een erg goed stukje Belgische cinema, zij het niet voor iedereen.

avatar van Multivitamine

Multivitamine

Mocht je de film willen zien omdat je hoopt dat Hannah ook uit de kleren gaat, bespaar je dan de moeite .

avatar van joolstein

joolstein

“J’ai perdu mon marteau.”

Een film welke zich volledig afspeelt op een nudistencamping zal zeker niet de meest toegankelijke film zijn maar na een wat ongemakkelijk begin en dankzij de goede en natuurlijke vertolkingen kijkt deze droogkomische tragedie van regisseur Tim Mielants, eigenlijk heel makkelijk weg. En er lig ook nergens de nadruk op dat het nudisten zijn.

Dat de personages in hun blootje rondlopen, is eigenlijk ook het minst vreemde aan de film. Dat een stuk gereedschap de volledige leefwereld van Patrick (met onooglijk bloempotkapsel) beheerst en er zo absurde toestanden en onvervalste kolder ontstaan. Of de nudistencamping zelf, die een soort microkosmos is, met zijn eigen wetten, tradities en vaste gasten, bestaan zelf uit evenveel vreemd en eigenzinnigheid.

Dit was best een aardig geslaagde film van Vlaams-Nederlandse bodem. Regisseur Tim Mielants is dan ook internationaal geen onbekende en als tv-regisseur met series als Peaky Blinders en Legion (Marvel) al heel wat ervaring op zij naam staan. Oh, en het antwoord op bovenstaande vraag is even rigoureus als mooi en simpel.

Tarkus

Redelijk goede Belgische film die zich volledig afspeelt in een nudistenkamp.

Er is dus aardig wat bloot te zien in deze prent, maar dat is bijzaak, het valt op den duur zelfs niet eens meer op.

Het verhaal sleept je zodanig mee dat je er niet meer op let. Een absurd verhaal eigenlijk, dat draait om een... hamer..

Hoe het allemaal in zijn werk gaat dat laat ik U liever zelf ontdekken

avatar van the hustler

the hustler

Patrick is één van zijn zeven hamers kwijt. En twee van zijn drie vijzen. The End.

Die vieze nudistencamping zonder handdoekjes voor onder de reet heeft geen enkele meerwaarde. Had net zo goed een gewone camping kunnen zijn. Dat had geen hol verschil uitgemaakt voor het verhaal. Was de setting een mislukte poging wat aandacht te trekken of werd de film gesponsord door tv-worstjes van Zwan?

avatar van leatherhead

leatherhead

Aangenaam licht-absurdistisch werkje van Belgische bodem. Lekker off-beat en een lollig meanderend verhaaltje. Valt zowel qua absurdisme als qua zwarte komedie echter toch wat te licht uit om echt te kunnen overdonderen. Op ten duur begon het sfeertje ook wat monotoon en repetitief aan te voelen, maar gelukkig duurt de film niet te lang. Een paar heerlijke rollen wel verder, met Bokma en Clement als uitschieters.

avatar van umbra

umbra

Niet m'n ding, té saai over gans de lijn en ook nergens comedy voor mij. Ook de karakters stonden mij niet echt aan. En om nu gans den tijd vieze ouwe blote venten te zien, naah.

avatar van Noodless

Noodless

Op zoek naar een hamer in een nudistencamping

Redelijk absurd verhaaltje dat in het eerste deel nog wat perspectieven brengt en je afvraagt in welke richting het verhaal naar toe gaat, maar langzamerhand verzandt in zijn eigen absurde ideeën waarbij de zwarte humor en het verhaal eenzijdig en wat saai uitgewerkt worden. Uiteindelijk stelt het verhaal ook niet veel voor. Gezien de locatie en het thema had de film toch wel wat pittiger mogen zijn en had de regisseur misschien beter gekozen voor een ander genre. Nu blijft het allemaal oppervlakkig. Wel verdiende appreciaties voor de cast om hier volledig in hun blootje te gaan en qua acteerwerk is het best aardig. 5/10

avatar van coumi

coumi

Hou wel van films met dit type droge humor, humor die je niet door de strot worden geduwd, maar toch lekker gek is en gedoceerd word gebracht. Maakt dit helaas nog niet tot een heel goede film want het basisgegeven is in al zijn heerlijke absurditeit uiteindelijk toch wel erg schraal. We worden verondersteld stiekem hard te lachen om die continue aanwezige blote borsten en piemels, maar het effect hiervan was bij mij erg vlug uitgewerkt. Het dragen van een adam en eva kostuum blijkt uiteindelijk toch wel gewoontjes. De verhaallijn over een man en zijn hamer is in beginsel schitterend bedacht maar had met wat meer scherpe grappen en spitsvondigheden uitgewerkt moeten worden. Nu is het bij vlagen langdradig en zelfs wat saai, waardoor je DE Patrick achteraf snel bent vergeten. Hulde voor hoofdrolspeler Janssens die zich ongegeneerd helemaal bloot geeft en bijna ongemerkt een goede rol neerzet. De Nederlandse inbreng bij deze Belgische productie had beter gekund, Hoekstra heeft een vrij onbeduidende rol en Bokma kan echt leuker zijn dan hier. Een voldoende, maar had meer ingezeten.

avatar van Onceuponanytime

Onceuponanytime

Moeilijk te beoordelen. Enerzijds is er het enerverend gedrag van Patrick, het waarom van dat bloot gedoe en de rode draad omtrent een hamer. Anderzijds is de vertolking wel in orde en blijf je toch om één of ander reden verder kijken. Wat de term komedie bijdraagt, is een raadsel... Enfin bekeken en voor altijd geklasseerd

avatar van Phantasm

Phantasm

Tsja, hier moet je van houden, niet echt mijn ding.

avatar van HorrorFan007

HorrorFan007

Ik vond hem niet fantastisch qua verhaal

Maar de humor was zo absurt dat dat het goed maakt.

Ook een puike prestatie van Kevin Janssens als den Patrick

Je moet er wel van houden maarja dit is mijn soort artistieke film

Prettig verasst

avatar van K. V.

K. V.

Eindelijk deze ook eens bekeken en vond het wel een leuke film. Ondanks het eenvoudige verhaal wist hij toch te boeien, dit door het prima acteerwerk van de cast. De film is drama/komedie, al is het komedie gedeelte redelijk beperkt, de film is toch vooral drama.

Een wat vreemd filmpje, maar toch eens het bekijken waard.

avatar van Corcicus

Corcicus

Kunst met een grote K deze heerlijke tragikomedie. Verschillende leren luidop gelachen met de lompe eerlijkheid van Patrick en ook zijn rivaal op de camping speelde zijn rol met zoveel overtuiging. Niet alleen volgen we een absurde zoektocht naar een hamer, ook krijgen we een inkijk in de politiek op de camping en passeert er een moordonderzoek de revue. Je verveelt je nooit en de naaktheid was een essentieel onderdeel van de cinematografie. Bepaalde shots waren lang niet zo hilarisch en perfect geweest zonder de naaktheid. Absoluut een verrassing deze film.

kappeuter (crew films)

Een film met kloten over een man zonder kloten.

De running gag van de eindeloze zoektocht naar de hamer is een grappig uitgangspunt.

De Patrick is een unieke tragikomedie, een must-see voor de liefhebbers van Van Warmerdam en Dupieux.

Een Belgische Hammer film, waarbij de horror de dagelijkse kwelling van Patrick is.

De Belgisch-Nederlandse ensemble-cast vult elkaar goed aan. Net als bij Van Warmerdam werkt dat ook hier gewoon goed naast elkaar. Al vermoedde ik soms dat Hannah Hoekstra haar stem is nagesynchroniseerd, of toch juist niet, omdat ze soms Vlaamser dan Vlaams klinkt. Enfin, dat vroeg ik me gewoon af.

Aan het slot van de film toont debutant Tim Mielants waartoe hij in staat is; enkele meesterlijk geschoten scènes die welhaast surrealistisch aan doen. Chapeau. Ik voorspel een mooie toekomst voor deze filmmaker. Daar gaan we nog veel van horen en vooral zien.

Theunissen

Deze onderhoudende Belgische / Nederlandse tragikomedie met heel veel naaktheid, piemels, borsten, billen en vagina's (opwindend is al dat naakt in ieder geval nergens, want het is vooral vlees) was o.a. te zien op "Film 1" en leek me wel interessant. En gezien de cast was ik ook benieuwd of Pierre Bokma (dat vind ik één van de beter acteurs van Nederland) erin naakt te zien was en dat is zeker het geval, want zijn bungelende piemel is gewoon te zien (al na circa twee minuten) en ook die van andere mannen, zoals die van hoofdrolspeler Kevin Janssens.

In dit verhaal draait het om de timide en zwijgzame 38-jarige Patrick (de Vlaming Kevin Janssens), die een grote vriendelijke reus is en die sociaal niet erg handig is. Patrick woont nog steeds bij zijn ouders, zijn vader Rudy (Josse De Pauw) zit aan de zuurstof en moeder Nelly (Katelijne Damen) is blind, die al vele jaren een nudistencamping in de Ardennen runnen. Op de nudistencamping is Patrick de alom geliefde klusjesman. Het leven kabbelt daar voorbij, totdat ineens Patrick's vader overlijdt en Patrick ook nog eens zijn favoriete hamer kwijtraakt. Tijdens zijn zoektocht naar de hamer, komt hij tot de ontdekking dat er iemand op de camping rondloopt die de macht wil grijpen en wellicht ook een misdaad met de hamer heeft gepleegd.

Vanaf de eerste paar minuten (waarbij Patrick naakt in een meer ligt met zijn armen en benen gespreid, waarna hij naakt op de nudistencamping loopt en begroet wordt door de campinggasten die ook naakt zijn) is het al duidelijk dat "De Patrick" een overdaad aan naaktscènes heeft. Het podium is namelijk de nudistencamping waar vrijwel iedere tijdelijke bewoner in volle glorie in zijn of haar nakie rondloopt. Zelfs klusjesman en meubelmaker Patrick heeft slechts een typerend geruit hemd aan, maar voert al het onderhoud uit in zijn blote kont. Het is natuurlijk wel allemaal functioneel, want op een naturistencamping heb je nu eenmaal te maken met mensen die graag in hun nakie recreëren.

Niet iedereen is overigens in zijn nakie te zien, want nieuwkomer Nathalie (Hannah Hoekstra), die de mooiste vrouw is op de naturistencamping en ze is de vriendin van de bekende excentrieke zanger Dustin Apollo (Jemaine Clement), is niet naakt te zien en dat geldt eigenlijk ook voor Jemaine Clement. Hoewel hij gewoon uit de kleren gaat, houd hij wel o.a. een gitaar voor zijn edele delen. Verder zijn de meeste gasten op de naturistencamping ook niet de mooiste of de jongste meer, maar Tine Van den Wyngaert (in de rol van Sabrina) mocht er best wezen en ze had ook mooie borsten en dat geldt in mindere maten ook voor de wat oudere Janne Desmet (in de rol van de brildragende Josée), die eveneens mooie borsten had.

Eén van de oudere vrouwen die ook in haar nakie te bewonderen is en theezakjes heeft als borsten, is Ariane van Vliet in de rol van Liliane en zij is de vrouw van de gluiperige Nederlandse vaste gast Herman (Pierre Bokma). Maar zij doet het wel niet met hem, maar ze doet het met Patrick (oftewel ze gaat vreemd) en in ruil daarvoor krijgt Patrick zelfgemaakte jam van haar zoals abrikozenjam Terwijl ze het met elkaar doen (beter gezegd Patrick ligt dan als een dooie op zijn rug in bed en zij zit dan bovenop hem) in het atelier van Patrick, zegt ze o.a tegen hem:

"Patrick, godverdomme. Je bent zo lekker."

Wat overigens niet echt klopt, of Liliane moet al staar hebben, want Patrick heeft zonder meer een apart uiterlijk met o.a. een buikje (Kevin Janssens kwam voor de titelrol ook bijna twintig kilo aan) en een onooglijk bloempotkapsel. En als Liliane het weer met Patrick wilt doen en hij er geen zin in heeft omdat zijn vermiste hamer aan hem knaagt, zegt ze tegen hem:

"Ik ben jouw afleiding, Patrick. Niet die hamer."

En:

"Kom, jongen. Hè? Dan smeer ik je nog een keertje lekker in."

Hoewel de meeste vrouwen dus volledig naakt te bewonderen zijn, waren hun fluwelen portemonnees toch enigszins bedekt en dat kwam omdat ze er allemaal een harig tapijtje op hadden. Naaktheid is ook niet het thema dat "De Patrick" zo interessant maakt. Het is de wijze waarop Patrick de naturistencamping runt en zijn obsessie voor zijn hamer wat voor het kijkplezier zorgen.

Partrick’s zoektocht naar zijn hamer leveren emotionele en grappige momenten op, terwijl hij zich alleen bij nieuwkomer Nathalie op zijn gemak lijkt te voelen. Nathalie is naar de naturistencamping gekomen vanwege haar excentrieke vriend en komt daar tot de de ontdekking dat haar relatie nog maar weinig betekenis heeft en zeker als ze tegen hem zegt dat ze zwanger (wat ze niet is) is en samen met hem wilt wonen. Het is een onwaarschijnlijke vriendschap tussen die twee, die Patrick’s onvermogen om op een normale wijze sociale contacten te onderhouden extra belicht. Maar ook zijn obsessie voor zijn onvervangbare hamer (die ook niet meer te verkrijgen en te bestellen is in de winkel) symboliseert Patrick’s drang naar controle. Een controle die hij niet heeft terwijl hij door zijn campingbezoekers zowel mentaal als fysiek wordt uitgebuit en vooral door Herman gespeeld door Pierre Bokma.

Pierre Bokma (voorzien van een bril en een snor) is in "De Patrick" heerlijk op dreef als de gluiperige en opportunistische Herman, die de voorzitter is op de naturistencamping, die zijn kans schoon ziet voor een machtsgreep (hij wilt namelijk de nieuwe eigenaar worden van de naturistencamping) en waarbij hij aangespoord wordt door zijn echtgenote Liliane, die op haar beurt dus een affaire met Patrick onderhoudt. Pierre Bokma speelt zijn rol geweldig (op zijn typische Pierre Bokma manier) en een waanzinnige vecht scène tussen hem en Patrick in zijn stacaravan (die daarbij ook omkeept) , vormt zonder twijfel het hoogtepunt van de film. Ik moest ook wel lachen om hem als hij op een gegeven moment tegen Patrick zegt:

"Heb jij enig idee hoe raar jij bent?"

En:

"Ik ga je flushen."

Dat laatste wilt hij overigens met Patrick zijn hoofd in een toilet doen. De rol van Patrick wordt opzicht leuk vertolkt door Kevin Janssens, maar door het gesloten karakter van Patrick krijg je wel weinig over hem als persoon te weten. De overige cast, waaronder de nog niet eerder genoemde Louis van der Waal (als Henk die de man / vriend is van Sabrina), Frank Vercruyssen (Wilfried die de man / vriend is van Josée), Peter Gorissen (als Bert die een goede vriend is van de ouders van Patrick) en Bouli Lanners (als politieagent Mon die bevriend is met Patrick en die hem ook helpt) deed het opzicht ook verdienstelijk en ook het einde (ook best emotioneel als Patrick uithuilt bij Nathalie) was niet onaardig.

Want dan kom je namelijk te weten (na circa 88 minuten) wie nu eindelijk de hamer van Patrick heeft gepakt, namelijk Gunter die de zoon is van campinggast Florence (Françoise Chichéry), en wat ermee gebeurt is, Gunter heeft daarmee een Zwitser in Brussel zijn schedel ingeslagen. En dat resulteert dat Patrick opgepakt wordt door de politie (omdat hij zegt dat de hamer van hem is) en bijna in de gevangenis terecht komt. Maar uiteindelijk komt het allemaal goed, Gunter heeft namelijk bekend, en eindigt de film na circa 92 minuten min of meer zoals hij begon, namelijk met een rondlopende Patrick op de nudistencamping die door de campinggasten begroet wordt. Oftewel Patrick is nu "de man" op de nudistencamping.

Al met al vond ik "De Patrick" best een aardige en vermakelijke tragikomedie van de Vlaamse filmregisseur Tim Mielants, die uiteenlopende thema’s behandelt als rouw, authenticiteit en ambitie. Maar "De Patrick" blijft bovenal boeien door de terloopse humor, de stijlvaste regie, de cast, de perfect getroffen toon en toch ook wel de naaktheid. Althans dat laatste geldt zeker voor mij

avatar van Fransman

Fransman

• 1948 stemmen

Gompie Theunissen, de hebt weer je best gedaan. Komen wel erg veel mensen in voor hè, in deze film. Raakte de tel kwijt. Iedereen naakt, behalve Hannah Hoekstra. Ook wel een beetje raar hè.

Theunissen

Fransman schreef:

Van Hannah Hoekstra kan ik het nog wel begrijpen omdat ze alleen naar die camping ging vanwege haar vriend en zanger Dustin en ze wist ook niet dat het een nudistencamping was. Maar natuurlijk zou het mooi zijn geweest als ze zich had aangepast aan de andere gasten Maar dan waren natuurlijk wel haar private parts net zoals bij Jemaine Clement afgedekt geweest met voorwerpen.

avatar van Fransman

Fransman

• 1948 stemmen

Brrrr Theunissen, we lijden wat af...

avatar van Walter S.

Walter S.

Fransman schreef:

Gompie Theunissen, de hebt weer je best gedaan.

Tsja, als je ook de blote borsten in een film gaat recenseren dan kom je bij een film over een nudistencamping wel aan een lap tekst.

Laat ik maar in het midden wat ik van de borstenbespreking vind.

avatar van david bohm

david bohm

Geestige film wel in een setting waar je flauwe grappen kan verwachten maar dat is hier niet het geval. Wel is het geheel licht absurd, verwacht geen dijenkletsers maar wel een glimlach op het gezicht. Pierre Bokma is hier trouwens goed bezig.

avatar van Capablanca

Capablanca

Aangename, licht absurdistische film in de geest van Van Warmerdam.

avatar van John Milton

John Milton

Ik moest ook aan van Warmerdam denken, maar Mielants film voelt nergens als gemakzuchtig jatwerk. Fijne sfeer, mooi geschoten, erg ingeleefd gespeeld (Janssens verrast wederom) en een toepasselijke muzikale score. Precies het absurde werkje waar ik hoopte.

avatar van Collins

Collins

De hamer van Patrick is verdwenen. De lege plek aan de muur is een voortdurend beukende herinnering aan de vermissing. Ook nog eens de plek in het midden. De plek in het rijtje hamers die de leegte het meest doet opvallen. Het is niet zo dat Patrick de hamer per se nodig heeft. Zo is het niet. Het is gewoon zijn pathologische hang naar ordening in deze chaotische wereld die een dergelijke leemte aan de muur niet toestaat.

Patrick is geen gelukkig persoon. Hij zit gevangen in een constellatie die zich in de jaren heeft verhard. Hij is klusjesman op de naturistencamping van zijn ouders. Het is moeilijk zo niet onmogelijk om daaruit los te breken. Getuige de prachtige houten meubelen die hij met liefde en zorg in elkaar zet, was hij veel liever een gevierd meubelmaker. Wat moet er van hem worden. Hoe breek je los uit iets dat vanzelfsprekend is geworden en aanvoelt als een gevangenis waaruit geen ontsnapping mogelijk is.

Het lukt regisseur Tim Mielants goed om zonder veel woordgebruik al die informatie over te brengen. Patrick praat amper. Informatie over de personages en over situaties komen vooral in beelden tot de kijker. Vaak zijn het details die duiding brengen. Details die je meer vertellen over een personage of over een kneuterige situatie. En van die laatsten zijn er op de naturistencamping veel.

De film is geschoten in laat zomerse kleuren met veel okergele- en bruine kleurschakeringen. In deze aangename atmosfeer ontvouwt zich de microkosmos van de naturistencamping als een fijne mengeling van drama en tragedie. Een oord waarin bizarre vijandschappen, heimelijke vriendschappen en -affaires, wisselende coalities, machtsgevechten en onderdrukte gevoelens welig tieren.

Ondanks de vele geanimeerde en bizarre scènes en de vele kleinzielige en absurde personages schiet de film nooit door in het ridiculiseren van zijn personages. De personages worden respectvol behandeld. Ze zijn wie ze zijn. Hun zwaktes worden niet al te zeer karikaturaal uitgebuit om de lachspieren te kietelen. Dat zou absoluut de melancholische sfeer hebben aangetast die nu zo mooi in de film aanwezig is. In het bijzonder geldt de karikaturale restrictie Patrick met al zijn eigenaardigheden. Hij wordt nooit een lachwekkend object. Hoe gek de situatie ook is of hoe merkwaardig het gedrag van Patrick ook is, altijd is er de melancholie. Altijd is zijn innerlijke pijn voelbaar.

Ook de naaktheid is geen bron van uitbundig (leed)vermaak. Dat de personages hun futiliteiten in al hun naaktheid uitvoeren, valt in het begin erg op. Die verwondering is snel voorbij. De lichamelijke blijmoedigheid staat lijnrecht tegenover de emotionele beklemming die de personages uitdragen. Een mooi dwingend contrast met betrekking tot de vermaarde openheid waarop de naturisten in deze film zich zo edelmoedig laten voorstaan.

Leuke film.

avatar van stratmans

stratmans

Droge zwarte film, prettig gestoord, leuk om te kijken

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Tof.

'Kevin Janssens in zijn blote fluit' had ik onthouden van de teneur toen deze film uitkwam. Aangenaam was de verrassing toen bleek dat dit (gelukkig) veel meer is dan alleen maar dat. Janssens schittert inderdaad, maar dan wel door zijn hilarische rol als autistische campingbaas, beziggehouden door de zoektocht naar zijn hamer. Het eerste half uur heb ik geregeld in een deuk gelegen met de gortdroge, bizarre oneliners. De film is bevreemdend en absurd.

Moeilijkheid bij zo'n film is dat het uitgangspunt vaak erg leuk en fris is, maar dat het moeilijk is om dit een hele film lang interessant te houden. Zo ook bij De Patrick. Het laatste half uur vind ik niet bijster sterk. Er komen dan wat meer thrillerelementen in, maar die zijn soms zwak uitgewerkt. Enkele personages zoals dat matig acterende blondje en haar artiest lijken niet alleen op de camping maar ook in de film verloren gelopen.