The Beach Bum (2019)

geregisseerd door Harmony Korine
met Matthew McConaughey, Snoop Dogg en Isla Fisher

Een rebellerende stoner, Moondog genaamd, leeft zijn leven volgens zijn eigen regels. Moondog was ooit een succesvolle, gerespecteerde dichter, maar door de jaren heen is hij veranderd in een gebroken man die een doelloos bestaan leidt. Dat verandert wanneer zijn rijke vrouw overlijdt en hij de erfenis lijkt mis te lopen, waardoor hij gedwongen wordt zijn vroegere werk alsnog uit te brengen.

avatar van goongumpa
Ik maak er 5* van: alweer jaren geleden dat ik nog zo lang heb nagenoten van een bioscoopbezoek. Visueel maken Korine en Debie er weer iets prachtigs van, de film gloeit en straalt gewoon. Het acteerwerk is perfect.Matthew McConaughey verdient een oscar voor zijn fysieke rol, maar het is ook geweldig hoe de carrière van Martin Lawrence geherlanceerd wordt. En Zack Efron is echt grappig.
Het enige betreurenswaardige is dat het plan van Korine om wietrook in de zalen de pompen niet doorgegaan is. Dan bleef het publiek misschien zitten. Ik bleef alleen achter met mijn vrouw en een eenarmige man, voor de rest liep iedereen weg. Maar dat is misschien wel Korine's doelpubliek. In ieder geval: het is een hilarische en geniale cultfilm in wording.

avatar van schumacher
Wetende dat dit niet meteen mijn soort film is vond ik deze steengoed. Ik heb meermaals even kunnen lachen, ik vind die kerel (Matthew McConaughey) een steengoeie acteur en dat toont die hier nogmaals.

Op een 2 heel kleine momentjes na heb ik me niet zitten vervelen, er kwamen leuke scenes in, de zottigheid spat ervan af.
Dit is een film met een paar hoeken af, speciale film, niet de normale standaard film die we 200 keer en meer per jaar zien, echt verfrissend is het.

Alle acteurs speelden hun rol heel goed, de muziek paste er ook goed bij, het sfeertje in deze film is gewoon zalig, de kledij ook, ik heb er echt van genoten. De dialogen waren ook heel goed.

De film gaat over seks, weed/drugs/feesten/geld/geen geld/stoned/drank .

Ik ben nog aan het nagenieten nu ik deze review schrijf.

avatar van jeroentjuhhhhh
Mesmerizing. Een film die het leven viert in al z’n onconventionele hoogte- en dieptepunten. Met briljante cinematografie van Debie; het larger than life gevoel was zelden zo visueel rijk & betoverend. Fun is the fucking gun, man!

avatar van Brabants
The Beach Bum blijft me bij door het fantastische acteerwerk van Matthew McConaughey. Je gaat bijna geloven dat het leven enkel bestaat uit het paradijs op aarde met zo'n levensstijl. Geweldig!

avatar van Thomas83
Dit is weer precies hetzelfde soort rommelige mooifilmerij als Korine ook al liet zien in Spring Breakers. In feite kijk je weer naar dezelfde film. Weer die zwaar aangedikte ironie, even vermoeiend als het McConaugheys lui getypecast rolletje, weer scènes die nergens heen gaan. In eigenlijk iedere scène zien we alleen hoe Moondog zich op een onuitstaanbare manier gedraagt. Hoe verlichtend! Hoe provocatief! De boodschap van Korine is er een die beter had gewerkt in een andere vorm van beeldende kunst. Nu voelt het meer alsof je 95 minuten loopt te kijken naar hoe hij zichzelf loopt af te trekken.

Het irriteert ook een stuk meer doordat Moondog zo'n vervelend en oninteressant personage is. En hoe prachtig het er allemaal alsnog uitziet, zelfs de waarschijnlijk ook alleen maar ironisch bedoelde cliché-cinematografie kon ik nu minder hebben. Ik kan geen anderhalf uur naar inhoudsloze scènes vol mooie plaatjes en muziek kijken. Niet best als het beste wat je film te bieden heeft Martin Lawrence is. En Jonah Hill met een onzinnig accent. 1.5*.

avatar van Iron Maiden
Niet zo hypnotiserend als Spring Breakers, maar ook deze American Dream mag er weer zijn van Korine.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Voorspelbaar forceren.

Dat Matthew McConaughey en de cast enorm veel lol hebben gehad tijdens het filmen van The Beach Bum, druipt van het scherm. Improvisaties lijken regelmatig voorbij te komen. Maar waar zij continu kunnen lachen, zal het gros van de kijkers dat niet doen. De grapjes zijn namelijk ontzettend flauw en voorspelbaar. Geen goed nieuws voor een komedie. De door de serieuze filmpers op handen gedragen regisseur Harmony Korine zal ongetwijfeld andere stoner-komedies als Cheech & Chong en The Big Lebowski door z'n gedachten hebben laten schieten. Meesterwerken vergeleken met dit geforceerde exploitatiewerkje met het verplichte snufje neonlicht.

Meermalen heb je tijdens het kijken zelfs het gevoel een haastklus te aanschouwen, van een regisseur die enorm graag anders wil zijn. Maar arty farty doen met Martin Lawrence aan boord is niet gemakkelijk. Het levert een van de meest pijnlijke verhaallijnen van de film op. Zo slecht dat je het moet zien om te geloven. De dialogen zijn vaak interessant, maar de filmmaker doet te hard zijn best om telkens iets anders te doen dan een doorsnee publiek zal slikken. Dusdanig dat het simpelweg pijnlijk wordt. Helemaal als hij zich er met een cliché-einde vanaf maakt.

Waar het camerawerk bij Springbreakers nog in het voordeel werkte, komt het hier vooral rommelig over. Iedereen die desondanks hardop kan lachen om The Beach Bum, mag zich gelukkig prijzen. Een halfblinde rasta die een vliegtuigje bestuurt, een anti-held die een tuba-speler in het water duwt, Snoop Dogg als ceremoniemeester bij een bruiloft, mishandelde gehandicapten en een penisgedicht vormen het gemiddelde niveau, dat wellicht beter weet te werken zonder pretenties. Of zou nu juist dat de grap zijn? Cult in de maak wederom.

Met dank aan The Searchers voor het recensie-exemplaar.

avatar van de grunt
Mooi gesproken Zinema

avatar van fatshark
0/10 waardeloze film, kan ik 90 min vm leven terugkrijgen?

avatar van Woland
Tja, wat ik precies moet met deze film is me niet helemaal duidelijk. Veel plot is er in ieder geval niet, en de grappen die voorbijkomen lijken soms rechtstreeks uit de gemiddelde B-stonerkomedie te komen. Maar toch heb ik me eigenlijk zelden verveeld met The Beach Bum. Het ziet er fraai uit, en Moondog mag dan misschien een irritante flapdrol zijn als je 'm in het echt zou tegenkomen (en veel van de andere typetjes ook, trouwens), zijn onconventionele gedrag en avonturen zorgen voor genoeg vermaak. Ondanks dat sommige verhaallijnen en karakters (Captain Wack, z'n manager of die oude rasta bijvoorbeeld) vooral flauw zijn. Beklijven zal ie waarschijnlijk niet, en een tweede kijkbeurt zie ik ook weer niet zo snel gebeuren, maar toch was dit geen vervelende anderhalf uur.

avatar van shugenja
Heerlijke film over een te ver doorgeschoten hedonistische celebrity. Snoop doggs beste rol ooit en mc conaughy is briljant. Natuurlijk is er geen verhaal en gaat het nergens heen. De moondog dobbert op het leven en komt altijd weer op zn pootjes terecht al neukend, drinkend, rokend en snuivend!

Als je karakter ontwikkeling verwacht heb je de eerdere films van Harmony Korine niet gezien. Wat mij betreft past het ook niet bij deze film en is het einde perfect. Wel hoop ik dat Korine de volgende film eens wat anders gaat doen want hij riskeert de "one trick pony" valkuil waar regisseurs helaas vaker in dreigen te vallen.

avatar van Basto
Was benieuwd hoe de derde kijkbeurt zou bevallen. Zou ik Moondog moe worden of blijkt het leuk. Gelukkig dat laatste. Erg fijne stoner film met toffe kleurtjes, een heerlijke soundtrack en een arsenaal aan kleurrijke personages.

4* blijft staan.

avatar van xgogax
Deze film bestaat vooral uit dialogen / monologen . Zo zien we ' onafgebroken ' gesprekken op meerdere plaatsen . Ter verduidelijking : we zien bijvoorbeeld Martin Lawrence over dolfijnen ( en zijn business ) praten in 1 vloeiend gesprek over hetzelfde onderwerp , maar wel op verschillende locaties , zoals op het strand , op zijn boot en in zijn auto . In dit geval breekt Korine het gesprek niet af , maar verplaats hij het gesprek door middel van een jump cut naar een andere locatie ( scène ) . Zo lijkt alles op 1 vloeiend geheel ( liquid cinema à la ManN ) .

Zo zien we ook Moondog en Minnie dansen op verschillende locaties met verschillende achtergronden , terwijl het eigenlijk maar om 1 en dezelfde dans draait .

De film bestaat voornamelijk uit dit soort scènes .

Zulke editingtechnieken zie je vaak in de ( surrealistische ) films van Buñuel of Resnais , maar bij The Beach Bum (2019) moet ik vooral aan To Live and Die in L.A. (1985) denken . Ter illustratie verwijs ik vooral naar de scène waar Chance in gesprek is met zijn collega ( Vukovich ) over hoe hij van plan is om een Chinees te beroven : 1 vloeiend gesprek verdeeld over meerdere scènes / locaties .

Haha. Dit Is gewoon een toffe stoners komedie, maar dan Korine stijl. Niet veel meer of minder. Na alle meuk die McConaughey ooit maakte, is het verbazingwekkend hoeveel leuke rollen hij de afgelopen 10 jaar heeft bekleed.

avatar van john mcclane 2
Wat een figuur , moondog .
Halverwege dacht ik : Shit ze gaan de drama kant op .
Niks daar van , laat moondog maar shinen . Geweldig .