The Beach Bum (2019)

geregisseerd door Harmony Korine
met Matthew McConaughey, Snoop Dogg en Isla Fisher

Een rebellerende stoner, Moondog genaamd, leeft zijn leven volgens zijn eigen regels. Moondog was ooit een succesvolle, gerespecteerde dichter, maar door de jaren heen is hij veranderd in een gebroken man die een doelloos bestaan leidt. Dat verandert wanneer zijn rijke vrouw overlijdt en hij de erfenis lijkt mis te lopen, waardoor hij gedwongen wordt zijn vroegere werk alsnog uit te brengen.

• vanaf woensdag 4 december te koop op dvd en blu-ray

avatar van goongumpa
Ik maak er 5* van: alweer jaren geleden dat ik nog zo lang heb nagenoten van een bioscoopbezoek. Visueel maken Korine en Debie er weer iets prachtigs van, de film gloeit en straalt gewoon. Het acteerwerk is perfect.Matthew McConaughey verdient een oscar voor zijn fysieke rol, maar het is ook geweldig hoe de carrière van Martin Lawrence geherlanceerd wordt. En Zack Efron is echt grappig.
Het enige betreurenswaardige is dat het plan van Korine om wietrook in de zalen de pompen niet doorgegaan is. Dan bleef het publiek misschien zitten. Ik bleef alleen achter met mijn vrouw en een eenarmige man, voor de rest liep iedereen weg. Maar dat is misschien wel Korine's doelpubliek. In ieder geval: het is een hilarische en geniale cultfilm in wording.

avatar van schumacher
Wetende dat dit niet meteen mijn soort film is vond ik deze steengoed. Ik heb meermaals even kunnen lachen, ik vind die kerel (Matthew McConaughey) een steengoeie acteur en dat toont die hier nogmaals.

Op een 2 heel kleine momentjes na heb ik me niet zitten vervelen, er kwamen leuke scenes in, de zottigheid spat ervan af.
Dit is een film met een paar hoeken af, speciale film, niet de normale standaard film die we 200 keer en meer per jaar zien, echt verfrissend is het.

Alle acteurs speelden hun rol heel goed, de muziek paste er ook goed bij, het sfeertje in deze film is gewoon zalig, de kledij ook, ik heb er echt van genoten. De dialogen waren ook heel goed.

De film gaat over seks, weed/drugs/feesten/geld/geen geld/stoned/drank .

Ik ben nog aan het nagenieten nu ik deze review schrijf.

avatar van jeroentjuhhhhh
Mesmerizing. Een film die het leven viert in al z’n onconventionele hoogte- en dieptepunten. Met briljante cinematografie van Debie; het larger than life gevoel was zelden zo visueel rijk & betoverend. Fun is the fucking gun, man!

avatar van Brabants
The Beach Bum blijft me bij door het fantastische acteerwerk van Matthew McConaughey. Je gaat bijna geloven dat het leven enkel bestaat uit het paradijs op aarde met zo'n levensstijl. Geweldig!

avatar van Thomas83
Dit is weer precies hetzelfde soort rommelige mooifilmerij als Korine ook al liet zien in Spring Breakers. In feite kijk je weer naar dezelfde film. Weer die zwaar aangedikte ironie, even vermoeiend als het McConaugheys lui getypecast rolletje, weer scènes die nergens heen gaan. In eigenlijk iedere scène zien we alleen hoe Moondog zich op een onuitstaanbare manier gedraagt. Hoe verlichtend! Hoe provocatief! De boodschap van Korine is er een die beter had gewerkt in een andere vorm van beeldende kunst. Nu voelt het meer alsof je 95 minuten loopt te kijken naar hoe hij zichzelf loopt af te trekken.

Het irriteert ook een stuk meer doordat Moondog zo'n vervelend en oninteressant personage is. En hoe prachtig het er allemaal alsnog uitziet, zelfs de waarschijnlijk ook alleen maar ironisch bedoelde cliché-cinematografie kon ik nu minder hebben. Ik kan geen anderhalf uur naar inhoudsloze scènes vol mooie plaatjes en muziek kijken. Niet best als het beste wat je film te bieden heeft Martin Lawrence is. En Jonah Hill met een onzinnig accent. 1.5*.