ad

Met onder meer: Guillaume Canet, Mathieu Amalric en Virginie Efira

Oorspronkelijke taal: Frans

Releasedatum: 24 oktober 2018

Over Le Grand Bain

In het gemeentelijk zwembad trainen Bertrand, Marcus, Simon, Laurent, Thierry en anderen onder het gezag van Delphine. Samen voelen ze zich vrij en nuttig. Ze gooien al hun energie in een discipline die voorheen eigendom was van vrouwen, namelijk het synchroonzwemmen. Deze uitdaging zal hen in staat stellen om de zin in het leven weer terug te vinden.

imageimageimageimageimageimage

Vanaf 11 april in de bioscoop (Cherry Pickers Filmdistributie)

avatar van Filmkriebel

Filmkriebel

Vanaf 11 april in de bioscoop... maar nu reeds in het digitaal aanbod op TV.

Lijkt wel het Franse antwoord op "De Marathon" en "The Full Monty". Een groepje mannen met allen hun eigen problemen of zeg in dit geval gerust, losers, willen meedoen aan een WK synchroonzwemmen. Daarvoor moeten ze een rigoureuze training ondergaan. Van mopperende bierbuiken moeten deze mannen klaargestoomd worden tot gracieuze zeemeermannen.

Puur formulewerk en daardoor nergens verrassend. Er wordt voor de makkelijkste weg gekozen waardoor termen als "feelgood" en "crowdpleaser" zich opdringen. Best leuk om volgen, hoewel soms snel van de hak op de tak springende scènes, met de bedoeling om de vele personages evenveel aan bod te laten komen. De trainster in haar rolstoel is ook eerder irritant. Toch heeft de film ook heel wat leuks in de aanbieding: lekker komische interactie tussen de acteurs (vooral Poelvoorde is weer goed bezig), een deftige soundtrack en een goede finale. Eerstgenoemde films zijn veel beter en Le Graind Bain is niet meer dan een aardige variant.

avatar van ratfish

ratfish

Mathieu Amalric maakt elke film goed.

avatar van mrklm

mrklm

The Full Monty (1997) meets De Marathon (2012) in dit komische drama over zeven mannen van middelbare leeftijd, die onder begeleiding van een voormalige kampioene synchroonzwemmen een doel vinden in hun uitzichtloze leven. Door zijn episodische opzet komt de film wat langzaam op gang, maar wanneer de mannen zich serieus beginnen voor te bereiden op hun belangrijkste optreden ooit, komt er wat meer vaart in zodat je tegen het einde absoluut aan de kant staat van de zeven mannen in hun 'mission impossible'.

avatar van FFilm

FFilm

Maatschappelijke Feelgood movie!

Het begin is bekend. 7 mannen van eind twintig tot in de middelbare leeftijd trekken samen op om een schijnbaar onmogelijke opdracht uit te voeren. De mannen hebben allemaal zo hun eigen problemen. Relatie, ziekte, geld en schuldgevoel.

De opdracht wordt een succes en ze krijgen waardering van en geloof in het thuisfront en de rest van hun leven.

Dit is ongeveer de formule waarmee talloze films hiervoor gemaakt zijn. Hierboven ziet u dat mijn collega er een paar aanhaalt.

Wat deze film volgens mij beter maakt dan de rest, of in ieder geval meer te genieten is de moderne aanpak van alle problemen. Nergens op enig moment in de film blijf je als kijker achter met het gevoel dat het overtrokken is. Elke rol is echt en de gesprekken zijn daardoor zeer geloofwaardig. Knap vind ik ook dat je al vrij vroeg in de film dat warme meeleef gevoel krijgt wat helemaal bij dit genre hoort, met de wedstrijd als absoluut hoogtepunt.

Die Fransen kunnen behoorlijk goed films maken, dat laten ze hier duidelijk zien. Goed geproduceerd, goed geregisseerd, goede styling van alle rollen en fris camerawerk. Oh ja, de muziekkeuze is ook lekker.

Als je de kans krijgt, gaan!

avatar van Zeriel

Zeriel

• 1914 stemmen

FFilm schreef:

Behalve dan bij het WK, na alleen maar gepruts te hebben laten zien hier voorafgaand, winnen hun bodydoubles zomaar het toernooi.....

Voor die tijd wordt er eindeloos aangemodderd, is er geen enkele progressie te zien, alleen een andere coach. Teveel karakters teveel verhaallijntjes die er weinig toe doen. Wat de film mist is een duidelijke focus op 1 persoon, en een opbouw naar de climax.

Ze blijven de hele film hangen op synchroonzwemlevel 1 , en dan opeens halen ze een 10 dankzij de lichtman. Niet dat het er heel veel toe doet in dit soort films. Als ze gewoon 12e waren geworden met de poedelprijs, was de film ten minste iets geloofwaardiger geweest.

Genregenoot De Marathon is vergeleken hiermee een paar klasses beter!

avatar van manecas36

manecas36

Sluit me aan bij FFilm .

avatar van thomzi50

thomzi50

• 1924 berichten

Ik bij Zeriel. Wel een aandoenlijke film, fijn dat niet één hoofdpersonage vooral wordt gevolgd maar een hele stoet mensen, maar wat zijn die laatste paar minuten mierzoet en storend, zeg.

avatar van Baboesjka

Baboesjka

Mwah, niet zo mijn ding. Daar was ik al bang voor. Ik vind de humor flauw, ik vind het best druk, veel personages en veel verhaallijnen door elkaar, en naar mijn mening is het geheel niet enorm interessant. Goed gespeeld en gefilmd, en best vermakelijk om eens te kijken, maar geen hoogvlieger voor mij. 3*

avatar van John Milton

John Milton

Het is formulewerk, maar wel fijn uitgevoerd. Ik rond naar boven af.

avatar van Movsin

Movsin

Tegenvaller.

Een collage van onafgewerkt lijkende scènes waaruit niets te puren valt en niet grappig zijn.

Het feelgood slot redt wel een beetje maar het was onderweg toch hunkeren naar Rochefort, Brasseur, Bedos, Lanoux ("Un Elephant..;", weet je wel) of zelfd recentelijk naar Darroussin, Campan... ("Coeur des Hommes")