Goud (2020)

Alternatieve titel: Gold

Nederland

geregisseerd door Rogier Hesp
met David Wristers, Loes Haverkort en Marcel Hensema

De jonge turnbelofte Timo en zijn gehandicapte vader Ward delen één grote droom: goud halen op de Olympische Spelen. Maar als Timo fysiotherapeute Irene ontmoet, raken nieuwe, heftige gevoelens in strijd met Timo's toewijding aan zijn vader en de Olympische 'opdracht'.

De film beleeft binnenkort zijn wereldpremière op IFFR.

EDIT: release uitgesteld door September Film Distribution.

avatar van Diederik58
Mooi inkijkje in de turnwereld. Wat een arbeid moeten de turners verrichten om hun doelen te kunnen bereiken. Prachtig maar ook keihard. De druk van de omgeving op jonge sporters om te presteren. Niet omdat ze de intrinsieke motivatie hebben , maar omdat anderen het willen. De anderen die het doen omdat ze hun eigen "falen" projecteren op de jonge sporters. Deed mij denken aan de documentaire "Turn!". Hoewel Timo het station van de docu al gepasseerd is.
David Wristers kan, omdat hij turner is, de turntechnische dingen allemaal uitvoeren. Hij heeft mij nog niet overtuigt als acteur. Ik heb begrepen dat hij uiteindelijk acteur wil worden. We zullen zien.
Marcel Hensema speelt als vader typisch zo'n ouder die het allemaal zo goed bedoelt voor zijn kind. Hij vergeet echter ouder te zijn. Goede rol.
Of de fysio zijn liefde is, betwijfel ik. Het is ook zijn zoektocht naar zijn eigen moeder, geborgenheid, intimiteit en gewaardeerd te worden.
Soms dicht op de huid gefilmd op de momenten dat het goed is.