The Grinch (2018)

Alternatieve titels: Dr. Seuss' The Grinch | Illumination Presents: Dr. Seuss' The Grinch

Frankrijk / China / Japan / Verenigde Staten
Animatie / Komedie

geregisseerd door Yarrow Cheney en Scott Mosier
met de stemmen van Benedict Cumberbatch, Rashida Jones en Angela Lansbury

De Grinch is een verbitterd wezen met een hart dat twee maten te klein is. Hij woont in een grot op een besneeuwde bergtop ten noorden van Whoville, het thuis van de warmhartige en vrolijke Who's. Zijn enige vriend is zijn hond, Max. Vanaf zijn bergtop hoort de Grinch de luidruchtige voorbereidingen voor de kerst. Jaloers op de vrolijkheid van de Who's maakt hij plannen om de berg af te dalen en de cadeaus en kerstversieringen te stelen en zo te voorkomen dat Kerstmis door kan gaan.

Vanaf 28 november 2018 in de bioscoop (Universal)

avatar van Kondoro0614
Hier kijk ik best na uit, hopelijk een degelijk nieuwe kerstfilm.

Ajax&Litmanen1, was jij daar niet naar opzoek?

avatar van Esteban

Niet echt. Dan eerder een remake van het origineel uit 1966 en bovenal misschien eerder een nieuwe interpretatie van het boek uit 1957.

avatar van Drs. DAJA
Ik vond hem echt fantastisch! Heel sfeervol, smaakvol verteld ook (wat je van de versie met Jim Carrey niet kunt zeggen) en het personage van de Grinch (en zijn achtergrond) zijn echt prachtig uitgewerkt. Halverwege gaat de vaart er een beetje uit maar dat komt al snel weer goed en ik vind het toch echt een sfeervolle, geslaagde kerstfilm.

avatar van Fisico
Vrij ontgoocheld de zaal verlaten. Niet dat The Grinch superslecht was, maar om nu te zeggen dat de film zich onderscheidde van andere animatiefilms is de waarheid geweld aandoen. Grootste pluspunt van de film is de sfeerschepping en de mooie gedetailleerde animaties. Soms kwam je ogen tekort om alles op te vangen.

Qua verhaal was het echter vrij povertjes. Het duurde vrij lang tot de film to the point kwam. Als de film halfweg ook nog inzakt, dan stelt het niet meer zoveel voor. Het einde en de switch werd erg eenvoudig en gemakkelijk uitgevoerd. Alsof jarenlange wrok ineens wegsmolt als sneeuw voor de zon. Perfecte film op maat voor kinderen, maar als volwassene verwacht ik meer.

Waaraan ik me ook stoorde waren de clichés van diverse moralen die door je strot werden geramd. Hebzucht, ouderliefde, vriendschap en vergeving. Het lag er té dik op. Het was een beetje teveel van het goede. Bij momenten wel grappig, zeker met Max en de eland wiens naam me even ontsnapt. Ook daar echter niets uitzonderlijks. Matige film dus.

avatar van Graaf Machine
Had meer in gezeten denk ik. Niet heel er superslecht, maar de grappen (en daar moet zo'n film toch van leven) bleven schaars. Nu ben ik geen kleintje meer, dus om de film te moeten beoordelen op de doelgroep vergt inlevingsvermogen, maar ook voor kleintjes lijkt het me een slaapverwekkende film. Die Grinch met zijn hond waren gewoon te vaak saai bezig. Eventjes grappig met een eland, dat ook niet echt grappig werd, eventjes grappig met kerstmis stelen, dat veel te kort duurde...
En voor mij was dat zoetsappige rotdorpje, met dat ueberlieve meisje, en al die schattige mensjes gewoon een doelwit dat veel te slap aangepakt werd.
Die Grinch was gewoon een slappe zeikstraal, om het zo maar te zeggen.

avatar van handsome_devil
Ging er met heel lage verwachtingen heen en vond 'm nog best vermakelijk. Toen ik thuiskwam meteen mijn kerstboompje en al mijn kerstkitsch uitgestald.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Vermakelijke versie van dit verhaal die er visueel erg mooi uit ziet maar het tegelijkertijd ook wel veilig speelt.
De humor had soms best een beetje boven het slapstick gedeelte uit mogen komen en wat mij betreft best nog wat meer gewaagd.
The Grinch doet hier denken aan Scrooge, maar de personages zijn natuurlijk ook vergelijkbaar.

Best een leuke zit, maar geen super goede kerstfilm wat mij betreft.

avatar van Elchapo
Leuke kerstfilm,zeker voor de kinderen....3 stars

avatar van Starscream
Prachtige animaties!(ze zijn er vast beter) maar daar heb ik dan ook alles mee gezegd! Voor de kids zal dit een geweldige film zijn.

avatar van Esteban
You're a not so mean one, Mr. Grinch? Om maar meteen met de deur in huis te vallen, deze Grinch is véél te braaf en eerder een flauwe zeurpiet dan de gemenerik die hij hoort te zijn.

Jammer is het feit dat, de nutteloze wijzigingen ten spijt, de boodschap van Dr. Seuss z'n verhaal helemaal niet zo goed uit de verf komt. De connectie tussen de groene slof en de kleine Who ontbreekt eveneens en daardoor werkt de grote ommezwaai ook niet echt, die lijkt uit het niets te komen.

Vermakelijk, dat wel. En goed geanimeerd. Whoville zit boordevol details, je komt ogen te kort om alles meteen mee te pikken. En kinderen zullen zich ongetwijfeld amuseren.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Geinige Grinch.

Illumination Entertainment timmert al jaren aan de weg. Het is geen Pixar of DreamWorks, maar het begint te komen. Het dochterbedrijf van Universal heeft echt wel wat talent aan boord en sinds Despicable Me zijn de successen dan ook niet van de lucht. Maar niet altijd terecht, want de crossover met live-action Hop was niet zo'n feest en ook de Minions-film was een brug te ver. Maar met The Grinch zit men op het goede spoor.

De film doet denken aan - het ietwat sterkere - The Lorax, maar dat heeft uiteraard te maken met Dr. Seuss. Ook hier is het een kleurrijk en vrolijk gebeuren en is 3D een ware aanvulling voor de beleving, en niet slechts een gimmick. Met name het begin is sterk en dat komt door een geinige introductie van het chagrijnige wezen. Pharrell Williams rijmt er lustig op los als de verteller en Benedict Cumberbatch is een uitstekende Grinch.

Wanneer de volwassener humor wordt ingeruild voor de verplichte moraal, worden er kansen gemist en blijft het bij wat sporadisch gegrinnik. Toch is deze kerstfilm de moeite waard. In het begin zit overigens een geniale verwijzing naar een van Pixars grappigste kortfilms: For the Birds. Voor de oplettende kijker. Dat de makers nauw betrokken zijn bij The Secret Life of Pets moge duidelijk zijn; je verwacht elk moment dat hond Max begint te praten.

***

Met dank aan Universal voor het recensie-exemplaar.