• 8.353.971 stemmen

How the Grinch Stole Christmas (2000)

Komedie / Familie | 104 minuten

Geregisseerd door: Ron Howard

Met onder meer: Jim Carrey, Taylor Momsen en Jeffrey Tambor

Releasedatum: 30 november 2000

Plot How the Grinch Stole Christmas

"He puts the mean in green."

In een sneeuwvlok ligt het magische land van de Who's, een volkje dat houdt van Kerstmis en feest vieren. Maar bovenop de berg leeft de 'Grinch', een oude knorrepot die de kerstdagen haat en alleen maar wraak wil nemen op diegenen die hem kwaad hebben gedaan. Op kerstavond besluit hij naar het dorp af te zakken, vermomd als de Kerstman, en de cadeautjes en kerstversieringen te stelen. De kleine Cindy Lou Who kan niet begrijpen dat iemand zo stout kan zijn en probeert contact te zoeken met de 'Grinch'.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Betty Lou Who

8-Year-Old Grinch

avatar van knoflikari

knoflikari

Hele schreeuwerige, bijna hysterische kerstfilm. Niet mijn smaak.

avatar van Ajax&Litmanen1

Ajax&Litmanen1

Ik heb het denk ik in mijn ruim 14 jaar op Moviemeter nog niet eerder gedaan, maar ik heb nu drie films op rij een 1*-score gegeven. Of ik heb een slechte week of ik kijk gewoon de afgelopen dagen afschuwelijke films. Deze How the grinch stole Christmas is echt ontzettend vervelend. Druk, schreeuwerig en vooral enorm irriterend. Jim Carrey is niet mijn favoriete acteur, al kan ik hem in een paar films wel pruimen. Dit is er niet een van. Zijn Sean Connery-accent irriteert me al mateloos en zijn humor en drukke gedrag is echt niet om uit te staan. De toon van deze film mag misschien wel goed bedoeld zijn, maar de uitwerking is dat bepaald niet. Het is een oninteressante, holle film zonder inhoud en met vervelende liedjes. En uiteraard met een mierzoet slot. Het enige goede is het visuele aspect, want de film oogt wel kleurrijk en leuk geanimeerd. Maar dat is dan ook het enige wat oké was. In mijn kerstfilm top 1000 zou deze ergens onderaan hangen.

avatar van mjk87

mjk87

Oef. Enorm lang, en enorm vervelend. Carrey vind ik soms zeer goed te pruimen, hier is hij irritant. Zoals de hele film schreeuwerig is met allerlei personages die druk doen en het camerawerk dat daarbij zijn duit in het zakje doet met vervelende scheve shots. Visueel ook lelijk, sowieso het hele design vind ik vreselijk overdreven en geen moment kon ik in deze wereld en de mensen daar meegaan, dan blijft er hel weinig over. En als een film dan ook nog eens het bloed onder je nagels vandaan haalt is er maar één score mogelijk. 0,5*.

avatar van Shadowed

Shadowed

Matig.

Carrey doet het doorgaans goed bij mij, maar dagenlang nadat ik deze film zag twijfelde ik of hij nou echt in deze film hoorde of niet. Het is zo'n bizarre verschijning dat je je direct eventjes afvraagt wat er mis is gegaan bij de casting, maar uiteindelijk werkt het dan wel.

Een budget van 123 miljoen, maar ik kan niet zeggen dat het erg te merken is. Ik vond alles er bijzonder goedkoop uitzien, van de weinig fantasievolle kostuums naar de setting zelf. Ik zou niet hebben gedacht dat het budget boven de 40 miljoen uit zou komen, maar blijkbaar is het dat budget nog keer 3.

Carrey is een bijzondere verschijning, zoals ik al eerder aangaf. In het begin denk je dat hij totaal niet in het plaatje past, en ik moet zeggen dat ik nog nooit een prestatie heb gezien waarbij een acteur zo goed in het plaatje past, terwijl dezelfde acteur ook totaal niet in het plaatje past. Carrey eist alle ruimte op waardoor de andere acteurs geen ruimte krijgen, maar is regelmatig best grappig.

Vooral omdat Carrey zo opgaat in zijn rol. Zijn gekke bekken en bewegingen zijn af en toe gewoon zo gek dat het voor een lach zorgt. Hij is ook geen moment subtiel hier, wat de subtielere momenten doet vernietigen. De gehele finale, die wat sentimenteler is, heeft hierdoor geen effect. Ook wanneer de stad de grinch voor paal zet doet Carrey alles zo over-the-top dat het uiteindelijk geen effect meer heeft.

Verder vond ik het visueel niet heel bijzonder. Het is duidelijk dat dit een eigen wereld moet voorstellen, maar veel verder dan een toneelstukje vond ik het niet komen. Genoeg details, maar de look ziet er gewoon te lomp uit. Ik ben normaal niet zo'n fan van CGI, maar hier had het af en toe wat meer mogen zijn. Nu lijkt het te veel op een wandelende poppenkast.

De speelduur is ook relatief lang en clichés volgen elkaar snel op, maar heel ernstig is het allemaal ook weer niet. Hier en daar wat irritaties omdat het verhaal zo veilig is geschreven, maar Carrey zorgt regelmatig voor een lach. Het is te doen, maar dit is een film die ik snel weer ben vergeten, buiten Carrey zelf dan.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

Gaat nog wel.

Jim Carrey balanceert een ganse film lang op de heel dunne lijn tussen geslaagde over-the-top comedy en erg vervelend. Meer dan eens tikt hij dat laatste aan, maar echt irritant wordt de film er niet door. Ron Howard kan het zich allemaal nog net permitteren. Dat het een erg kindvriendelijke film is, helpt daar misschien aan. Het kerstsfeertje zit er aardig in, inclusief de moraallessen. Met de vertelstem van Anthony Hopkins en de toneelachtige aankleding doet men er alles aan om een warm en lief filmpje te maken. Dat is niet helemaal maar toch een beetje gelukt.

avatar van dvdcrusher

dvdcrusher

Inderdaad een schreeuwerige, hysterische en veel te lange kerstfilm. Ik werd er nerveus van en vond eigenlijk enkel de hond grappig. Wanneer Carrey overdrijft in zijn rol wat ook hier weer het geval is, is hij nooit grappig maar wel irritant en vermoeiend. Het enige wat mij zal bijblijven zijn de mooie beelden en kleuren en vooral de makeup. Om snel te vergeten. 2 sterren

avatar van De gelaarsde kat

De gelaarsde kat

Tijdens de film een paar keer in slaap gevallen en nog duurde hij te lang. Pfff, wat een vermoeiende saaie, zeikerige flutfilm zeg. Er kwam maar geen eind aan. Geen klachten van mijn dochter is het enige positieve, maar ook zei kon haar aandacht er niet bijhouden. Zonde van de tijd, meer dan een halve ster zit er niet in.

avatar van TMP

TMP

Wat een enorm vervelende Kerstfilm. Met moeite afgekeken. Van Jim Carrey was ik al niet zo'n fan, maar wat een irritante rol zet hij hier neer. Nergens leuk of grappig, maar wel druk en irritant. De andere rollen zijn overigens niet echt beter, er zit geen enkel leuk personage in deze film. Van het flinterdunne en nergens interessante plotje moet de film het ook al niet hebben. Een en ander ziet er overigens ook niet al te best uit, visueel best lelijk eigenlijk. De voice-over van Anthony Hopkins is een zeer schaars lichtpuntje.