How the Grinch Stole Christmas (2000)

Alternatieve titel: The Grinch

Verenigde Staten / Duitsland
Komedie / Familie

geregisseerd door Ron Howard
met Jim Carrey, Taylor Momsen en Jeffrey Tambor

In een sneeuwvlok ligt het magische land van de Who's, een volkje dat houdt van Kerstmis en feest vieren. Maar bovenop de berg leeft de 'Grinch', een oude knorrepot die de kerstdagen haat en alleen maar wraak wil nemen op diegenen die hem kwaad hebben gedaan. Op kerstavond besluit hij naar het dorp af te zakken, vermomd als de Kerstman, en de cadeautjes en kerstversieringen te stelen. De kleine Cindy Lou Who kan niet begrijpen dat iemand zo stout kan zijn en probeert contact te zoeken met de 'Grinch'.

avatar van ibendb
Vandaag weer eens gekeken. Het was alweer een paar jaartjes geleden.

In mijn herinneringen was dit een hilarische film. Alleen nu heb ik bijna niet gelachen. Ik ben ouder, heb meer ervaring met films en ik heb andere humor. De sfeer is wel leuk. Alles is erg over-the-top als het om Kerstmis gaat. Een beetje jammer. Een halfje verlaagd. 3*.

avatar van igotcrabsatcarls
Samen met de home alone 1 & 2 films de ultieme kerstfilm van het jaar!!

Vooral Taylor Momsen als Cindy is schattig

Zo'n leuke film Ik kijk hem elk jaar weer!

avatar van tommykonijn
Vreemd dat ze een kerstfilm in Februari gaan uitzenden...

avatar van Banjo
ja inderdaad... maar hij blijft heel erg leuk!

avatar van tommykonijn
Dat wel, ja!
Maar toch komt het thema van de film veel beter naar voren als je hem gewoon in December kijkt lijkt me.

avatar van Uzza_Sparta
een erg vreemde filmkeuze van RTL4 voor begin februari

avatar van SnakeDoc
Uzza_Sparta schreef:
een erg vreemde filmkeuze van RTL4 voor begin februari

Helemaal mee eens. Dit soort rotzooi mag wat mij betreft alleen gedraaid worden van 6 tot 31 december!

avatar van lucdecoster
SnakeDoc schreef:

Het maakt niet uit wanneer het uitgezonden wordt, het blijft een verschrikkelijke saaie film.

Samhain
Warme komedie voor de kerst. 1 van mijn favorieten van Jim Carrey.

wel een grappige film, waar je trouwens niet teveel van moet verwachten... hij is wel grappig om te zien als het kerstmis is

avatar van dutchtuga
Qua design op momenten uitdagend, maar over het algemeen te druk, raar en veel te lang. Matig.

Weet iemand of Deze film met kerst dit jaar wordt gedraaid op tv? ik kan hem niet vinden in de gids..

avatar van Mr. Chiel
florish schreef:

Niet op een Nederlandse zender in ieder geval.

avatar van droombolus
Vandaar al een paar jaar op DVD. Geen kerst is kompleet zonder !

Dra. Pouke
Leuke kerstfilm.
Maar ik geef hem maar net een voldoende want hij was wel heel erg zoetjes en simpel.
Maar verders wel leuk.

x_Sheerio_x
Wilde hem ooit kijken vroeger toen ik nog klein was...DOODSBANG
Heb er nog nachtmerries aan overgehouden..
Vind het nog steeds een eng groen mormel...

avatar van Kondoro0614
Vandaag weer eens gekeken!
Leuk om zo een keertje weer eens te zien, maar je moet hem niet het hele jaar door kijken.

avatar van FILM!BOY!
Leuke kerstfilm die erg zoetjes is neergezet. 3,0

avatar van rcuppen79
Visueel een prachtige film, maar wel mierzoet!

Jim Carrey is perfect gecast als The Grinch. Een leuke film voor met de Kerst.

avatar van Vinokourov
Erg lawaaierig en erg kerstzoeterig. Jim Carrey is The Grinch, maar eigenlijk kun je beter spreken dat The Grinch Jim Carrey is. Hetzelfde truukje van fysieke strapatsen en nauwelijks grappige teksten wordt maar weer eens door hem uitgehaald. Jammer dat deze film niet meer weg had van een 'echt' sprookje. Nu was deze kerstfilm ondanks de mooie productie niet echt best en boeiend.

Dit is echt de slechtste film die ik ooit heb gezien.

Seuss.

Ik vind z'n wereldjes meestal wel interessant. In ieder geval anders, waardoor het toch allemaal net iets makkelijker wegkijkt. Alleen is Howard wel een wat vreemde keuze als regisseur (maar dat heb ik eigenlijk bij de meeste films van Howard).

Ondanks dat de wereld best kleurrijk en sprookjesachtig is, had ik iets meer budget verwacht. Of had ik verwacht dat ze iets meer met het budget gedaan zouden hebben. Het zag er bij momenten toch net iets te goedkoop uit, iets wat ik toch niet gewoon ben van Howard's films.

Verder typische kerstperikelen die allemaal niet zo heel boeiend zijn, Carrey is verder wel leuk in z'n rol. Druk sfeertje maar dat hoort wel bij de werelden van Seuss (althans, de filmversies die ik ervan gezien heb), het maakt dat de meligheid ook net iets makkelijker te verteren valt.

Geen grootse film, maar toch wat anders dan anders.

TomAlverate schreef:
Dit is echt de slechtste film die ik ooit heb gezien.

Dat meen je niet

avatar van Antonev
Geestig! Geen hoogvlieger, maar de grapjes en onnozele momenten maken erg veel goed.

avatar van Malibu Stacy
Leuke film voor de kerst, weer eens wat anders dan Home Alone 1t/m100.

avatar van Brabants
Jim Carrey weet in Dr. Seuss The Grinch de harige kluizenaar goed weer te geven. De boodschap en het moraal van Dr. Seuss zijn goed verwerkt in deze film door regisseur Ron Howard en Jim Carrey weet als altijd het publiek gemakkelijk aan het lachen te krijgen. Prima kerstfilm voor jong en oud.

Goede kerstfilm. Verstand op nul en genieten maar.

avatar van Phantasm
Prima in elkaar gezette kerstfilm die lekker wegkijkt.

avatar van Kondoro0614
Gisteravond om de kerst afte sluiten maar weer eens besloten ‘How the Grinch Stole Christmas’ aan te zetten en het was me nog best mee gevallen. Ik heb deze film overduidelijk al te vaak gezien, dat is ook geen geheim maar toch voor de kerstgedachtes is het altijd leuk om deze film aan te zetten en word hij langzamerhand net zoals ‘Home Alone’ een echt kersttraditie om te kijken.

Jim Carrey speelt een fantastische rol als ‘The Grinch’ en dit Dr. Seuss verhaal werd mooi verteld in deze film. Ik heb eerder deze maand de mini-versie van dit verhaal al gezien en die was geanimeerd maar ook deze versie wist mij een lach te bezorgen. Die chagrijnige en vooral kieskeurige Grinch brengt je gewoon een lach op je snoet, hoe je het went of keert dat gebeurt gewoon.

Het verhaal is best simpel. We volgen de Who’s uit Whoville die met zijn allen graag kerst vieren. Er is alleen één persoon die het kan verstoren en dat is de Grinch. Een groen, harig monster die boven op de berg woont en die anti kerst is. Hij word echter getreiterd door wat mensen in Whoville en word vervolgens uitgenodigd om langs te komen alleen gaat dit ook helemaal fout.

Voor de rest valt er niet echt diep in deze film te gaan, het word nergens echt een bijzondere film meer om het feit dat het gewoon een leuke kerst en familie film is en daar blijft het ook wel bij. Al om al, heerlijk om weg te kijken maar het is zeker geen speciale film.

Hele schreeuwerige, bijna hysterische kerstfilm. Niet mijn smaak.