The Grinch (2018)

Alternatieve titels: Dr. Seuss' The Grinch | Illumination Presents: Dr. Seuss' The Grinch | De Grinch

Frankrijk / Japan / Verenigde Staten
Animatie / Komedie

geregisseerd door Yarrow Cheney en Scott Mosier
met de stemmen van Benedict Cumberbatch, Cameron Seely en Rashida Jones

De Grinch is een verbitterd wezen met een hart dat twee maten te klein is. Hij woont in een grot op een besneeuwde bergtop ten noorden van Whoville, het thuis van de warmhartige en vrolijke Who's. Zijn enige vriend is zijn hond, Max. Vanaf zijn bergtop hoort de Grinch de luidruchtige voorbereidingen voor de kerst. Jaloers op de vrolijkheid van de Who's maakt hij plannen om de berg af te dalen en de cadeaus en kerstversieringen te stelen en zo te voorkomen dat Kerstmis door kan gaan.

Vanaf 28 november 2018 in de bioscoop (Universal)

avatar van Kondoro0614
Hier kijk ik best na uit, hopelijk een degelijk nieuwe kerstfilm.

Ajax&Litmanen1, was jij daar niet naar opzoek?

avatar van Esteban

Niet echt. Dan eerder een remake van het origineel uit 1966 en bovenal misschien eerder een nieuwe interpretatie van het boek uit 1957.

avatar van Drs. DAJA
Ik vond hem echt fantastisch! Heel sfeervol, smaakvol verteld ook (wat je van de versie met Jim Carrey niet kunt zeggen) en het personage van de Grinch (en zijn achtergrond) zijn echt prachtig uitgewerkt. Halverwege gaat de vaart er een beetje uit maar dat komt al snel weer goed en ik vind het toch echt een sfeervolle, geslaagde kerstfilm.

avatar van Fisico
Fisico (moderator)
Vrij ontgoocheld de zaal verlaten. Niet dat The Grinch superslecht was, maar om nu te zeggen dat de film zich onderscheidde van andere animatiefilms is de waarheid geweld aandoen. Grootste pluspunt van de film is de sfeerschepping en de mooie gedetailleerde animaties. Soms kwam je ogen tekort om alles op te vangen.

Qua verhaal was het echter vrij povertjes. Het duurde vrij lang tot de film to the point kwam. Als de film halfweg ook nog inzakt, dan stelt het niet meer zoveel voor. Het einde en de switch werd erg eenvoudig en gemakkelijk uitgevoerd. Alsof jarenlange wrok ineens wegsmolt als sneeuw voor de zon. Perfecte film op maat voor kinderen, maar als volwassene verwacht ik meer.

Waaraan ik me ook stoorde waren de clichés van diverse moralen die door je strot werden geramd. Hebzucht, ouderliefde, vriendschap en vergeving. Het lag er té dik op. Het was een beetje teveel van het goede. Bij momenten wel grappig, zeker met Max en de eland wiens naam me even ontsnapt. Ook daar echter niets uitzonderlijks. Matige film dus.

avatar van Graaf Machine
Had meer in gezeten denk ik. Niet heel er superslecht, maar de grappen (en daar moet zo'n film toch van leven) bleven schaars. Nu ben ik geen kleintje meer, dus om de film te moeten beoordelen op de doelgroep vergt inlevingsvermogen, maar ook voor kleintjes lijkt het me een slaapverwekkende film. Die Grinch met zijn hond waren gewoon te vaak saai bezig. Eventjes grappig met een eland, dat ook niet echt grappig werd, eventjes grappig met kerstmis stelen, dat veel te kort duurde...
En voor mij was dat zoetsappige rotdorpje, met dat ueberlieve meisje, en al die schattige mensjes gewoon een doelwit dat veel te slap aangepakt werd.
Die Grinch was gewoon een slappe zeikstraal, om het zo maar te zeggen.

avatar van handsome_devil
Ging er met heel lage verwachtingen heen en vond 'm nog best vermakelijk. Toen ik thuiskwam meteen mijn kerstboompje en al mijn kerstkitsch uitgestald.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Vermakelijke versie van dit verhaal die er visueel erg mooi uit ziet maar het tegelijkertijd ook wel veilig speelt.
De humor had soms best een beetje boven het slapstick gedeelte uit mogen komen en wat mij betreft best nog wat meer gewaagd.
The Grinch doet hier denken aan Scrooge, maar de personages zijn natuurlijk ook vergelijkbaar.

Best een leuke zit, maar geen super goede kerstfilm wat mij betreft.

avatar van Elchapo
Leuke kerstfilm,zeker voor de kinderen....3 stars

avatar van Starscream
Prachtige animaties!(ze zijn er vast beter) maar daar heb ik dan ook alles mee gezegd! Voor de kids zal dit een geweldige film zijn.

avatar van Esteban
You're a not so mean one, Mr. Grinch? Om maar meteen met de deur in huis te vallen, deze Grinch is véél te braaf en eerder een flauwe zeurpiet dan de gemenerik die hij hoort te zijn.

Jammer is het feit dat, de nutteloze wijzigingen ten spijt, de boodschap van Dr. Seuss z'n verhaal helemaal niet zo goed uit de verf komt. De connectie tussen de groene slof en de kleine Who ontbreekt eveneens en daardoor werkt de grote ommezwaai ook niet echt, die lijkt uit het niets te komen.

Vermakelijk, dat wel. En goed geanimeerd. Whoville zit boordevol details, je komt ogen te kort om alles meteen mee te pikken. En kinderen zullen zich ongetwijfeld amuseren.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Geinige Grinch.

Illumination Entertainment timmert al jaren aan de weg. Het is geen Pixar of DreamWorks, maar het begint te komen. Het dochterbedrijf van Universal heeft echt wel wat talent aan boord en sinds Despicable Me zijn de successen dan ook niet van de lucht. Maar niet altijd terecht, want de crossover met live-action Hop was niet zo'n feest en ook de Minions-film was een brug te ver. Maar met The Grinch zit men op het goede spoor.

De film doet denken aan - het ietwat sterkere - The Lorax, maar dat heeft uiteraard te maken met Dr. Seuss. Ook hier is het een kleurrijk en vrolijk gebeuren en is 3D een ware aanvulling voor de beleving, en niet slechts een gimmick. Met name het begin is sterk en dat komt door een geinige introductie van het chagrijnige wezen. Pharrell Williams rijmt er lustig op los als de verteller en Benedict Cumberbatch is een uitstekende Grinch.

Wanneer de volwassener humor wordt ingeruild voor de verplichte moraal, worden er kansen gemist en blijft het bij wat sporadisch gegrinnik. Toch is deze kerstfilm de moeite waard. In het begin zit overigens een geniale verwijzing naar een van Pixars grappigste kortfilms: For the Birds. Voor de oplettende kijker. Dat de makers nauw betrokken zijn bij The Secret Life of Pets moge duidelijk zijn; je verwacht elk moment dat hond Max begint te praten.

***

Met dank aan Universal voor het recensie-exemplaar.

avatar van Terminator05
Als de grinch een tikkeltje meer madness bezat, en de humor op humor leek, dan kon dit wel wat worden. Visueel zag het er allemaal goed uit, maar deze film was gewoon te braafjes. Kinderfilm, -12 jaar.

avatar van Rodger
Wel leuke humor.. zeker in het begin...
Op het einde te zoet ..
2.5 **

Niet zo leuk als de originele film maar nog steeds wel heel vermakelijk.

Veel beter dan verwacht.

Ik heb Illumination niet zo heel hoog zitten, al is het maar vanwege die gele dingen. Ondanks de vele crappy CG animatie die er dit decennium geproduceerd is, is dat toch wel een duidelijk dieptepunt. Maar het werk van Dr. Seuss vind ik vaak wel geinig, en aangezien de kerst weer voor de deur staat leek me dit wel een aardige film.

Wel een beetje apart trouwens dat ik er vorig jaar niet zo heel veel van heb meegekregen. Wist tot voor kort eigenlijk niet eens van het bestaan van deze film af. Kritieken zijn ook een beetje mixed blijkbaar, maar wat mij betreft volledig onterecht, al begrijp ik het ergens ook wel een beetje.

Want wie zich aan een typische US CG animatie verwacht zal toch af en toe een beetje raar opkijken. Je voelt gewoon aan alles dat het nét dat tikkeltje artistieker en abstracter is. Niet veel, het blijft uiteraard gewoon een kinderfilm, maar het expressievere camerawerk, kleine details in de animatie en styling en een paar iets scherpere grapjes (dat vrouwtje dat niet bij het potje kan, heerlijk) verraden dat dit geen Pixar of Disney is. Niet zo heel verrast uiteindelijk dat USA eigenlijk maar als derde productieland getoond wordt.

Dat het verhaaltje verder wat te zoet is, moraaltjes er te dik opliggen, de geloofwaardigheid niet helemaal 100% is? Zal best, dit is nu echt de laatste film waar ik me daar zorgen over zou maken. Mnee, doe mij maar meer van dit soort animaties, veel leuker dan wat doorgaans uit Amerika deze richting uitkomt.

avatar van Mr. Chiel
De eerste kerstfilm van 2019 en direct ga ik er niet meer overheen komen; niks aan te merken op deze film. Super grappig, ziet er prachtig uit, goede speelduur... En dat terwijl ik de versie van 20 jaar terug niet zo boeiend vond. GAAT DAT ZIEN!

avatar van rcuppen79
The Grinch is gebaseerd op het gelijknamige boek “How the Grinch Stole Christmas!” uit 1957 van de Amerikaanse schrijver Dr. Seuss. Dit boek is al twee keer eerder verfilmd, waarvan de live-action versie uit 2000 eigenlijk nog vers in het geheugen ligt. Zeker ook omdat deze film door de jaren heen wel is uitgegroeid tot een echte kerstklassieker. Deze 3D animatiefilm voelt dan ook niet echt vernieuwend aan en veel scènes herkennen we al van de film met Jim Carrey.

The Grinch is geproduceerd door de animatiestudio Illumination, die ook verantwoordeklijk waren voor films als de Despicable Me-reeks en natuurlijk Minions. De animatie is lekker sfeervol en brengt je in de kerstsfeer. Maar voor de rest is dit vooral een brave verfilming en mist ze de humor van de versie uit 2000. Cumberbatch is geen slechte Grinch, maar legt het toch echt af tegen Jim Carrey. Ik vond het ook wat minder dat de Grinch hier doodleuk boodschappen loopt te doen tussen de Who's zonder dat iemand raar opkijkt. In de film van 2000 werd hij gezien als een mythisch wezen, waarvan men niet zeker wist of hij wel echt bestond (een soort verschrikkelijke sneeuwman).

Om in de kerstsfeer te komen is The Grinch een uitstekende animatiefilm, maar inhoudelijk heeft ze weinig te bieden en kun je beter de live-action film nog een keer herbekijken.

avatar van Kondoro0614
“Well, Santa had eight reindeer, he looks like he ate the other seven.”

Achja, het was toch niet helemaal zoals ik gehoopt had. ‘The Grinch’ is één van mijn favoriete kerstverhalen die er tot nu toe geschreven zijn en de live-action variant uit 2000 ‘How the Grinch stole Christmas’ is toch wel één van mijn favoriete kerstfilms. Ik hoopte eigenlijk dat deze animatie variant wat meer daar zou neigen maar helaas kon ik niet heel veel overeenkomsten opmerken.

En eigenlijk moet je het maar zo zien, het is een leuke kerstprent die op momenten wel redelijk weet weg te kijken alleen is er geen vaart in de film waardoor hij lekker makkelijk wegkijkt. De film lijkt soms ellenlang te duren ondanks dat hij nog geen anderhalfuur kijktijd heeft. Ik was nog geen dertig minuten onderweg of het leek al een uur te duren. De film mist dus echt de nodige vaart maar, ook het verhaal was vrij slap op deze manier, het was niet geheel wat ik er bij dacht dat het zou zijn.

De live-action weet toch beter over te komen in mijn ogen. Toch is deze film geen ramp. De sfeer in de film is erg tof, een leuke kerstsfeer en op het eind toch een enorme feel-good gevoel. Ik ga het verhaal niet uitspitten, dat is vrij standaard en heeft het zelfde doel als de live-action film. De live-action is een heuse kerstklassieker, al denk ik dat deze animatie toch niet de kracht heeft ook zo ver te komen. Voor de kerstdagen (die trouwens nu net elf minuten zijn afgelopen) erg leuk maar, niks bijzonders.

avatar van Boneka
De film is echt heel erg leuk voor de allerkleinsten onder ons. Zeg maar vanaf 6 jaar tot 12. Voor de rest is deze zeer kleurrijke animatie vooral toch erg lief gemaakt. We hadden toch echt een hele gemene valse Gringe verwacht zoals ie liep naar de supermarkt. Maar alles blijft toch erg lief met dat meisje in kwadraat. Liedjes zijn leuk de voice -over vaak in rijm verteld. Hij blijft best wel leuk om naar te kijken maar vooral toch voor de jongste doelgroep!

Film 3,0 vanaf 12 jaar
Film 4,0 tot 12 jaar