Mortal Engines (2018)

Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten
Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door Christian Rivers
met Robert Sheehan, Hera Hilmar en Hugo Weaving

Vele eeuwen na de Zestig-Minutenoorlog is de aarde onvruchtbaar en zijn er geen natuurlijke brandstoffen meer. De steden zijn zelfstandige stadstaten geworden en zwerven rond op zoek naar brandstoffen die ze van andere steden afnemen. De jonge Tom Natsworthy zal het pad kruisen van de mysterieuze vrouw Hester Shaw, waarmee hij voorgoed de wereld zal veranderen.

• vanaf 17 april te koop op dvd en blu-ray

avatar van Justinvdk
Niks mis mee. Ziet er allemaal erg goed uit en het simpele verhaal vermaakt voldoende. Vind het juist wel eens lekker dat er niet al teveel bij wordt gehaald en ze het gewoon eenvoudig hebben gehouden. Gezien de matige opbrengst verwacht ik geen vervolg, maar ik zou het prima vinden als die er kwam.

avatar van hoffhaan
Matige film eenvoudig weinig verhaal. 3.0

Een simplistisch formule filmpje met een verhaal dat van clichés en ongeloofwaardige toevalligheden aan elkaar hangt en waarin ook nog regelmatig ondermaats geacteerd wordt.
Maar wel één in een hele vette setting en met prachtige beelden en scenes.
Een vijfje voor mij.

avatar van james_cameron
Het erg conventionele script (oa van de hand van Peter Jackson) is het grootste minpunt van dit spectaculaire postapocalyptische avontuur. Aan de vormgeving en de decors ligt het in ieder geval niet, want op visueel vlak is de film dik in orde. De gigantische rijdende steden zien er imposant uit en er is meer dan voldoende aktie en spektakel voorradig. Jammer dat de personages niet wat boeiender zijn. Na verloop van tijd krijg je ook steeds meer het gevoel naar een soort Mad Max-versie van Star Wars te zitten kijken, compleet met aanval op de Death Star. Kleine tegenvaller dus wel, al is de film door het hoge tempo prima te genieten.

avatar van Noodless
Visueel dik in orde : mooie decors, geweldige imposante rijdende steden en duidelijke overzichtelijke actiescènes. Het verhaal wist me wel niet echt te boeien en de personages zijn vrij vlak uitgewerkt. De speelduur was ook veel te lang. 6/10

avatar van Kondoro0614
Ondanks vele negatieve dingen die ik over deze film had gelezen vond ik het nog best een leuke zit. Het is dan wel geen bioscoop zit voor mij, ben blij dat ik deze daar niet heb gezien maar slecht wil ik hem echt niet noemen. Het is allemaal wel héél erg cliché, vooral het verhaallijn en alle gebeurtenissen zag je uiteraard van mijlen ver aan komen. Maar visueel was het wel echt een plaatje om mee te maken en het concept vond ik echt cool, iets leuks waar je eigen fantasie nog wel wat werk mee kan hebben. Het is een leuk concept voor een videospel en Christian Rivers werkt het goed uit tot een degelijke film.

Laat de film makers van twee top trilogies maar aan het werk, deze films waren al op CGI niveau’s stuk voor stuk parels en de mensen laten weer zien dat ze ook met ‘Mortal Engines’ als kunstenaars te werk gaan. Het is dan wel zo dat het verhaal voor mij echt de boosdoener was, omdat die best saai was. We volgen de vrouw Hester Shaw die als een soort mercenary door het leven gaat en nu ja wat was het, commando van Londen wil vermoorden omdat deze haar moeder zou hebben vermoord.

Voor de rest is het allemaal niet heel bijzonder, zoals ik al zei is het cliché en slaat het verhaal slecht aan. Het is allemaal iets te mooi op veel momenten waardoor de zin soms wat weg zakt. De vele CGI gevechten is iets leuks maar, het helpt de film niet echt om hoog. Acteerwerk kon er mee door, en de film is op alle vlakken behalve de CGI te standaard, en nergens speciaal. Alsnog wel een leuke zit omdat de speciale effecten echt een indruk weten te maken soms. De tijdsduur is ook iets waar de film tegenaan hikt, het is nergens echt heel erg fantastisch.

avatar van IH88
“We have to stop London before it destroys us.”

Ambitieus. Peter Jackson en regisseur Christian Rivers hebben met Mortal Engines een film gemaakt (gebaseerd op de boeken Philip Reeve) die er schitterend uitziet, met groots opgezette actiescènes en een vakkundig gecreëerde wereld door Rivers en zijn team. Het probleem van de film is alleen dat het allemaal zo weinig indruk maakt, en vooral tijdens het actievolle laatste gedeelte zit je zonder al te veel betrokkenheid naar alles te kijken. Dat ligt niet aan het acteerwerk, maar meer aan het rommelige en overvolle script, en de eendimensionale personages.

avatar van mcdaktari
Toch niet zo slecht als dat ik hier en daar lees. Op zich best leuk bedacht maar had er toch wel meer van verwacht.

avatar van Alathir
Tja, redelijke middenmoot blockbuster. Ook een beetje teveel young adult voor mij om nog echt van te genieten. Het plot is een beetje gewoontjes terwijl het concept best leuk is. Er wordt dan naar mijn aanvoelen iets te weinig mee gedaan, buiten de special effects die schreeuwen eigenlijk naar meer. Maar ik heb me zeker wel vermaakt en dat blijft het belangrijkste met dit type film. De acting is ook zeker niet slecht. De spanning komt nergens tot zijn recht. Ook Hugo Weaving kan deze film niet redden en zet deze keer niet echt een iconisch personage neer.

Dat Fantasy niet echt mijn genre is, bewijst deze dertien in een dozijn Star Wars-achtige Sciencefiction / Fantasy film maar weer eens, want het kon me eigenlijk allemaal niet echt boeien (zo had ik ook totaal geen band met de vlakke personages in het verhaal), vermaken of interesseren en het is ook allemaal zeer flauw, clichématig en voorspelbaar en dat bijna 120 minuten lang.

Ook de cast vond ik maar zeer magertjes acteren en met name beide hoofdrolspelers, te weten Hera Hilmar (als Hester Shaw) en Robert Sheehan (als Tom Natsworthy), waar ik eerlijk gezegd ook nog nooit gehoord van had. En de bekende acteur Hugo Weaving in de rol van Thaddeus Valentine, speelde zijn rol van slechterik wel zeer clichématig. Het enige personage wat een nog beetje interessant was, was het geanimeerde personage Shrike (met de stem van Stephen Lang) en Leila George (als Katherine Valentine) vond ik best een mooie jonge vrouw.

Visueel gezien mocht deze film er zeker wezen (zo zag de rijdende stad Londen er fraai uit) en hetzelfde geldt voor de eerste 10 minuten van het verhaal (zelfs nog een beetje spannend), welke nog best aardig zijn en helaas geldt dat nauwelijks voor de overige 110 minuten. Met het geven van 2,0 sterren voor deze film ben ik eigenlijk nog best mild.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Angstaanjagende androïde.

Als Mortal Engines nog maar vrij kort bezig is komt de eerste vette knipoog voorbij, als de Minions worden gepresenteerd als belangrijk erfgoed van een Aarde die half vernietigd is. Maar het blijft grotendeels bij die kwinkslag, want verder neemt deze sciencefiction zichzelf zeer serieus. En dat is een gemiste kans, want het ene bijzondere personage na het andere wordt gepresenteerd en humor is juist datgene wat deze film ontbeert.

Gelukkig is Hugo Weaving een redelijke bad guy en is er een androïde die angst aanjaagt. Verder zorgt het subgenre der steampunk voor prachtige beelden, maar op mooie vormgeving alleen is het lastig teren. Behalve dat alle blockbuster-ingrediënten ruimschoots aanwezig zijn en alle clichés worden aangestipt, is het verhaal wel héél erg rechtlijnig. De popcorn mag dus worden opgewarmd.

Het begin is best aardig en lijkt geënt te zijn op een segment uit Monty Python's The Meaning of Life, waarin flatgebouwen als vijandige schepen worden gepresenteerd en de bewoners elkaar enteren. Het boek uit 2001 was voldoende voor regisseur Peter Jackson om zijn productieteam in te vliegen en zodoende debutant Christian Rivers te assisteren. Veel meer dan een lege huls is het niet geworden.

Of het tot een sequel uit Nieuw-Zeelandse hoek zal komen valt dus te betwijfelen, want het op de hoes vermelde Lord of the Rings en The Hobbit was wel degelijk van een ander niveau. Ondanks of dankzij dat Rivers aan eerder genoemde titels werkte als designer, blijft het hier bij uiterlijk vertoon. En dat is jammer, want echt indruk maken doet de film inhoudelijk gezien helaas amper.

**½

De 4K UHD-schijf is voorzien van Dolby Atmos met aardige overhead-effecten en HDR, zodat het 10-bit paneel het onderste uit de kan haalt. De kleuren spatten van het scherm. De Blu-ray is bijgesloten en bevat de film + bonus features, waaronder verschillende documentaires.

Met dank aan Universal voor het recensie-exemplaar

avatar van KingJ
hij viel mij eigenlijk helemaal niet tegen....
gewoon een leuke fantasy film heb er zeker wel van genoten

avatar van john mcclane 2
Visueel een mooi spektakel , maar verder was het maar middelmatig .
Voor een deel zat peter Jackson achter de schermen , en dan is dit niet voldoende .
Toch wel een voldoende van mijn kant ,keek lekker weg , maar had er toch meer van verwacht .

Dankzij de setting en visuals werkt de film als fantasy heel goed. Weaving in een voor hem typische rol, maar dat past ook uitstekend bij hem en Hilmar als een soort alto good girl is ook prima. De start is spectaculair en overdonderend. Tot dusver goed.
Het wordt een stuk minder allemaal als Tom als oenige side kick zijn intrede doet. Dit karakter is irritant, voorspelbaar en krijgt de meest domme dialogen in de mond gelegd. Aan karakterontwikkeling wordt verder niet gedaan, behalve bij het meest interessante karakter, nota bene een robot. Hier is, net als bij de visuals, goed over nagedacht. Over de rest wat minder. De standaard climax helpt dan ook niet mee.

Bagger.

Originele invalshoek. Grafisch super in beeld gebracht, maar verhaal is simpel en ook actie kon me niet echt overtuigen. Wat meer humor zou het wat luchtiger gemaakt hebben. Maar is nu bedoeld als serieuze SF en net daarom vind ik het niet zo geslaagd...