
Mortal Engines (2018)
Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten
Sciencefiction / Fantasy
128 minuten
geregisseerd door Christian Rivers
met Robert Sheehan, Hera Hilmar en Hugo Weaving
Vele eeuwen na de Zestig-Minutenoorlog is de aarde onvruchtbaar en zijn er geen natuurlijke brandstoffen meer. De steden zijn zelfstandige stadstaten geworden en zwerven rond op zoek naar brandstoffen die ze van andere steden afnemen. De jonge Tom Natsworthy zal het pad kruisen van de mysterieuze vrouw Hester Shaw, waarmee hij voorgoed de wereld zal veranderen.
Trailer
https://www.youtube.com/watch?v=D0CimG9VjGM
Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.
Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.
Links
Zoek naar deze film op dvd/blu-ray op AmazonIMDb (6,1 / 106950)trailer (YouTube, ondertiteld)boek (BoekMeter)filmscore (MusicMeter)koop op iTunes voor € 11,99huur bij MovieMAX voor € 3,99huur bij Google Play voor € 3,99Pathé Thuis: vanaf € 6,99 / huur € 3,99Maar wel één in een hele vette setting en met prachtige beelden en scenes.
Een vijfje voor mij.
Laat de film makers van twee top trilogies maar aan het werk, deze films waren al op CGI niveau’s stuk voor stuk parels en de mensen laten weer zien dat ze ook met ‘Mortal Engines’ als kunstenaars te werk gaan. Het is dan wel zo dat het verhaal voor mij echt de boosdoener was, omdat die best saai was. We volgen de vrouw Hester Shaw die als een soort mercenary door het leven gaat en nu ja wat was het, commando van Londen wil vermoorden omdat deze haar moeder zou hebben vermoord.
Voor de rest is het allemaal niet heel bijzonder, zoals ik al zei is het cliché en slaat het verhaal slecht aan. Het is allemaal iets te mooi op veel momenten waardoor de zin soms wat weg zakt. De vele CGI gevechten is iets leuks maar, het helpt de film niet echt om hoog. Acteerwerk kon er mee door, en de film is op alle vlakken behalve de CGI te standaard, en nergens speciaal. Alsnog wel een leuke zit omdat de speciale effecten echt een indruk weten te maken soms. De tijdsduur is ook iets waar de film tegenaan hikt, het is nergens echt heel erg fantastisch.
3.0*
Ambitieus. Peter Jackson en regisseur Christian Rivers hebben met Mortal Engines een film gemaakt (gebaseerd op de boeken Philip Reeve) die er schitterend uitziet, met groots opgezette actiescènes en een vakkundig gecreëerde wereld door Rivers en zijn team. Het probleem van de film is alleen dat het allemaal zo weinig indruk maakt, en vooral tijdens het actievolle laatste gedeelte zit je zonder al te veel betrokkenheid naar alles te kijken. Dat ligt niet aan het acteerwerk, maar meer aan het rommelige en overvolle script, en de eendimensionale personages.
Ook de cast vond ik maar zeer magertjes acteren en met name beide hoofdrolspelers, te weten Hera Hilmar (als Hester Shaw) en Robert Sheehan (als Tom Natsworthy), waar ik eerlijk gezegd ook nog nooit gehoord van had. En de bekende acteur Hugo Weaving in de rol van Thaddeus Valentine, speelde zijn rol van slechterik wel zeer clichématig. Het enige personage wat een nog beetje interessant was, was het geanimeerde personage Shrike (met de stem van Stephen Lang) en Leila George (als Katherine Valentine) vond ik best een mooie jonge vrouw.
Visueel gezien mocht deze film er zeker wezen (zo zag de rijdende stad Londen er fraai uit) en hetzelfde geldt voor de eerste 10 minuten van het verhaal (zelfs nog een beetje spannend), welke nog best aardig zijn en helaas geldt dat nauwelijks voor de overige 110 minuten. Met het geven van 2,0 sterren voor deze film ben ik eigenlijk nog best mild.
Als Mortal Engines nog maar vrij kort bezig is komt de eerste vette knipoog voorbij, als de Minions worden gepresenteerd als belangrijk erfgoed van een Aarde die half vernietigd is. Maar het blijft grotendeels bij die kwinkslag, want verder neemt deze sciencefiction zichzelf zeer serieus. En dat is een gemiste kans, want het ene bijzondere personage na het andere wordt gepresenteerd en humor is juist datgene wat deze film ontbeert.
Gelukkig is Hugo Weaving een redelijke bad guy en is er een androïde die angst aanjaagt. Verder zorgt het subgenre der steampunk voor prachtige beelden, maar op mooie vormgeving alleen is het lastig teren. Behalve dat alle blockbuster-ingrediënten ruimschoots aanwezig zijn en alle clichés worden aangestipt, is het verhaal wel héél erg rechtlijnig. De popcorn mag dus worden opgewarmd.
Het begin is best aardig en lijkt geënt te zijn op een segment uit Monty Python's The Meaning of Life, waarin flatgebouwen als vijandige schepen worden gepresenteerd en de bewoners elkaar enteren. Het boek uit 2001 was voldoende voor regisseur Peter Jackson om zijn productieteam in te vliegen en zodoende debutant Christian Rivers te assisteren. Veel meer dan een lege huls is het niet geworden.
Of het tot een sequel uit Nieuw-Zeelandse hoek zal komen valt dus te betwijfelen, want het op de hoes vermelde Lord of the Rings en The Hobbit was wel degelijk van een ander niveau. Ondanks of dankzij dat Rivers aan eerder genoemde titels werkte als designer, blijft het hier bij uiterlijk vertoon. En dat is jammer, want echt indruk maken doet de film inhoudelijk gezien helaas amper.
**½
De 4K UHD-schijf is voorzien van Dolby Atmos met aardige overhead-effecten en HDR, zodat het 10-bit paneel het onderste uit de kan haalt. De kleuren spatten van het scherm. De Blu-ray is bijgesloten en bevat de film + bonus features, waaronder verschillende documentaires.
Met dank aan Universal voor het recensie-exemplaar
gewoon een leuke fantasy film heb er zeker wel van genoten
Voor een deel zat peter Jackson achter de schermen , en dan is dit niet voldoende .
Toch wel een voldoende van mijn kant ,keek lekker weg , maar had er toch meer van verwacht .
3*
Het wordt een stuk minder allemaal als Tom als oenige side kick zijn intrede doet. Dit karakter is irritant, voorspelbaar en krijgt de meest domme dialogen in de mond gelegd. Aan karakterontwikkeling wordt verder niet gedaan, behalve bij het meest interessante karakter, nota bene een robot. Hier is, net als bij de visuals, goed over nagedacht. Over de rest wat minder. De standaard climax helpt dan ook niet mee.
Een film als deze mag van mij ook wel zo bombastisch zijn, moet dat misschien zelfs wel zijn, en mag wat verhaal betreft ook gerust weinig om het lijf hebben. Dit is gewoon zo'n popcornfilm waarbij het verstand op nul kan. Vond de actie nog niet eens zo verkeerd, en in visueel opzicht is de film sowieso schitterend. Hooguit kan je zeggen dat de rijdende steden er vaak een beetje als pretparken uitzien. Het is niet alleen de steampunk-aankleding die zo fraai is, ook de cinematografie mag er echt zijn. Mooi ook zo'n detail als die enorme groeven die de rijdende steden door het landschap trekken. Wel zonde dat de film zo door zijn zorgvuldig gebouwde wereld heen vliegt. 3.0*.
De enige pluspunten in dit debacle gaan naar het production design en de special effects - wat je er verder ook van mag vinden, het ziet er wel allemaal erg mooi en origineel uit.
Helaas is originaliteit niet iets wat verder in erg ruime mate in deze film aanwezig is, want het voelt allemaal (zelfs voor het genre) wel erg afgezaagd aan. Het plot, de personages, de dialogen, je kunt het eigenlijk allemaal van tevoren tot in de details voorspellen. Hetgeen niet wegneemt dat de setting en de logica van het geheel kant noch wal raken. Dit is flauwekul van de bovenste plank die dat onvoldoende inziet en zichzelf veel te serieus neemt.
Kort gezegd is dit een film waarin weinig tot niets klopt. De film is onzinnig op een niet leuke manier, kent weinig humor, bevat geen interessante karakters en stapelt cliche op cliche. Het is allemaal al heel vaak gedaan, en heel vaak beter.
Als je je (te) kritische bril afzet, dan is dit een vlotte wegkijker met mooie effecten en een vermakelijke verhaallijn. De vaart zit er goed in en je wordt als kijker niet verveeld met langdradige passages of diepere verhaallijnen. Eenvoudig, right to the point.
Wellicht voorspelbaar, maar de invulling van het geheel is gewoon prima.
De vertolkingen konden me ook bekoren, het verhaal minder, maar toch is de film boeiend en zit er heel wat vaart in, wellicht dankzij de vele actiescènes.
Het verhaal had volgens mij toch wat meer inhoud mogen hebben.
Het hele verhaal en het hele gegeven raakt kant nog wal en er zit dan ook totaal geen spanning in.
Hoe kom je erop in godsnaam? Nonsens verhaal.
Ik ben eruit gelopen. Kon het niet meer aanzien.
Je vraagt je toch af hoe zo iemand als Rivers deze film toegeschoven krijgt. Qua credits heeft hij nog niks gepresteerd, waarom dan zo'n regisseur een toch wel uitdagende blockbuster laten regisseren? Misschien omdat hij vooral een naam op een poster is en er qua artistieke inmenging weinig tot niks van hem verwacht werd, maar da's dan vooral jammer voor het bronmateriaal.
Qua setting is het echt wel tof. Het doet wat denken aan de intro en outro van Robot Carnival, ook wel een beetje aan Metropolis (vooral de anime dan, met het wapen uit het dak). Het is een mooie mix van post-apocalyptische scifi en steampunk, met voldoende budget om er echt wat van te maken.
Maar dat gebeurt niet. Een genre als steampunk gaat toch uit van enige fetish, maar het hele rijdende steden gebeuren speelt zich meer af op de achtergrond. Ondertussen zitten we te kijken naar lompe personages, luisteren we naar brakke conversaties en krijgen we oubollige actie voorgeschoteld. Dit lijkt wel een blockbuster voor 60 plussers af en toe.
Storend vooral zo'n personage als Anna Fang, dat ondanks alle goeie wil van de wereld gewoon niks van cool weet uit te stralen. Ook Weaving weet helemaal niks van z'n bad guy rol te maken. Het is gewoon één tamme bende, dan liever tonnen krakend metaal, wat stoom en een camera die van dat soort zaken iets genietbaars kan maken.
Maar men wou het blijkbaar bij een povere blockbuster houden. Dat is het ook geworden. Meh.
2.0*
de special effects zijn goed.. verhaal is redelijk...
2.5 **
Schitterend gemaakt.
Met een nieuwe vrouwelijke aktie ster, Hera Hilmar,die fantastisch, speelt.
Als Hester Shaw.
Een nieuwe aktie ster in spe, wie weet, zien we haar nog is terug in een Marvel film, dat zou op haar lijf geschreven zijn.
Prachtige special effects.
Een aanrader voor de liefhebber.
de volle vijf sterren verdient.
Inhoudelijk dan weer net wat minder met een zoveelste wraakverhaaltje waarbij ook nog eens op zoek gegaan werd naar naar een soort key dat de wereld om zeep kon helpen. De personages zijn allesbehalve memorabel en ik heb Hugo Weaving al wat memorabele rollen zien spelen dan deze stereotiepe duffe bad guy. Jammer om ook het personage van Anna Fang maar relatief beperkt in ontwikkeling te zien. Qua plot wat chaotisch en rommelig, maar al bij al vermakelijk om eens gezien te hebben. Naar verluidt niet echt een kassucces geweest, kan ik me wel iets bij voorstellen, maar in de bioscoop moet het toch een mooie ervaring geweest zijn.


Toch wel een origineel verhaal die zeker het eerste uur heel interessant was, het tweede uur ietsje minder.
De cast was wel leuk, al was het toch vooral Hera Hilmar sprong er wel uit.
Toch wel aangenaam verrast door deze film.
Mortal Engines is 1 van de weinige films waar ik ook het boek van heb gelezen. Dat was terug naar afgelopen zomer. Het boek vond ik in ieder geval erg aardig weglezen. Met vooral de slotfase die er erg sterk was. Toen keek ik ondanks de slechte reviews, erg uit naar de film zelf.
En het viel allemaal behoorlijk mee. Door een onbekende regisseur. Dat zie je tegenwoordig steeds vaker gebeuren. Indieregisseurs die plots een groot Hollywood-project in hun handen geschoven krijgen en kijken wat ervan komt. Hier heeft het in zijn voordeel gewerkt vind ik.
Vooral de kleuren en fantasie komt vaak geweldig goed los. Dat lukt bijna geen enkele regisseur in een Hollywood-project. Maar hier komt het maximaal naar voren en dan voelt het aan alsof je in een mooie droom rondloopt. Visueel is het ook prachtig, echt opvallend goed. 100 miljoen voelt soms aan als 150-200 miljoen.
Acteerwerk is degelijk. Weaving is weer degelijk als schurk. Sheehan en Hilmar doen het ook goed. Hilmar steekt er inderdaad positief bovenuit. Karakterontwikkeling is echter het minpunt aan de film. Dat ik het boek gelezen heb even erbuiten ik beoordeel de film op film.
De karakters zijn vaak wat simpel uitgewerkt. Vooral D'Onofrio en Raftery krijgen focus, maar die is nogal kort door de bocht. In het begin krijg je het idee dat Hilmar vooral het waakengeltje moet zijn van Sheehan maar uiteindelijk eenmaal Kim in beeld komt blijven alle kunsten en vaardigheden van Hilmar op de achtergrond en beginnen ze zelf voornamelijk bijkarakters worden.
Ik kan je zeggen dat de karakters centraal staan in het boek maar in de film staat toch het visueel spektakel in de spotlights en dat verbloemt de matige karakterontwikkeling wel een beetje. Want het ziet er prachtig uit. Bij vlagen waanzinnig en bij vlagen weten ook dramatische momenten de plank raak te slaan. Zoals de ondergang van Lang als Shrine die dan weer herinnert hoe zijn leven kort was.
Het enige, en dat moet ik dan wel weer zeggen, wat jammer is dat niet van het boek is overgenomen is de ondergang van London. In zowel boek als film gaan die ten onder, maar in het boek met meer impact, meer emotie en een ondergang waarbij dochter en vader samen ten ondergaan. Ik vond het in ieder geval sterk. Dat is in de film niet overgenomen maar hebben ze gekozen voor een bravere slotfase.
Maar de film ziet er visueel zo leuk uit en kent vele leuke actiescènes waardoor het verhaal automatisch achtergrond gaat worden. Maar het wordt er niet minder vermakelijk om. In tegendeel, het was heel vermakelijk. Ik heb in ieder geval goed kunnen genieten.
Hele krappe 3*.
Had wel iets slechter verwacht. Dat zegt niet gek veel want ik had er extreem weinig van verwacht. Wat vooral wel positief opvalt is dat de film budget heeft en de rijdende steden best gaaf zijn. Grootste probleem is dat het verhaaltje gewoon te bekend is. Ik begrijp dat deze films qua budget niet heel erg iets anders durven, maar juist bij een nieuwe wannabe franchise kun je op zijn minst een medium succes worden door niet weer het zoveelste cliche verhaaltje te tonen. Ze hadden ook veel meer tijd kunnen steken een een klein verhaaltje waarbij de verschillende steden en kleine steden veel meer aandacht zouden krijgen. Wat hier ook duidelijk de boeienste scenes zijn. Je hebt zo een anime waarbij iemand op zijn motor langs allerlei steden gaat en dan telksen daar even iets meemaakt. Zo een soort premisse had hier iets veel leukers van gemaakt. Ook had de cast iets meer van het scherm mogen spatten.
Toch ergens nog wel vermakelijk.
2.5 sterren.