• 8.523.249 stemmen

Met onder meer: Robert Sheehan, Hera Hilmar en Hugo Weaving

Releasedatum: 6 december 2018

Plot Mortal Engines

"Some scars never heal"

Vele eeuwen na de Zestig-Minutenoorlog is de aarde onvruchtbaar en zijn er geen natuurlijke brandstoffen meer. De steden zijn zelfstandige stadstaten geworden en zwerven rond op zoek naar brandstoffen die ze van andere steden afnemen. De jonge Tom Natsworthy zal het pad kruisen van de mysterieuze vrouw Hester Shaw, waarmee hij voorgoed de wereld zal veranderen.

imageimageimageimageimageimageimageimage

Chudleigh Pomeroy

avatar van Shadowed

Shadowed

Goed.

Mortal Engines is 1 van de weinige films waar ik ook het boek van heb gelezen. Dat was terug naar afgelopen zomer. Het boek vond ik in ieder geval erg aardig weglezen. Met vooral de slotfase die er erg sterk was. Toen keek ik ondanks de slechte reviews, erg uit naar de film zelf.

En het viel allemaal behoorlijk mee. Door een onbekende regisseur. Dat zie je tegenwoordig steeds vaker gebeuren. Indieregisseurs die plots een groot Hollywood-project in hun handen geschoven krijgen en kijken wat ervan komt. Hier heeft het in zijn voordeel gewerkt vind ik.

Vooral de kleuren en fantasie komt vaak geweldig goed los. Dat lukt bijna geen enkele regisseur in een Hollywood-project. Maar hier komt het maximaal naar voren en dan voelt het aan alsof je in een mooie droom rondloopt. Visueel is het ook prachtig, echt opvallend goed. 100 miljoen voelt soms aan als 150-200 miljoen.

Acteerwerk is degelijk. Weaving is weer degelijk als schurk. Sheehan en Hilmar doen het ook goed. Hilmar steekt er inderdaad positief bovenuit. Karakterontwikkeling is echter het minpunt aan de film. Dat ik het boek gelezen heb even erbuiten ik beoordeel de film op film.

De karakters zijn vaak wat simpel uitgewerkt. Vooral D'Onofrio en Raftery krijgen focus, maar die is nogal kort door de bocht. In het begin krijg je het idee dat Hilmar vooral het waakengeltje moet zijn van Sheehan maar uiteindelijk eenmaal Kim in beeld komt blijven alle kunsten en vaardigheden van Hilmar op de achtergrond en beginnen ze zelf voornamelijk bijkarakters worden.

Ik kan je zeggen dat de karakters centraal staan in het boek maar in de film staat toch het visueel spektakel in de spotlights en dat verbloemt de matige karakterontwikkeling wel een beetje. Want het ziet er prachtig uit. Bij vlagen waanzinnig en bij vlagen weten ook dramatische momenten de plank raak te slaan. Zoals de ondergang van Lang als Shrine die dan weer herinnert hoe zijn leven kort was.

Het enige, en dat moet ik dan wel weer zeggen, wat jammer is dat niet van het boek is overgenomen is de ondergang van London. In zowel boek als film gaan die ten onder, maar in het boek met meer impact, meer emotie en een ondergang waarbij dochter en vader samen ten ondergaan. Ik vond het in ieder geval sterk. Dat is in de film niet overgenomen maar hebben ze gekozen voor een bravere slotfase.

Maar de film ziet er visueel zo leuk uit en kent vele leuke actiescènes waardoor het verhaal automatisch achtergrond gaat worden. Maar het wordt er niet minder vermakelijk om. In tegendeel, het was heel vermakelijk. Ik heb in ieder geval goed kunnen genieten.

avatar van Basto

Basto

Aardig steam punk avontuur. Idee en design is leuk en ook de belangrijkste personages zijn nog best aardig. Maar het verhaal kent te weinig visuele vaart en ook de belangrijkste dramatische beslissingen komen steeds volledig uit de lucht vallen. Verder is de obligate multi culti cast eerder een teken van (onbewust) racisme dan dat het iets toevoegt. De Indiase dame en de donkere man, mogen nog niet eens op de 3e viool spelen. Maar goed, uiteindelijk zal dit werkje gauw in vergetelheid raken.

Hele krappe 3*.

avatar van Macmanus

Macmanus

Jammer.

Had wel iets slechter verwacht. Dat zegt niet gek veel want ik had er extreem weinig van verwacht. Wat vooral wel positief opvalt is dat de film budget heeft en de rijdende steden best gaaf zijn. Grootste probleem is dat het verhaaltje gewoon te bekend is. Ik begrijp dat deze films qua budget niet heel erg iets anders durven, maar juist bij een nieuwe wannabe franchise kun je op zijn minst een medium succes worden door niet weer het zoveelste cliche verhaaltje te tonen. Ze hadden ook veel meer tijd kunnen steken een een klein verhaaltje waarbij de verschillende steden en kleine steden veel meer aandacht zouden krijgen. Wat hier ook duidelijk de boeienste scenes zijn. Je hebt zo een anime waarbij iemand op zijn motor langs allerlei steden gaat en dan telksen daar even iets meemaakt. Zo een soort premisse had hier iets veel leukers van gemaakt. Ook had de cast iets meer van het scherm mogen spatten.

Toch ergens nog wel vermakelijk.

2.5 sterren.

avatar van cantforgetyou

cantforgetyou

Best een lage score. Terwijl ik het in zijn genre 'actiefilm' toch echt een visueel spektakel vind. Het verhaal is simpel en makkelijk, maar dat hoort toch ook bij dit genre? Wij hebben genoten van de vele spectaculaire actie scènes.

Ik had deze film graag in de bioscoop willen zien. Dan kwam alles nog grootser en heftiger binnen. Zeker kijken deze film. Echt een aanrader.

avatar van Freespirit2

Freespirit2

Ik kan niet anders dan mij aansluiten bij mijn voorganger.

Heb ook genoten van het spectaculaire scenes en heb genoten van de toch bijzondere weergegeven uitvoering.

Had geweldig geweest in de bios!!

avatar van panax

panax

visueel spektakel

prachtige special effects

spannend genoeg

goeie acteurs

mooie aktiefilm niks mis mee

een mix van terminator,avatar,en star wars wat fantasie betreft

prachtig kijken !!

avatar van Harleen Quinzel

Harleen Quinzel

Bizarre film eigenlijk. Het heeft een leuk uitgangspunt, sterk production design, een stevig tempo en een paar best epische scenes...maar verhalend schiet het naast doel. De personages hebben gewoon veel te weinig backstory om te boeien en door de toon van de film voelt alles aan als de finale van een eerdere film die we niet te zien kregen.

Visueel is het te indrukwekkend om dit af te doen als slecht, en de worldbuilding komt zeker en vast soms leuk tot uiting...alleen jammer dat de personages die deze wereld bevolken zo matig uitgewerkt zijn.

avatar van Boneka

Boneka

• 2033 berichten

Normaal gesproken zijn dit soort films voor mij niet mijn genre, maar zo af en toe vind ik het wel eens verfrissend om eens een keer iets anders te zien. Mortal Engines dus. Nou mooi is ie zeker, zeker op 4K ziet ie er prachtig uit. Op de normale blu ray wat minder, maar overall is het een fraaie transfer. Had helaas wel de pech dat mijn eerste 4k schijf van deze film bleef hangen. Afijn bij de nieuwe was dit gelukkig niet het geval.

De film zelf dan. Verhaaltechnisch stelde ie mij wat teleur. De echte spanning ontbreekt hoewel het uitgangspunt goed was gevonden. Mortal Engines begint uitstekend om vervolgens veel vlakker te worden. Dat komt ook door de wat zwakke personages van met name onze hooftrolspelers die zomaar uit een kinderboek zijn ontsnapt. Zoals Robert Sheehan en vooral de vrouwelijke noot een meisje nou ja vrouw uit IJsland ene Hera Hilmar die ik alleen moet hebben gezien in Anna Karenina uit 2012. Voor de rest is haar carriere niet echt spraakmakend terwijl ze toch al 32 is nu. Haar rol is vrij vlak en er komt weinig leven uit deze vrouw die meer oogt als een meisje in deze film. Van de hoofdrolspelers moeten we het dus niet hebben. Wel een zeer sterke rol speelt Hugo Weaving en de oosterse Jihae. Twee prachtige rollen. Vooral die van Jihae in de rol van Anna Fang is een prachtige personage. Het verhaal zoals ik al zei begon nog best aardig, maar wordt daarna wel wat minder. Zeker als dat vreselijke monster nog voorbij moest komen. Dit had er van mij echt uit gemogen. Het eind mag je verwachten bij dit soort films. Heb me best vermaakt verder maar meer dan een 3 zeg maar een zesje zit er niet in.

Film 3.0

Beeld (4K) 4.5

Geluid 4.5

avatar van amenmalek

amenmalek

Je vindt dit leuk of niet. Ik vond dit geweldig. Wat een beelden in de bios indertijd.... 4K thuis doet het ook leuk op de 65" TV. Prima sfeer. Steampunk on steroids. Van mij mag er wel een deel 2 komen, echter zal dat waarschijnlijk niet gaan gebeuren helaas.

avatar van amenmalek

amenmalek

Freespirit2 schreef:

Ik kan niet anders dan mij aansluiten bij mijn voorganger.

Had geweldig geweest in de bios!!

Dit was ZO overdonderend in de bios. Weet dat nog goed. Op IMAX in 3D was dit niet normaal En tja, ik blijf dit een megavette film vinden, ondanks de kritieken en de matige recensies.

avatar van DjFrankie

DjFrankie

Leuke film, spanning, prima effecten. You get what you expert. Niet je genre, prima dat kan, plenty andere films om te kiezen dan

avatar van Alexjc

Alexjc

Je moet er maar van houden, maar deze film was voor mij gewoon bagger van de bovenste plank. Ik vond de film gewoon saai en vervelend. Leuk geprobeerd, maar de film gaat in de prullebak.

De acteerprestaties waren gewoon vervelend laag.

avatar van mcdaktari

mcdaktari

Na een aantal jaren weer eens gekeken, en ik vind het nog steeds een prima film. Dit soort SF fantasy films zie ik wel graag. Ik kan dit beter zien dan bijvoorbeeld Star wars. Dan vind ik dit toch beter, voor mij althans. Dit is wel meer fantasy dan sciencefiction. Trouwens als ik Tom (Robert Sheehan) zag, moest ik best wel aan Eddie Redmayne, van Fantastic Beasts, denken. Ze lijken best wel veel op elkaar.

avatar van Diederik58

Diederik58

Leuk idee dat er rijdende steden zijn die oude rechnologie verzamelen. Technologie die geleid heeft tot een apocalypts.

Veel CGI uiteraard. Toch knap vormgegeven met spectaculaire standpunten.

Storend vond ik de muzikale begeleiding. Erg overheersend en had wel minder gemogen.

Verder een standaard verhaaltje. Slechterik die meer macht wil. De goedrikken willen dat voorkomen. Natuurlijk ook nog wat romantiek..

Het acteren was over de top. Robert Sheehan met zijn vochtige zeehondenoogjes kan geen kwaad doen. Hera Hilmar en Hugo Weaving doen lekker mee.

Leuk vermaak voor de avond. Je verveelt je geen moment. Maar verwacht geen hoogdravend toekomstepos.

avatar van Man of Steel

Man of Steel

Fantastische film. Nu op netflix dus. Ik ben nog altijd blij dat ik deze film in de bioscoop heb gezien. Geweldig spektakel met genoeg aandacht voor het verhaal en het daarbij horend menselijk aspect en gevoelens. Visueel een juweeltje. Af en toe kreeg ik het gevoel dat ik in een verfilming van de stripcyclus van stripheld STORM zat. Heeeerlijk. Met de spanning is ook niks mee. Helaas ondergewaardeerde film bij het grote publiek. Maar de BluRay staat bij mij in de kast voor meermaals kijkplezier.