Mortal Engines (2018)

Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten
Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door Christian Rivers
met Robert Sheehan, Hera Hilmar en Hugo Weaving

Vele eeuwen na de Zestig-Minutenoorlog is de aarde onvruchtbaar en zijn er geen natuurlijke brandstoffen meer. De steden zijn zelfstandige stadstaten geworden en zwerven rond op zoek naar brandstoffen die ze van andere steden afnemen. De jonge Tom Natsworthy zal het pad kruisen van de mysterieuze vrouw Hester Shaw, waarmee hij voorgoed de wereld zal veranderen.

avatar van soom
Varya uit Anna Karenina. Okee, ik weet me daar bar weinig van te herinneren, niet veel indruk gemaakt en dus ook echt niet de beste film.

Hester Shaw daarentegen, trok de eerste keer dat ik waar ergens de trailer zag, mijn aandacht. Ik werd er erg benieuwd naar. Gelukkig draaide er wel een versie zonder 3D.

Die jongen. Met zijn warrige haar en die moooooie ogen. Zucht. Ik droomde echt weg van deze film, terwijl de actie om mijn oren vloog. Wauw, zo mooi.
Ook met dat jankende geluid dat ergens begon en toen de hele film door bleef jengelen. Als een misthoorn zonder te stoppen, raasde dat geluid de pannen uit. O, was dat echt filmmuziek? Ik had liever een mooie vioolsolo dan het aanhoudende gezwengel van de irritantste koebel die ik ooit hoorde. En gelukkig kwam er weleens een halve minuut wat gezang voorbij. Maar het gebrek aan wat mooie muziek is wel heul jammer.

Film viel erg tegen. Zeer zwak/dun verhaal.

In het begin had ik nog hoop dat het een diepgaand verhaal zou worden over verscheidene bewegende steden, en het hoe en waarom daarvan. Maar het bleek een zeer clichématige verhaallijn te worden met één slechte partij die de rest wil uitroeien. Daartussen zweefde een onduidelijk verhaal tussen het meisje en de herrezen persoon/robot.

avatar van Walter S.
Het zag er geweldig uit, soms heb je dan dat je halverwege de draad volledig kwjt bent omdat er zo nodig een ongelooflijk ingewikkeld verhaal van gemaakt moet worden, maar dat was hier niet het geval. Gewoon een overzichtelijke avonturen sf film die er geweldig uit ziet. Niks mis mee, prima film.

avatar van de Vis
Visuals redden de film nog enigszins.. verhaal is erg dun.

Tijdens de pauze naar huis gegaan... na 1 uur deze film gezien te hebben had mijn vrouwtje liever zin in een ander avontuurtje

Gast043 schreef:

avatar van geezoes
Oei oei oei wat slecht zeg. Poeh!

nou ja slecht was het nou ook weer niet maar of de film mij nou echt boeide, nee. Ik vond hem ook vrij lang duren.

Prima Sciencefiction / Fantasy film. Ongecompliceerde actie formule.
Goede special effects. Ik heb wel genoten hoe mooi de film gemaakt was. Je moet ervan houden.

avatar van schumacher
Vermakelijk dat wel maar top was het ook niet.
Gemengde gevoelens bij deze film.
Special effects daar was het hem vooral om te doen.
Het gevoel die ik had : in het begin leuk maar na een tijdje vond ik het te lang duren en was ik mijn interesse toch wel voor een stuk kwijtgeraakt.

1 keer zien oke, een 2de keer hoeft niet.

avatar van vranque
Zelfs onze eigen JunkieXL ging met deze treurnis mee. 1.5*

avatar van S. Russell
Mooi gemaakt maar het verhaal is veel te dun en vol clichés. Jammer.

avatar van extremezz
soom schreef:

Wat geef jij vlug 5 sterren zeg

Prima film, lekker origineel.
Niet teveel bij nadenken gewoon blind ingaan.

avatar van soom
extremezz schreef:
Wat geef jij vlug 5 sterren zeg
Valt op zich mee, de laatste stemmen die ik tussen december 2018 en nu gaf geven dat idee misschien. Maar ik ben en was gewoon heel enthousiast over die films.

avatar van tommiew
Niet slecht, niet geweldig. Qua sferen een beetje een mix van LOTR en Star Wars.
Prima vermaak, geen hoogvlieger, CGI is goed

avatar van Left4Dead
Slap verhaal in prentje, voor de pubers leuk wellicht .

avatar van macrobody
Verhaal misschien niet verrassend of vernieuwend maar als ik waar voor mijn geld zou willen als ik naar de bios zou gaan dan was het voor deze film. Er zijn maar weinig momenten waar er niets te beleven valt. Agent Smith van de Matrix mag weer een schurk spelen en Clint Eastwood speelt Shrike de robot, althans hij leek als twee druppels water.
Er zaten zeker leuke vondsten in de film en het geheel is een leuke metafoor voor de werkelijkheid waarbij we staan te juichen als we aan de sterke kant staan maar net zo snel omslaan als het beter zo uitkomt.

avatar van filmkul
Redelijke fantasy film. Het verhaal is niet echt origineel en kent ook verder geen verrassingen. De uitwerking is best aardig maar volgt wel de vertrouwde paden. De film kijkt wel lekker weg. Er is voldoende spanning en actie en de vaart zit er goed in. Visueel ziet de film er fraai uit. Echter de mobiele steden zien er mooi uit, maar het reusachtige komt niet echt goed over op de kijker. Het acteerwerk van Hilmar kan beter. Het personage Strike is een memorabel karakter. Leuk maar niet je van het. 3.0/3.5

avatar van Kort&bondig
Goeie film, best vermakelijk

Ja dit is wel een hele fijne film hoor. Mooie beelden gezien, goed gemaakt!

en nog best leuk verhaal ook.

avatar van nadrin
Film is deze keer beter dan het boek. En dit voornamelijk door het sterke visuele van de Levende Steden. Ook omdat het verhaal beter tot zijn recht komt dan in de boeken.

Aangekondigd als een project van de makers van LOTR, dan verwacht je een dijk van een film maar ik kwam met pijn en moeite tot een krappe voldoende. Spectaculaire maar ook zielloze actiescènes zijn de belangrijkste troef van Mortal Engines, een fantasy die qua scienscefiction naadloos aansluit bij de recentelijke Maze Runner reeks. Niet te veel nadenken maar spektakel leveren aub, geen belang hechten aan veel logica maar glad amusement voor de popcorneter leveren svp. Meest irritant is toch wel dat de vertelling wat hiaten vertoont, qua verhaal zitten er behoorlijk wat tekortkomingen aan. Ik ben geen voorstander van al te lange bioscoopzitten, maar voor deze was het echt beter geweest als hij een half uurtje langer had geduurd en Rivers zich de tijd had gegund iets meer aandacht te besteden aan achtergrondinformatie en karakterisering. Niettemin wel de film waarin ene Hera Hilmar haar eerste hoofdrol vertolkt en het speels gemak waarmee ze dat overtuigend doet(anders dan tegenspeler Sheehan), verraad dat we hier van doen hebben met een topactrice in de dop. Waarschijnlijk is zij het enige wat we ons over een aantal jaren nog kunnen herinneren aangaande deze teleurstellend conventionele fantasy. Leuke film misschien als je ergens tussen de tien en de twintig bent, de rest mag dit overslaan.

CGI zag er goed uit.
Verhaal zeer matig tot slecht.
Ze hadden hier een mooie trilogie van kunnen maken mits er een fatsoenlijk/niet zoon cliché verhaal was.

avatar van mixmaster
Best leuk, een soort kruising tussen Star Wars en Mad Max.

avatar van Night owl
Vond het een leuke fantasiefilm. Niet alleen maar actie, maar ook af en toe een rustmomentje of een flashback. Wat plottwistjes maar soms ook erg voorspelbaar. Mooie plaatjes en gewoon leuk bedacht. Ook niet al te dramatisch of zwaar (behalve 1 stukje dan). En niet àl te serieus nemen.
Gewoon lekker vermakelijk met goeie sfeer en droomwereldvoer om op verder te fantaseren.

avatar van psychopath
Vond het een toffe film. Visueel erg mooi, steampunk theme hou ik van.

Het enige nadeel voor mij wat niet tegen te houden is, die nieuwe generatie acteurs en actrices zeggen mij helemaal niets maar goed, helaas tikt de tijd door.

het begin zag er best wel ok uit , maar idd na de film te hebben uitgekeken vond ik het een simpel en saai verhaal . Zat veel meer in , maar al bij al toch wel een vermakelijke film

avatar van Film Pegasus
Film Pegasus (moderator)
De rijdende steden lijken wel uit een animatie van Ghibli te komen. Maar ik moest ook aan de steampunk animatie van de film Steamboy denken. Een film met de nodige potentie en met de hoofdacteurs Hera Hilmar en Hugo Weaving tegenover elkaar, heb je toch een mooie start. Het is ook mooi gedaan, al mag het visueel nog wel wat meer zijn dan wat CGI spierballengerol. En qua dialogen leek het wel wat af te zwakken naar een tienerfilm zoals Hunger Games of Divergent, maar voor mij mocht het wat meer Mad Max of The 4th Element zijn. Verder wel van genoten, luchtige SF-avonturenfilm. Maar meer is het ook niet helaas.

avatar van Grindhouse62
Prima popcorn SciFi actiefilm. Gewoon voor de liefhebbers. Komt uit de keuken van productiemaatschappij Wingnut van Peter Jackson, regisseur van Bad Taste, Braindead en de lord of the rings en Hobbitt trilogieën.