Mortal Engines (2018)

Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten
Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door Christian Rivers
met Robert Sheehan, Hera Hilmar en Hugo Weaving

Vele eeuwen na de Zestig-Minutenoorlog is de aarde onvruchtbaar en zijn er geen natuurlijke brandstoffen meer. De steden zijn zelfstandige stadstaten geworden en zwerven rond op zoek naar brandstoffen die ze van andere steden afnemen. De jonge Tom Natsworthy zal het pad kruisen van de mysterieuze vrouw Hester Shaw, waarmee hij voorgoed de wereld zal veranderen.

avatar van Shinobi
"Shut up and run."

Tja, deze titel is eigenlijk niets meer dan het zoveelste Young Adult vehikel. Het grote verschil is dat de naam van Peter Jackson hieraan is verbonden.

Op zich wordt er een imposant post-apocalyptische toekomst gecreëerd overgoten door een steampunk sausje waar rijdende steden de aarde afstruinen naar grondstoffen. Daarbij slokken ze letterlijk kleine stadjes op, terwijl er een hoop vernieling wordt achtergelaten. Te midden van dit alles probeert de rebel Hester Shaw wraak te nemen op één van de machtigste leiders.

Visueel is 'Mortal Engines' een waar genot te noemen. De CGI is sterk en de grootse set pieces worden erg spectaculair in beeld gebracht. Het is alleen jammer dat Christian Rivers nauwelijks de tijd neemt om je hiervan te laten genieten, omdat hij zowat alles er met een moordend tempo doorheen jaagt. Een ervaren regisseur als Jackson had dit duidelijk beter aangepakt.

Echter heeft al het pracht en praal een keerzijde, want qua narratief gebeurt er werkelijk niets bijzonders. Daarvoor zijn de personages te nietszeggend, waardoor de motivaties te verwaarlozen zijn. Een onnodige subplot hier en een wannabe Terminator daar maken de boel er niet beter op; allemaal elementen die de leegte van deze film benadrukken. Het gevolg is een hoop rommeligheid die je als kijker onverschillig achterlaat.

Al met al een middelmatige Young Adult Sci-Fi. Als men hier een rendabele franchise van wil maken, zullen ze toch beter voor de dag moeten komen.

Kleine 2,5 sterren.

avatar van horizons
Fijne fantasy film. Die grote steden en vliegende schepen zien er gewoon heel gaaf en gedetailleerd uit. En hoofdpersonages leuk genoeg in hun rol om het verhaaltje te vertellen.

avatar van clubsport
Buiten de aardige special effects wist de trailer me niet echt te bekoren , ik kreeg de indruk van een rommelige film met een verhaal zonder diepgang .

avatar van horizons
Film is zeker niet rommelig. Inderdaad niet heel veel diepgang maar voor een vehikel als dit voldoende. De maatschappij kritiek haal je er makkelijk uit.

avatar van Thiver
surfguy schreef:
Misschien hadden ze de film dan langer moeten maken.

Het is een Peter Jackson-productie, dus de kans op een langere versie voor de thuiskijker acht ik vrij groot.

avatar van Fraissie
Gisteren gezien in een dolby atmos cinema. Echt geweldig! Wat een spektakel! Leuk verhaal en genoten van begin tot eind. Het geluid en de special effects waren mind blowing!

avatar van Graaf Machine
Fijne film waarin een geloofwaardige doch zeer onrealistische wereld neergezet wordt. Zit lekker tempo in de film, en met name hoe London uitgebeeld wordt is fantastisch. Jammer van die dooie vent die half robot is, die voegde niets toe, hielp het verhaal niets vooruit. Praatjes over een te simpel verhaal moet je niet geloven. Het verhaal is natuurlijk vrij eenvoudig, maar dat is altijd maar beter ook bij dit soort films. Kun je je meer focussen op de mooie plaatjes.

Graaf Machine schreef:
Praatjes over een te simpel verhaal moet je niet geloven.

Haha.

Jouw lat ligt weer eens heel erg laag als je dit geen simpel verhaal wil noemen. Clichématiger kan bijna niet.

Haha.

Was je na het lezen van die ene zin al weer moe, Al ? De zin daarna geeft uitleg.

avatar van Ajax&Litmanen1
Het moet niet gekker worden. Het is onzin dat mensen het een simpel verhaal noemen, maar dat is het dus wel en dat is maar beter ook? Jaja.
Misschien moet je de lat hoger durven te leggen.

avatar van horizons
Het verhaal is zo simpel als je het zelf wil hebben.
En meer diepgang in verhaal zou inderdaad niet veel toevoegen.

Ook zonder de boeken te kennen zou ik na het zien van deze film meer willen weten over deze wereld. Geef me zo'n vliegend schip en ik ga op avontuur. Soms mag je je eigen fantasie gebruiken om iets aan te vullen en groter te maken. Niet alles hoeft te worden voorgekauwd.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Misschien moet je de lat hoger durven te leggen.

Het is onzin dat het een *te* simpel verhaal wordt genoemd. Iets beter lezen aub. Elk woord dat ik schrijf heeft een betekenis.

horizons schreef:
Het verhaal is zo simpel als je het zelf wil hebben.
En meer diepgang in verhaal zou inderdaad niet veel toevoegen.

De personages zijn van karton, zo weinig inhoud en diepgang hebben ze. Het verhaal is al in tig andere films op bijna dezelfde wijze getoond. Even een Mortal Engines sausje erover en we kunnen weer met de megalomane heerser die over zijn grenzen gaat en ook nog eens een wapen heeft. Zo zeg.

Dat het een interessante wereld is ben ik helemaal met je eens. Dat deel van de film zat ook goed in elkaar. Ik wil ook meer weten over de 60 minuten apocalypse, de bouw van de rijdende steden en alles daarachter. Maar dat moet je wel met een overtuigend verhaal brengen om het leuk te houden. Ben echt een paar keer bijna in slaap gevallen uit verveling tijdens het kijken.

avatar van Graaf Machine
Die 60 minutes apocalyps was een wereldwijde aanval over en weer met kwantumwapens. Dat tractiesteden gebouwd worden is zo onrealistisch als de pest, dus laat het hoe maar achterwege, kan alleen maar tot deceptie leiden.
Verplaats je in het feit dat ze er zijn, en dat ze een deel van de wereld beheersen. Dat is de premisse van dit verhaal. Kun je die niet aanvaarden, dan is dat jammer. Gelukkig kan ik dat wel.

Graaf Machine schreef:

Het zou juist boeiend zijn geweest hoe zulke gevaartes bedacht en uitgevoerd werden.

Net als dat ik ook meer had willen zien van het leven op zo'n stad. Hoe gaat inwoners met dit om? Nu was de film gewoon een visueel knap geheel zonder enige inhoud.

avatar van Graaf Machine
Het was inderdaad geen filmische tegenhanger van een roman van Dostojewski.

avatar van horizons
In boek wordt ook niet veel aandacht aan die zestig minuten besteed. Wellicht nog minder dan in de film in verhouding.

Ik vond Hester en Shrike trouwens genoeg inhoud hebben.

Dat zal dan net dat halve sterretje extra verklaren.

Ik vond Hester en Shrike trouwens genoeg inhoud hebben.

Shrike? Echt ja? Een machine die voor een jong meisje wilde zorgen en van haar iemand als hem wilde maken en haar als een Terminator op ging jagen toen ze dat niet toe liet? Dat was toch gewoon GTST niveau maar dan op het witte doek?

avatar van Lennert
Ik heb zeker nog wat aan te merken op de dialogen, het acteerwerk en het script, maar uiteindelijk overwint bij mij toch echt de verbazing over hoe mooi deze film eruitzag en hoe interessant het gegeven was. Ja, 'rijdende steden door een desolate woestenij' is een absoluut idioot gegeven en vanwege het gebrek aan uitleg (ik heb de boeken ook niet gelezen) blijf je met een hoop vragen zitten, maar de designs zijn werkelijk fantastisch en wederom bewijst men dat er geen 200-300 miljoen nodig is om spectaculaire film neer te zetten.

De problemen zitten hem vooral in het feit dat de personages vaak erg zwak geschreven zijn. De dialogen zijn sowieso van het standaardniveau 'young adult', maar het hoofdpersonage van Hester Shaw is een behoorlijke farce als het aankomt op 'strong independent woman': er zijn standaard wat verwijzingen naar hoe awesome ze moet zijn aan de hand van wat zijkarakters over haar te zeggen hebben, maar buiten het feit dat ze een zwaard heeft en een litteken, blijkt nergens uit dat ze echt badass is. Helemaal als blijkt dat ze gewoon in de wildernis heeft overleefd in de bescherming van een cyborg, is er nog weinig van haar badasserigheid over. Fake female empowerment, dat is jammer.

Gelukkig is er Hugo Weaving die zoals altijd met flair speelt en een fantastische badguy neerzet. De rest van de cast is adequaat genoeg om je niet aan te ergeren, al is het nergens echt fantastisch. Nee, het is een typisch geval van style over substance, maar het werkt wel. Ik wil meer weten over deze wereld en verlang naar meer actie, dat is in ieder geval iets dat men dus absoluut goed gedaan heeft. Of het verder nog een succes zal zijn zal me benieuwen: ik ken niemand die de boeken gelezen heeft en van wat ik so far begrepen heb, is er erg weinig van het oorspronkelijke verhaal over. Als er een vervolg komt zal ik het echter alsnog graag zien.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Dan heb je toch wel juist op dat moment de enige echte diepgang gemist. Maar als je met vermoeidheid kampte tijdens de film is dat te begrijpen.

horizons schreef:

Welke diepgang? Wat heb ik gemist dat essentieel was? En ik ging niet moe de bios in, ik werd moe tijdens het kijken van zo'n ongeïnspireerd verhaal.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Welke diepgang? Wat heb ik gemist dat essentieel was?

Jezelf kunnen opofferen voor het geluk van iemand om wie je geeft.

Ik geef grif toe dat dit een platte diepgang is, maar aan de andere kant: draait elke diepgang in elk verhaal niet om dit simpele (nee, niet *te* simpele) gegeven ?

Elke vorm van diepgang draait altijd om een vorm van zelfopoffering. Het is de verpakking van dat gegeven die sterkte maakt.

Politiek correct, cliché maar mooi vormgegeven!

Uit de trailer kan iedereen opmaken dat de film een bepaalde stijl met zich meebrengt. Ik waardeer dat enorm, erg sfeervol die apocalyptische wereld! De film gaat goed van start en de eerste 10 - 15 minuten zijn dan ook erg gaaf. Ik dacht al gauw: dit wordt een strakke film! Echter, gedurende de film gaat het tempo eruit en merk je dat het filmscript zich op auto-piloot gaat afspelen. Je zit op een gegeven moment gewoon te turven welke cliché's er voorbij komen. Dit alles gaat vervelen en op zo'n moment merk je dat je toch naar een film zit te kijken die bedoelt is voor een jong publiek.

De dialogen zijn van een mager niveau, te zoetsappig en te politiek correct. Om dit laatste af te maken zitten er personages van alle continenten in de film verwerkt. Om natuurlijk niet de schijn van raciale partijdigheid op te wekken krijgen alle personages van alle continenten en kleuren een heroïsche rol. Dit alles is natuurlijk in theorie niet erg. Alle huidskleuren zijn voor mij welkom in een film. Mijn probleem is dat het er allemaal te dik op ligt.

Er zit trouwens ook een soort side-story in de film dat erg overbodig en misplaatst was.

Al met al een prachtig vormgegeven film die inhoudelijk binnen de geijkte paden blijft en dat eigenlijk ook niet zo goed weet uit te voeren.

De jeugd gaat er van genieten en ik zal mijn leerlingen dan ook aan raden naar de film te gaan.

avatar van mrklm
Houd de cliché-bingokaart maar bij de hand tijdens het aanschouwen van deze 13-in-een-dozijn post-apocalyptische nonsens. Volstrekt formulematig geneuzel doet geen enkele moeite om te verhullen dat het allemaal in de studio is gefilmd voor green screen en de actie is dan ook alles behalve opwindend. Hugo Weaving zorgt op papier voor enige geloofwaardigheid en Hera Hilmar kan ermee door als Hester Shaw, maar de rest van de tienercast bakt er helemaal niks van en lijkt zo getrokken uit de bak 'knappe koppen, nul acteertalent'. Het verhaal is volstrekt oninteressant, op één (totaal onverwacht) ontroerend moment na. Je herkent het meteen, als je het tenminste zo lang volhoudt. Het is je vergeven als je dat niet lukt...

avatar van horizons
Tienercast? Diegene die Tom speelt is dertig.

avatar van jippie2010
Toch een teleurstelling.
Vooropgesteld is deze film visueel een pareltje.
Op het grote doek is het echt een lust voor het oog.
De beginscenes lijken dan ook een aanzet tot een episch verhaal,
waarbij de toon direct gezet is.
Maar daar blijft het dan ook bij. Het plot is plat en simplistisch,
en het geheel heeft een vermoeiend jagend tempo.
In de bios compenseren cgi en geluid een hoop. Eenmaal op tv/netflix zal daar niet veel meer van overblijven en is het verhaal simpel niet sterk genoeg. *3.0

avatar van Ajax&Litmanen1
'Mortal Engines' en tweede 'Deadpool 2' floppen; 'Into the Spider-Verse' knalt! | Filmtotaal filmnieuws

Gelukkig zijn kijkers niet achterlijk en worden flutfilms nog wel eens bij de boxoffice afgestraft

avatar van Rickazio
Kom net uit de bios, leuke film, goed alternatief voor de uitgemolken starwars & fantastisch beast films. Begin was erg sterk (8*), einde wat minder (6*) dus 7*.