Mortal Engines (2018)

Nieuw-Zeeland / Verenigde Staten
Sciencefiction / Fantasy

geregisseerd door Christian Rivers
met Robert Sheehan, Hera Hilmar en Hugo Weaving

Vele eeuwen na de Zestig-Minutenoorlog is de aarde onvruchtbaar en zijn er geen natuurlijke brandstoffen meer. De steden zijn zelfstandige stadstaten geworden en zwerven rond op zoek naar brandstoffen die ze van andere steden afnemen. De jonge Tom Natsworthy zal het pad kruisen van de mysterieuze vrouw Hester Shaw, waarmee hij voorgoed de wereld zal veranderen.

'Peter Jackson presenteert'

Scenarioschrijvers: Fran Walsh, Philippa Boyens, Peter Jackson
Gebaseerd op het boek van Philip Reeve
Producenten: Zane Weiner, Amanda Walker, Deborah Forte, Fran Walsh, Peter Jackson

Vanaf 13 december 2018 in de bioscoop (Universal)

avatar van Lancher
Heel erg nice begin zo met deze trailer. Qua wereld dan wat ze nu al wat laten zien. Benieuwd naar meer en met o.a. Peter Jackson achter de schermen aan het roer gaat dat wel goed komen.

avatar van Kondoro0614
Ben benieuwd naar deze.

avatar van mcdaktari
Dit ziet er heel goed uit, maar nog even geduld hebben.

avatar van horizons
Oei oei die nieuwe trailer laat toch wel hele leuke dingen zien.

avatar van Shadowed
Zeer benieuwd.

avatar van Brave-Neo
Moet toch raar lopen als dit niet de fantasy film van het jaar wordt...

avatar van Graaf Machine
Leuk idee, van die mobiele steden. Laat maar komen.

avatar van nathaniel177
Lijkt mij juist helemaal niks dit.

nathaniel177 schreef:
Lijkt mij juist helemaal niks dit.

Mee eens, plastic troep. Ik ben die trailer ook wel behoorlijk zat inmiddels.

avatar van horizons
Lol, rijdende steden, vliegende schepen. Genoeg reden om te gaan kijken.
En m'n dochter vind de boeken goed.

Gaaf! Geen trailer of recensies bekeken. Lord of the rings is mooi en dat zal deze dan ook vast zijn. Met zo'n instelling heb ik deze film vanavond bekeken. En hij heeft me van begin tot eind meegezogen. Die beelden prachtig en actie van begin tot eind. Echt een aanrader als je van scifi houdt!!

Ik kom net uit de bioscoop.
Ik heb nog een ruis in mijn oren.word ik oud?
Of staat het volume steeds luider.
Afijn.
Het concept was leuk echter ik had er een ander Verhaal van gemaakt.
Eerst wordt er een compleet dorp met honderden mensen opgeslokt die vervolgens
Keurig worden opgevangen en die je daarna nooit meer ziet.
Dan komt er af en toe een oude man in een rode
Jas mopperen.ik had later pas door dat dat de baas was.ik zag Hugo weaving vaker in beeld.
De flash backs leuk gevonden ,maar daar had ik een langere en rustige intro van gemaakt.
Zodat men het snapt.
Hoe weet de moeder dat de hacker key die het
Lanceer programma stil legt,nodig is in de toekomst en hoe komt ze daaraan.
Leuk vond ik de relatie van het meisje en de robot
Ook wanneer hij haar uiteindelijk te pakken heeft
Wordt hij weer soft plus de sterf scene.Erg mooi uitvergroot.de hele film door red de jongen het meisje en het meisje de jongen.Dat werd me te veel soms.De computer animatie is mooi gedaan
Maar over de top.Teveel beelden en te snel gefilmd,druk en veel lawaai.Het einde vind ik echt
Zwak.Zon groots theatrale blockbuster en dan
Zo een snel en soft einde ,echt jammer.
Maar de jeugd smult er waarschijnlijk van.
Beelden deden mij denken soms aan Avatar ,de aanval op de boom
.Maar die had rustiger en beter camerawerk.maar goed 3 sterren.Vermakelijke film.Maar met dit soort
Special effects,greenscreens en computer animatie ben je er nog niet.
Have a Nice Day!

avatar van Nizzii
Rijdende steden, vliegende steden, man man. Wat een gaaf film. Vanavond gezien, heeft me niet teleurstelt. De beelden waren prachtig, goed geschoten. Ik had graag nog wat meer diepgang in het verhaal gezien, ook wat meer karakter ontwikkeling. Het beste stuk is dan ook wel de relatie tussen de meid en de robot. Dit is mooi in beeld gebracht. Ik ben onder de indruk en hoop ook dat er een deel 2 komt

avatar van Zwolle84

Waarom noemen ze dit de film “van Peter Jackson”? Hij is toch maar gewoon één van de acht producers?

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Zwolle84 schreef:

Voornamelijk omdat 'een film van Christian Rivers, één van de regisseurs van Minutes Past Midnight' niemand iets zegt. Overigens is het al heel wat dat men Jackson bij naam noemt, op veel plekken hoor je enkel 'van de maker van The Lord of the Rings en The Hobbit', omdat het grote publiek de naam Peter Jackson ook niets zegt.

avatar van Zwolle84
Ik blijf het cheap vinden. “De nieuwe film van” impliceert dat hij de regisseur is.

avatar van Ajax&Litmanen1
Zwolle84 schreef:

Gok eens...dat verkoopt als een malle he.

Hij is overigens 1 van de 3 schrijvers, dat staat beter dan 1 van de 8 producers wat jij hier tikte

Mortal Engines is a 2018 post-apocalyptic adventure film directed by Christian Rivers and with a screenplay by Fran Walsh, Philippa Boyens and Peter Jackson, based on the novel of the same name by Philip Reeve, and starring Hugo Weaving, Hera Hilmar, Robert Sheehan, Jihae, Ronan Raftery, Leila George, Patrick Malahide, and Stephen Lang. An American-New Zealand co-production, the film is set in a post-apocalyptic world where entire cities have been mounted on wheels and motorised, and prey on one another.

Jackson purchased the rights to the book in 2009, but the film languished for several years before being officially announced in 2016. Jackson brought on several members of his production teams from the Lord of the Rings and Hobbit film series', and filming took place from April to July 2017 in New Zealand.

Wikipedia

Zwolle84 schreef:

Bij sommige producers gebruiken ze die naam gewoon als die stuk groter is dan de regisseur. Denk laatste tijd (wat me te binnenschiet) vooral aan Bay en Tarrantino.

avatar van JacoBaco
Hoewel de film begint met een vervelende narrator is de openingsscène goed. Al wordt het al snel over de top op een geforceerde manier. Ja, rijdende steden zijn over de top, maar dat kan ik best hebben. Echter, rondrennen door een stad die aan stukken gezaagd wordt en vervolgens over obstakels springen alsof diegene dat elke dag doet vind ik overbodig en niet aantrekkelijk. Vervolgens viel het mij op dat de film aan te veel toevalligheden aan elkaar hangt en zitten er van die typische ongeïnspireerde actiescènes in.
Dieptepunt: Hee, er komt een Terminator met groene ogen richting onze luchtballonstad vliegen. Ach, laat maar komen joh, wat kan er misgaan? 10 min later, luchtballonstad stort neer incl. honderd duizenden doden. De volgende keer misschien wat voorzichtiger zijn?

Het enige waar ik na een tijdje nog van genoot is dat het er visueel erg goed uitziet. De film komt het beste tot zijn recht in de bioscoop. Thuis zal ik de film waarschijnlijk een 2,5 geven, maar ik heb het ervaren in de bioscoop, dus ik kom uit op een magere 3 sterren. Wat mij betreft is de kous al af wat dit verhaal betreft.

Wat een heerlijke film is dit, duidelijk te zien dat het team van de films "Lord of the Rings" en "The Hobbit" hier aan het werk waren. Het verhaal is best wel simpel als je er goed over nadenkt maar de wereld die erom heen is geschapen is ongelofelijk mooi ontwikkeld. De actie scenes zijn erg mooi neergezet. De karakter Hester Shaw krijgt de verdiende diepgang die ook nodig is voor dit verhaal. Helaas bleef de achtergrond van de jonge Tom Natsworthy wat oppervlakkig. De rijdende en vliegende steden zijn bijzonder mooi neergezet vooral het overmachtige stad London. Natuurlijk gaat het om macht en om constante behoefte aan brandstoffen waarom dan ook de steden elkaar opjagen en plunderen. Als je van Science Fiction en Fantasy houdt zit je bij deze film dan ook aan het juiste eind. Vanaf het begin tot het einde werd ik meegezogen in deze wereld. Al met al een fantastische film avond geworden. Positieve verrassing van het jaar! Aanrader?? Dat moet je nu nog vragen? Hahaha. Absoluut!!!!

avatar van HK Senator
Beter goed gejat dan slecht bedacht zullen de makers gedacht hebben. Op de gecreëerde wereld na is er weinig origineels aan de film te ontdekken. Ook de muziek deed me aan allerlei klassieke stukken denken. Maar het ergste is toch wel het verhaal dat grotendeels een kopie is van de diverse Starwars films is. Hoofdpersoon, uit de onderklasse haar moeder is vermoord door de slechterik. Ze gaat op zoek en komt er achter dat de grote slechterik van het verhaal haar vader is. Sorry hoor. Te voorspelbaar voor woorden. Ook de ontwerpen van vele voertuigen lijken rechtstreeks gekopieerd uit zojuist genoemde films. En dan dan ken je het wel, van die actiescènes waarin iemand vlucht en de brug waarover die loop direct achter zicht instort. Of iemand die van een reling of in een ravijn valt en dan nog net ergens aan kan blijven hangen. Nou, doe dit keer tien en je hebt Mortal Engines. Het probleem is dat filmmakers denken dat ze zich steeds weer moeten overtreffen. Het moet nóg spectaculairder. Maar ze zijn al lang over de grens van het maximale heen. Het resultaat is een eindeloze herhaling van actiescènes die we allang eens gezien hebben. Helaas wordt het daar niet spannender door. Jammer. Toegegeven, de wereld waarin het verhaal zich afspeelt is prachtig vorm gegeven. Dat kan je wel aan die Nieuw Zeelanders overlaten en dat maakt het net een krappe 2,5 sterren waard.

avatar van wwelover
Zeer teleurstellende film. Zeker met Peter Jackson aan boord mag je toch wel iets meer verwachten. Okay het ziet er heel fraai uit en ook de muziek was erg goed. Maar daar bleef het bij. Het verhaal is heel erg slecht, rommelig en onduidelijk. Alles in deze film is al vaker en beter gedaan. Het is te voorspelbaar voor woorden en de meeste karakters zijn ook super plat en simpel geschreven. Acteerwerk is ook van velen ondermaats.

Net aan een 2*

avatar van surfguy
Gister gezien in een dolby digital zaal. Fantastisch beeld en geluid. Als je een steampunk liefhebber bent kom je visueel denk ik wel aan je trekken. Alhoewel ik achteraf liever een rauwere vormgeving had willen zien het liefts een mad max achtige look and feel. De steampunk machines zouden denk ik dan veel meer tot hun recht komen. Grote logge aparaten besmeurt met olie en roestige ijzeren platen maar dan lekker rauw. Nu was de stijl te 3D gepolished en miste ik het echte industriële gevoel.

Wat ontbreekt is de diepgang qua verhaal en karakters hierdoor leefde ik niet mee. Wat mijbetreft laten Peter Jackson en Christian Rivers hier steken vallen en voelt de film niet speciaal genoeg aan. Agent smith vond ik wel weer top om op het witte doek te zien en de hoofdrolspeelster was stoer. Wellicht was het beter om de film op te splitsen in meerdere delen zodat er tijd was om alles uit te diepen. Denk hierbij aan waar komen de machines vandaan, hoe worden ze gebouwd etc etc. Vermakelijk maar zeker geen masterpiece wat ik wel had gehoopt.

Meer delen?
Het is een vierdelige boeken serie.

avatar van surfguy
horizons schreef:
Meer delen?
Het is een vierdelige boeken serie.

Klopt maar de film laat geen ruimte voor opbouw van karakters en er is geen verdieping in de wereld waarin het zich allemaal afspeelt. Het voelde vluchtig aan! Misschien hadden ze de film dan langer moeten maken.

avatar van Ajax&Litmanen1
Gisteravond meegepakt in de bios en ik had er toch wel zin in, aangezien de trailer nogal spectaculair was. Het idee van wereldsteden op wielen is cool. En de aanwezigheid van Peter Jackson, al is het alleen als schrijver, wekte natuurlijk verwachtingen op. De intro van de film zorgde er ook voor dat mijn verwachtingen positief waren, want het was best wel tof om te zien hoe een klein handelsstadje werd opgeslokt door het grote Londen. Helaas was dat ook meteen het laatste wat de film leuk maakte. Daarna volgt er een vreselijk saaie film zonder ziel waar ik echt met grote moeite doorheen kwam. Het was zelfs een van die incidentele keren dat ik eigenlijk op had willen stappen en naar huis wilde gaan.

De personages zijn zo hol en clichématig (en praktisch niemand kan fatsoenlijk acteren), maar ook komen en gaan ze zonder dat er een fatsoenlijke verklaring aan vast hangt. Plots is daar Terminator Shrike die achter hoofdrolspeelster Hester aan zit omdat hij haar ooit redde en ze vertrok omdat ze net als hem geen machine wilde worden maar de moordenaar van haar moeder wil doden? Wat? En hoe hij haar ook steeds weet te vinden is me ook een raadsel. En plots vinden ze elkaar, gaat hij dood en is er verdriet. Jaja, echt. En ook die meid in het rood met haar vliegschip, ook zo'n niveauloze rol. Haar looks irriteerden me overigens al, maar wat voegt ze nou toe aan dit verhaal? En uiteraard volgt er nog een grote clash op het einde die we in tig films als eens hebben gezien, bijvoorbeeld in Avatar met de aanval op de heilige boom. Je weet hoe het eindigt, boeiend weet het gewoon op geen enkel moment te worden.

Er is maar een vlak waar Mortal Engines echt heel goed is en het zal niet verbazen met Peter Jackson in de buurt: het visuele vlak. De verlepte wereld ziet er prima uit, zo'n rijdende stad als Londen oogt imposant en de actie overtuigt dan ook. Jammer alleen dat dat het enige is waar de film trots op kan zijn. Met zo'n wereld moet je toch iets veel beters kunnen brengen lijkt me. Zie bijvoorbeeld de laatste Mad Max film. Daar is de apocalyptische wereld heel erg goed uitgewerkt, maar inhoudelijk is het ook gewoon onderhoudend. Mortal Engines is gewoon een draak van een film geworden. Hopelijk zien we Peter Jackson weer snel bij wat beters terug waar hij ook weer gewoon de regie in handen krijgt. Hij is te goed voor dit soort bagger. Slechtste bioscoopfilm die ik dit jaar zag.

avatar van woeler82
Gisteren de film bekeken
Hier en daar is het een beetje jatwerk van andere films
Je ziet een soort terminator rondrennen , een soort deathstar (figuurlijk) .
Met de rondreizende steden is wel ergens leuk bedacht en ook de vliegende schepen .
Heb me in ieder geval niet verveeld in de bioscoop , alleen helaas
is deze niet echt een topper.
Omdat ik de 2D heb gezien is die voor mij toch een ruime voldoende
waard omdat je toch een rijkelijke fantasie hebben om toch zo'n film te maken.

Als ik het einde bekijk verwacht ik toch een 2 de deel
Het is geen open eind , dat gelukkig niet, we zien wel ????