Skyscraper (2018)

Actie / Drama

geregisseerd door Rawson Marshall Thurber
met Dwayne Johnson, Neve Campbell en Pablo Schreiber

De oorlogsveteraan Will Sawyer is verantwoordelijk voor de veiligheid in wolkenkrabbers. Tijdens een opdracht in China staat plots een wolkenkrabber in brand waarvan hij de schuld krijgt. Hij slaat op de vlucht terwijl hij zijn onschuld poogt te bewijzen en op zoek gaat naar de dader. Bovendien moet hij alles op alles zetten om zijn gezin te bevrijden dat vastzit in het brandende gebouw.

• Vanaf 12 juli in de bioscoop

Vilmkritikus schreef:
Gave poster dit lijk me weer zo'n heerlijke verstand op nul film met een zak popcorn erbij.

Gaat je vast lukken......

avatar van Vilmkritikus
frans123 schreef:

Gaat je vast lukken......

avatar van Ajax&Litmanen1
Toch jammer, de trailer beloofde me een best vermakelijke popcornfilm, maar het eindresultaat valt ondanks dat ik er niks bijzonders van verwachtte nog aardig tegen. Skyscraper jat van tig oude films zoals Die Hard en The Towering Inferno, maar brengt alles zo clichématig en zonder een greintje zelfspot, dat het nooit lekker los wil komen. Daarnaast irriteerde ik me al snel aan de overdaad aan greenscreen CGI effecten die zo opzichtig aanwezig zijn (met een handje de rand van de toren nog vast kunnen pakken met daaronder honderden meters aan vuur, dat soort onzin) dat het ook niet erg indrukwekkend op me overkwam. Je had nooit het idee dat The Rock en zijn familie nou echt in de problemen zaten, ondanks een waanzinnig groot vuur. Ook jammer dat het niet gewoon een keiharde r-rated actiefilm is geworden als ze toch niet met humor willen strooien. Nu is het eigenlijk gewoon een film zonder eigen smoel geworden.

Dat is toch jammer, want visueel was de film verder wel aantrekkelijk met een fraaie megatoren en The Rock is gewoon altijd een stabiele factor omdat hij met zijn charisma en spieren gewoon prima een film kan dragen. Geen geweldige acteur, maar zijn enthousiasme compenseert veel. Jammer alleen dat hij veel te vaak in clichématige, commerciële projectjes speelt. Neem bijvoorbeeld hier ook de bad guys, wat een inhoudsloze flauwe kneuzen zijn dat zeg. Als The Rock ooit stopt met acteren zal hij nauwelijks een memorabele, legendarische titel op zijn naam hebben staan zoals bijvoorbeeld Stallone en Schwarzenegger dat wel hebben. Hij kan beter dan dit soort werk afleveren, al heb ik me er wel gewoon mee vermaakt. Vlot tempo, paar aardige stunts en ach, je krijgt wat je verwacht.

avatar van mjk87
Aardig. De film kent geen grammetje vet maar op zich maakt dat niet heel veel uit. Soms denk je wel waarom het gezin van Johnson je moet interesseren terwijl ondertussen tientallen andere onschuldige mensen worden doodgeschoten, maar soit, het stoort niet. De film is als actiefilm redelijk overtuigend en vooral de cgi is sterk, maar er zitten ook nogal wat toevalligheden in om dan maar de plot op gang te helpen. Jammer, want dat irriteert wel. Uiteindelijk is dit luchtig popcornvermaak waar je de ergernis vergeet als The Rock over een hijskraan klautert, maar net zozeer is de film zelf ook vergeten direct buiten de zaal. 2,5*.

Die Hard meets The Towering Inferno, maar dan wel een niveau minder. Niet slecht gemaakt, maar een overdaad aan actiescènes die behalve spectaculair ook ongeloofwaardig zijn, een script met bloedarmoede en acteurs die nooit first class zullen worden. Je weet echter waar je aan begint als je hiervoor naar de bioscoop gaat, dus heb zoiets klaag dan niet achteraf maar zie een halfvol glas in plaats van dat halflege. Skyscraper doet wat het moet doen, amuseren tot aan een bepaald niveau, actie en spanning met zijn beperkingen, een hersenloze popcornfilm die best kan werken. The Rock blijft maar doorgaan als reclycling acteur(Big Trouble in Little China en San Andreas 2 zijn al aangekondigd) hoewel ik eerlijkheidshalve wel moet zeggen dat deze nieuwe zeker de relativerende humor mist van zijn voorgaande vehicles(Rampage, Jumanji of zelfs Baywatch), die ik derhalve dan toch wat leuker vond. Kleine voldoende.

avatar van Ajax&Litmanen1
Dankzij Skyscraper krijg ik wel weer zin om de originele Die Hard nog eens op te gaan zetten binnenkort

avatar van catdog
Ajax&Litmanen1 schreef:

Alleen tijdens Kerst!

catdog schreef:

Alleen tijdens Kerst!

Now I have a machinegun. Ho, ho, ho.

Top film. Ik snap de slechte beoordelingen die hier te zien zijn niet echt. Oké, het is wel een van de zoveelste film waarin mensen in een toren gered moeten worden, maar ik vind het een geweldige film. Lekker wat spanning, en zeker wel een zooi goeie gevechten...

daanvreugdenhil schreef:

Nou, het keek wel lekker weg hé. Laten we het meteen 5 sterren geven

Die Hard is 5 sterren waard, deze film mag de veters daar nog niet van strikken.

avatar van EW101
Redelijke film.

Het concept is verre van nieuw natuurlijk , maar dit is toch een leuke toevoeging op het 'wolkenkrabber-genre'. (als je dat zo kunt noemen). De wolkenkrabber ziet er goed en modern uit, zoals het hoort.
Ook leuke verdiepingen heeft de wolkenkrabber, waaronder een soort van binnentuin en een spiegelruimte op de top. Elk gedeelte komt wel aan bod tijdens de brand.

De film werkt meer als een rampenfilm dan een actiefilm (ik bedoel met actie in deze zin- een film met gevechten). Ik zweette toch wel een beetje toen the Rock aan een koord hing lang het gebouw (zoals ook in de trailer te zien is). Best mooi gemaakt toch. Van dat soort momenten mochten er meer in de film zitten.
De gevechten vond ik wel iets beter kunnen. Er had dan iets meer van het gebouw gebruikt gemaakt kunnen worden.

The Rock is zoals altijd wel een sympathieke acteur om te volgen in een film. Ik hoop hem wel binnenkort eens te zien in een R-rated actiefilm in plaats van de (ook wel leuke) Jumani's ,Fast&Furious-films of deze 12plus-film. In ieder geval iets met meer pit.

avatar van Glacius
Als je de trailer bij Pathe hebt gezien, heb je praktisch het hele verloop van begin tot einde al gezien. Serieuze fuck-up, wat mij betreft.

ze kunnen het beter skyraper noemen wat een kutfilm

avatar van DreamTech
Man man Wat een nep zooi OK lekkere actie maar klopt geen ene moer van wou dat ik het kon met een kunstpoot zo ff weg rijden op een motor gewoon schakelen of remmen of ff pootje aan pluggen man man dit is wel zijn slechtste film tot nu toe actie genoeg dar niet van maar of het ff in een paar dagen gefilmd is !!!