Skyscraper (2018)

Actie / Drama

geregisseerd door Rawson Marshall Thurber
met Dwayne Johnson, Neve Campbell en Pablo Schreiber

De ex-militair Will Sawyer is verantwoordelijk voor de veiligheid in een wolkenkrabber in China. Tijdens een opdracht in staat plotseling een verdieping in de brand, waarvan hij de schuld krijgt. Hij slaat op de vlucht terwijl hij zijn onschuld probeert te bewijzen en op zoek gaat naar de dader. Bovendien moet hij alles op alles zetten om zijn gezin te bevrijden dat vastzit in het brandende gebouw.

Vilmkritikus schreef:
Gave poster dit lijk me weer zo'n heerlijke verstand op nul film met een zak popcorn erbij.

Gaat je vast lukken......

avatar van Vilmkritikus
frans123 schreef:

Gaat je vast lukken......

avatar van Ajax&Litmanen1
Toch jammer, de trailer beloofde me een best vermakelijke popcornfilm, maar het eindresultaat valt ondanks dat ik er niks bijzonders van verwachtte nog aardig tegen. Skyscraper jat van tig oude films zoals Die Hard en The Towering Inferno, maar brengt alles zo clichématig en zonder een greintje zelfspot, dat het nooit lekker los wil komen. Daarnaast irriteerde ik me al snel aan de overdaad aan greenscreen CGI effecten die zo opzichtig aanwezig zijn (met een handje de rand van de toren nog vast kunnen pakken met daaronder honderden meters aan vuur, dat soort onzin) dat het ook niet erg indrukwekkend op me overkwam. Je had nooit het idee dat The Rock en zijn familie nou echt in de problemen zaten, ondanks een waanzinnig groot vuur. Ook jammer dat het niet gewoon een keiharde r-rated actiefilm is geworden als ze toch niet met humor willen strooien. Nu is het eigenlijk gewoon een film zonder eigen smoel geworden.

Dat is toch jammer, want visueel was de film verder wel aantrekkelijk met een fraaie megatoren en The Rock is gewoon altijd een stabiele factor omdat hij met zijn charisma en spieren gewoon prima een film kan dragen. Geen geweldige acteur, maar zijn enthousiasme compenseert veel. Jammer alleen dat hij veel te vaak in clichématige, commerciële projectjes speelt. Neem bijvoorbeeld hier ook de bad guys, wat een inhoudsloze flauwe kneuzen zijn dat zeg. Als The Rock ooit stopt met acteren zal hij nauwelijks een memorabele, legendarische titel op zijn naam hebben staan zoals bijvoorbeeld Stallone en Schwarzenegger dat wel hebben. Hij kan beter dan dit soort werk afleveren, al heb ik me er wel gewoon mee vermaakt. Vlot tempo, paar aardige stunts en ach, je krijgt wat je verwacht.

avatar van mjk87
Aardig. De film kent geen grammetje vet maar op zich maakt dat niet heel veel uit. Soms denk je wel waarom het gezin van Johnson je moet interesseren terwijl ondertussen tientallen andere onschuldige mensen worden doodgeschoten, maar soit, het stoort niet. De film is als actiefilm redelijk overtuigend en vooral de cgi is sterk, maar er zitten ook nogal wat toevalligheden in om dan maar de plot op gang te helpen. Jammer, want dat irriteert wel. Uiteindelijk is dit luchtig popcornvermaak waar je de ergernis vergeet als The Rock over een hijskraan klautert, maar net zozeer is de film zelf ook vergeten direct buiten de zaal. 2,5*.

Die Hard meets The Towering Inferno, maar dan wel een niveau minder. Niet slecht gemaakt, maar een overdaad aan actiescènes die behalve spectaculair ook ongeloofwaardig zijn, een script met bloedarmoede en acteurs die nooit first class zullen worden. Je weet echter waar je aan begint als je hiervoor naar de bioscoop gaat, dus heb zoiets klaag dan niet achteraf maar zie een halfvol glas in plaats van dat halflege. Skyscraper doet wat het moet doen, amuseren tot aan een bepaald niveau, actie en spanning met zijn beperkingen, een hersenloze popcornfilm die best kan werken. The Rock blijft maar doorgaan als reclycling acteur(Big Trouble in Little China en San Andreas 2 zijn al aangekondigd) hoewel ik eerlijkheidshalve wel moet zeggen dat deze nieuwe zeker de relativerende humor mist van zijn voorgaande vehicles(Rampage, Jumanji of zelfs Baywatch), die ik derhalve dan toch wat leuker vond. Kleine voldoende.

avatar van Ajax&Litmanen1
Dankzij Skyscraper krijg ik wel weer zin om de originele Die Hard nog eens op te gaan zetten binnenkort

avatar van catdog
Ajax&Litmanen1 schreef:

Alleen tijdens Kerst!

catdog schreef:

Alleen tijdens Kerst!

Now I have a machinegun. Ho, ho, ho.

Top film. Ik snap de slechte beoordelingen die hier te zien zijn niet echt. Oké, het is wel een van de zoveelste film waarin mensen in een toren gered moeten worden, maar ik vind het een geweldige film. Lekker wat spanning, en zeker wel een zooi goeie gevechten...

daanvreugdenhil schreef:

Nou, het keek wel lekker weg hé. Laten we het meteen 5 sterren geven

Die Hard is 5 sterren waard, deze film mag de veters daar nog niet van strikken.

avatar van EW101
Redelijke film.

Het concept is verre van nieuw natuurlijk , maar dit is toch een leuke toevoeging op het 'wolkenkrabber-genre'. (als je dat zo kunt noemen). De wolkenkrabber ziet er goed en modern uit, zoals het hoort.
Ook leuke verdiepingen heeft de wolkenkrabber, waaronder een soort van binnentuin en een spiegelruimte op de top. Elk gedeelte komt wel aan bod tijdens de brand.

De film werkt meer als een rampenfilm dan een actiefilm (ik bedoel met actie in deze zin- een film met gevechten). Ik zweette toch wel een beetje toen the Rock aan een koord hing lang het gebouw (zoals ook in de trailer te zien is). Best mooi gemaakt toch. Van dat soort momenten mochten er meer in de film zitten.
De gevechten vond ik wel iets beter kunnen. Er had dan iets meer van het gebouw gebruikt gemaakt kunnen worden.

The Rock is zoals altijd wel een sympathieke acteur om te volgen in een film. Ik hoop hem wel binnenkort eens te zien in een R-rated actiefilm in plaats van de (ook wel leuke) Jumani's ,Fast&Furious-films of deze 12plus-film. In ieder geval iets met meer pit.

avatar van Glacius
Als je de trailer bij Pathe hebt gezien, heb je praktisch het hele verloop van begin tot einde al gezien. Serieuze fuck-up, wat mij betreft.

ze kunnen het beter skyraper noemen wat een kutfilm

avatar van DreamTech
Man man Wat een nep zooi OK lekkere actie maar klopt geen ene moer van wou dat ik het kon met een kunstpoot zo ff weg rijden op een motor gewoon schakelen of remmen of ff pootje aan pluggen man man dit is wel zijn slechtste film tot nu toe actie genoeg dar niet van maar of het ff in een paar dagen gefilmd is !!!

avatar van Phantasm
Prima aktiefilm waar genoeg in gebeurt en me geen moment heeft verveeld. Vermakelijk.

Hele vermakelijke actie film!

avatar van Shinobi
"This is stupid."

Tja, The Rock die voor de zoveelste keer in een B-film speelt. Gelukkig was de airco wel lekker in de bios.

Ditmaal mag The Rock komen opdraven als een veiligheidsadviseur met een kunstbeen die terroristen van zich af moet vechten in een state of the art wolkenkrabber. Het gebeuren ontvouwt zich als een 'The Towering Inferno' meets 'Die Hard', opdat er maar een USB-stick bemachtigd kan worden.

Jammer genoeg is het geheel vlees noch vis; als rampenfilm is het opzichtig nep en als actiefilm te soft. Er is simpelweg geen gevoel van gevaar aanwezig, gezien Will Sawyer nooit echt in de problemen komt. Debet daaraan is het overmatig gebruik van de green screen, waardoor je als kijker nooit de gepoogde spanning ervaart.

De inspiratie is dan ook ver te zoeken met: bordkartonnen personages, clichés, domme beslissingen en een erg voorspelbaar verloop. Niet dat er enige moeite wordt gedaan om van 'Skyscraper' iets origineels te maken, vooral omdat men overduidelijk leentjebuur speelt bij andere films. Met als gevolg dat er nauwelijks spanning en sensatie aanwezig is.

Al met al een matig vehikel dat je zo weer vergeten bent. Als The Rock nou eens kiest voor kwaliteit in plaats van kwantiteit had hij zo een aantal memorabele films op zijn naam staan, maar dit soort werk is tien keer niets.

2,0 Sterren.

avatar van rep_robert
Can you smelllllllllllll what.... THE ROCK..... is......... Cooking?!?!

Yes, we can smell it. It's the same rock as always. Not that original anymore.

Ach, het is de zoveelste Rock vehikel van het afgelopen jaar. En ja, Dwayne Johnson speelt wederom een zelfde typetje als in Jumanji, Rampage, San Andreas, Welcome to the Jungle etc. En ja, de film onderscheidt zich amper van andere films in dit genre en doet aan jatwerk. En ja, het is een cgi festival met teveel green screen werk.

Toch heb ik me prima vermaakt. Het is complete nonsenz die over de top gaat en me soms heeft doen zweten met de vermakelijke onzin wanneer Johnson weer eens ergens op 600m in de lucht bungelt. Meer vroeg ik niet en meer krijg je (helaas) ook niet.

Skyscraper krijgt het voordeel van de twijfel, maar ik begrijp de kritieken en de box-office flop. Het wordt wel tijd voor wat variatie the Rock!

avatar van wwelover
Vermakelijke film. Je krijgt exact wat je verwacht. Niks hoogstaand of vernieuwend, maar gewoon degelijk bioscoopvermaak. En natuurlijk my man Dwayne Johnson als zichzelf. Snap de kritiek wel dat hij te veel hetzelfde doet, maar ja ik vermaak me er prima mee. Maar ben blij om te zien dat er wel wat andere projecten aankomen met hem.

avatar van Ste*
Tja, als je naar een film als deze gaat weet je wat je krijgt. Uiteraard geen verrassingen, en de film is ook lekker compact en niet uitgebreider dan nodig. De wolkenkrabber zelf vond ik serieus tof en had wat mij betreft nog wel wat meer screentime mogen krijgen (voor de brand begint), zeker wat betreft dat park in het gebouw, vind dat soort dingen altijd wel leuk om te zien.

Op zich allemaal prima fun met Dwayne Johnson (maar uiteraard voorspelbaar), alleen vond ik het echte plot(je) met de badguys allemaal niet zo heel leuk. Dar had wel iets meer ingezeten en was ook redelijk stroef uitgewerkt.

Als ik het vergelijk met sommige andere films net te weinig voor een 3,5, maar toch best entertaining genoeg.

PS. Laatst zag ik Mission Impossible: Ghost Protocol. Ook gedoe met een wolkenkrabber, veel grootschaliger en met 1001 snufjes, maar vond dit nog leuker ook. Ducttape, wat meer heb je nodig? Soms is less echt more.

avatar van thunderball
Deze vorig weekend in Antwerpen gaan zien, om aangekomen bij de bioscoop er achter te komen dat daar M.I.6 al draaide, maar helaas hadden we de kaartjes voor deze film al online besteld.

Deze Skyscraper is een actieformule film zonder enige pretenties en dient uiteraard ook louter als zodanig beoordeeld te worden.

Lompe actie, ongeloofwaardige verhaalwendingen en reddingen,

plus personen, van wie je binnen een fractie van een seconden als kijker ziet, dat ze niet te vertrouwen zijn, maar onze held heeft dat uiteraard als enige niet door (denk hierbij aan die ex-collega en kameraad)
en nooit geweten dat Duck tape zó handig was, dat je er zelfs een wolkenkrabber mee kan beklimmen.

Johnson is oké in de hoofdrol en levert hiermee al weer de derde (!) actie/actierijke film van dit jaar af. Tuurlijk is het hiermee wel een beetje kwantiteit boven kwaliteit, maar hij lijkt toch uit te gaan groeien tot de actieheld van dit moment, heeft in ieder geval ook een sympathieke uitstraling én heeft in de loop van de tijd steeds beter leren acteren, wat hij toch zeker voor heeft op vele andere actiehelden.

Kortom: veel onzin, maar erg amusant en genoeg spektakel om te kunnen blijven boeien, maar verwacht geen topper!

Een zesje, ofwel drie sterren.

avatar van John Milton
Ik sluit me aan bij de afsluiting van mijn bovenbuurman.
Behoorlijk amusante popcornfilm, die zonder gêne leentjebuur speelt bij zijn voorgangers.

Maar: Die Hard en The Towering Inferno hadden niet The Rock, en ik moet toegeven dat het hart van mijn innerlijke zestienjarige toch weer even een sprongetje maakte toen in Neve Campbell weer in een grote titel zag.

Ongeloofwaardig, over the top en met een rammelend script, maar toch ook wel genoten. Je moet het hem nageven: in de juiste stemming zijn zelfs de niet echt overtuigende The Rock films nog de moeite waard.

avatar van Graaf Machine
Dan kan er wel naar behoren worden geacteerd, en de beelden kunnen er dan wel gelikt uitzien, met een mooie wolkenkrabber als toppunt, en dan kan zelfs het clichéverhaaltje door de beugel kunnen, maar als de actiescenes dan monotoon en niet-spannend zijn, dan valt het allemaal toch zwaar tegen.

avatar van Master Blaster
Jammer, ik had meer Die Hard verwacht

avatar van schumacher
Puur vermaak, meer niet.
Dat weet je op voorhand ook dus ik ga dan ook niet gaan klagen.
Een film mag bij mij 1 ding zeker niet doen en dat is vervelen en deze hier is vd 1ste tot de laatste seconde oke, geen saaie momenten, fun vh begin tot het einde.

avatar van hannes64
schumacher heeft geschreven zoals ik dat ook wilde.
Dit was een film die mij niet verveelde, puur popcornvermaak met zeer veel CGI.
Die Hard, en The Towering Inferno in 1 film ingepakt. (zoals hierboven ook al werd aangegeven)
Had iets beter gekund maar toch een dikke 3.

avatar van Koerok
The Rock die met een kunstbeen een hoogwerker beklimt en vervolgens een flatgebouw in springt. Je ziet het vanaf een kilometer afstand aankomen, maar toch: Heerlijk!

avatar van EVIL '84
Actie/rampenfilm met een flinterdun verhaaltje. Dwayne Johnson maakt gelukkig een hoop goed, als ze een minder bekend en sympathiek persoon hadden gekozen als hoofdpersonage zou je de film zeer waarschijnlijk snel weer vergeten. Actie was prima, en af en toe een angstig momentje voor de mensen met hoogtevrees. Leuk om een keertje te kijken als je niets beters te doen/kijken hebt, voor mij blijft het bij deze ene keer.

Simpelweg een heerlijk wegkijkende film. Azijnz**kerds hebben we altijd wel, dus...…..

avatar van filmkul
Matige actiefilm. Het verhaal is zwak, onlogisch en zit vol clichés en voorspelbaarheden. De uitwerking is vlak en verre van origineel. De actiescenes gaan met name over het ontsnappen aan het vuur, dus wat dat betreft een tegenvaller als je een Die Hard variant verwacht. De actie ziet er wel goed uit maar is wel veel van het zelfde. Verder is het tempo hoog en verveelt de film geen moment. Het acteerwerk is matig. Quinlivan springt er als badgirl wel uit. Geen hoogvlieger. 2.0/2.5