Bohemian Rhapsody (2018)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Biografie / Muziek

geregisseerd door Bryan Singer
met Rami Malek, Gwilym Lee en Lucy Boynton

'Bohemian Rhapsody' volgt het verhaal van de Britse band Queen met leadzanger Freddie Mercury. De band, die in 1970 wordt opgericht, weet al snel door te breken met diverse hits als 'We Will Rock You' en 'Radio Ga Ga'. De band weet door de jaren heen een legendarische status te vergaren met als hoogtepunt het Live Aid benefietconcert in 1985.

pop
Da's heel knap voor een aardige film. Een (waarschijnlijk) geheel nieuwe generatie mensen/fans zullen voor het eerst kennis gemaakt hebben met Queen. De Queen mannen zullen dik tevreden zijn. En Freddie al helemaal als hij dit nog had mogen meemaken. Die hield wel van een extra zakcentje, ha. Om het vervolgens weer even hard uit te geven. "ik smijt met het geld mijn beste".

avatar van JeroenFR08
Met een aantal kameraden naar deze film geweest. Een aantal van hen gingen hem voor de 2e keer zien en strooiden met quotes als ‘beste film die ik ooit heb gezien’, kippenvel’ en ‘met tranen in mijn ogen in de bios’. Tja, de verwachtingen werden zodoende hoog gespannen. Wist al enigzins dat het gevaar van overschatting daardoor op de loer lag.

Dat gevaar bleek niet onredelijk. Malek speelt een waanzinnige rol als Mercury en mag wat mij betreft de Oscar in ontvangst nemen. Maar deze film lijdt aan een veelgehoorde klacht, wat blijft het toch onzettend aan het oppervlakkige. Mercury komt op mij zelfs over als een ietwat vervelende man, mede doordat geen enkele van zijn motieven en drijfveren wordt uitgelicht. Verder met bijbehorende cliché scenes op het moment dat zijn vader hem toch accepteerd.

Naast het feit dat de muziek vab Queen me niet licht schrijft Mercury in de film Bohemian Rhapsody. Hier komt het grootste manco van de film weer tot uiting: waar in hemelsnaam komen die vage teksten vandaan? Wat dat betreft had Mike Myers toch gelijk, met een aanklacht tegen de film, in de film zelf!

Maargoed, van de tranen kwam dus niks terecht. Het Live-Aid concert maakt qua looks nog veel goed, maar heel bijzonder was het allemaal niet. Bohemian Rhapsody zal vooral worden onthouden vanwege Malek.

avatar van SturyNijmegen
Een mooie muziekfilm over queen, Freddy Merury, inderdaad prima vertolkt door Malek hoewel ik in het begin M. Jagger dacht te zien maar goed… ook de andere bandleden waren overtuigend. En wat een prachtige, krachtige opening van deze film, mooie close ups !
Leuk om die oude nummers weer te horen, het verhaal was wel een beetje aan de saaie kant maar dat is w.s. bewust zo gedaan. Al die rommel, achterklap, uitspattingen e.d. daar gaat deze film niet over en terecht want wat heb je daaraan. Het gaat om de band, de muziek waar heel veel mensen jarenlang plezier aan hebben beleefd. En nu nog want want na deze film ga ik al die nummers weer beluisteren, deze keer niet meer op cassette of lp natuurlijk, maar gewoon zoals het nu word beluisterd

avatar van de grunt
Waylon was vanavond zeer indrukwekkend bij DWDD i.c.m. beelden uit de film.

avatar van mjk87
Mwoh, Ik vond Waylon net te zwak bij stem vandaag, miste de kracht van Mercury die zo belangrijk is. Zijn Somebody to Love was wat dat betreft een stuk beter.

avatar van Felmy..
En ik had nog zo gehoopt op de echte beelden van Live Aid (1985). Ik hoopte op een verandering gedurende de set; Misschien zien we in het volgende shot wel de echte Freddie, misschien verandert Brian bij zijn solo ineens in de man zoals wij hem zo goed kennen en mag ik zo meteen 21 minuten lang gaan genieten van Queen op Live Aid. Want niets kan tippen aan de oude, ohh zo vertrouwde beelden van een concert zoals er tot nu toe maar twee gemaakt zijn.

Over May trouwens, spitting image! Ik heb de acteur nog niet opgezocht maar ik stoorde me geen moment aan het feit dat hij het níet was, wat ik dus trouwens wel bij de overige drie leden van Q had.

De film, en dan neem ik de verhaallijn en personages even weg, kon ik vergelijken met Ray. Het is een ouder verhaal, gestopt in een modern jasje met betere beelden en betere muziek (technisch gezien dan hé!) Zo ken ik queen niet, en zo ken ik bovendien Ray Charles ook niet. Ik ken ze van de oude concertbeelden, van muziekvideo's op youtube, afgespeeld door mijn crack-computer-boxjes.
Tegelijkertijd word ik bijna meegezogen (net als bij Ray, Walk the Line en iedere andere film over een pop-legende) in de tijd van toen, in het geweld, de muziek, de mensen, het leven als rockster (oké, of popster..)

De acteurs waren stuk voor stuk sterk in hun performance, en het kón ook niet anders. Ze hebben iets te bewijzen gehad, zeg! Het enige minpuntje voor mij is dat ik helaas niet Freddie terug zag in Rami Malek, men had het over zijn ultieme rol, de döppelganger en iedereen die Malek zag, zag Mercury.. Maar ik niet. Ik zag Rami Malek die tot in het uiterste van zijn tenen probeerde om voor één dag Freddie Mercury te mogen zijn. Dit lukte bijna., Sorry Rami.

Ik begon vanaf het eerste moment in de film het verhaal te vergelijken met de (tip!) docu 'Days of our lives', Maar dat had geen baat, het was geromantiseerd as f#ck en zo oppervlakkig als een grasveld, maar het verhaal klopte.

Ze hadden het verhaal nog wel even mogen doortrekken, in de documentaire kreeg ik ten slotte een uitgemergelde, doodzieke man te zien die in zijn laatste adem, met een fles Vodka achter zijn kiezen, een hel van een lekker nummer zong.... These are the days of our lives, when I look and I find, I still love you.

// Deze film krijgt van mij 3,5 ster.. het was goed zo en nu kunnen we de hele Hype weer achter ons laten. de anderhalve punt minder is te danken aan de over-geromantiseerde disney bull die ik moest slikken en aan Rami, sorry man. //

En na lang wachten (de film duurt ruim 2.00 uur) mochten we eindelijk genieten van dit fantastisch afscheid in een film die het net niet helemaal was:

The show must go on! Inside my heart is breaking.. I'll face it with a grin... On with the show!

mjk87 schreef:

Tja, Waylon heeft geen vier-octaven stem hè. Maar niemand doet hem dit na. Met afstand de beste zanger van NL.

Slecht was waylon niet, al haalt z'n optreden 't niet bij het concert in de film.

avatar van Basto
Ziet er toch wat ongemakkelijk uit met dat stijve publiek, maar lekkere opening.

avatar van 3 2 1 cut
Basto schreef:
Ziet er toch wat ongemakkelijk uit met dat stijve publiek.maar lekkere opening.

Queen Opens Oscars 2019 with a Rocking Performance - YouTube - m.youtube.com

Jeetje, dat publiek "As stiff as a filled arse" ! Als Fred daar had gestaan had hij persoonlijk al die gasten letterlijk en figuurlijk genaaid

Maar goed, de film heeft wel mooi een aantal Oscars bijéén gesprokkeld en Ramek een absoluut verdiende ! Knap hoe de echo van deze band nog steeds na dreunt !

avatar van Basto
Freddie had ongetwijfeld tussendoor wat toonladders met hen geoefend om ze los te maken. Was ook geweldig geweest, de hele Oscar zaal: heeeeyo!

avatar van Esteban
Ik denk dat die vooral dachten: "Héél de wereld kijkt en wacht op memes, how to act?"

avatar van de grunt
Armoedig dat je hier al een Oscar voor krijgt.

pop
Inderdaad. Ronduit belachelijk.

de grunt schreef:
Armoedig dat je hier al een Oscar voor krijgt.

Die technische Oscars zijn wel terecht, toch?

Basto schreef:
Die technische Oscars zijn wel terecht, toch?

Sound heb ik vrede mee, maar Editing had natuurlijk naar The Favourite moeten gaan.

de grunt schreef:

Vond The Favourite de beste van alle genomineerde films, maar eerlijk gezegd is de editing me niet echt opgevallen. Waarom was dat zo goed?

Basto schreef:

Neem bijv. die dansscène. Kijk hoe die is opgebouwd.

= masterclass in editing.

de grunt schreef:

Er moet helemaal niks, je hebt om precies te zijn 1 stem. En terwijl ik dit tik denk ik grinnikend na hoe het zou zijn om een slordige 10 pagina's vol te blaffen op de pagina van The Light Between Oceans, een film die ik toevallig gisteren heb gezien en ik niks vind. ?

de grunt schreef:

Neem bijv. die dansscène. Kijk hoe die is opgebouwd.

= masterclass in editing.

Zal er bij herziening op letten.

Splinters schreef:

Ga je gang zou ik vooral zeggen, het forum is er voor.

avatar van Ajax&Litmanen1
Gefeliciteerd met de Oscar voor Malek, Basto!

Dikverdiend.

Basto schreef:

Ga je gang zou ik vooral zeggen, het forum is er voor.

Heb m'n mening al gegeven. En daar blijft het bij. Verder discussiëren heeft vaak geen zin omdat eigenlijk niemand ongelijk heeft. In bovenstaand voorbeeld kom ik er thuis bijvoorbeeld niet eens uit, laat staan op een internetforum. ?

Al moet ik toegeven dat ik door moviemeter en door alle discussies die hier gaande zijn laatst heb ontdekt dat oude films, in dit geval gaat t om double indemnity, heel goed kunnen zijn.

Queen Opens Oscars 2019 with a Rocking Performance - YouTube - m.youtube.com

Best een vet optreden. Die May blijft ook wel een baas met zijn kwaliteiten. Maar het publiek kan er niet echt goed mee om gaan nee. Beetje awkward. Beetje uit je plaat gaan als Queen recht voor je neus een spetterende show neer zit mag best.

Djiezus wie is die zanger, wat een verschrikking.

avatar van Ajax&Litmanen1
Ik neem aan Adam Lambert, zoals in de link staat.

Ajax&Litmanen1 schreef:
Gefeliciteerd met de Oscar voor Malek, Basto!

Dikverdiend.

Ach, ik gunde m die Oscar ook wel vanwege Freddie. Mijn kritiek op de film had ook weinig met zijn rol te maken. Maar het blijft een kutfilm. ?

kos schreef:
Djiezus wie is die zanger, wat een verschrikking.

Lambert valt live best mee, doet gewoon zijn eigen ding, maar in drie minuten gelinkt aan een film over Freddie zakt die natuurlijk volledig door het ijs. Ze hadden beter Malek kunnen laten playbacken.

Enfin, Brian en Roger kunnen weer wat extra dollars binnen harken... Zelden zo’n efficiente publiciteitsstunt gezien.