Death Wish (2018)

Actie / Misdaad

geregisseerd door Eli Roth
met Bruce Willis, Elizabeth Shue en Vincent D'Onofrio

'Death Wish' volgt een goedaardige familieman, Paul Kersey genaamd, die als chirurg werkzaam is in Chicago. Hij krijgt slecht nieuws te verwerken als zijn vrouw en dochter slachtoffer worden van een brutale inbraak. Paul zint vervolgens op wraak en gaat op zoek naar de daders.

Koerok schreef:
Eh, dat ligt niet aan Bruce Willis, dat is gewoon zijn rol. Hij speelt een chirurg. Chirurgen moeten in stressvolle situatie hun emoties de baas blijven en koel en zakelijk kunnen handelen. Daarom is hij ook in staat om van een normale man en huisvader in korte uit te groeien tot de meedogenloze 'grim reaper'.
Ik vond juist dat hij dat heel overtuigend deed.

Je kan prima van nette chirurg een brute killer worden omdat je als chirurg zakelijk en emotieloos moet werken? Really?

Nou, zo vergezocht is dat natuurlijk niet. Dat zijn wel de eigenschappen die je moet hebben.

kos schreef:

Dus iedereen die zakelijk en emotieloos zijn werk kan doen kan gemakkelijk transformeren in een brute killer. Ja ja.

avatar van jeroentjuhhhhh
Er zijn tal van onderzoeken die een link leggen tussen hoog (zakelijk, emotieloos) werk en psychopathisch gedrag. Het is absoluut niet vergezocht.

Ajax&Litmanen1 schreef:

Ja, anders draai je de logica even compleet om.

kos schreef:

Ja, anders draai je de logica even compleet om.

Nee hoor, dat is wat de persoon in de spoiler beweerde.

Nee, hij zegt dat die chirurgische, koele kwaliteiten een soort vereiste zijn voor dat killer-gedrag. Niet dat het daar toe leidt natuurlijk, dat is compleet op z'n kop redeneren.

Ach ja, ik denk dat een film als Death Wish niet bepaald staat of valt bij de vraag of de transformatie van de hoofdpersoon realistische is ja of nee.

Althans, dit geldt voor mij. Voor realistische gebeurtenissen ben je sowieso niet aan het juiste adres bij deze film.

avatar van Koerok
Ajax&Litmanen1 schreef:
Kos heeft het inmiddels al aan je uitgelegd, maar toch nog even:
Mijn punt is, dat als iemand (ongeacht zijn beroep of achtergrond) gemotiveerd is om een soort 'vigilante' te worden, dan is het dan een voordeel als je in staat bent om je emoties de baas te blijven en koel en zakelijk te kunnen handelen. Chirurgen kunnen dat, en niet voor niets speelt Willis een hele rustige en bedachtzame man die weinig emotie toont. Mijns inziens is dat geen toeval.

avatar van ikkegoemikke
“We'll get you set up with your FOID application right here today.
State Police send it pretty quick.
And then you'll just have to take a gun safety class, but don't worry, no one ever fails.
You can do that anytime within 30 days of the time period you're waiting for your city permit.
And then it's just 72 hours, and you're cocked, locked, and ready to rock.”

Zou ik me toch nog eens wagen aan een Bruce Willis film ? Alle voorgaande films waar deze aftandse actieheld in meespeelde, waren bijna stuk voor stuk (uitgezonderd “Once upon a time in Venice”) bronnen van ergernis waarin overduidelijk te zien was hoe Bruce ongeïnspireerd en zonder enthousiasme zijn ding deed. Ik ben er zeker van dat zijn gelaatsuitdrukking meer enthousiasme vertoonde bij het bekijken van zijn loonbriefje. Toch eventjes door de zure appel heen bijten, dacht ik. En om eerlijk te zijn viel deze remake van “Death Wish” wel mee. En de vergelijking maken met de reeks films uit de jaren 70 en 80 met de legendarische Charles Bronson is voor mij niet mogelijk, daar ik me niet kan herinneren er ooit eentje van gezien te hebben. Misschien is Bruce Willis ook een soortement icoon in de filmwereld. Maar vergeleken met Charles Bronson, is hij toch maar een petieterig icoontje.

Wat je hem zeker niet kan verwijten in deze film, is het gebrek aan enthousiasme. Enthousiasme was er ditmaal wel. Ik had alleen de indruk dat de rol van Paul Kersey niet echt op zijn lijf geschreven was. Het voelde een beetje raar aan om iemand zoals Bruce Willis te zien als top-chirurg die transformeert in een wraakengel, maar blijk geeft van totale onhandigheid en amateurisme als het over het hanteren van vuurwapens gaat. Terwijl hij een verleden heeft als keiharde misdaadbestrijder die hardhandige confrontaties en vuurgevechten niet uit de weg gaat. Een beetje zoals Arnold Schwarzenegger in “Twins” indertijd. Een rol die ook een beetje vloekte met het voormalig afgelegde traject van Arnold. Ik heb niets tegen een acteur die eens iets anders wil proberen dat niet in de lijn ligt van de verwachtingen. Bij sommigen past dit echter niet. Zo ook niet bij Willis.

Echt verrassen doet deze film niet, daar het teert op de welbekende clichés die bij een wraakfilm behoren. De autodidactische wreker zie je transformeren van een goedaardige ziel (die als chirurg er niet voor terugdeinst om een schurk, die net een politieagent vermoord heeft, het leven te redden) in een zelfverklaarde rechter met een nietsontziende wraakzucht. De wapenverkoop wordt hier ook gehekeld waarbij nogmaals onverbloemd getoond wordt hoe gemakkelijk het is om aan een dodelijk wapen te geraken. En vanzelfsprekend is de politie weer te laks of te dom om actie te ondernemen tegen de loslopende misdadigers. Ook de toevalligheden spelen een grote rol in deze film. Met als hoogtepunt de op hol geslagen bowlingbal. Op dat moment wist ik niet of dit een parodiërende functie had of intentioneel bedoeld was.

In deze tijden waarin een wapengek een square-dansende menigte in Las Vegas onder schot neemt of een gefrustreerde tiener met papa’s automatisch machinegeweer een dozijn medeleerlingen neermaait, zou je kunnen beweren dat een film als “Death wish” niet door de beugel kan. En ik ben er zeker van dat bij velen het sarcasme naar boven komt en ze deze film en de NRA in één slogan vervatten. Om eerlijk te zijn zal er nooit een juist tijdstip zijn om een film als “Death Wish” uit te brengen. Zolang ze in de V.S. niet doorhebben dat het tweede amendement thuishoort in het Wilde Westen, zal het probleem zich blijven stellen. In plaats van iedereen te bewapenen zouden ze een krachtiger signaal moeten uitsturen naar crimineel ingestelde medemensen. Sta me toe zelf een sarcastische opmerking op te hoesten. Ik ben er zeker van dat de NRA er goedkeurend naar gekeken heeft en handenwrijvend een duit in de zak heeft gedaan om deze film te sponsoren.

Vergeleken met voorgaande films waar Bruce Willis in kwam opdraven, is deze film niet echt zo slecht. Het enige waar Willis zeker niet capabel voor is, is het tonen van emotionaliteit. Hoe hij reageert op het nieuws dat zijn vrouw overleden is, doet vragen rijzen. Heeft zijn beroep als chirurg hem gevoelloos gemaakt ? Of ligt het doodgewoon aan Willis zelf? “Death Wish” is een remake van eenfilm die paste in het tijdsbeeld toendertijd. Het gebruik van YouTube filmpjes die viraal gaan en tegelijkertijd Kerry een hoodie aantrekken, zorgen er niet voor dat het een film is die past in ons huidig maatschappijbeeld. Laat ons hopen dat Eli Roth deze film bracht om te provoceren en reacties uit te lokken. En hopelijk waren de uitlatingen over het wanbeleid op vlak van wapenverkoop door de rondborstige blonde verkoopster van “Jolly Roger” ook fictioneel. Ik twijfel echter aan dit laatste.

avatar van SouthamptonFC
Paul Kersey was toch een architect?

avatar van ikkegoemikke
SouthamptonFC schreef:
Paul Kersey was toch een architect?

Charles Bronson schijnt een architect te zijn geweest in de originele film !

avatar van SouthamptonFC
Klopt

Moviepass
Hoi, ik ben helemaal nieuw op deze site en deze film wordt de eerste film waar ik een reactie bij plaats, puur toevallig, er moet toch één film de eerste zijn.

Ben moviepass houder bij een grote bioscoopketen en heb vorig jaar en dit jaar het één en ander gezien (plus minus 2 films per week en (bijna) iedere zondag een sneak met quiz) en dus ook deze Death Wish.
Ben zelf van bouwjaar 1978 en heb de delen met Bronson allemaal gezien (en op DVD gekocht) en weet deze ook in het juiste tijdsbeeld te plaatsen, inclusief de destijds gangbare kwaliteit van actiefilms in het algemeen.

Het enige wat ik kwijt wil over deze remake met Bruce Willis is;

De hele sfeer van de film voelt goedkoop aan.
En nee, niet omdat de originele films met een beperkt budget gemaakt zijn en omdat ze het gevoel van de oude films proberen te benaderen.

Al die "nieuwsberichten" deden knullig aan.
Alsof ieder nieuwsprogramma, ieder journaal op die manier met dat nieuws zou worden gebracht... en al die "bellers" op de radio..

Enfin.

Vond niemand anders het trouwens opvallend dat De slechterik een capuchon draagt en er overal paniek is en dat er op iedere nieuwsuitzending melding van wordt gemaakt, maar als Bruce mét de capuchon op zijn hoofd door een mega drukke club/discotheek loopt en tig mensen naar hem kijken, niemand het apart vindt of ook maar enigzins verbaasd is dat een figuur-met-capuchon daar rondloopt..

En zo zit de film vól met zo'n soort zaken die er bij mij voor zorgden dat de film niet serieus te nemen is en ik er met een bepaalde afstand naar keek.

Ook iemand gezien dat toen Bruce te horen kreeg dat zijn vrouw stervende was, hij in het volgende shot (bij zijn stervende/reeds overleden) vrouw opeens andere kleren aan had? Ik zag het meteen Deze fout staat overigens nog niet op IMDB erbij

Aardige film waarin de vrouw en dochter van een chirurg op een gewelddadige manier worden overvallen in hun woning. Een geslaagde remake en vooral ook update van de film uit 1974. Maar tegelijkertijd ook niet beter of slechter dan de gemiddelde wraakfilm. Het zakt nergens echt in en Bruce Willis is goed gecast. Met gemak 3.0 sterren.

avatar van IH88
“Are you that doctor?”
“I am that doctor. And right now, I'm your doctor.”

13 in een dozijn wraakfilm. Bruce Willis als brave en pacifistische huisvader is natuurlijk ongeloofwaardig, en de man is zichtbaar opgelucht als hij eindelijk weer met geweren mag spelen. Willis doet het aardig, maar hij is gewoon geen acteur voor dramafilms. De brute actie vergoedt wel wat maar het pro-geweld/wraak/geweer einde is belachelijk, en ik snap dat veel mensen er aanstoot aan nemen. Als er voor een dramatisch einde was gekozen had ik het de film nog wel vergeven, maar dit feel good 'ga lekker verder met mensen kapot schieten' einde is belachelijk. De rol van Dean Norris als politieagent, en zijn scene met Willis op het laatst, zegt eigenlijk alles.

avatar van Noodless
Magere Hein....de nieuwe held?
Toch wel leuk om dit soort films nog eens te zien. En Willis is geknipt voor deze rol. Totaal niks nieuws, voorspelbaarheid troef....maar zeker onderhoudend door de wraakscènes en verloop van het verhaal.
6,5/10

Vermakelijke vigliante film die de tijden van Charles Bronson's Death Wish (1974) doet herleven.

Net the official trailer gezien. Deze film lijkt meer op Die Hard on the Streets, dan ik gewend ben van de originele versie.

avatar van umbra
Blijkbaar remake, ben niet gekend met de Death Wish serie uit de '70/'80. Maar deze vond ik alvast lekker misdaad-wraakfilmpje, kwam ietsje traag op gang, maar daarna verveelde de film geen seconde en kon ik het zeker smaken. 7/10

avatar van Lakte
Leuk tussendoortje, een stuk beter de verwacht! Bruce Willis kon mij helaas niet zo boeien.

De film kan zeker niet tippen aan het origineel met Charles Bronson, Paul Kersey is hier een chirurg in in het origineel is ie een architect.

avatar van krosnicky
Leuke film Kan wel niet tippen aan de Originele film maar is wel beter dan deel 4 & 5 . Wat ik goed vond is dat het niet de zelfde film geworden is al die uit 1974 er zijn een paar dingen anders en dat is goed want remakes die volledig het zelfde doen als het origineel daar hou ik niet van de actie was goed en gevarieerd waar het in het origineel enkel bij mensen neer knallen bleef gebruikt deze Paul heel wat verschillende methodes om iemand af te maken Willis was leuk maar ik had toch liever iemand zoals Bryan Cranston in de Rol van Kersey gezien iemand die er minder uit zag als action Hero en iemand die ook nog geen of weinig action Hero rollen gespeeld heeft want met Willis had ik met momenten het gevoel dat ik naar een nieuwe Die Hard aan het kijken was iemand waarvan je denkt no way dat die persoon een action Hero is en in staat is iemand te vermoorden.
Al bij al valt hij nog best mee hij hoort nog bij de lijst van goeie Death Wish films maar de Death Wish Trilogy van Charles Bronson en Michael Winner blijft toch de beste

avatar van JanLo
Ajax&Litmanen1 schreef:

In België heeft ooit een chirurg haar dochter vermoord. Really!!!!!

avatar van TronMan
Nette wraak drama thriller film. Ook al is het een bekend verhaal, het is allemaal goed en overtuigend in beeld gebracht. Bruce Willis past hier ook prima in.

avatar van Roodezand
Bar slecht. Papa weet wat er allemaal gestolen is, maar is nog niet thuis geweest...

avatar van MovieHolic
Een film die van toevalligheden aan elkaar vast zit, wapen van een patiënt, de dader in de lift, de vallende bowlingbal etc buiten dat om blik op oneindig en gewoon lekker wegkijken. Standaard actiefilm.

avatar van nadrin
Gewoon een film zoals er al zoveel gemaakt zijn. Niet slechter helaas ook niet beter. Dan de duizenden voordien

avatar van keimpeS
Remake van de films met Bronson, maar nu met Bruce Willis als een engel des wraaks. De film is niet geweldig, maar prima voor tussendoor, Bruce Willis komt qua emoties niet altijd even overtuigend over.

avatar van wimaroca
Charles Bronson was toch wel een stuk geloofwaardiger dan Willis,
ook al waardeer ik Willis wel in zijn films,

(Bruce Willis komt qua emoties niet altijd even overtuigend over.
klopt keimpeS)

Ben ik 100% mee eens

avatar van Gang_Star
Redelijke remake. Nergens dan ook verrassend maar dankzij een aantal harde actiescenes toch nog best vermakelijk. Bruce Willis acteert hierin nog wat te vaak op de automatisch piloot, maar hij komt er nog wel mee weg hierbij. De film moet het van de actiescenes hebben, die vrij gevarieerd zijn, iets wat minder van toepassing was op het origineel. Maar de opbouw naar deze actiescenes is op de wraakmotief na vrij rustig en de actie komt dan ook vrij laat op gang. Verder mist de film spanning, waardoor het uiteindelijk niet meer is dan redelijk als totaal.

avatar van Left4Dead
Alternatieve titel: Doodsdrift

Weet iemand hoe, waar en door wie met daarnaast voor wie deze belachelijke titels bedacht worden?
Kunnen we die gasten een petitie aanbieden.

Left4Dead schreef:
Alternatieve titel: Doodsdrift

Kunnen we die gasten een petitie aanbieden.

Het is buiten de debiele naam ook gewoon onzin. Heb nergens nog deze film een Nederlandse naam zien hebben. Sterker, dat komt buiten kinderfilms en onuitspreekbare buitenlandse titels na ook helemaal niet meer voor hier. Dat is iets uit de jaren 70 ofzo. Toen ging je waarschijnlijk nog naar de James Bond film De man met het gouden pistool in de bioscoop.

avatar van clubsport
Ik wist niet goed wat ik van deze remake moest verwachten , heb het origineel wel gezien maar was te lang geleden om ze goed naast mekaar te kunnen leggen dus het origineel nog maar eens opzoeken .
Als film op zichzelf heeft deze me best aangenaam verrast , het is een heerlijke wraakfilm die na een rustig begin wanneer de actie eenmaal start goed losgaat en gevarieerd blijft .
het origineel had 3 delen en van mij mag hier best nog wel een vervolg op komen .