Suburbicon (2017)

Komedie / Misdaad

geregisseerd door George Clooney
met Matt Damon, Julianne Moore en Oscar Isaac

Suburbicon is de naam van een rustig, familievriendelijk stadje met betaalbare woningen inclusief gemanicuurd gazon, de ideale plaats om een gezin te stichten. Ondanks dat iedereen zo gelukkig is in Suburbicon, wordt het leven van de perfecte familie Lodge door een nare gebeurtenis volledig overhoop gehaald. Het gezin werkt zich in een diep web van chantage, wraak en verraad wanneer er vervolgens een reeks verdachte gebeurtenissen voorvallen in het huishouden.

Na een uur afgezet.. Deja vu."Wij blanken zijn slecht en de oorzaak van alles"-Gevaarlijk ironische politieke correctheid.".En wat iemand hierboven schreef; " Wat willen de makers nou eigenlijk? ". Het is niet het (deels smakeloos- komisch) racisme,of misdaad, in wat voor vorm dan ook , wat mij deed besluiten om met deze film te stoppen,maar het uitermate "onplezierig kijken", waarin "de reden, oorsprong " van de film volkomen onduidelijk is..Een "nare sfeer' in een film kan zijn oorzaak vinden in het verhaal, daar zijn vele voorbeelden van, wat een film soms tot een beklemmend meesterwerk maakt.. Deze film wil je snel uitzetten....
Compliment voor de uitstekende jaren 50-sfeer tot in elk detail. Wat hadden ze daarmee een echt goede film kunnen maken. O...Ik heb nooit iets gehad met Damon...ja vooroordeel...

avatar van jipt
Toffe Coen Brothers! Ik herken eigenlijk de hand van Clooney hier niet in. Leuke personages en een maf plot. In tegenstelling tot velen kon ik de maatschappelijke kritiek wel waarderen. 4*

avatar van Kondoro0614
“You think you can fuck us?”

Wat een ontzettend saaie en trage film was dit zeg waar ik vanaf moment één al niet lekker in kwam, de film heeft weinig te boeien en het is allemaal maar een warrig en vaag gebeuren. Damon speelt redelijk, Moore speelt oké maar het is nergens heel erg boeiend behalve dat jongetje die nog redelijk door de deur kon komen. Het is me allemaal wat onduidelijk, de toch wel wat racistische ‘witte’ buurt gemengd met een moordzaak en moorden op de familie, erg dubbel wat je soms moet snappen, alleen was het allemaal iets te serieus om het altijd even goed té kunnen snappen.

De film werd de laatste dertig minuten in mijn ogen pas echt boeiend, als er wat meer pit in de film zit en als er eindelijk wat bloederige moordscene- voorbij komen. Tot die tijd duurt de film heel lang, en dan zijn 105 minuten best veel. Het is niet mijn favoriet, sterker nog ik kon er persoonlijk maar weinig mee vond ik zelf. Niet mijn ding, niet mijn film, een ware tegenvaller.

avatar van Basto
Clooney op de Coen Brothers tour. Geinige zwarte komedie.

Volgens mij is de bedoeling van het verhaal ons te laten zien dat wij met oogkleppen oplopen. Het ging niet persé over racisme maar er werd getoond dat we dingen over het hoofd zien omdat we met het verkeerde bezig zijn. Zodoende waren de beide verhaallijnen van belang. En dat de jongetjes vrienden zijn gaat ook niet over blank of gekleurd, maar ze zijn gewoon vrienden omdat ze buren zijn en van honkbal en slangen houden en ze beide een aparte positie hebben.
En natuurlijk het punt dat je altijd de mist in gaat als beginner in de maffia wereld

avatar van Shadowed
Wel leuk.

Kende Clooney voor de rest als regisseur nog niet zo goed. Wel als acteur, en ik vind hem persoonlijk wel 1 van de betere acteurs die nu in Hollywood mag rondlopen. Als hij ook een goed regisseur blijkt te zijn zou dat natuurlijk geweldig zijn, maar tot nu toe heeft hij me nog niet volledig overtuigd.

Maar het is wel een goede stap. Suburbicon ziet er vooral goed uit. Leuke details in de omgeving. Mooie felle kleurtjes. Charmante inrichting. Het voelt echt aan als 1959. Bovendien zit er ook wel een vorm van frisheid in, dat de kijkervaring wel iets beter maakt.

Ook heeft Clooney zijn acteervriendjes erbij gehaald denk ik zo. Damon doet het in ieder geval goed, wat mij betreft zelfs 1 van zijn betere rollen. Moore vond ik dan weer echt heel irritant. Maar misschien was dat ook de bedoeling. Isaac & Jupe doen het ook zeker leuk vooral Jupe op jonge leeftijd al goed op dreef.

Film kiest toch wel zijn eigen paden en dat is leuk. Met dit soort omgevingen in de jaren 50 kan je ook echt bijna alles doen. Clooney weet daar echter niet alle potentie uit te halen, maar doet wel een degelijke poging om met wat nieuws te komen. Qua concept misschien niet bepaald vernieuwend, maar qua uitwerking heeft het wel wat.

Camerawerk is solide, vooral in het kantoor heeft het echt goede momenten. Sfeertje mag er ook zeker zijn. Maar spanning had er soms wat beter ingepompt mogen worden. Ook de zwarte komedie is nou niet precies heel hilarisch helaas. De combinatie met wat racisme maakt de boel wat kijkbaarder, maar voegt helaas ook niet te veel toe.

Film mist nog een beetje de laatste push om het bijzonder te maken. Iets specialer camerawerk bijvoorbeeld. Het heeft goeie shots, maar blijft toch iets te klassiek. Ook had de film soms wat harder gemogen. Het heeft toch al een R-rating, waarom niet extra hard uithalen met dat bloed? Daar laat de film toch wat kansen liggen.

Wel een leuke slotfase en een prettige kijkervaring. Zeker niet verkeerd dit. Nu hopen dat de andere films van Clooney het kijken ook waard zijn.

avatar van Sergio Leone
Goed en slecht.

Zonder al te veel info de film in gegaan, en dan is het op zich nog wel verrassend. Ik wist zelfs niet wie de film geregisseerd en/of geschreven heeft, maar de invloed van de broers Coen werd tijdens het kijken toch al snel duidelijk, zeker in het misdaadverhaaltje, dat de beste rollen heeft weggelegd voor Julianne Moore en Oscar Isaac.

Dat misdaadverhaaltje is karikaturaal, komisch en heel klein beetje satirisch. Ik begrijp enkel niet wat het nut van het tweede verhaaltje was. De verwevenheid gebeurt te pas maar vooral te onpas en meer dan een "het slaat nergens op"-reden kan ik verzinnen, tenzij ik mijn best zou doen om er moralistische metaforen in te (willen) ontdekken. Maar dat wil ik niet, dus is Suburbicon enerzijds een leuke misdaadkomedie en anderzijds een slecht drama over kleinburgerlijkheid in de suburbs van 1950.

Eigenzinnige racicistische misdaadfilm met veel leuke momenten