Suburbicon (2017)

Komedie / Misdaad

geregisseerd door George Clooney
met Matt Damon, Julianne Moore en Oscar Isaac

Suburbicon is de naam van een rustig, familievriendelijk stadje met betaalbare woningen inclusief gemanicuurd gazon, de ideale plaats om een gezin te stichten. Ondanks dat iedereen zo gelukkig is in Suburbicon, wordt het leven van de perfecte familie Lodge door een nare gebeurtenis volledig overhoop gehaald. Het gezin werkt zich in een diep web van chantage, wraak en verraad wanneer er vervolgens een reeks verdachte gebeurtenissen voorvallen in het huishouden.

avatar van AC1
AC1
ikkegoemikke schreef:
“The only thing Suburbicon is missing is you.
Isn't it time for your new start?
Come home to Suburbicon.”

Het komt niet vaak voor dat ik achteraf niet echt goed begrijp waar ik naar gekeken heb. Niet dat ik “Suburbicon” een ingewikkelde, onbegrijpelijke film vond. Maar ik weet eigenlijk niet wat de bedoeling was van de makers. Was het de bedoeling om een maatschappijkritische boodschap te brengen? Of was het een satirische kijk op het Amerika van de jaren 50 met zijn modelwijken en goedgeluimde brave burgers?

Het is een anti-rascisme film in de vorm van een zwarte komedie. Het hele dorp verkettert de zwarte familie terwijl de horror zich afspeelt in het huis daarnaast, bij de perfecte blanke modelburgers.

Geen perfecte, maar toch zeker een redelijk maatschappijkritische thriller die er visueel goed uitziet en verhaaltechnisch geraffineerd gebracht wordt. De klachten hier aangaande dat het niet te begrijpen is en/of het gebrek aan samenhang kan ik niet zo plaatsen. Suburbicon probeert de vinger te leggen op de hypocriete Amerikaanse samenleving in de jaren 50 die zo blijkt gaandeweg het verhaal, hun niet te volgen woede richt op de zwarte bevolking terwijl next door, bij de ogenschijnlijke vriendelijke buren de meest vreselijke dingen gebeuren. Knap dat de eerste drie kwartier de focus ligt op het tweede subplot aangaande de zwarte buren, om daarna te switchen naar de Fargo achtige intrige(onhandige mensen die het pad van de misdaad opgaan), en dat die twee verhaallijnen uiteindelijk bevredigend samenkomen in het slotakkoord. Degelijk acteerwerk: Damon is goed, er is ook een heerlijke bijrol van alleskunner Oscar Isaac als louche figuur, enkel Moore overdrijft wat in haar dubbelrol waardoor je bij haar nooit het gevoel krijgt naar een echt mens te kijken maar meer naar een typetje. Al met al is het zeker geen meesterwerk geworden, de vergelijking met de voorbeeldfilms kan hij op het gebied van sfeer, humor en originaliteit niet helemaal doorstaan maar Suburbicon is op zichzelf best bevredigend.

avatar van IH88
“I have to make decisions like what's best for the family.”

Matige film van George Clooney. Clooney introduceert in Suburbicon twee verhaallijnen en veel subplotjes, met rommelige en vooral saaie resultaten. De rol van Oscar Isaac is sterk en wanneer hij in beeld komt leeft de film op, maar jammer genoeg is dit van korte duur. En je hebt dan al ruim drie kwartier naar een film gekeken zonder cohesie of iets van een spanningsboog.

Het acteerwerk is prima en het is dan ook vooral het script en de regie die steken laat vallen. Vooral de verhaallijn rond een zwarte familie in een witte wijk hangt er een beetje bij, en waarom het er sowieso inzit is mij niet helemaal duidelijk. De band tussen de twee jongens is eigenlijk nog het leukst, maar er wordt bijna geen aandacht aan besteedt. Aan het misdaadplot des te meer, met slaapverwekkende gevolgen.

avatar van Donkerwoud
mjk87 schreef:
Kortom, Clooney faalt hard als regisseur. Hij heeft alle losse ingrediënten, maar mixt ze samen zonder dat dit past. Soms kan chocola met gehakt iets bijzonders worden, maar dan wel van een meer getalenteerde kok. Nu blijft er een smakeloze nikserige brij over. 1,0*.

Voor dit soort pareltjes kom ik hier: vintage mjk87

avatar van mcdaktari
Over de setting valt weinig te klagen, het ziet er echt gelikt uit. Het verhaal op zich, aardig maar ook niet meer dan dat. Het is een soort van Fargo-achtig filmpje. Persoonlijk vond ik het wel aardig om gezien te hebben, maar het niveau van Fargo haalt ie bij lange na niet.

avatar van blurp194
Het is toch maar zelden dat ik zo'n overduidelijk gebrek aan zelfkritiek heb gezien.

Of we dat op het conto van Clooney moeten schuiven? wellicht wel. Grootste fout al in de keuze voor het script, want daar was denk ik niet echt iets van te maken. Van de gebroeders Coen verwacht je iets dat inderdaad zoals het genre hierboven aangeeft - 'Komedie/Misdaad', en dat is dit domweg niet. Maatschappijkritiek is best ok, maar dat werkt echt anders.

Maar in de uitwerking klopt er ook teveel niet. De beelden bijvoorbeeld. Daar kan je een artistieke keuze in zien, maar dat houdt dan wat mij betreft ook een bewuste keuze voor vervreemding en abstracte lelijkheid in. Niet meteen een setting om een doorleefd stuk maatschappijkritiek met invoelbare karakters in te maken. En voor een komedie werkt het ook niet zo gauw. En nog een ander voorbeeld in de afgrijselijke soundtrack, die zou gepast hebben voor een Hitchcock drama. Maar voor niets dat daarna kwam.

Kortom, en mjk87 neemt me de woorden uit de mond: Clooney faalt hard als regisseur.

Raar filmpje idd. Jochie speelt wel verrassend goed.

avatar van MovieMind
Acteerwerk is wel degelijk, maar het is een film van niks!

IH88 schreef:
Dat sloeg ook helemaal nergens op, maar nu krijg je een beetje het inzicht van progressief liberaal 'sneeuwvlokje' Clooney te zien. Zelden heb ik me er zo aan gestoord als bij deze film, want het lag er naar mijn mening wel erg dik bovenop.

Matige film waarin een gezin in een nieuwe buitenwijk getroffen wordt door een tragedie. Alhoewel de film zeker wel een paar goeie scenes bevat en het nergens echt vervelend wordt, is de film te onevenwichtig van toon. En ook de connectie tussen de twee verschillende verhalen is onduidelijk uitgewerkt. Verder wel een prima jaren '50 aankleding en een fijne cast. Net geen 3.0 sterren.

avatar van John Milton
Voor mij net wel, maar ik kan me er verder compleet in vinden.

Vermakelijke Komedie / Misdaad film, naar een twintig jaar oud script van de bekende Amerikaanse filmmakers broers Joel en Ethan Coen en dat gecombineerd met een waargebeurd verhaal uit de jaren 50 over een Afro-Amerikaanse familie, die in een blanke buitenwijk (oftewel "Suburb" in het Engels, oftewel de verwijzing naar de titel van de film) komt wonen. Regisseur George Clooney weeft deze twee gestructureerde verhalen op een soms charmante en soms onhandige manier door elkaar. Het resultaat is een vermakelijke film, waar ik me best goed mee vermaakt heb en vooral vanwege de cast.

Het verhaal speelt zich af in het plaatsje "Suburbicon" in de jaren 50, wat een lieflijk blank Amerikaans stadje is, met deftige gezinnen, prachtige tuintjes en mooie huizen. De komst van het eerste zwarte gezin Mayers, veroorzaakt een enorme commotie in "Suburbicon". Gardner Lodge (Matt Damon) en zijn in een rolstoel zittende vrouw Rose Lodge (Julianne Moore) wonen samen met hun tienjarige zoon Nicky Lodge (Noah Jupe) in "Suburbicon". Wanneer er op een dag een gewelddadige overval bij de familie Lodge plaatsvindt, blijkt dit modelgezin een groot geheim te verbergen. Door beide gebeurtenissen verandert het lieflijk Amerikaans stadje "Suburbicon" in een stadje met racisme, verraad, overspel en moord.

Het typische Coen-script weet opzicht te boeien (zeker de laatste 30 minuten van het verhaal, waarin veel leuke en harde scènes zitten) en tevens te vermaken, maar het probleem is dat de twee verhaallijnen nooit goed samenvallen en de film ook veel meer geïnteresseerd is in het tweede verhaal over burgerman Gardner Lodge, die het aanlegt met de tweelingzus van zijn vrouw (die hij laat vermoorden middels een overdosis chloroform, maar daardoor komt hij steeds per ongeluk in verkeerde situaties terechtkomt, en die situaties gaan op hilarische wijze van kwaad tot erger), te weten Margaret (eveneens gespeeld door Julianne Moore), en die met de geldclaim van Rose naar Aruba wilt vertrekken.

Van de Afro-Amerikaanse familie (die de buren zijn van de familie Lodge) Mayers weten we nauwelijks iets (eigenlijk alleen dat de familie bestaat uit een vader, moeder en zoontje en dat de laatste bevriend raakt met Nicky) en zelfs zo weinig, dat hun enige karakterontwikkeling komt uit het feit dat ze de schreeuwende massa blanke mensen buiten hun huis proberen te negeren (daarbij komt ook politie bij te pas, als het namelijk dreigt te escaleren).

De cast doet het leuk en vooral de twee hoofdrolspelers in het verhaal, te weten Matt Damon en Julianne Moore (in een dubbelrol). Hoewel ietwat ongeloofwaardig en eenzijdig, zet Matt Damon best een fraaie Gardner Lodge neer (geweldig was o.a. de scène waar hij Margaret aan het neuken is in de kelder en daarbij betrapt wordt door Nicky. Bij het neuken gebruikt hij overigens een tafeltennisbatje ), die me deed denken aan Jerry Lundegaard (William H. Macy) uit de Misdaad / Komedie film "Fargo (1996)", welke ook uit de stal komt van de gebroeders Coen. Neer gaat hij op het einde ook letterlijk, als hij namelijk dood gaat door een vergiftigde boterham en melk (die Margaret gemaakt heeft met gemalen pillen erin), welke eigenlijk bedoeld was voor Nicky. Het einde was sowieso best sterk, goed, hard (o.a. de manier hoe overvaller Sloan, leuk gespeeld door Glenn Fleshler, om het leven komt) en zelfs spannend.

Julianne Moore, die ik graag zie in films, speelt leuk de dubbelrol van de tweelingzussen Rose en Margaret, maar het script verleent haar geen karakterontwikkeling en daardoor blijven haar personages nogal oppervlakkig. Haar scène met verzekeringsagent Bud Cooper (die gelijk doorheeft wat er aan de hand is en die naderhand door Margaret met loog in de koffie vergiftigd wordt en daarna gedood, neergestoken, wordt door Gardner), die onderzoek doet over de polis van Rose, was vooral genieten. Ook zij haalt overigens het einde van de film niet (wordt vermoord door overvaller Stretch).

Bud Cooper (die overigens de geldclaim van Rose wilt hebben, want anders geeft hij ze aan bij de politie) werd overigens zeer leuk gespeeld door Oscar Isaac en hetzelfde geldt voor Gary Basaraba in de rol van de alleenstaande oom Mitch, die zeer begaan is met Nicky en die voor hem een soort van zoon is. Hij vermoordt op het einde overvaller Stretch (Michael D. Cohen), die op het punt staat om Nicky te vermoorden, maar komt daarbij ook om het leven (vanwege een mes in zijn rug).

Visueel gezien werd alles fraai en kleurrijk in beeld gebracht en daarbij spatten de jaren 50 van het scherm af. Zeker wat betreft het ontwerp van de set en de kostuums. Ondanks dat beide verhaallijnen ondermaats overkomen, is "Suburbicon" als geheel een zeer vermakelijke circa 100 minuten durende Komedie / Misdaad film, met als vanouds de typische humor van de gebroeders Coen en goed uitgewerkte en zelfs spannende scènes.

avatar van Ste*
Zo op het eerste gezicht klinkt het thematisch als een zoveelste variatie op American Beauty, en ik was ook wel benieuwd waar de lage scores vandaan kwamen. En die snap ik nu wel, want het is op een of andere manier allemaal niet echt spannend en vrij stroef. Je geeft te weinig om de personages en de hele situatie is gewoon te random, heeft te weinig fundament om echt geïnvesteerd te raken in wat er gebeurt.

Daarnaast is dat anti-colored people plotje ook echt aan de haren erbij gesleept. Oke, ik snap de bedoeling in het geheel wel, maar het is echt superzwak en overdone uitgewerkt. Dat laatste shot van die twee jochies wil betekenisvol zijn en je een of andere boodschap onder de neus wrijven, maar die valt wat mij betreft nogal dood.

Vreemd filmpje, dat in de verte wel de Coen-trekjes heeft qua personages (de rol van Oscar Isaac is het enige schamele hoogtepuntje) en 'misdaad gone wrong' maar voor de rest mislukt is door de awkwardness van het geheel.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Schone schijn.

Dat Suburbicon met de gebroeders Coen te maken heeft, is vrij snel duidelijk. De dunne scheidslijn tussen komedie en misdaad wordt namelijk bewandeld door een herkenbare dosis absurditeit. Ook zijn de bijzondere personages aanwezig en is de humor inktzwart. De nieuwste film van George Clooney doet dus Coenesque aan. Niet zo gek als je bedenkt dat het duo filmmakers mede verantwoordelijk is voor het scenario.

En Clooney castte een van zijn andere vrienden, Mat Damon, voor de hoofdrol van brave huisvader met dubbele agenda. De film begint vrij gruwelijk als hij en zijn gezin slachtoffer zijn van een brute inbraak. Iets wat haaks staat op de zoete jaren vijftig en burgerlijkheid van de buitenwijk waar dit plaatsvindt. Wanneer er ook nog eens een gezin Afro-Amerikanen wordt gediscrimineerd door de buurtbewoners, is de schone schijn compleet.

Alles wordt redelijk vlot verteld en bevat een kleine knipoog naar het film noir genre. Ongetwijfeld een inbreng van de beroemde filmbroers, die hun voorliefde voor klassiekers nooit onder stoelen of banken steken. Ook de intro mag er wezen, maar na een aardig begin wil je als kijker toch wat meer. Het is net of dat Clooney een Coen-light is op de regiestoel. De film blijft teveel in het midden hangen. Waar wil de regisseur eigenlijk heen?

Het hele racisme-plot lijkt nu overbodig en ook qua humor had men best wat meer over de schreef mogen gaan. Gelukkig duikt halverwege Oscar Isaac als nieuwsgierige verzekeringsagent op, want met zijn summiere rol weet hij de film ten positieve een draai te geven en de humor wat tastbaarder te maken. Vlees noch vis is wellicht de eindconclusie, maar de film is desondanks voldoende entertainend om hem een kans te geven. Volgende keer maar weer de meesters zelf aan het roer.

***

Met dank aan Remain in Light voor het recensie-exemplaar.

avatar van Phantasm
Niet echt goed en niet echt slecht, leuk om een keer gezien te hebben.

avatar van Brabants
De zwarte "bedreiging" lijkt het kwaad te doen aanzetten in dit idyllische dorpje, maar schijn bedriegt als je spreekt over de familie Lodge. De sfeer uit die tijd, de karakters zijn echt geweldig. Het verhaal is minimaal maar op zich niet storend. Heb me toch wel vermaakt met dit filmpje.

avatar van bjerik76
de sfeer en settings waren wel mooi, maar het verhaal ( het leek eerder wel een toneelstuk) is erg traag wat erg jammer is omdat de interesse erg snel weg zakte, en ik door de afleiding uiteindelijk ook het een en ander miste.

avatar van Fisico
Suburbicon is een wat vreemde eigenaardige film met wat absurde twists in verwerkt. Dat mag op zich geen verwondering heten wanneer de Coen brothers het scenario schreven. Maar om daarom te moeten zeggen dat dit een goede film is, neen, dat gaat toch te ver.

De afgelikte huisjes en tuintjes deden me onder meer denken aan Tim Burtons Edward Scissorhands waar deze perfect ogende modelwijk vol middenklassers ook werd gecreëerd. Blanke middenklassers weliswaar waar zwarten niet geduld worden. Een eigenaardig subplot totaal niets te doen met het hoofdplot van de film, maar wel best interessant. Wederom erg confronterend hoe diepgeworteld de haat (maar eigenlijk is het meer angst) die heerste in de fifties en sixties in de VS. De winkelscène sprong me daarbij in het oog. Jammer dat daarom de vriendschap tussen Andy en Nicky weinig werd uitgediept. Maar met de slotscène hoefden ze dan ineens ook niet meer af te komen als moraal ...

De film bevat enkele leuke absurde situaties. De scènes met de verzekeringsagent waren super. Ook naar het einde toe stapelde de ene na de andere absurde situatie zich op waardoor het bij momenten wat overhelde, maar kom, vermakelijk was het wel.
Gardner Lodge is was klunzig en doet in dat opzicht wel wat denken aan William H. Macy uit Fargo. Een redelijk Damon en ook een goede Julianne Moore in een dubbelrol. Zwevend wat mij betreft tussen zwak en net voldoende.

avatar van Onceuponanytime
Aanvankelijk stelde ik mij meermaals de vraag waar ik eigenlijk naar zat te kijken, maar uiteindelijk kwam er het laatste halfuur toch wat vaart in het verhaal... Mijn verwachtingen waren - als fan van Matt Damon - hoog, maar ondanks zijn geslaagde rol, blijft het een film om slechts éénmaal te bekijken...

avatar van clubsport
Het misdaadthema in deze film is op zich onderhoudend uitgevoerd , helaas word dit verhaal verpest door de in de film aanwezige sterke maatschappij kritische toon cq boodschap die men perse in de film moet proppen .
Eigenlijk is het thema kort samengevat : blanke buurt allemaal racistisch en of corrupt
Zwarte familie : modelburgers waar we verder in de loop van het verhaal helemaal nul komma niks over te weten komen en dat is niet toevallig zo want ze dienen louter als boordkartonnen invulling voor het racisme thema .
Ik heb niks tegen films over racisme en ik heb er in de lange loop der jaren heel wat gezien maar deze zwart wit benadering is eigenlijk wel een beetje een manipulatief dieptepunt .
Jammer dat elke film anno nu met een jaren 50 setting perse het racismethema moet bevatten want o wee als we eens wat positiefs over deze periode zouden vertellen .
ondanks alles is ie toch onderhoudend , damon en moore spelen goed en ook het rolletje van Isaac is
sterk .