Jeune Femme (2017)

Alternatieve titel: Montparnasse Bienvenüe

Frankrijk

geregisseerd door Léonor Serraille
met Laetitia Dosch, Souleymane Seye Ndiaye en Grégoire Monsaingeon

Wanneer de relatie van Paula onverwachts verbroken wordt, komt ze van de ene op de andere dag op straat te staan, zonder spullen en zonder geld, alleen in Parijs. Ze is begin dertig, heeft twaalf jaar lang geen baan gehad en nooit voor zichzelf hoeven zorgen. Ze moet een nieuwe start maken. Het enige wat ze heeft is de kat van haar ex.

kappeuter (moderator)
Vanaf 7 juni in de bioscoop (Contactfilm)

avatar van Biosguru
Erg fijne film. Zou een leuke double bill zijn met Buzzard. Met Jeunne Femme als vrouwelijke en cinefiele tegenhanger van.

avatar van John Milton
g*dver.

nét uit, en draait nu al op kut-tijdstippen

John Milton schreef:
g*dver.

nét uit, en draait nu al op kut-tijdstippen

Herkenbaar! Of dat bepaalde films die je wilt zien onmogelijk op elkaar aansluiten. Of dat bepaalde films oneindig lang blijven draaien voor een man en een paardenkop, terwijl je voor andere films naar een filmhuis buiten je eigen stad moet De ongemakken van een filmliefhebber, zullen we maar zeggen

avatar van John Milton
Ja, ik stelde idd al voor om vandaag naar Amsterdam te gaan om hem dan maar op een fatsoenlijk tijdstip mee te kunnen pakken, Cinsault. Wij moeten als Woerdenaren met een Pathé en Cineville pas sowieso de trein pakken naar Leidsche Rijn of Utrecht, maar dat vinden we niet zo erg. Haasten en stressen om de laatste trein naar huis te halen daarentegen weer wél.

Inderdaad, er zijn ergere dingen. Maar ik verbaas me er vaak over een film die net uit is gewoon geen enkele dag iets eerder draait, of dat special events pas om 21 uur of later beginnen. Eye doet dat ook vaak, dan zien we iets supertofs, maar het begint zo laat dat het eigenlijk alleen voor Amsterdammers te doen is. We hebben een rechtstreekse verbinding naar Amsterdam, Utrecht, Leiden, Rotterdam en Den Haag, maar na 00:00 uur houdt het snel op helaas.

Misschien dat we Jeune Femme woensdag mee pakken, 20:45 is nog net te doen.

Een wat chaotische, rommelige film, een beetje zoals de hoofdpersoon, met wie het met name in het eerste half uur moeilijk is om enige compassie te voelen: wat een onuitstaanbaar persoon! Naarmate de film vordert, wordt Paula wat genietbaarder en zien we haar zachte kant ook meer. In die zin is de rol van Paula perfect gespeeld door Laetitia Dosch, waarvoor credits. Ook de wijze waarop Parijs als decor in beeld wordt gebracht verdient lof: we zien meer het rauwe, oppervlakkige en onverschillige Parijs, in plaats van de maar al te vaak geromantiseerde kanten van de stad. Toch knaagt er iets bij deze film, wat mij ervan weerhoudt een hogere score te geven. Wellicht is het dat de film in zijn geheel wat onsamenhangend overkomt en dat ik weinig kon meevoelen met de hoofdpersoon. Er wordt naar mijn mening dan ook weinig achtergrondinformatie over de persoon van Paula geboden (wat haar beweegt en motiveert, haar achtergrond enz.). Voor mij een gemiste kans om tot meer karakterontwikkeling te komen. Paula blijft zo als persoon wat vlak en toch vooral een jonge vrouw in verschillende situaties, die haar hoofd boven water probeert te houden. In die zin had er meer in deze film gezeten.

avatar van Baboesjka
Vanmiddag had ik echt afleiding nodig en ik wilde deze film heel graag zien, dus vandaag ben ik er naartoe gegaan. Zoals ik al dacht en hoopte, is het echt mijn ding. Het verhaal, de stijl, de personages. Ik houd ervan! De film komt nogal dwalend en rchtingloos over, maar dat past heel goed bij Paula. Na verloop van tijd kwam ik er steeds meer in. Dat vond ik in het begin wel lastig. Het is geen film waar ik gelijk helemaal in zat. Het acteerwerk vind ik prima, evenals het camerawerk. Leuke vrouw, Laetitia Dosch. Ik kende haar nog niet. Ik heb een zwak voor natuurlijk rood haar. Prachtig! Ik kon me wel in haar personage inleven. Dat zoekende, chaotische, ik vind het niet onvoorstelbaar. Een film met drama, maar ook genoeg humor en luchtigheid, waardoor het niet heel zwaar is. Van mij ruim een voldoende. 4*

avatar van Bélon
Een dolende roodharige dertigster in een bekende hoofdstad kende ik al van Daphne (2017)
Gelukkig houden daar de overeenkomsten op. We krijgen geen mooi -toeristisch- Parijs te zien maar o.m. een TL verlicht winkelcentrum en een begraafplaats. Laetitia Dosch speelt wat mij betreft de sterren van de hemel. Fijn gekaderd ook in 1.66:1, die AR zie je niet zo vaak meer. Onopvallende soundtrack met wel af en toe fijne muziek. Speelduur is precies goed.

Kleine 4.0* voor deze fijne Franse slice of life (tranche de vie?) film.

De film kon me weinig boeien. De film laat zien hoe een vrouw door haar vriend het huis uit wordt gezet, hoe zij dan van alles doet om geld en onderdak te krijgen en haar vriend terug te krijgen waarna haar vriend haar terug wil maar zij hem niet meer (zij heeft inmiddels een andere man op het oog). De film lijkt simpelweg een gewoon leven van een gewone vrouw te willen laten zien c.q. haar strijd om onafhankelijk te worden dan wel haar ontwikkeling tot volwassenheid, maar het is gewoon geen interessant leven of interessante vrouw en zij is zo onvolwassen (zelfs hysterisch en nauwelijks in staat om op eigen benen te staan) dat het als feministisch statement ook niet echt geslaagd is. De film heeft geen interessante dialogen of ontwikkelingen en is zelfs onprettig om te volgen omdat je telkens een nieuwe scene krijgt waarbij je zelf moet uitzoeken wat het verband is met wat je al hebt gezien waardoor het een sterk hak-op-de-tak-verhaal is en je nergens in wordt meegesleept.

avatar van mrklm
Deze uitstekend geregisseerde film leverde Léonair Seraille de Gouden Camera voor beste debuutfilm op en daar valt niets op af te dingen. Laetitia Dosch stijgt tot grote hoogten als Paula, de 'jeune femme' uit de titel, die probeert te haar leven op de rails te krijgen wanneer ze na de zoveelste slaande ruzie met haar minnaar, de succesvolle fotograaf Joachime Deloche [Grégoire Monsaingeon], op straat komt te staan. In de openingsscène gaat ze volledig door het lint en ontsnapt ze maar net aan gedwongen opname. De toon is gezet: Paula is geen lieverdje, maar heel geleidelijk ontdekken we de reden voor haar emoties en ontwaren we ook de zachtere kant van een jonge vrouw die worstelt om een baan, een inkomen en een dak boven haar hoofd te krijgen. Seraille maakt effectief gebruik van Parijse locaties en de verschillende personen die Paula ontmoet tijdens haar odyssee zijn scherp neergezet. Dit is zeker geen gemakkelijke film, maar de geduldige kijker wordt beloond met één van de meest indrukwekkende karakterstudies van de laatste jaren.

avatar van eRCee
Zeer Europese, personage-georiënteerde film. Het begin vond ik nog niet zo overtuigend, ook niet qua acteren, maar Jeune femme wint alleen maar aan kracht. Datzelfde gebeurt met de protagoniste, Paula, een ontwikkeling die zeer geloofwaardig wordt verbeeld. Qua stijl vond ik het ietwat gewoontjes, hoewel er telkens wel losse momenten zijn die er bovenuit steken. Eigenlijk alle scenes met muziek zijn voltreffers, van het lopen door de metro, naar de skaters op straat en ook zeker de licht-vertraagde dansscene die staat afgebeeld op de poster. Iets meer van dat werk had niet misstaan om het specialer te maken. Nochtans is het ook zo een fijne film.

Pas na de helft ontdekte ik dat de stijl wel de moeite van het opletten waard is: in een shot zitten vaak verschillende tinten rood, of juist blauw of geel. Dat is heel mooi gedaan en ik vind het jammer dat ik daar niet vanaf het begin naar heb gekeken, want het verhaal is inderdaad niet heel sterk.