menu

Daphne (2017)

mijn stem
2,89 (63)
63 stemmen

Verenigd Koninkrijk
Komedie / Drama
88 minuten

geregisseerd door Peter Mackie Burns
met Emily Beecham, Geraldine James en Tom Vaughan-Lawlor

Daphne is 31 en woont in London. Drukke dagen, hectische nachten, vrienden, mensen, minnaars, het zijn allemaal welkome afleidingen naast het sluimerende gevoel dat haar leven een of andere manier vastloopt. Te jong om rustig af te bouwen, te oud om doelloos wat aan te rommelen. Op een nacht gebeurt er iets waardoor ze langzaam maar zeker gedwongen wordt om haar existentiële crisis af te schudden en in de spiegel te kijken.

Trailer

https://www.youtube.com/watch?v=M-7DtsIRwAQ

Wanneer je deze, als ook andere ingevoegde media op de site wilt zien, dan moet je hier even toestemming voor geven.

Met het tonen hiervan wordt er mogelijk door een andere partij cookies geplaatst en/of wordt je ip-adres geregistreerd, zonder dat MovieMeter hier invloed op heeft. Lees ons privacybeleid voor meer informatie over hoe MovieMeter met je privacy omgaat.

zoeken in:
avatar van niethie
3,0
Er werden door cast en crew stevige statements gemaakt over Daphne die het boegbeeld zou zijn van de sterke, moderne vrouw maar ik vond het vooral een naar, egocentrisch mens die overal haar gif loopt te spuwen, graag zwelgt in haar ellende, mensen gebruikt in de hoop er zelf beter van te worden. Maar bovenal niets aan haar situatie wenst te veranderen, terwijl ze ondertussen wel alles en iedereen de schuld geeft van haar ongenoegen en huidige crisis. Nu maakt een irritant personage natuurlijk nog geen slechte film (de films van Mike Leigh - waarvan dit een wat afgekeken light-versie is, zitten er vol mee) maar ze maakte het zo niet eenvoudig met haar mee te leven. Het zal ook vast niet makkelijk zijn om dertig te worden, de verantwoordelijkheden steeds zwaarder op je schouders te voelen wegen en in je omgeving wel iedereen te zien slagen, terwijl jij zelf telkens tien treden achterblijft. Verdomd ik ga er met mijn 26e ook op af, en kamp met dezelfde onzekerheden. En het is met name die angstige en sluimerende herkenbaarheid dat het toch nog ruim de moeite waard maakte, samen met de scherpe humor, wat schattige scenes waar ze aan het daten is met die bewaker, en de wel inspirerende personen in haar omgeving. Daarbij was de rol van Beecham (los van of ik haar nu kon uitstaan of niet) gewoon goed en was ik bij de aftiteling vooral blij dat er niet een geforceerde clichematige zwangerschap - wat vaak het geval is in films met een vrouwelijke hoofdpersonage dat in het rond neukt - aan toegevoegd hadden. (3*)

avatar van kappeuter
kappeuter (crew)
Vanaf 17 augustus in de bioscoop (Cinemien)
EDIT: release verplaatst naar 19 oktober

avatar van Superkuuk
0,5
Heel Matig, de film heeft niet veel met haar onzekerheid te maken. Ze gebruikt mannen net als haar drugs, kort en hopend op een goed gevoel. Onzettend lelijke mannen trouwens. Echt een nietszeggende film. De nieuwe moderne vrouw...OMG laten we het niet hopen. ik heb het niet kunnen ontdekken in deze film. Overslaan

avatar van pjutter
3,0
Film zit aardig in elkaar, maar wat een vreselijk mens zeg die Daphne. Die zou ik geen 5 minuten om me heen hoeven hebben, bah.

avatar van revadebe
4,0
"Ik had niet verwacht dat er zo veel mannen in de zaal zouden zitten", zei een bezoekster in de bioscoop. Nou, dat viel wel mee, er waren juist enorm veel (groepjes) vrouwen in de zaal. Is Daphne een vrouwenfilm?

Ja, de protagonist is een niet zo lieflijke jonge vrouw, en dat is niet het beeld dat je in de meeste films ziet. In die zin is Daphne misschien wel een feministische film te noemen. Maar een vrouwenfilm? Nee, dat vind ik toch zeker niet. Net zo min als ik "An Oversimplification of her Beauty" als een zwarte film zou bestempelen, bijvoorbeeld.

Ik vind het ook te makkelijk om Daphne als een asympathieke vrouw te bestempelen: ze is een vrouw die om de hete brij heen draait en niet wil toegeven aan haar emoties en problemen. En dat herken ik ergens wel. Ze vindt het moeilijk om hiermee te dealen en werpt daarom een façade op die inderdaad niet voldoet aan het "lieve/schattige" van het huidige ideaalbeeld van vrouwen door mannen.
Maakt dit Daphne een "boegbeeld van de moderne vrouw"? Het laat in ieder geval zien dat we moeten stoppen om iedereen maar op basis van geslacht in een hokje te plaatsen.

Al met al vind ik deze vier sterren dik verdiend: er wordt goed geacteerd, het verhaal is boeiend en de humor kon ik ook waarderen. Een aanrader dus, wat mij betreft.

avatar van 93.9
3,0
Frisse Britse film.
Een vervelend kreng dat klopt, maar dat maakt de film ook niet meteen vervelend..

avatar van wibro
4,0
Niks mis met Daphne. Een onsympathieke vrouw? Neen, helemaal niet. Ik zou het denk ik wel een tijdje met haar vol kunnen houden. Met af en toe een knallende ruzie dat wel. Maar dat moet kunnen. Anders wordt het allemaal zo saai. Met Daphne's uitleg wat liefde of beter gezegd verliefdheid is kon ik het verder helemaal mee eens zijn. Dus, zo onwijs was Daphne niet. Verder vond ik dit gewoon een sympathiek filmpje hoewel ik er niks van verwacht had. Zal wel komen door het lage gemiddelde hier op MovieMeter.

Waardering; 4.0* laat ik eens gul zijn.

avatar van mjk87
4,0
Heel erg fijn, ook echt een film die in mijn straatje ligt. Soms zelfs met te veel plot, en aan het eind hoefden van mij echt niet alle lijntjes afgerond te worden- de slice of life mag nog puurder zonder begin en eind. Beecham als Daphne met haar prachtig rossig gekleurd kapsel, dat is echt een meisje waar ik zo verliefd op kan worden. Ik zie hier ook niet de belichaming van de moderne vrouw, maar iemand uit alle tijden die gewoon even niet weet waar het leven haar brengt, wat de zin is van het leven en dan maar leeft van dag tot dag. Prachtig vertolkt, ingetogen en met veel gevoel. Mooie sfeerscènes van nachtelijk Londen en je krijgt zelf zin je te bezatten als Daphne voor een zoveelste keer in een kroeg zit. Gewoon uitermate prettig kijkvoer met een mooi inkijkje en een juiste lengte. En volgende keer zonder afgerond eind. 4,0*.

Bélon
Film over een "aantrekkelik hipstermeisje" in Londen, goh origineel Londen als achtergrond dat is pas de 2122341234e keer: kan het niet een keer over pak 'm beet een lelijke, dikke 40 jarige BNP stemster in Birmingham, Leeds of Slough gaan?

Ze rookte uiteraard want dat levert geld op voor de productie van de film.

Verder acteerde hoofdrolspeelster niet slecht en duurde de film vrij kort dus ik geef een kleine 2,5*. Maar een frisse film is dit allerminst, eerder vrij clichématig.

avatar van IH88
3,0
Daphne

Prima film over een dolende vrouw die niet precies weet wat ze met haar leven aanmoet. Daphne is voor mij geen clichématig verhaal over de moderne vrouw in de grote stad, maar meer een film met best wat herkenbare momenten en problemen waar we allemaal tegenaan lopen. Daphne wordt ook wat onsympathiek neergezet, en toch zou ik best een biertje met haar willen gaan drinken in een groezelige bar in Londen. Dat kan natuurlijk ook komen door Emily Beechan, die een prima rol neerzet als no-nonsense vrouw die door een geweldsincident wakker wordt geschud.

avatar van BBarbie
2,0
Voornaamste pluspunt van deze film is dat ie niet te lang duurt, want je raakt al snel verveelt door het gedrag van de cynische hoofdrolspeelster die met alles en iedereen overhoop ligt, niet in de laatste plaats met zichzelf. Enige aansprekende scène is die over het etentje met het slachtoffer van de overval. Verder een saai filmpje, dat ik morgen weer vergeten ben.

avatar van Collins
3,0
De paar shots die vanaf vogelhoogte zijn geschoten en neerkijken op het hoofdpersonage dat zich temidden van de mensenmassa over straat beweegt maar er tegelijkertijd overduidelijk geen deel van uitmaakt, spreken boekdelen. Hier loopt een loner. Een vreemde soortgenoot. Onwillig en meer nog onmachtig om aansluiting te vinden bij wie dan ook.
Met een ongelukkige cynische ziel en niet in het bezit van veel gevoel voor levensrichting is het erg lastig om als 'normaal' door het leven te gaan. Laat staan om geaccepteerd te worden. Dat lijkt Daphne met haar bijtende persoonsgerichte humor ook niet echt te willen. Gelukkig maar, want dan kunnen we een groot deel van de film volop genieten van de mens- en maatschappijkritische Daphne. En dat is fijn.
Heerlijk cynisch mens die Daphne. Een gemeen vals kreng en tegelijkertijd een filosofisch ingestelde vrouw die over een scherp verstand beschikt. Maar ook iemand die haar cynisme kan overstijgen en in staat is om iets aardigs te doen voor de medemens die echt behoeftig is. Jawel, Daphne is soms een beetje aardig.
De meeste tijd is ze echter een vals egoïstisch kreng. Niet erg aantrekkelijk dus. Fout. Juist wel. Ze is erg aantrekkelijk. Ze prikkelt de zinnen. Ze is spannend. Vreemd maar waar. Een gezamenlijke kroegentocht met filosofische inslag zag ik gedurende de film wel zitten.
Goed voor Daphne, maar niet goed voor mij is de feelgood sneeuw die na een schokkende gebeurtenis over de film dwarrelt. Dan is Daphne opeens Daphne niet meer. Ze is opeens een soortgenoot geworden. Erg fijn voor Daphne, maar meteen minder fijn voor de amusementswaarde. Die keldert meteen in rap tempo.

avatar van Dievegge
4,5
Daphne leeft als een rebelse adolescent, maar ze is al in de dertig. Ze heeft een slecht betaalde job, haar liefdesleven is een opeenvolging van oppervlakkige ontmoetingen, haar houding is cynisch en nihilistisch. In plaats van een heldhaftig hoofdpersonage is dit een gewone vrouw die vastzit en naar beneden getrokken wordt door haar omgeving. Toch lijkt ze intelligent. Ze leest een boek van de Sloveense filosoof Slavoj Žižek en stelt zich vragen bij de zinloosheid van haar leven. Haar ervaring als getuige van een overval en haar medeleven met het slachtoffer brengen een andere kant van haar naar boven.

Emily Beecham zet een personage neer dat onder haar stoere ongemanierdheid een kwetsbare onderlaag verbergt. Ze laat sag aloo aan huis bezorgen, een Indisch gerecht met aardappels, spinazie en al dan niet verse chilipepers, maar betaalt vervolgens te weinig. Het schetst een grauw beeld van een multiculturele wijk in Londen. Ze zijn niet echt arm, maar het is een ruw milieu met weinig toekomstperspectief. Het is een realistische weergave, een venster op de wereld.

3,0
Milde karakterstudie, over een wat mentaal gekwetste jonge vrouw in de big city, welke haar sluimerend aanwezig verdriet verbergt achter een laconieke, luchthartige levenshouding. Net toen ik tot de conclusie kwam dat ik dit drama toch wel kon waarderen was hij plotseling afgelopen. Te kort en te onopvallend dus om blijvend indruk te maken, maar slecht is het zeker niet. Goede hoofdrol van Beecham, een vrouw die ik zo als mijn buurvrouw kan zien, maar het probleem zal vervolgens zijn: wie wil er nou daadwerkelijk een film van anderhalf uur over zijn buurvrouw zien?

avatar van Baboesjka
3,5
Leuke film. Emily Beecham speelt haar rol overtuigend en ondanks haar klunzigheid, vind ik Daphne een aantrekkelijk persoon. Het verhaal kon mij ook bekoren. Het keek vlot en fijn weg en verveelde mij nergens. Mooi beeld. Een 7. 3,5*

Gast
geplaatst: vandaag om 21:06 uur

geplaatst: vandaag om 21:06 uur

Let op: In verband met copyright is het op MovieMeter.nl niet toegestaan om de inhoud van externe websites over te nemen, ook niet met bronvermelding. Je mag natuurlijk wel een link naar een externe pagina plaatsen, samen met je eigen beschrijving of eventueel de eerste alinea van de tekst. Je krijgt deze waarschuwing omdat het er op lijkt dat je een lange tekst hebt geplakt in je bericht.

* denotes required fields.

Let op! Je gebruikersnaam is voor iedereen zichtbaar, en kun je later niet meer aanpassen.

* denotes required fields.