Battle of the Sexes (2017)

Biografie / Komedie

geregisseerd door Jonathan Dayton en Valerie Faris
met Emma Stone, Steve Carell en Andrea Riseborough

'Battle of the Sexes' vertelt het waargebeurde verhaal van de legendarische tenniswedstrijd tussen Bobby Riggs en Billie Jean King. De wedstrijd tussen de al wat oudere Riggs en de jongere King werd een groots evenement in de Amerikaanse sportgeschiedenis. Tijdens het evenement was er achter de schermen meer aan de hand dan waar de kijkers zich bewust van waren.

avatar van Dievegge
In de top 100 van best betaalde sportfiguren staan welgeteld nul vrouwen. Toch kunnen tennisspeelsters vandaag veel geld verdienen. Dat hebben ze grotendeels te danken aan Billie Jean King. Emma Stone zet haar neer als een harde tante op de tennisbaan en in discussies met gezaghebbers, maar als zachtaardig en twijfelend in het privéleven. Bobby Riggs komt over als een clown die z'n sexistische opmerkingen overdrijft als onderdeel van een act, zonder dat hij het echt meent. Uiterlijk lijken de twee acteurs erg op het origineel.

In de scène bij de kapster creëren het geluid van de schaar en het wrijven door de haren een intieme sfeer. Het slaan op de ballen klinkt alsof er een microfoon vlakbij staat. Helaas klinkt er vervelende muziek tegelijk. Emma Stone beweert zelf waardeloos te zijn in tennis, maar die match zag er verrassend geloofwaardig uit. Hebben ze gebruik gemaakt van dubbels, of urenlang gespeeld en de beste punten gebruikt? Het is een leuke reconstructie geworden van een overhypete match en alle bijhorende discussies.

avatar van Filmkriebel
Ik kende dit verhaal niet. Seksisme krijgt een vijand in de vorm van tennisspeelster Billie Jean King, die er genoeg van heeft dat het prijzengeld voor de vrouwen zoveel lager ligt dan voor de mannen en wil aantonen dat beide geslachten evenwaardig zijn in de sport en daarom ook evenveel horen te verdienen. Haar uitdager is Bobby Riggs, een doorsnee-macho die in zijn privé-leven aan de rand van een scheiding staat en een gokprobleem heeft. Ook de lesbische relatie van Billie Jean met een kapster zet de seksuele revolutie die aan de gang was in de jaren '70 in het daglicht, hoewel King er pas later zou voor uitkomen. Uiteindelijk bleek haar overwinning in de Battle of the Sexes in de VS een belangrijke stap vooruit naar de gelijkheid tussen man en vrouw.

Stone bracht het er goed vanaf en vind ik altijd sympathiek en aaibaar overkomen in haar films. Haar personage is wat minder vrouwelijk dan anders maar haar acteercharisma is er niet minder om. Carrell mag weer voor de humor zorgen maar er hangde toch ook iets zieligs rond hem wanneer de problemen met zijn vrouw (Elisabeth Shue) erbij betrokken worden en hij op het einde eenzaam moet afdruipen . Ook een film die totaal niet moraliserend is en het thema heel los en luchtig brengt. Dikke 3,5*

avatar van K. V.
Deze was onlangs op tv en me er ook eens aan gewaagd. Ik kende het verhaal niet en ondanks dat het een sportfilm was, was het toch wel de moeite om gezien te hebben.
Het is wel leuk gebracht en de cast was goed op dreef. Ook de lange speelduur stoorde niet.
Prima film.

avatar van clubsport
BBarbie schreef:
Leuke reconstructie van de gebeurtenissen rondom de destijds spraakmakende wedstrijd tussen de tennisfenomenen Billie Jean King en Bobby Riggs. De film kent twee parallelle verhaallijnen. Enerzijds feministische strijd voor een gelijke beloning van vrouwelijke tennissters. Anderzijds de ontdekking door Billie Jean King van haar ware seksuele geaardheid.

Een wedstrijd was het niet , meer een circus act hij nam het niet zo serieus , hij was tenslotte al lang gestopt met proftennis , was 55 jaar en voor deze wedstrijd bereidde hij zich nauwelijks serieus voor terwijl zij dat wel deed .
Wel hypocriet trouwens dat er zo veel ophef was over gelijke betaling tussen mannen en vrouwen want anno nu krijgen vrouwen evenveel betaald in alle grand slams als de mannen en dat terwijl de mannen
best of 5 sets moeten spelen en vrouwen maar best of 3 .
Vrouwenmatches duren daardoor bijna nooit langer dan 2 uur terwijl de mannen soms meer dan 4 uur op de baan staan per wedstrijd en als een je 7 wedstrijden moet spelen om wimbledon kampioen te worden kun je dan wel uitrekenen hoeveel langer je daarvoor moet werken .
In feite krijgen vrouwen al jaren daardoor nu veel beter betaald dan mannen omdat ze er veel minder arbeid voor hoeven te verichten .
Over deze ongelijkheid en onrechtvaardigheid blijft het echter muistil , niemand die daar zijn mond over durft open te doen ,( vrouwen al zeker niet ) en mannen niet omdat ze bang zijn om gebrandmerkt te worden als sexistisch.
de echte verliezer was naar mijn mening niet Bobby Riggs maar Larry king , terwijl hij al wist dat ze hem ontrouw was met die kapster bleef hij haar toch steunen in aanloop naar die wedtrijd .
Toen dat eenmaal achter de rug was kon hij vertrekken .

en haar baanbrekend activisme van toen.

Het eindresultaat daar van kunnen we nu nog steeds zien in haar , ze zoekt nog steeds de publiciteit op
waar het maar kan met haar feministische praatje en toen Serena williams zich zo onbeschoft gedroeg tijdens de US open finale van 2018 was ze er als de kippen bij om haar gedrag goed te praten .

Hoe Margeret Court in deze film werd geportreteerd was trouwens een regelrechte schande , en dat alleen omdat ze traditionele normen en waarden had , tja als je niet met de feminist sisterhood meeloopt mag je blijkbaar uitgekotst worden .

avatar van clubsport
Dievegge schreef:

En daar is een hele logische reden voor die simpel verklaarbaar is in de term ( vraag en aanbod) .

En wees eens eerlijk , zou jij je niet bekocht voelen als je voor de wimbledon finale bij de vrouwen evenveel moet betalen voor een kaartje als de mannen maar dat die wedstrijd binnen een uur afgelopen kan zijn
terwijl je bij de mannen vaak meer dan 2 uur toptennis te zien krijgt .
Als ik de keuze zou moeten maken tussen Serena williams of federer , Nadal Djokovic dan is die keuze echt niet moeilijk .

avatar van Fisico
Een aantal weken terug zag ik On the Basis of Sex (2018), een soortgelijke film over gendergelijkheid, maar dan met Ruth Bader Ginsburg in de schijnwerpers. Beide gebeurtenissen spelen zich af in ongeveer dezelfde periode, niet geheel toevallig natuurlijk en ongetwijfeld zijn er nog zo enkele van die verhalen over overgelijkheden, denk ook maar aan The Black Power Movement.

Battle of the Sexes is een erg luchtige entertainende film geworden waarbij zware thema's als genderongelijkheid, holebi's en ontrouw met de mantel der liefde worden omarmt. De relatie van BJK met haar kapster wordt amper bekritiseerd, mede wellicht ook omdat in het echt de man van BJK er ook niet te veel spel van maakte. Zoals hij het ook al zei telt er voor haar maar één ding, en dat is tennis.

Steve Carell speelt zichtbaar geamuseerd de flamboyante en provocerende Bobby Riggs, een voormalige nummer 1 die op vijvenvijftig jarige leeftijd dringend zijn leven moet heropnemen. Battle of the Sexes is een crowdpleaser met de nodige luchtigheid die vooral het grote publiek zal smaken. Jammer wel dat Margaret Court er nogal sip en onsympathiek vanaf komt ...