Battle of the Sexes (2017)

Biografie / Komedie

geregisseerd door Jonathan Dayton en Valerie Faris
met Emma Stone, Steve Carell en Andrea Riseborough

'Battle of the Sexes' vertelt het waargebeurde verhaal van de legendarische tenniswedstrijd tussen Bobby Riggs en Billie Jean King. De wedstrijd tussen de al wat oudere Riggs en de jongere King werd een groots evenement in de Amerikaanse sportgeschiedenis. Tijdens het evenement was er achter de schermen meer aan de hand dan de kijkers zich bewust waren.

Alweer dit verhaal?

avatar van TornadoEF5
kos schreef:
Alweer dit verhaal?

Wat zijn andere versies van dit verhaal? (films)

avatar van Ste*
Jammer, ik had na hun twee voorgaande films op iets leukers gehoopt dan dit. Ik heb echt niks met tennis.

avatar van clubsport
Ik heb er een tijdje terug een goede docu over gezien , ik weet niet of dit de docu was die hierboven vermeld staat maar hij was vast beter dan deze film .

De kop erboven op de poster is alvast hilarisch He made a bet she made history welke history vraag ik me dan af ? oooooo ja door te winnen van een 50 plusser die al lang gestopt was met proftennis

avatar van Zwolle84

avatar van mrklm
Reconstructie van de aanloop naar een publiciteitsstunt opgezet door de 54-jarige voormalige toptennisser (en gokverslaafde) Bobby Briggs [Steve Carrell] onder naam 'Battle of the Sexes', een wedstrijd tegen Billie Jean King [Emma Stone], destijds de beste vrouwelijke tennisser ter wereld. Een interessant en nog altijd actueel onderwerp dat aandacht verdient, maar het scenario van Simon Beaufoy wil teveel vertellen in een daarvoor te korte tijd. De aandacht gaat vooral uit naar King, die een conflict met tennis-promotor Jack Kramer [Bill Pullman] beslecht door haar eigen tennisbond op te zetten en samen met een aantal collega's haar eigen circuit te beginnen waarbij ze een eerlijk(er) salaris krijgen. Bovendien ontdekt ze lesbische gevoelens te hebben voor kapster Marilyn Barnett [Andrea Riseborough] waardoor haar huwelijk met haar echtgenoot Larry [Austin Stowell die nogal wat weg heeft van een jonge Robert Redford] in gevaar komt. Er zijn zeker sterke momenten, zoals de eerste ontmoeting tussen Billie Jean en Marilyn en het moment waarop Larry haar geheim ontdekt, maar het blijft wat teveel op de oppervlakte steken. Carrell is charismatisch als Briggs, lijkt er sprekend op en de montage waarin hij in idiote outfits (als Heidi, met duikvinnen) demonstratiewedstrijden doet zijn hilarisch, maar zijn verhaal komt amper uit de verf. Met het acteerwerk van Stone en Carrell is helemaal niets mis, maar gezien het onderwerp en de kleurrijke, boeiende karakters, had dit film zeker een half uur lange mogen duren om echt recht te doen aan deze mensen en het stukje geschiedenis dat ze met elkaar schreven.

avatar van Redlop
Lekker luchtig jaren '70 filmpje. Acteerplezier van Emma Stone en Steve Carell spat er vanaf. Elisabeth Shue krijg je voor dezelfde prijs er ook nog bij.

Bélon
Luchtig maar ietwat teleurstellend: men had wat mij betreft wat minder mogen focussen op de lesbische romance/relatie van BJK -hoewel je zou kunnen redeneren dat zij haar eigen "battle of (choosing between) the sexes" voerde dan had de film wat korter gekund. Verder wel degelijke feelgood kost.

Elisabeth Shue's tanden zijn nu witter dan ten tijde van Leaving Las Vegas (1995)

Een 6,5 afgerond naar 3,0*

mooie film, en is toevallig nu actueel

avatar van breedbeeld
clubsport schreef:

Maar die wel even daarvoor de op dat moment vrouwelijke nummer 1 van de wereld van de baan had geveegd.

Reida schreef:
mooie film, en is toevallig nu actueel

Hoezo actueel ? vanwege de uitspraken van John mcenroe .
Hij had overigens wel groot gelijk door te stellen dat serena williams in de atp tour nog niet in de top 700
zou komen te staan

breedbeeld schreef:

klopt , eerlijkheid gebied wel te zeggen dat margeret court nogal zenuwachtig was tijdens die wedstrijd .

avatar van IH88
“Male chauvinist pig versus hairy legged feminist. No offense. You’re still a feminist, right?”
“No, I’m a tennis player who happens to be a woman.”

Emma Stone, Steve Carell, Silverman, wat humor, een sterke en relevante boodschap en natuurlijk de fenomenale aankleding, heerlijke muziek en algehele jaren 70 sfeer etc. What's not to like? Billy Jean King is een icoon van de tennissport en een bijzonder krachtig en kleurrijk mens, en Stone weet haar tot in de perfectie te benaderen. Bobby Riggs is een clown en Carell weet hem toch iets menselijks mee te geven. Erg sterk gedaan. Battle of the Sexes geeft je als kijker het gevoel alsof je even naar een andere tijd wordt getransformeerd, en het is een heerlijk gevoel.

Sterk. Komedie, ogend als een feministisch sprookje, maar het is allemaal gebaseerd op ware feiten. Een waar feestje om de perfecte jaren zeventig aankleding te herkennen. De finale, opgezet als het einde van een goede Rocky film, is een echte voltreffer. Carell heeft hier niet de absolute hoofdrol maar doet het uitstekend als Riggs, de man aan wie je graag een hekel wil krijgen zonder dat dit echt lukt. Stone is minstens even goed als de vrouw met wie je veel empathie voelt. Zowel als biografie als comedy zeer geslaagd, aanrader.

IH88 schreef:
“No, I’m a tennis player who happens to be a woman.”

Male chauvinist pig ??? Ik snap eerlijk gezegd totaal niks van de bijna ziekelijke neiging van de maatschappij en feministen in het byzonder om mannen te demoniseren en of belachelijk te maken .
En wat is die zogenaamde sterke relevante boodschap dan ? de boodschap is me duidelijk maar het relevante totaal niet

avatar van IH88
clubsport schreef:

Dat is een quote uit de film, niet van mij . En volgens mij werd de vraag gesteld door een mannelijke journalist aan King. Maar zo werd de tenniswedstrijd nou eenmaal in de markt gezet. Marketing he, en Riggs stond nou niet bekend als voorvechter voor vrouwenrechten. Met 'hairy legged feminist' heb je trouwens geen problemen?

avatar van clubsport
Nee heb ik geen probleem mee , of iemand nou haar op zijn of haar benen heeft kan ik niet echt serieus als een belediging opvatten , trouwens per definitie heeft iedereen haar op de benen toch ?
Over die marketing trouwens daar valt nog best veel over te zeggen .
Voor zover ik het weet en dat bleek ook uit de docu die erover werd gemaakt was Riggs een gokker die hier
wel een grote publiciteitsstunt in zag zitten en dat bleek een schot in de roos .

avatar van Gi-Force
Het is beschamend. Slechts een kleine vijftig jaar geleden wordt er openlijk gepredikt dat vrouwen minder waardig zijn aan mannen. Vijftig jaar tov een 2000 jaar Christelijkheid. Vergeet dat niet. Ze mogen wel in mooie strakke kleding rondlopen, maar dat wordt getolereerd omdat het leuk is naar te kijken. Deze film laat zien wat bepaalde mensen, nu eigenlijk 1, hebben weten te bereiken voor rechten die men nu als normaal beschouwd. De acteurs doen het heel goed. Maar het is een aanrader om te kijken naar het oog van de cameraman/vrouw. Er zitten shots tussen die gewoon het label van Kunst verdienen.

avatar van schumacher
Middelmatige film, op een bepaald moment was ik volledig mijne focus kwijt.

En is dit history? Ik lag hier in een deuk; een 55jarige verslaan die allang gestopt was met tennis en ook in die periode meer show stond te geven dan dat hem trainde of wat dan ook, die kerel deed werkelijk nikske om zich voor te bereiden. Moet het lachwekkendste ooit zijn geweest in de geschiedenis vd tennis.

Je zag dat ook: geene fysiek, kan niet meer lopen, minder kracht, snel kramp hebben etc...

Mannen zijn nu éénmaal beter of sterker in de meeste sporten dat is gewoon zo, niks mis mee, dat is de natuur.

Wil je evenveel betaald krijgen als de mannen dan moet je ook evenveel sets spelen als de mannen. Anderzijds kijk ik ook liever naar de mannentennis omdat het nu eenmaal sneller gaat, je meer technische hoogstandjes krijgt te zien.
Is in de voetbal hetzelfde.

IH88 schreef:
“No, I’m a tennis player who happens to be a woman.”

Je hebt mijn interesse wat betreft deze film zeker gewekt...ben benieuwd.

Leuke sportfilm waain de rivaliteit tussen man en vrouw centraal staat.
Het wordt allemaal ludiek gebracht.
Op sommige momenten is de film een beetje langdradig wanneer het met regelmaat om het gecompliceerde liefdes leven gaat van Billy Jean King. De clowneske rol betreffende Bobby Riggs zorgt voor wat extra hilariteit in de film. Eind strijd is mooi in beeld gebracht.
3*/3.5*

avatar van james_cameron
Niet geweldig, wel leuk. De plot, het waargebeurde verhaal van de legendarische tenniswedstrijd tussen Bobby Riggs en Billie Jean King, steekt een beetje onevenwichtig in elkaar, met niet overal de juiste balans tussen humor en drama. Hier en daar neemt de film ook iets te veel hooi op de vork, waarbij bepaalde plotlijntjes er wat bekaaid afkomen. Neemt niet weg dat dit een zeer onderhoudende film is, met prima rollen van Emma Stone en Steve Carrell. Ook de supporting cast is uitstekend.

avatar van vranque
Begrijp even niet waarom het niks werd tussen Marilyn en Billy-Jean. Dat daar niks mee gedaan is.
Ach. 2.5*

avatar van Tisik
Zwolle84 schreef:
Heb je Emma Stone in je film, maak je haar lelijk...

Want ze hoeft echt niet op het personage te lijken die ze vertolkt...

Uitstekende film over een tenniswedstrijd tussen een man en een vrouw in 1973. Het onderwerp van deze film is nog steeds actueel. Beide personages worden goed neergezet, maar het verhaal van Billie Jean King is het boeiendst. De uiteindelijke match met hoge inzet is spannend en ontroerend. Emma Stone zet misschien haar beste rol neer hier. Deze tweede tennisfilm van 2017 wint het wat mij betreft van Borg/McEnroe.

avatar van jeuletaxi
Lekkere luchtige film die me aangenaam heeft verrast.
Ben er wel uit dat films uit die tijd me vaak wel liggen, mits het tijdsbeeld goed is neergezet.
En gelukkig bij deze prima is verzorgd.
Emma Stone en Steve Carell zetten hun rollen uitstekend neer.
Heb genoten van deze film en zeker een aanrader al heb ik het ook niet bewust meegemaakt in 1973

avatar van Black Math
Aardig. Ik had verwacht dat dit wat meer over the top zou zijn, maar de film lijkt een accuraat beeld te willen schetsen van Billie Jean en haar strijd. Geen idee hoe accuraat de film uiteindelijk is, maar het is een verhaal is dat ik erg de moeite waard vond om te zien. Mooie rol voor Stone die met zachte stem een erg sterk karakter neerzet. Blijkbaar was ze omringd door ontzettend lieve mensen zoals haar echtgenoot en haar "kapster", voor wie de situatie ook niet al te makkelijk moet zijn geweest, maar hun eigen ongemakken opzij zetten voor haar.

Een portret dat dus een sfeer van authenticiteit heeft; nochtans is de film niet vrij van humor en dat komt natuurlijk door het personage Bobby Riggs, die voortreffelijk door Carrell neergezet wordt. Een enorme clown en dat is wel aan Carrell besteed.

Niet alle biopics zijn even interessant, maar dit is een interessante film die vrij luchtig wegkijkt. 3*.

Zwolle84 schreef:
Heb je Emma Stone in je film, maak je haar lelijk...

Dat hebben ze Charlize Theron ook ooit geflikt, het heeft haar toen een oscar opgeleverd.

Leuke reconstructie van de gebeurtenissen rondom de destijds spraakmakende wedstrijd tussen de tennisfenomenen Billie Jean King en Bobby Riggs. De film kent twee parallelle verhaallijnen. Enerzijds feministische strijd voor een gelijke beloning van vrouwelijke tennissters. Anderzijds de ontdekking door Billie Jean King van haar ware seksuele geaardheid.
Ik vind het een beetje jammer dat deze tweede verhaallijn ondergeschikt gemaakt wordt aan het tennisgebeuren, want daar heb ik niet zoveel mee. Desondanks een prima biografische film over een van de beste tennissters aller tijden en haar baanbrekend activisme van toen.

avatar van Dievegge
In de top 100 van best betaalde sportfiguren staan welgeteld nul vrouwen. Toch kunnen tennisspeelsters vandaag veel geld verdienen. Dat hebben ze grotendeels te danken aan Billie Jean King. Emma Stone zet haar neer als een harde tante op de tennisbaan en in discussies met gezaghebbers, maar als zachtaardig en twijfelend in het privéleven. Bobby Riggs komt over als een clown die z'n sexistische opmerkingen overdrijft als onderdeel van een act, zonder dat hij het echt meent. Uiterlijk lijken de twee acteurs erg op het origineel.

In de scène bij de kapster creëren het geluid van de schaar en het wrijven door de haren een intieme sfeer. Het slaan op de ballen klinkt alsof er een microfoon vlakbij staat. Helaas klinkt er vervelende muziek tegelijk. Emma Stone beweert zelf waardeloos te zijn in tennis, maar die match zag er verrassend geloofwaardig uit. Hebben ze gebruik gemaakt van dubbels, of urenlang gespeeld en de beste punten gebruikt? Het is een leuke reconstructie geworden van een overhypete match en alle bijhorende discussies.