Accidental Courtesy: Daryl Davis, Race & America (2016)

Documentaire / Biografie

geregisseerd door Matthew Ornstein
met Daryl D. Davis

Daryl Davis is een ervaren muzikant die over de hele wereld heeft gespeeld. Hij heeft ook een ongewone hobby, in het bijzonder voor een zwarte man van middelbare leeftijd. Als hij niet met zijn muzikale orchestraties bezig is ontmoet Daryl graag leden van de Ku Klux Klan waarmee hij ook bevriend geraakt. Hij heeft er namelijk zijn levenswerk van gemaakt racisten een voor een te overtuigen van hun ongelijk.

Boeiend.

Ooit wel al eens van Davis gehoord, daarom deze docu ook maar eens geprobeerd. 't Is een redelijk simpele documentaire geworden, maar wel een effectieve. Veel meer dan Daryl die een aantal personen confronteert is het niet, maar toch zie je daarin genoeg wat er allemaal goed en verkeerd gaat in de discussies rond ras.

Apart natuurlijk om als zwarte man je diensten aan te bieden aan leden van de KKK. Maar Davis meent dat wanneer ze hem (en dus een zwarte) wat beter leren kennen, die ongefundeerde haat afneemt. En hij lijkt ook te slagen in z'n opzet, want hij houdt er best wat ex-KKK vrienden aan over.

Halverwege wordt er iets teveel ingegaan om z'n muzikale verleden, iets wat wel bij de persoon van Davis hoort natuurlijk, maar op zich weinig toevoegt aan deze film. Het is na een tijdje ook iets teveel een herhaling van zetten, maar ook dat kritiekpuntje blijft redelijk beperkt, want het eindigt wel erg sterk.

Enerzijds met de confrontatie tussen Davis en 3 #blacklivesmatter figuren. Anderzijds met een ex-KKKer die deze gevleugde woorden sprak:
When you have an alcohol or drug problem,
the alcholhol and drugs are not the problem.
They're just the symptom. There's a deeper problem.
And it's the same way with racism. It's just a symptom.

Een waarheid als een koe. Misschien moet Sunny Bergman deze doc een keertje kijken.