• 11.273 nieuwsartikelen

Met onder meer: Barbara Loden, Michael Ironside en Dorothy Shupenes

Gesproken taal: Engels

Releasedatum: 7 mei 1986

Plot Wanda

Wanda heeft geen sterke wil en kan het leven bijna niet aan. Ze is geen goede huisvrouw en moeder en daarom wil haar man van haar scheiden. Als ze dan ook nog haar baan als fabrieksarbeidster verliest, is haar leven helemaal doelloos. Vervolgens wordt ze door verschillende mannen bedrogen en vernederd tot ze een gelegenheidsdief ontmoet die net zo eenzaam is als zij. Hij haalt haar over om een bankoverval te plegen.

logo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimagelogo tmdbimage

avatar van Querelle

Querelle

Helaas niet afgekeken, maar deze film was echt geweldig

Vergelijkbaar met five easy pieces en wise blood.

Dit is de enige film van de vrouw van Elia Kazan.

avatar van Poisonthewell

Poisonthewell

Inderdaad een volkomen onterecht vergeten film: Loden's schrijnende portret van het moeizame leven in de mijnstreek rondom Scranton PA belichaamt veel meer de spirit van Cassavetes en de verscheidene nieuwe golven dan de Spielbergs, Coppola's en Bogdanoviches die ermee wegliepen.

avatar van starbright boy

starbright boy (moderator films)

Wil ik graag zien, maar de Amerikaanse DVD is OOP en ontzettend duur. Heb 'm zo 123 nog niet elders legaal gevonden.

avatar van Prinz

Prinz

Al zo lang op zoek naar deze film..

avatar van Spetie

Spetie

Goede film van Barbara Loden, haar enige film, waarin ze tevens de rol van het gelijknamige titelpersonage vervuld.

Het verhaal doet hier en daar wel wat denken aan Bonnie en Clyde. Wanda wordt goed neergezet door Loden en is iemand, die de nodige feministische trekjes kent. Toch maakt Loden niet de fout om Wanda als de perfecte vrouw af te schilderen. Ze heeft ook haar negatieve eigenschappen en maakt de nodige foute keuzes. Desondanks had ik wel een bepaalde sympathie voor haar.

Het is wel een bijzonder filmpje, dat door het natuurlijke spel van de cast en het bijzondere hoofdpersonage duidelijk boven de middenmoot uitsteekt.

scorsese

Redelijke film over een vrouw die niet veel uit het leven weet te halen en op pad raakt met een crimineel. Een portret over een nogal nihilistische vrouw en daardoor ook wat aan de saaie kant soms. Op een documentaire-achtige manier gefilmd (geen muziek en zonder enige opsmuk in beeld gebracht). Barbara Loden speelt niet alleen de titelrol maar heeft de film ook geschreven en geregisseerd.

avatar van Sol1

Sol1

De film wordt op 30 oktober 2019 vertoond op het Crossing Border-festival in Den Haag. Zie:

Film Wanda - Crossing Border - crossingborder.nl

De Franse schrijfster Nathalie Léger schreef over deze film en Barbara Loden een goed ontvangen boek, waarvan een Nederlandse vertaling bestaat.

Zie: Supplément à la Vie de Barbara Loden - Nathalie Léger (2012) - BoekMeter.nl

Zij is op het festival aanwezig voor een bespreking met Margot Dijkgraaf.

avatar van John Milton

John Milton

Poisonthewell schreef:

Daar moest ik ook direct aan denken.

Nu ben ik geen onverdeeld fan van Cassavetes stijl, maar aspecten ervan kan ik zeker waarderen. Op zijn minst nu en dan.

avatar van Fransman

Fransman

Een hartverscheurend mooie film over een vrouw die van zichzelf zegt: 'I'm no good'. Ze laat haar man en kinderen in de steek, wordt ontslagen en blijft dan maar hangen aan een 'petty criminal', die haar slecht behandeld. Ze voorzien in hun levensonderhoud door diefstalletjes en kleine berovingen. Dan moet je inderdaad aan Bonny en Clyde denken maar daarin gaat het over misdaad en vlucht voor de politie. Dit is een heel andere film. Hierin gaat het om een vrouw die nauwelijks tegen het leven is opgewassen, over eenzaamheid, mislukkingen, teleurstelling. Barbara Loden speelt de vrouw met alle nuances. Alles wat er door haar heen gaat kun je van haar gezicht aflezen. Ze doet ook nog eens de regie van deze film. Ze had een Oscar moeten krijgen. Ook nog indringende beelden van het door de steenkoolwinning vervuilde landschap van Pennsylvania. Het slot van de film is al even schrijnend als het begin. Ik geef het maximale aantal punten. Zo jammer dat Barbara Loden hierna geen films meer gemaakt heeft.