Genre: Drama / Romantiek
Speelduur: 130 minuten
Alternatieve titel: Mens, Durf te Leven
Oorsprong:
Verenigde Staten
Geregisseerd door: Frank Capra
Met onder meer: James Stewart, Donna Reed en Lionel Barrymore
IMDb beoordeling: 8,6 (497.680)
Gesproken taal: Engels
Releasedatum: 7 juni 1951
On Demand:
- Bekijk via Pathé Thuis
- Bekijk via Amazon Prime
- Bekijk via iTunes
- Niet beschikbaar op Netflix
- Niet beschikbaar op Videoland
- Niet beschikbaar op Disney+
- Niet beschikbaar op Google Play
- Niet beschikbaar op meJane
Plot It's a Wonderful Life
"It's a wonderful laugh! It's a wonderful love!"
George Bailey, een inwoner van het kleine stadje Bedford Falls, wil de wereld zien en grootse dingen doen. Omstandigheden en zijn eigen karakter dwingen hem echter in zijn geboortestadje te blijven om er een volgens hem, saai leven te leiden. Hij trouwt met zijn jeugdliefde Mary, krijgt kinderen en tracht als bankier op een sociaal bewogen manier het leven in Bedford Falls voor iedereen een beetje aangenamer te maken. Wanneer de zaken slecht beginnen te gaan en het leven hem niets meer te bieden heeft, wil George er een einde aan maken. Zijn engelbewaarder Clarence denkt daar echter anders over en toont hem wat er van Bedford Falls zou zijn geworden zonder zijn inzet...
Externe links
Acteurs en actrices
George Bailey
Mary Hatch
Mr. Potter
Uncle Billy
Clarence
Mrs. Bailey
Ernie
Bert
Violet
Mr. Gower
Reviews & comments
rokkenjager
-
- 2859 berichten
- 1648 stemmen
Ben je niet gewoon wat aan het trappen, omdat je niet van conventioneel ogende films houdt?
Nou, nee. voldoende conventionele films (zelfs uit die tijd) die ik makkelijk kan appreciëren.
Mijn kritiek op camerawerk was wellicht niet geheel applicabel aangezien de camera meest van de tijd gewoon statisch is. Laten we zeggen dat ik merendeels niet content ben met de beeldcompositie en niet vanwege het feit dat het conventioneel is geschoten. Het gebruik van kleurcorrectie, lenzen, filters, licht, contrasten, kadrering en camrastandpunten kunnen daar immer een rol in.
Een willekeurig voorbeeldje: Ozu, maakt gebruik van de meest simpele composities maar weet verdomd goed een scene te scheppen. Kortom: het gebruik van mise-en-scène. Het is echt niet zo dat ik een 180° draai wil die helemaal niet in dit context past, dat is dus fout geconstateerd. Het kan zoals je zegt te maken hebben met Capra's filmfilosofieën en die staat in dit geval contra aan de mijne. Ik kom nu misschien zeurig en streng over maar het zijn wel aspecten die in DIT context het meest voor het oog springen.
Wb de montage sta ik evenzo volledig achter mijn standpunt. Als een cineast moet je toch echt over weinig gevoel voor inzicht en ritme bezitten om dergelijke shots in je film te stoppen, shots die qua decoupage eenvoudigweg niet passen.
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5408 stemmen
Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat je ondanks je gewichtige termen, je geen idee hebt waar je het over praat. En ja, je zeurt wel een beetje. Technische hoogstandjes is wel het laatste wat deze film nodig heeft.
Bovendien; heb je een kleurenversie gezien van de film? Als dat zo is, heb je al helemaal geen recht van spreken.
rokkenjager
-
- 2859 berichten
- 1648 stemmen
Technische hoogstandjes is wel het laatste wat deze film nodig heeft.
Hoeso? Dat jij waarschijnlijk blind tegen die aspecten aan hebt zitten staren, voor mij kunnen ze bij vlagen niet door de beugel.
Hoe kom je in godsnaam daar nou weer bij?
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5408 stemmen
Oke. Je linkte naar iets dat in kleur was en vermelde erbij dat je dat lelijk vond, dus vandaar. En verder;
Nou, nee. voldoende conventionele films (zelfs uit die tijd) die ik makkelijk kan appreciëren.
Ik heb totaal geen verstand van techniek in films, dus misschien kun je het me uitleggen. Ik denk alleen dat Capra iets meer gevoel er voor had, dan jij.
rokkenjager
-
- 2859 berichten
- 1648 stemmen
Ik doelde me op stewart´s apcteerprestatie die ik vreselijk vond om aan te zien.
Zoals? En wat vond je van de techniek in die films en wat was er eventueel beter aan dan bij deze film (en ik heb het dan over films uit de jaren '40)?
hahahaha, Met jou kan ik discussiëren. Iemand die lekker overal en nergens zijn eigen conclusies trekt over alles en nog wat. Zo dadelijk ga je nog beweren dat ik de film niet heb gezien. Maar wat ik hier heb aangehaald zijn gewoon paar willekeurige voorbeelden van aspecten die in mijn filmbeleving een rol kunnen spelen. Wellicht niet helemaal duidelijk maar ze hoeven niet perse in deze film te zitten. Zoals dat kleurcorrectie, natuurlijk zit dat hier helemaal niet in.
Het gebruik van een mise-en-scene? Het is geen techniek hoor.
Ik weet dat mise-en-scene geen techniek is maar je moet toch gebruik maken van je middelen en weten wat je voor je camera zet.
Ik heb nu nog steeds eigenlijk geen idee wat jij mooi vindt. Ben benieuwd naar de verdere inhoud van jouw filmfilosofie. Capra heeft me van de zijne al overtuigd
Ik ga hier niet specifiek op in wat mijn filmfilosofie inhoud. Ik vind dit net niet genoeg. Vooral van een van de grootste klassiekers allertijden verwacht ik op regiegebied meer. Maar hoe ik deze film heb ervaren uitte dat Capra geen cinematografisch vakman zou kunnen wezen.
Hoe bedoel je? Roep je nu gewoon maar wat termen die je op het internet tegenkomt of zit hier een gedachte achter, want wat je zegt slaat volgens mij nergens op.
Ik heb totaal geen verstand van techniek in films, dus misschien kun je het me uitleggen. Ik denk alleen dat Capra iets meer gevoel er voor had, dan jij.
Maar als jij van mening bent dat de decoupage dik in orde is, raad ik je een bril aan.
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5408 stemmen
Je doet net of je verstand hebt van zaken (filmtechniek etc), maar dat is volgens mij niet zo. Maakt verder niet uit, maar ga dan niet heel gewichtig allemaal dingen lopen roepen, waar je te weinig van weet om er op in te kunnen gaan. En dan vervolgens zeggen dat Capra een amateur is. Het lijkt net of je nu heel inhoudelijk bent geweest, maar dat is niet zo. Houd het dan inderdaad gewoon bij 'de film is lelijk'. Nu wil je ons blijkbaar laten geloven dat je er nogal in thuis bent en val je voor mij door de mand. Sorry als dat vervelend overkomt, je kan nog altijd het tegendeel bewijzen. Er zijn er op deze site maar een paar die er echt verstand van hebben. Jij en ik horen daar niet bij.
rokkenjager
-
- 2859 berichten
- 1648 stemmen
Veel plezier verder in je zelfingenomen vindingrijkheid kerel.
Anyway, ik heb me punt duidelijk gemaakt en inhoudelijk genoeg geweest, ben je er niet mee eens, pech dan.
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5408 stemmen
Tja, nu vraag ik je om echt in te gaan op de inhoud en dan geef je niet thuis. Over de techniek ben je namelijk nog steeds niet inhoudelijk geweest; je roept lukraak wat termen, waardoor het lijkt of je weet waar je het over hebt.
Prima dat je het lelijk vindt verder, misschien moet ik de film nog maar eens herzien. Ik vind je kritiek an sich ook helemaal niet ongeldig of zo, alleen de manier waarop je het uit, vind ik vreemd. Vind ook je score nog zeer redelijk. Maar waarom doe je net of je inhoudelijk zo onderlegt ben dat je een Capra bij wijze van spreken nog wel wat had kunnen leren? Ik snap best dat ik wat vervelend overkom, maar goed.
Ik vind trouwens technische trucjes bij een film die zo inspeelt op gevoel en zo sterk draait om het verhaal, ondergeschikt. Alleen om het af te doen als amateuristisch (of zoiets) is wat onzinnig.
rokkenjager
-
- 2859 berichten
- 1648 stemmen
Grappig, je geeft zelf nota bene in de topic Je grootste blunder aan dat je te agressief overkomt jegens mij, toch ga je gewoon door met afzeiken.
Volgens jou logica zou hier niemand meer iets over filmtechniek mag roepen, omdat ze (schijnbaar!) niets over weten, en worden ze in no time neergezet als nietswetende met iedere vorm van onkunde.
Ik ga er verder ook niet meer met jou in discussie, je hebt ondertussen wel genoeg op de man gespeelt en mij voor alles en nog wat uitgemaakt.
mister blonde
-
- 12461 berichten
- 5408 stemmen
Tuurlijk mag je het wel hebben over de techniek. Alleen dat je allemaal termen erin gooit die er weinig mee te maken hebben of vaag blijven in zijn context zonder verdere uitleg, heeft voor de discussie weinig meerwaarde. Je roept nu maar wat. Ik heb het niet over kleurcorrectie bij een z/w film. En ja, ik verdenk je wel een beetje van interessantdoenerij. Sorry. Zegt ook wel genoeg dat je alleen op de toon van mijn berichten nog reageert. Je had het vrij makkelijk kunnen staven en dan kan je mij vrij makkelijk af zeiken vanwege onterechte conclusies. Ik weet zelf ook niet veel van techniek in films, maar vang genoeg erover op om te vermoeden dat dit ook voor jou geldt.
En ik weet heus wel dat dit niet erg aardig overkomt. Ik kan het toch niet laten hierop te reageren bij een van mijn favoriete films. Maar ik reageer toch allerminst agressief?
woeler82
-
- 370 berichten
- 659 stemmen
Mierenzoete film noem ik deze, toen ik deze film voor de eerste keer
zag , was ik toch wel ontroerd op het einde.
Ik bleef van begin tot einde toch vastgeplakt aan de stoel zitten om maar niks te missen van de film , ik had in eerste instantie ook een kerstfilm verwacht , omdat deze de laatse jaren meestal met kerstmis uitgezonden wordt
Diegene die deze film nog nooit gezien heeft moet deze 1 x gezien
hebben, een echte aanrader
snoeiV
-
- 47 berichten
- 177 stemmen
Haha ik weet het beter nee ik weet het beter, bal lek, veter los, vriendin ongesteld ofzo? schrijf gewoon wat je van een film vindt ieder zijn mening toch?. Nutteloze discussies
Legan
-
- 18121 berichten
- 4947 stemmen
Haha ik weet het beter nee ik weet het beter, bal lek, veter los, vriendin ongesteld ofzo? schrijf gewoon wat je van een film vindt ieder zijn mening toch?. Nutteloze discussies
snoeiV
-
- 47 berichten
- 177 stemmen
mijn mening over ellenlange discussies Ik vond het wel vermakelijk maar inderdaad ook een beetje nutteloos
Vinokourov
-
- 3143 berichten
- 2909 stemmen
It's a Wonderful Life is eigenlijk een corny kerstfilm van de altijd te sentimentele Capra. Ik vond er eigenlijk geen bal aan, totdat er fantasie-elementen het verhaal insluipen met Clarence die George de wereld zonder hem laat zien. Vanaf dat moment wordt het boeiend en nam ik dat te zoete einde maar voor lief.
1976Ben
-
- 177 berichten
- 370 stemmen
Ja: zoet, maar prachtig en op momenten ook zeer scherp, grappig en romantisch. Voor de optimale ervaring: wacht tot kerst!
Baldur
-
- 687 berichten
- 2879 stemmen
Vond het eigenlijk maar een zeikfilm, en ik zie niet echt in wat er zo speciaal aan is. Het verhaal kon me niet boeien, ik leefde niet mee met de hoofdpersoon, en van die zoetsappigheid en dat oversentimentele gedoe hou ik al helemaal niet. De film zit best goed in elkaar, maar is niet aan mij besteed. Ik heb wel een paar aardige stukjes gezien, maar die waren erg schaars; in zijn geheel vond ik de film veel te saai en te klef.
serpico
-
- 2900 berichten
- 491 stemmen
Ik snap niet dat de personages het zelf allemaal droog houden in de slotscène. Dat is werkelijk geweldig mooi.
®Tc
-
- 8212 berichten
- 1087 stemmen
Vond het maar een saaie bedoening.
Alles voor Clarence komt opdagen vond gewoon saai. Er gebeurde te weinig en Bailey zelf was nogal oninteressant mede door het slecht acteerwerk van Stewart. Niks te zien, niks te beleven: zo krijg je 90 minuten slechte film voorgeschoteld.
De andere 30 minuten weten de film dan van een complete ondergang te redden. Clarence komt opdagen en Bailey krijgt een unieke kans te zien hoe het er aan toe zou gaan mocht hij niet geboren zijn. Kortweg een geweldig stuk, even de film op z'n kop zetten en het was een leuke vondst. Erg over-sentimenteel vond ik het niet (buiten de eindscène dan).
Enorme tegenvaller na Mr. Smith Goes to Washington, dat ik wel op elk vlak amusant vond.
**
dragje
-
- 5098 berichten
- 0 stemmen
Is dit een aanrader?
Mijns inziens wel. Het verhaal is tamelijk 'zoet' om maar over het einde te zwijgen. Echter het scenario tekent gaandeweg een ietwat moralistisch schouwspel, één waarbij het moraal vandaag de dag nog steeds relevant is.
renske
-
- 1105 berichten
- 926 stemmen
Wow.
Wow.
Kun je ook 5,5 geven aan een film?
Ik moest bij deze film denken aan mijn ouders, vanwege de liefde tussen de personages van Stewart en Reed, waarmee ik ook twee acteurs heb genoemd die de sterren van de hemel spelen (of misschien moet ik in Stewarts geval zeggen: de maan uit de hemel spelen, ). Ben het niet met Spetie eens dat Jean Arthur beter zou zijn dan Reed. Vind Reed hier minstens zo goed. Moet daar wel aan toevoegen dat ik nog weinig heb gezien van Arthur.
Mijn mond hing af en toe open van bewondering van hun spel. Wat moet die Capra goed hebben geweten waar hij mee bezig was. Wat een script.
Wat een gemis om deze film pas op mijn 34ste gezien te hebben, maar wat een voorrecht om 'm nu eindelijk gezien te hebben. Dankjewel, holy internet! Dankjewel! Hark the herald angels sing! Hallelujah!
Gister zag ik Lantana. De twee mensen die daar de meest hechte relatie hadden, hadden ook een relatie van elkaar veel aanraken. Dat viel me ook op in de relatie tussen Reed en Stewart. De fysieke aantrekkingskracht is zo overtuigend. De telefoonscène... wow. Film deed me met al die sterke scènes denken aan Dr Strangelove. Het wordt een soort waterval van fantastische scènes, dat je denkt: houdt het dan nooit op, die genialiteit? Is genialiteit dan zo overvloedig? Heeft dat dan misschien ook met liefde te maken, zulke overvloed? Is daarom George's leven zo rijk, omdat hij beseft dat overvloed te vinden is in je directe omgeving? Nog niet genoemd hierboven, maar wat ik zo ontzettend mooi vond om te zien was dat ruim van begrip zijn, humaan zijn, etc. niet noodzakelijkerwijs verbonden hoeft te zijn met mondiale ervaringen. Dat inderdaad sommigen fantastische idealen bereiken (en het niet altijd beseffen) in hun directe leefomgeving. Ik heb zelf een paar van zulke mensen mogen meemaken, en zij maken het leven rijker. Zij maken de juiste keuzes, zoals George níet de baan kiest met veel geld omdat hij weet dat hij zijn ziel zal corrumperen (in de context van deze film zal ik het woord 'ziel' maar eens gebruiken). Je kunt erover discuzeuren of George inderdaad een soort heilige is, en ik kan zelfs begrijpen waarom anderen zich eraan ergeren, maar iets zwart en wit neerzetten kan de boel soms ook duidelijk maken. Capra is daar een meester in, dat blijkt wel.
Capra maakt datgene groots wat vaak verscholen is, wat klein blijft in het leven. Het is natuurlijk heel Amerikaans om grootsheid te benadrukken, liefst met gezwollen woorden (lees een willekeurige Graduation Speech, en je weet waar ik het over heb, luister naar een willekeurige lezing op een willekeurige Party Convention, en je weet het ook), maar mág het een keertje? Mág het onaanzienlijke eens groots gemaakt worden?
Misschien verbazend, maar voor mij was een veelzeggende scène wanneer Violet leuke dingen met George wil doen, hij begint over met blote voeten door het gras lopen, met het exploreren van een berg even verderop. De groep mensen eromheen lacht het weg, alsof het een grapje is, maar die eeuwige zin in avontuur, ook al kun je dat niet aangaan, en moet je praktischer dingen aangaan vanwege omstandigheden, is wel wat George zo'n levend wezen maakt.
Op mijn koelkast zit een magneetje, waar Jonathan Swift, de geniale Ierse schrijver, het prachtig verwoordt: 'May you live all the days of your life'.
Moest ook denken aan Immanuel Kant, die in zijn leven niet verder reisde dan iets buiten Koningsberg, zijn geboorteplaats. De man voerde een leven van wijds denken. Verloor vader op jonge leeftijd, moest studie afbreken.
Typische George-quotes: 'Always recognize that human individuals are ends, and do not use them as means to your end.' of: 'But although all our knowledge begins with experience, it does not follow that it arises from experience.' 'Happiness is not an ideal of reason, but of imagination. ' 'It is not necessary that whilst I live I live happily; but it is necessary that so long as I live I should live honourably. ' 'Live your life as though your every act were to become a universal law.'
Sorry, gewoon even van een willekeurige quote-pagina gehaald, maar de overeenkomsten tussen Kant en George vragen er gewoon om, en ik vraag mij af of de schrijvers van It's a Wonderful Life veel Kant gelezen hebben.
Om de sterren in de hemel nog eens te noemen waarmee ik dit lange epistel begon, tot besluit nog een Kant-quote, uiteraard volledig in geest van de film: 'Two things awe me most, the starry sky above me and the moral law within me. '
Zucht... nu lekker slapen, en morgen weer proberen te leven alsof de grond waarop ik sta heilig is.
Vito Corleone
-
- 198 berichten
- 0 stemmen
Er is veel over deze film te zeggen maar ik ga het samenvatten in één zin:
"Je zult een hart van steen moeten hebben als deze film je niet raakt"
Baldur
-
- 687 berichten
- 2879 stemmen
Of je ergert je gewoon enorm aan zoveel zoetsappigheid en klef gedoe...
MNV2
-
- 6932 berichten
- 1869 stemmen
Ik had zin in een prachtig feel-good filmpje dus leek het tijd om deze nog eens te herzien. Laat ik eerst en vooral al beginnen met mensen te waarschuwen die van plan zijn om deze film te zien. Als je een hekel hebt aan sentimentele kerstfilms of Kerstmis in het algemeen kun je beter naar het 'Nightmare on Elm Street' -of het 'Halloween'-topic gaan. Als je niet graag feel-good films ziet, ben je waarschijnlijk beter af op het 'Requiem for a Dream' -of het 'Amores Perros'-topic. Als je wel van een sentimentele, feel-good kerstfilm houdt is deze film misschien wél geschikt om te zien.
Deze film laat me ook na de tweede kijkbeurt weer met een vrolijk gevoel achter, Frank Capra slaagt er keer op keer in (Mr. Smith Goes to Washington en A Hole in the Head) om voor een uiterst bevredigend einde te zorgen. Vooral omdat de eindes die hij gebruikt voor zijn films steeds opnieuw na een dramatische wending komen die op het laatste nippertje goed afloopt. Meestal heb ik een hekel aan dat soort happy ends was het niet dat Capra's films veel sfeervoller zijn dan de huidige generatie films binnen het genre. Neem daarbij het overtuigende en zeer genietbare acteerwerk van James Stewart en Donna Reed en verder ook nog eens de memorabele randpersonages (Mr. Potter, Martini, Violet, ...)en ik vind dit weer een geslaagd meesterwerkje. Verder getuigde het verhaal wel van originaliteit, je moet er immers maar opkomen om een film te maken over een suïcidaal personage dat aan de afgrond staat omdat het hem (ondanks zijn hulp aan minderbedeelden) niet meezit, om vervolgens een beschermengel te krijgen die een alternatief, minder vrolijk heden voorschoteld..
4.5 sterren
benniebensco
-
- 11 berichten
- 221 stemmen
Maakte een grote indruk op me. Geweldig neergezet. Wel alle cliché's wegdenken want deze film was de trendsetter
Sutherland
-
- 676 berichten
- 1067 stemmen
Had deze film al een tijdje liggen maar ik wilde wachten tot de kerstsfeer een beetje begon te leven. Vandaag bleek een goede dag te zijn; het had gesneeuwd.
Wat een heerlijke film, een echte feel good zoals we die van Capra gewend zijn. Zet James Stewart erbij en je hebt een super film! Ik heb echt genoten van de personages, het verhaallijn, de omgeving van het stadje en daarmee de sfeer die de film uitademt.
Het laatste half uur is ontzettend sterk als de film ineens omslaat. Natuurlijk is het einde lekker zoetsappig, maar dat vind ik wel in de film passen.
Deze wil ik graag nog eens zien!
4.5*
wibro
-
- 11590 berichten
- 4098 stemmen
Er is veel over deze film te zeggen maar ik ga het samenvatten in één zin:
"Je zult een hart van steen moeten hebben als deze film je niet raakt"
Als de acteur James Stewart je niet ligt, zal dat raken toch moeilijk worden.
soom
-
- 24841 berichten
- 2687 stemmen
Als de acteur James Stewart je niet ligt, zal dat raken toch moeilijk worden.
JTV-kijker
-
- 1062 berichten
- 1900 stemmen
Prachtige film! Redelijk onrealistisch en idealistisch allemaal, maar toch, het verhaal is echt geweldig. Ik heb me geen minuut verveeld terwijl ik deze film keek.
Bekijk ook
12 Angry Men
Drama, 1957
862 reacties
North by Northwest
Thriller, 1959
648 reacties
Rear Window
Thriller / Mystery, 1954
635 reacties
Nuit et Brouillard
Documentaire / Historisch, 1956
27 reacties
Double Indemnity
Film noir / Misdaad, 1944
377 reacties
Casablanca
Romantiek / Drama, 1942
663 reacties
Gerelateerde tags
vakantieengelbankzelfmoordpogingdesperationkleine stadgrote depressiefamily business zwart en witnervous breakdownold housealternate realitypasgetrouwdmagisch realismetold in flashbackguardian angelhigh school dance kerstmisbuilding and loan
Nieuwsbrief MovieMeter
Het laatste film- en serienieuws per e-mail ontvangen?
Populaire toplijsten
- Top 250 beste films aller tijden
- Top 250 beste sciencefiction films aller tijden
- Top 250 beste thriller films aller tijden
- Top 250 beste familie films aller tijden
- Top 250 beste actie films aller tijden
- Top 100 beste films van de laatste jaren
- Top 100 beste films op Netflix
- Top 100 beste films op Disney+
- Top 100 beste films op Pathé Thuis
- Top 50 beste films uit 2020
- Top 50 beste films uit 2018
- Top 50 beste films uit 2019
- Top 25 beste films in het Nederlands
Corporate & Media
Realtimes | Publishing Network
Innovatieweg 20C
7007 CD, Doetinchem, Netherlands
+31(315)-764002
Over MovieMeter
MovieMeter is hét platform voor liefhebbers van films en series. Met tienduizenden titels, die dagelijkse worden aangevuld door onze community, vind je bij ons altijd de film, serie of documentaire die je zoekt. Of je jouw content nou graag op televisie, in de bioscoop of via een streamingsdienst bekijkt, bij MovieMeter navigeer je in enkele klikken naar hetgeen dat voldoet aan jouw wensen.
MovieMeter is echter meer dan een databank voor films en series. Je bent bij ons tevens aan het juiste adres voor het laatste filmnieuws, recensies en informatie over jouw favoriete acteur. Daarnaast vind je bij ons de meest recente toplijsten, zodat je altijd weet wat er populair is op Netflix, in de bioscoop of op televisie. Zelf je steentje bijdragen aan het unieke platform van MovieMeter? Sluit je dan vrijblijvend aan bij onze community.
Social media
Realtimes | Publishing Network
- Registreer |
- Contact ons |
- Over ons |
- Adverteren |
- MovieMeter Films Wiki |
- Series Wiki |
- Algemene voorwaarden en privacybeleid |
- Consent wijzigen |
- RSS Feeds |
- API
© 2024 MovieMeter B.V.