Jane Austen's Mafia! (1998)

Alternatieve titel: Mafia!

Komedie / Misdaad

geregisseerd door Jim Abrahams
met Jay Mohr, Lloyd Bridges en Christina Applegate

De jonge Vincenzo Cortino, zoon van een Siciliaanse postbode, bezorgt een pakketje voor zijn vader en ziet per ongeluk iets dat hij niet had mogen zien. Hij wordt de stad uit gesmokkeld en probeert een schip naar Amerika te bereiken. Daar aangekomen weet Vincenzo zich op te werken naar de top van de Mafia. De hoofden van de andere families willen Don Cortino echter uit de weg ruimen.

avatar van BoordAppel
McClane schreef:

Heb je de voorpagina van de krant die boven de kerk verschijnt ook goed bekeken? Daar staat nl ook een erg sterke grap in...

Ik denk het niet anders had ik die grap wel onthouden.

avatar van McClane
Captain Pervert schreef:

Tell me more, tell me more...

Het beste is om dit zelf te zien. Uitleggen is niet zo leuk he. Het gaat om de krant die vanuit de lucht het beeld in komt draaien bij de bruiloft. De in het oog springende koptekst gaat over die bruiloft, maar de grap zit in een klein stukje dat boven deze koptekst staat gedrukt...

avatar van McClane
BoordAppel schreef:

Ik denk het niet anders had ik die grap wel onthouden.

Ik denk het wel, dus of je hebt hem niet gezien of je snapt hem niet of je hebt geen gevoel voor humor...

avatar van BoordAppel
Dat zeg ik toch, dat ik die krantenkop niet gezien heb?

avatar van Anatolia
McClane schreef:

Zet het gewoon even tussen spoiler-tags voor mensen die geen zin hebben om de hele film voor slechts één enkel grapje te herbekijken...

avatar van MarkFish
Film is leuk als je The Godfather kent, veel dialogen zijn gewoon letterlijk overgenomen (dat vind ik soms een beetje slecht). Loyd Bridges blijft echter supergrappig. Ik kan er niks aan doen, maar vrijwel alles wat hij zegt vind ik grappig, zoniet hilarisch. Net als in Hot Shots (die natuurlijk een stuk beter was). 3 sterren

Grappige film, toen ik deze zag had ik de 3 godfather films nog niet gezien. Denk dat ik deze film dan misschien iets leuker had gevonden. Ik geef een 2**

Vond de film geweldig. Zeker de beste van de al eerder genoemde spoofs. Jammer dat ie zo kort is. Ik denk wel dat het nodig is om de drie Godfathers eerst te zien en algemene filmbasis is ook wel nodig om de grappen die gebasserd zijn op andere films te begrijpen.

Er is een verschil met andere films zoals Hot Shots, Airplane, Naked Gun e.a.. Ik kan niet precies zeggen wat, maar het maakt hem toch wat "volwassener" dan deze andere films. Misschien daarom dat ie op Canvas te zien was, want dit is geen typische Canvasfilm.

****

avatar van JoeCabot
debbes schreef:

Dat zal wellicht aan het genre liggen. Heb het begin gezien (heb hem opgenomen omdat er andere film op ned 1 was) en de grappen waren wel erg flauw.

Denk wel dat ik hem goed ga vinden trouwens. Flauw maar erg grappig!

avatar van Rancid
Vond m vroeger enorm grappig, maar ging hem laatst nog eens kijken en vond er geen zak meer aan, hielt het nog geen 30 minuten vol. Té slechte, enorm flauwe grappen en te weinig sterke grappen. 2*

garlic senior
leuke poster

Mad
Kan iemand de titel toelichten?? Lijkt helemaal niet bij de film te passen.....

avatar van otherfool
Mad schreef:
Kan iemand de titel toelichten?? Lijkt helemaal niet bij de film te passen.....

Voor een parodie op een maffiafilm lijkt de titel me precies goed...

avatar van 606
het is een parodie op godfather, casino, scarface en chucky.

maar niet alles was leuk viel wat tegen.

2 sterren

avatar van wwelover
606 schreef:
het is een parodie op godfather, casino, scarface en chucky.

maar niet alles was leuk viel wat tegen.

2 sterren

En een stukje uit Forrest Gump.

Vond het wel een geinige film. Hou wel van parodiën/flauwe films. Soms gingen ze wat te ver met vallen en zo. Maar ja dat hoort er bij.

Leuke parodie. Llyod Bridges blijft geweldig. Helaas reeds overleden.

avatar van maxcomthrilla
Bij vlagen best wel een grappige parodie op wat bekende films. Af en toe echt flauw en slecht, zoals tijdens die massale kotsscene. Iets waar ik sowieso al geen voorstander van ben. ( Tenzij smaakvol in beeld gebracht...). Het meest heb ik nog moeten lachen om die parodie op Forrest Gump, hoe voorspelbaar die ook moge zijn en natuurlijk om de mensen die naast mij op de bank zaten en vervloekten dat zij de lijn in het verhaal kwijt waren dankzij wat bescheiden surrealistische elementen richting het einde. 2,5*

Vond het wel aardig allemaa.

Beter dan een Airplane, minder dan Hot Shots. En zo is het toch nog handig dat ik mij door al die mafia films geworsteld heb. Vind ze ook geweldig ruk dus dan kan je al sneller met die dingen lachen.

Veel flauwigheid zoals steeds maar ook opvallend veel te lezen in deze film. Veel humor zit verstopt in lettertjes die her en der te lezen zijn.

Vond er genoeg leuke grapjes inzitten, toch sleept het allemaal iets te lang aan waardoor het op een gegeven moment wel genoeg is. Hoef ook niet teveel van dit soort films te zien want de aard van de grappen is toch vaak hetzelfde wat het nogal voorspelbaar maakt.

Maar bij momenten erg leuk om een filmpje als dit mee te pakken. Groots is het niet, wel geweldig stompzinnig en bij momenten erg leuk.

avatar van lars-pixar
hij was goed,maar hot shots is the best.

Is die ook op Dvd?

Helaas 1 keer gezien vroeger daarna nooit meer maar hopelijk komt die snel weer op Tv.

avatar van ElmaBruin
Leuke film, waarbij je onbewust toch in de lach schiet, ook al zijn de grappen voorspellend. Krijg van mij een 3.00

avatar van Tommy De Vito
Wat een domme achterlijke film. Sorry hoor, maar dit is waardeloos. Grappen slaan nergens op.

avatar van maerk
Gewoon weer een hele leuke onzincomedy in de lijn van The Naked Gun en Hot Shots. Heel flauw allemaal, daar moet je inderdaad van houden. Ik vond deze film zelf voornamelijk erg leuk omdat ik de meeste van de films die geparodiëerd werden al gezien heb. Dan zijn het niet zomaar flauwe grappen, maar is het meer een feest van herkenning.

En om even terug te grijpen naar een discussie van zo'n 7 jaar geleden: Die grap met die krant is inderdaad geweldig.

3,5*.

‘Het is wel te merken !!! ’

De film was erg vermakelijk. En het acteer werk was goed en overtuigend ook de humor was bekend uit de film Hot Shots verder erg vermakelijk en flauw waar je van moet houden.

avatar van Number23
Jaren geleden deze film voor t laatst gezien en zag m eerder dan de films die op de hak worden genomen, namelijk The Godfather-films. Veel scenes herkende ik later in de echte films door deze prent, hoe ironisch
Maar goed, deze film ziet er zeer gedateerd uit en 85% van de grappen slaat dood. Af en toe lachen om Bridges, maar deze film komt zwaar tekort als komedie.

avatar van K. V.
Het blijft een leuke film, zeker als je dan eens de originele films hebt gezien. Zo is de film grotendeels een persiflage van The Godfather, maar ook Casino, Chucky, Jurassic Park, Jaws, Forrest Gump en nog een aantal films passeren de revue.
De humor is te vergelijken met The Naked Gun en bevat wel redelijk wat grappen (al zijn ze niet altijd allemaal even goed, soms zitten er enkele flauwe in) en quotes (Run florist, run!, Any Sicilian in you?, ...). De film duurt maar een kleine 90 min en kan dus boeien tot het einde.
De cast bestaat uit enkele bekenden, waaronder Lloyd Bridges (een van z'n laatste films).
Hij blijft een leuke film die het (her)bekijken zeker waard is.

avatar van Night's Watch
Ik heb volgens mij nog nooit eerder een film als deze gezien qua humor en de vele rare dingen. Vanaf het moment met de pratende doorgesnoven schapen had ik in de gaten dat ik absoluut niet moest gaan nadenken en gewoon simpel kijken wat de film te bieden heeft. Al met al heb ik er best om kunnen lachen, er zaten zeker een aantal leuke grappen in. Daarnaast zijn de (vooral omdat ik deze net gezien heb) constante referenties naar the Godfather leuk om te herkennen. Voor deze thema maand heb ik ook analyze this gekeken en vond het geinig om Joe Viterelli weer als een niet al te snugger hulpje te zien, daarnaast vond ik de stukjes dat hij met de Koreaan rondliep werkelijk fantastisch. Meer dan drie sterren is deze film niet waard, maar ik heb me er zeker mee vermaakt.

lezertje
MarkFish schreef:

Juist en van de sterkste punten van deze film. Laten blijken dat je die zelfde teksen ook op een heel andere manier kan gebruiken.