Vertical Limit (2000)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Avontuur

geregisseerd door Martin Campbell
met Chris O'Donnell, Bill Paxton en Robin Tunney

De jonge bergbeklimmer Peter Garrett gaat samen met zijn groep zeer uiteenlopende figuren een extreme tocht op leven en dood aan. Zijn zus Annie is na een lawine vast te komen zitten in een spelonk van 's werelds beruchtste berg, de K2, geheel bedolven onder de sneeuw. In een race tegen de klok beklimmen Peter en het reddingsteam de berg en moeten ze in de meest bizarre omstandigheden spectaculaire toeren uithalen om Annie van een wisse dood te redden. Komen ze op tijd? En wil Annie wel gered worden door haar broer?

• donderdag om 20:30 uur op TV (RTL7)

avatar van luuk1988
erg lang geleden in de bioscoop gezien vond hem toen best gaaf vanavond nog maar een x tje kijken

avatar van nachtvlinder
veel onrealistisch gedoe met ongeloofwaardige personen. gooi maar weg

neo (crew)
Het geschreven script en de saaie karakters zijn de grootste boosdoeners, in deze film die het toch vooral van locatie en wat spektakel moet hebben. O'Donnell en de rest van de cast is om van te huilen, wat een slecht acteerwerk. De scriptschrijvers konden het ook niet laten om nitro eraan toe tevoegen, voor de extra spanning... Foutje moet niet kunnen. Aardige spektakelscenes houden te kort aan, om daarna weer in saai overlevingsdrama te vervallen. Fijne score van James Newton Howard, dat wel. 1.5 sterren

Wat een flut film.
Et heeft een hoger realiteitsgehalte dan deze film
Met flessen zeer onstabiele nitroglycerine op je nek rond rennen vallen en springen.
Viel me ook op dat ze in een zeer koude omgeving zitten maar er vaak geen adem waas te zien is.
En dat stukje dat een bergklimmer met zijn nitro de berg af glijd, het zou een stukje uit spiderman kunnen zijn hoe ze daar tegen een gladde ijzige rotswand lopen stunten.
1 ster voor de moeite

avatar van centurion81
Woei al een poosje niet zo'n slechte film gezien! Beroerd acteerwerk, beroerde SFX, beroerd script, beroerd verhaal...

Het schokkende is nog dat Veronica Magazine vier sterren over heeft voor dit prul.

veron35
Ze hadden meer van de mensen in nood moeten laten zien, er is slecht geacteerd en hij was totaal niet spannend. Kortom slecht!

avatar van mikey
Het is toch een tijd geleden dat ik deze heb gezien. maar die scene met het afgeknapte vingertje vind ik echt zo walgelijk en smerig, dat ik er nog regelmatig aan moet denken.

avatar van tevelenco
Wat een B-film was dit zeg.
Met een ongelofelijk slecht verhaal , slechte special effects en slechte akteerprestaties.
Kortom niet best en zonde van mijn tijd.

avatar van 606
otherfool schreef:
Over-the-topentertainment. Heerlijke nonsens, absurde stoerdoenerij, fantastische stunts, lekker filmpje.

3,5*.

ja zoets had ik nou ook en mooie plaatjes.

3 sterren

Usual Suspect
Deze film is redelijk over-the-top maar zeker vermakelijk om een keertje te zien.
De film bevat genoeg actie en stunts om te blijven boeien, maar het cliche verhaaltje en de standaard personages zijn wel een beetje een dooddoener.

3***

avatar van DragQueen
Redelijke film, die genoeg actie en spanning bevat om te boeien. het verhaal is enigzins cliche, en de karakters zijn ietwat standaard uitgewerkt. maar verder zijn de effecten en de stunts goed vermaak. ook de locaties zijn aardig in beeld gebracht, en het acteerwerk kan door de beugel. al met al wel een leuke actie/avontuur prent om een keer te zien. 3 sterren.

avatar van Eldarion
Dat van die neppe vogel in het begin begreep ik niet helemaal, maar verders een vermakkelijk filmpje.

avatar van hellblazer93
Redelijk standaard filmvermaak voor 1 keer. Leuke stunts met met standaardpersonen, standaaardmuziek, standaardeffecten etc.. Ik vond het trouwens wel vrij overdreven dat er met dat nitroglycerine dat naar beneden viel wel een overdreven dikke explosie plaatsvond. Acteerwerk was niet heel sterk, maar de film levert toch een vrij leuke kijkervaring.

3 sterren.

3 sterren en een halve extra voor de prachtige blu-ray

avatar van E V
E V
Het verhaal is misschien afgezaagd, het acteren niet heel denderend en t was af en toe clichématig heroïsme.
Ik vond het wel heel spannend.

Oef, hier moet je ook niet te vaak naar willen kijken: 2.00
Er zijn niet bijster veel films in dit genre, maar wat er verschijnt is doorgaans niet heel sterk te noemen, zo ook Vertical Limit. De hele film word de indruk gewekt dat men mee moet gaan voelen met de personages, maar dit is werkelijk geen seconde het geval. Mede hierdoor is de film een erg slap geheel geworden, dat het eerste uur vooral saai is, en het tweede uur bol staat van de zwaar onrealistische actiescenes. In mijn ogen scoort deze film nog erg aan de hoge kant, want ik zie niet echt wat er aan deze film nou eigenlijk wel goed gelukt is. Als ik dan een reactie lees dat men in de Veronica gids deze film destijds vier sterren beoordeeld, dan begin ik me toch serieus zorgen te maken over de personen die er bij zo'n blad werken.....

Het verhaal mist zijn uitwerking volledig. Geen moment voel je mee met de personages, al doet de film nog zo'n moeite om wat sentiment te kweken, het "werkt" gewoonweg geen moment. Zelfs niet wanneer de behulpzame Montgomery Wick de hand aan zichzelf neemt. Deze scene is trouwens wel erg cliche gezien het feit dat Annie en Peter dit met hun vader op exact dezelfde wijze hebben meegemaakt... Nergens zit er ook maar enige diepgang in de film, en is het eerste uur dodelijk saai. Het tweede uur komt de film pas goed op gang, maar de actiescenes die we vervolgens te zien krijgen hebben helemaal niets met de werkelijkheid te maken. Het idee van de nitroglycerine is zo opzichtig in het plot verwerkt dat het gewoonweg lachwekkend is. Een vergeefse poging om wat explosies in de film te verwerken, die werkelijk dramatisch uitpakt...

Het acteren houd niet over. De enige die mij nog enigzins kon bekoren was Scott Glenn als Montgomery Wick, maar zijn rol was erg beknopt. Er is geen chemie tussen de verschillende personages, en passen ze daarbij ook nog eens totaal niet bij elkaar. Vergeefse pogingen om Vaughn als slechterik neer te zetten pakken eveneens totaal verkeerd uit, want de indruk die hij moet achterlaten van een egocentrische kerel die alleen aan zijn eigen leven denkt komt geen moment serieus over.

Zoals ik al zei is het realisme ver te zoeken. Het begint al voordat het reddingsteam nog niet eens onderweg is als de nitroglycerine over de schoenen van een van de mannen (weet niet meer wie) loopt. Dit kan gewoonweg echt nooit gebeuren. Dit soort spul zit altijd opgeslagen in zeer sterke omhulsels, en zou uberhaupt niet eens opgeslagen mogen worden in een "kistje" tussen al het andere geschut. Als men eenmaal aankomt met de helikopter moet men om de een of andere reden weer precies op het moeilijkste stukje berg landen dat de K2 heeft, hierbij komt wel erg geforceerd over dat men een actiescene met de helikopter wilde... Het is vervolgens onmogelijk dat de jas van Monique scheurt (die om duistere redenen later weer heel blijkt te zijn...), want de helikopter kan met zijn rotorbladen nooit bij de bergwand komen als anderen aan het landingsgestel hangen boven de afgrond... De explosie met de nitroglycerine door de zonnewarmte is wel enorm flauw te noemen. Of de zon daar nou schijnt of niet, het blijft daar altijd beneden nul, dus waarom het spul ineens ontploft is me werkelijk een raadsel. En de reden dat het met zonlicht ontploft is totale nonsens, want de hoeveelheid licht op het goedje is niet anders als de zon er nou wel op schijnt of niet... Het komt er dus duidelijk op neer dat Campbell wat vuurwerk wilde in zijn film, maar de uitwerking rammelt werkelijk aan alle kanten. Om vervolgens nog maar te zwijgen dat Annie en Vaugh de klap overleven wanneer het reddingsteam een gat in de berg wil slaan met het spul... Bovendien zet ik vraagtekens bij de levensduur van Annie. Want om terug te komen tot een hoogte waar een helikopter kan komen zou er weer minstens 24 uur overheen zijn gegaan, maar goed dit neem ik dan maar voor lief...

De special effects zijn op zich best aardig, maar nergens hoogstaand. Vooral de momenten waarop we de afgrond te zien krijgen zijn van een erg matig niveau. De stunt met de helikopter is duidelijk in een studio opgenomen, de helikopter reageert veel te schokkerig op de weersomstandigheden. Verder zit de film wel aardig in elkaar, en is vooral de omgeving van de Himalaya bij tijd en wijlen indrukwekkend, maar als ik op dit soort beelden de film opeens hoger moet beoordelen kijk ik wel naar een natuurfilm.

Vertical Limit komt geen moment van de grond, en dat is betreurenswaardig te noemen. Het blijkt een moeilijk gegeven te zijn om een film met bergbeklimmers te maken, want veel zijn er niet verschenen. Echter heb ik het idee dat men veel meer met het concept kan doen dan met Vertical Limit gedaan is. Op veel momenten komt de film zeer geforceerd over, en is het hele gebeuren met de nitroglycerine enkel en alleen toegevoegd om het gehalte aan spektakel wat op te schroeven, hetgeen zijn doel volledig voorbij schiet. Verder is het acteren van bepaalde personen best aardig, maar passen de karakters totaal niet bij elkaar. De vele onrealistische actiescenes doen de rest: 2.00

avatar van Iron Maiden
spannende film met een te lage score op deze site.
alles word goed opgebouwd en uitgewerkt, etc.

The Last
Tijdje geleden gezien. Vond het een stompzinnig actiefilmpje wat niet zo veel voorstelt. Acteerwerk is erg matig en de film duurt ook veelste lang (veelste lange introductie). Het had allemaal zoveel beter kunnen zijn als alles niet zo geloofwaardig overkwam en niet zo lang duurde.

2 sterren voor een aantal mooie stuntscene's.

Matige film, met vooral echt slechte beelden. Ziet er vrij nep uit allemaal.

avatar van JohnWilliams
Spannende film met goeie beelden.
Ik had de film wel eens eerder gezien maar dat was alleen het einde...de film was goed. Maar ik heb betere films gezien met bergbeklimmen.

Het 1e deel stelt niet veel voor maar daarna een heerlijke spanning en geweldige stunts, ze lijken niet allemaal even realistisch maarja..

Verder een top film, heerlijk om heen te kijken

4 sterren! * * * *

avatar van thunderball
Deze had ik tot nu toe altijd gemeden, omdat het me niet veel leek.

Gisteren bij gebrek aan beter (ik had eigenlijk naar Hellboy 2 willen gaan, maar die bleek hier niet in de buurt te draaien) toch maar eens geprobeerd.

Tja, het begin was zeer zeker goed en zelfs vol drama te noemen.
Dat was ook eigenlijk het enige echt goede aan de film.

De rest was flauw, totaal niet geloofwaardig (hoewel de film wel degelijk als zodanig wordt voorgesteld) en bij vlagen zelfs saai te noemen.

Ze hadden er best een goede film van kunnen maken over een jonge ex-bergbeklimmer die een zoektocht naar zijn verloren zus opzet en ten koste van alles haar terug wil vinden.

Probleem was dat er telkens weer wat bij werd verzonnen (bv dat lekkende explosieve spul), wat mss wel spectaculaire beelden en actie op leverde, maar niet een al te beste film.

Oh! En dan was er ook nog een hopeloze poging om er tegen het einde nog wat romantiek in te brengen (tussen O'Donnell en de ex-Bondgirl), wat totaal niet werkte, overbodig voor het verhaal en redelijk genant was.

Dit is er echt 1 die ik nooit meer hoef te zien. Qua bergbeklimfilms: geef mij maar The Eiger Sanction, maar die is dan ook van Clint!

Vanwegen de regelmatig toch wel mooie beelden en redelijk spektakel: een mager zesje, ofwel 3 sterren.

avatar van umbro01
Vermakkelijk film. 3,5*

avatar van JohnWilliams
Tim Slangen schreef:
u

Wat moet ik daar van maken?

Mmm, deze film heb ik in denemarken gezien met een deense ondertiteling; godzijdank was hij engels gesproken en heb ik de film nog kunnen volgen. Het was een beetje een film waar je per ongeluk aan begint terwijl je naar bed wilt gaan en toch maar afkijkt omdat je toch wel nieuwsgierig ben naar het einde.
Maar verder niet echt bijzonder ofzo. Hier en daar zaten er wat dingen in verwerkt die wel actie leverden maar niet echt nodig was.
Uiteindelijk was ik toch nog wel nieuwsgierig naar het einde en heb ik me met mn duffe kop toch nog vermaakt.

zeer spannende film echt een aanrader

avatar van briek
Avonturenfilm met geweldige special-effects en ook voldoende actie. Het verhaal zat tegen de verwachingen nog goed maar de acteerprestaties waren toch niet altijd even sterk en veel scenes waren ook overdreven.

Nomak
Oei, dit was echt niet wat ik ervan verwacht had. Ik had iets als Cliffhanger verwacht, maar die was een heel stuk beter.

Het vreselijkste vond ik dat kreng Annie dat kwam vast te zitten in een spelonk. Wat een irritant personage was dat. Een hele reddingsoperatie waarbij mensen hun leven wagen om haar te redden. De meerderheid sterft ook nog eens, maar bij geen enkel sterfgeval voelde ik enige emotie en dat kan toch niet de bedoeling zijn van de makers.
Onbegrijpelijk is dat mensen hun leven letterlijk opofferen om haar te redden. Ze snijden zelfs touwen door waar ze zelf aan hangen, waarna ze in de diepte verdwijnen. Als onze "heldin het maar overleeft".

Ook de miljardair Vaughn zal geen prijs voor meest sympathieke filmpersonage in de wacht slepen. Een zeer egoïstische kerel die denkt dat de wereld enkel om hem draait.
Dan is er nog zo een andere vrouw (een blonde) die deelneemt aan de reddingsoperatie. Jammer dat zij overleeft.

Dan was er nog zo een sukkel wiens naam ik vergeten ben die het nodig vond om totaal onzinnige onzin uit te kramen terwijl iemand aan het bidden was.
Het kan aan mij liggen, maar ik stoor me mateloos aan zulke dingen. Een klein beetje respect tegenover iemands religie is toch niet teveel gevraagd.

Het enige personage dat de film naar een hoger niveau bracht was Montgomery Wick. Maarja, zijn rol was toch iets te klein om de film een voldoende te bezorgen.

Nadat ze Annie gered hebben zijn ze in een oogwenk terug beneden. Zoals al in eerdere berichten van andere users aangegeven is dit onmogelijk.

Verder had ik ook nooit het gevoel dat de personages het echt koud hadden. Dat werd bij andere films in dit genre wel heel duidelijk getoond.