Vertical Limit (2000)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Avontuur

geregisseerd door Martin Campbell
met Chris O'Donnell, Bill Paxton en Robin Tunney

De jonge bergbeklimmer Peter Garrett gaat samen met zijn groep zeer uiteenlopende figuren een extreme tocht op leven en dood aan. Zijn zus Annie is na een lawine vast te komen zitten in een spelonk van 's werelds beruchtste berg, de K2, geheel bedolven onder de sneeuw. In een race tegen de klok beklimmen Peter en het reddingsteam de berg en moeten ze in de meest bizarre omstandigheden spectaculaire toeren uithalen om Annie van een wisse dood te redden. Komen ze op tijd? En wil Annie wel gered worden door haar broer?

• donderdag om 20:30 uur op TV (RTL7)

avatar van BoordAppel
Ik verbaas me een beetje over de hoge score hier. Ik geef 1* en wel om de volgende redenen:
De personages doen nogal domme dingen. De hoofdpersoon bijvoorbeeld die naar een andere rots springt en vervolgens zich met 2 haken weet vast te houden. In het echt lagen beide armen in de kreukels en was de bodycount weer iets hoger geweest wat ik helemaal niet erg had gevonden omdat ik me toch niet voor het lot van de personages interesseerde.
Er waren ook veels te veel totaal niet spannende ik sta op een richel en oei oei ik ga toch vallen denk ik onee toch niet scenes, die er ook nog eens niet uitzagen door de blue screen effecten. Verschillende jeukuitspraken (Up there, you're not dying, you're dead ) maakten de film ook niet beter en dan heb ik het nog niet eens over het einde gehad dat je van heinde en verre al ziet aankomen.
Ik snap trouwens heel het nut van die reddingsoperatie niet. Ze doen er lang over om boven te komen maar naar beneden gaan gaat blijkbaar razend snel. Flutfilm.

avatar van Hannibal
Voor zover ik weet moet je nitroglycerine niet teveel schudden, anders kan het tot ontploffing komen. Wat ik dus al zeer vreemd vond aan deze film is dat toen ze er achter kwamen dat het spul niet teveel aan zonlicht blootgesteld mocht worden, ze de tassen zonder aarzelen op de grond gooiden om er sneeuw overheen te kunnen gooien ter verkoeling. Nu lijkt mij die hele actie van het op de grond gooien van de tassen veel gevaarlijker dan het zonlicht.
Tevens wist ik niet dat Nitro het dodelijkste wapen ter wereld was.
Een paar druppels van dit goedje veroorzaakte in deze film zoveel schade, de kruisraketten van Gerrit Zalm zijn er niks bij.

Kortom, een belachelijke film die ik 1* geef.

avatar van otherfool
Over-the-topentertainment. Heerlijke nonsens, absurde stoerdoenerij, fantastische stunts, lekker filmpje.

3,5*.

neo (crew)
Het geschreven script en de saaie karakters zijn de grootste boosdoeners, in deze film die het toch vooral van locatie en wat spektakel moet hebben. O'Donnell en de rest van de cast is om van te huilen, wat een slecht acteerwerk. De scriptschrijvers konden het ook niet laten om nitro eraan toe tevoegen, voor de extra spanning... Foutje moet niet kunnen. Aardige spektakelscenes houden te kort aan, om daarna weer in saai overlevingsdrama te vervallen. Fijne score van James Newton Howard, dat wel. 1.5 sterren

avatar van hellblazer93
Redelijk standaard filmvermaak voor 1 keer. Leuke stunts met met standaardpersonen, standaaardmuziek, standaardeffecten etc.. Ik vond het trouwens wel vrij overdreven dat er met dat nitroglycerine dat naar beneden viel wel een overdreven dikke explosie plaatsvond. Acteerwerk was niet heel sterk, maar de film levert toch een vrij leuke kijkervaring.

3 sterren.

avatar van thunderball
Deze had ik tot nu toe altijd gemeden, omdat het me niet veel leek.

Gisteren bij gebrek aan beter (ik had eigenlijk naar Hellboy 2 willen gaan, maar die bleek hier niet in de buurt te draaien) toch maar eens geprobeerd.

Tja, het begin was zeer zeker goed en zelfs vol drama te noemen.
Dat was ook eigenlijk het enige echt goede aan de film.

De rest was flauw, totaal niet geloofwaardig (hoewel de film wel degelijk als zodanig wordt voorgesteld) en bij vlagen zelfs saai te noemen.

Ze hadden er best een goede film van kunnen maken over een jonge ex-bergbeklimmer die een zoektocht naar zijn verloren zus opzet en ten koste van alles haar terug wil vinden.

Probleem was dat er telkens weer wat bij werd verzonnen (bv dat lekkende explosieve spul), wat mss wel spectaculaire beelden en actie op leverde, maar niet een al te beste film.

Oh! En dan was er ook nog een hopeloze poging om er tegen het einde nog wat romantiek in te brengen (tussen O'Donnell en de ex-Bondgirl), wat totaal niet werkte, overbodig voor het verhaal en redelijk genant was.

Dit is er echt 1 die ik nooit meer hoef te zien. Qua bergbeklimfilms: geef mij maar The Eiger Sanction, maar die is dan ook van Clint!

Vanwegen de regelmatig toch wel mooie beelden en redelijk spektakel: een mager zesje, ofwel 3 sterren.

Gewoon een vermakelijke actie film met soms mooie beelden. De special effect zagen er ook nog best aardig uit.

avatar van misterwhite
Een aardige avortuurenfilm,

Het is allemaal standaart maar wel leuk, er gebeurt toch wel wat spannends maar het is niet geweldig te noemen.

avatar van Lennert
Ongeveer 10 jaar geleden in de bioscoop gezien, toen was ik in ieder geval behoorlijk onder de indruk van het stuntwerk, de oogverblindende achtergronden en het realistische acteerwerk. Ook nu viel het me niet tegen, dat terwijl ik toch een behoorlijke pulpfilm verwachtte. Nog steeds zijn de stunts behoorlijk goed, is het acteerwerk erg realistisch en blijven de shots in het besneeuwde berglandschap prachtig.

Ik begin me in de tussentijd wel af te vragen of Bill Paxton meer rollen kan spelen dan een arrogante klootzak, wederom leek hij het typetje uit Predator 2 en Aliens te herhalen als semi-populaire, vlotte sukkel.

Verder heb ik er eigenlijk niet veel meer over te zeggen, het eindresultaat is gewoon spannend, blijft boeien en ziet er zeer verzorgd uit. Goed werk wat mij betreft.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Over de top.

Spannende actiefilm, omtrent een aantal heldhaftige bergbeklimmers, die bijna aan overdaad ten onder gaat. Men zou zich kunnen afvragen hoeveel pech een mens kan hebben. De gemiddelde kijker zal het weinig kunnen schelen, want het tempo ligt hoog en de actie is voldoende over de top.

Goed.

avatar van John Lee Hooker
Een tochtje door de bergen. Het zou een spectaculaire klimming moeten zijn met allerlei spannende tafarelen maar het is één groot clichématige en afgeraffelde productie geworden. De acteurs vond ik onder de maat en eigenlijk wist alleen Chis O'Donnell nog een beetje sirieus over te komen, al rolde er een paar tranen over z'n wangen die kort daarvoor uit zo'n scheikundig flesje waren geknepen. Vooral de openingsscéne is hilarisch, hierbij was ik even gaan kijken op moviemeter met welk genre we te maken hadden. Het vervolg toonde duidelijk aan dat het om een sirieuze zaak ging maar het was gewoon te slap, te makkelijk en te simpel. Nergens voelde je de kou, pijn of de angst van de klimmers. De afgronden en bergwanden zien er erg nep uit en ook de ruimte waar Annie en Elliot terecht waren gekomen is nogal slecht in beeld gebracht. De soundtrack is typisch Amerikaans en heeft op deze overdreve manier maar weinig toegevoegde waarde.

Saai.

avatar van Spetie
Tegenvallende beklimming.

Vertical Limit is een film die aan de ene kant een hoop spektakel wil bieden en aan de andere kant een serieus verhaal. Dat gaat toch enigszins mis. Vooral het serieuze gedeelte van de film gaat serieus de mist in, omdat het acteerwerk behoorlijk ondermaats is. Er is in feite geen enkele acteur of actrice die hier overtuigt. De karakters zijn en blijven oppervlakkig en diepgang is er niets of nauwelijks te bespeuren. Daarnaast zijn de karakters ook behoorlijk clichématig. De babe, de egoïst en de bergklim fanaat.

Verder valt het spektakel ook behoorlijk tegen. Het duurt wel drie kwartier voordat er eindelijk eens een expeditie gaat klimmen. Vervolgens ontwikkeld zich een voorspelbaar verloop, waarbij het al vrij snel duidelijk is, wie de trip wel en wie de trip niet zal overleven. De actie in de film is op zich nog best goed, al is de geloofwaardigheid op sommige momenten wel ver te zoeken.

Gelukkig heeft de fim af en toe ook nog mooie plaatjes van de beklimming, waardoor de film niet helemaal ondersneeuwt, maar goed is het allemaal niet.

avatar van Perry Meer
tja, de begin scene was eigenlijk wel een goede binnenkomer, maar helaas
bleek de film daarna minder boeiend, jammer
ipv diepe afgronden, bungelende ongelukken, ijs en sneeuw is een hoestende Annie
in een nepgrot in beeld
een gemiste kans dat is duidelijk, zonde van al die moeite en ik begrijp ook niet
dat er ondanks de middelen en geld zo'n pul afgeleverd wordt
ik bedoel dan sta je op die berg met een cameraploeg en heel de ratteplan
en dan lever je deze shit af, is er dan niemand die zeg; "Jongens stop, laten we maar
een goede film maken dit is troep"

2 sneeuwballen

avatar van K. V.
Het was een spectaculaire film, maar je moet alles wel met een serieuze korrel zout nemen.
Zo zetten ze een reddingsactie op touw om 3 personen te redden, maar aan het einde van de film vallen er meer doden dan dat er gered moeten worden
En met hun nitroglycerine dacht 'k dat er geen berg meer ging overblijven, maar 'k had wel na het zien van de film niet direct zin om te gaan bergbeklimmen.
Nu weet 'k ook van waar de muziek van het tv-programma "Fata Morgana" komt.
Om eens met het verstand op nul naar te kijken, maar hij was zeker niet slecht.

avatar van IH88
Vertical Limit

Aardige rampenfilm rond de berg K2. De vele scènes in de sneeuw zien er schitterend uit en de beklimming van de berg wordt goed in beeld gebracht. Het probleem is wel dat het hierdoor wat langdradig wordt. De vele klimscènes heb je op een gegeven moment wel gezien, en dat er steeds iets misgaat is bijna een running gag. Het geswitch tussen de mensen die vastzitten in een klif, en de klimmers die ze eruit willen halen, zorgt nog voor wat afwisseling. De acteurs zijn inwisselbaar, alhoewel Scott Glenn een aardige rol heeft als oude rot.

avatar van Lovelyboy
A hundred thousand sperm and you were the fastest?

Vanuit verschillende optieken een bijzonder matige film, maar toch ook een guilty pleasure bij tijd en wijlen, al is het alleen maar vanwege de natuur en de spanning.

Bijzonder clichématig verhaal wordt in elkaar gedraaid voor een sterk staaltje heldengedoe in de Himalaya, een verhaal dat aan elkaar hangt van 'rugzakjes', te overwinnen drempels, rancune, ijdelheid en fouten uit het verleden. Dan bezit de film een x-aantal elementen en scenes die eigenlijk niet noodzakelijk zijn en slechts bedoeld om spanning te creëren. Dat gedoe met die helikopter bijvoorbeeld. Wat voor zin heeft het om zo uit te stappen en al helemaal met zoveel risico en zo hoog. Is het niet verstandiger om iets lager uit te stappen met de garantie dat iedereen uitstapt? Als de heli neerstort is er niemand die gaat redden of gered kan worden. Dan het gezeul met de nitro. Waarom was dit nu precies? Ze weten de situatie niet eens en hoe toegankelijk de plek is dus waarom zou je het in de eerste plaats mee willen nemen en nog meer risico creëren? De afloop is vervolgens te voorspelbaar eigenlijk met alle spelende zaken en rancune.

Is het dan allemaal slecht? Nee, de film bezit een bepaalde luchtigheid die lekker weg kijkt. Daarnaast vermaak ik me kostelijk met de humor van de twee Engelse broers, niet te vergeten de twee prettige dames in de vorm van Tunney en Scorupco. Paxton als wel vaker prima als de gladde eikel en Glenn is ook altijd prima. Daarnaast heeft de film toch een riante hoeveelheid te doen spektakel zoals de O'Donnell's sprong, de lawine en problemen waar Monique en Cyrill tegen aanlopen. Veel van dit is te sterk voor woorden, net als het feit dat er veel fouten gemaakt worden wat klimtechnieken en materiaalgebruik betreft, maar heel erg storen doet mij dit niet. Nog wel leuk is dat een echte klimmer als Ed Viesturs ook even voorbij komt en mogen de opnames op hoogte en de prachtige natuur niet vergeten worden. Daarnaast is te zien dat de film wel degelijk op hoogte geschoten is.

Vertical Limit is een typisch zondagmiddag product, kijken, leuk, en weer verder. De film vermaakt, heeft humor, spektakel en de nodige spanning. Daarnaast is de natuur altijd prachtig om te zien.