Vertical Limit (2000)

Verenigde Staten / Duitsland
Actie / Avontuur

geregisseerd door Martin Campbell
met Chris O'Donnell, Bill Paxton en Robin Tunney

De jonge bergbeklimmer Peter Garrett gaat samen met zijn groep zeer uiteenlopende figuren een extreme tocht op leven en dood aan. Zijn zus Annie is na een lawine vast te komen zitten in een spelonk van 's werelds beruchtste berg, de K2, geheel bedolven onder de sneeuw. In een race tegen de klok beklimmen Peter en het reddingsteam de berg en moeten ze in de meest bizarre omstandigheden spectaculaire toeren uithalen om Annie van een wisse dood te redden. Komen ze op tijd? En wil Annie wel gered worden door haar broer?

175 BERICHTEN 14 MENINGEN
avatar van Boneka
Prima actiefilm met prachtige levensechte beelden. Zojuist gezien op blu ray. Daar was wat kritiek op vanwege het nepsneeuw. Toch is deze film echt opgenomen op locatie. Niet op de K2 maar op een soortgelijke berg. Omgeving is echt opgenomen. Ook hebben de acteurs klimcursus gehad van echte klimmers. Wie hoogtevrees heeft zou deze film niet kunnen spelen. Uiteraard is niet alles echt, maar dat is bij elke film. De actiefilm boeit me zeker al verschilt het per acteur. De ene is super de ander zou in een b film terecht kunnen. Leuke vrijdagavond film!

avatar van Zinema
Over de top.

Spannende actiefilm, omtrent een aantal heldhaftige bergbeklimmers, die bijna aan overdaad ten onder gaat. Men zou zich kunnen afvragen hoeveel pech een mens kan hebben. De gemiddelde kijker zal het weinig kunnen schelen, want het tempo ligt hoog en de actie is voldoende over de top.

Goed.

avatar van mcdaktari

Max en Joep schreef:
ligt het nu aan mij of is deze film al tig keer op TV geweest?

EDIT:
ja dus

televisie:
maandag 8 december 2003, 20:30 uur (SBS 6)
maandag 7 februari 2005, 20:30 uur (SBS 6)
zaterdag 19 november 2005, 21:00 uur (Net 5)
zaterdag 12 augustus 2006, 23:50 uur (één)
maandag 20 november 2006, 20:30 uur (SBS6)
vrijdag 30 november 2007, 20:30 uur (RTL5)
donderdag 21 augustus 2008, 20:30 uur (RTL7)
zaterdag 25 april, 20:30 uur (RTL7)

Zo zeg, je hebt er nogal werk van gemaakt om allemaal op te zoeken wanneer en hoe laat en op welke zender deze film kwam.
Je bent ff goed in de archieven gedoken

avatar van schram101

mcdaktari schreef:

Je bent ff goed in de archieven gedoken

Valt mee hoor, onder het tabblad ''statistieken'' bovenaan de pagina is dit gewoon te zien.

avatar van John Lee Hooker
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Een tochtje door de bergen. Het zou een spectaculaire klimming moeten zijn met allerlei spannende tafarelen maar het is één groot clichématige en afgeraffelde productie geworden. De acteurs vond ik onder de maat en eigenlijk wist alleen Chis O'Donnell nog een beetje sirieus over te komen, al rolde er een paar tranen over z'n wangen die kort daarvoor uit zo'n scheikundig flesje waren geknepen. Vooral de openingsscéne is hilarisch, hierbij was ik even gaan kijken op moviemeter met welk genre we te maken hadden. Het vervolg toonde duidelijk aan dat het om een sirieuze zaak ging maar het was gewoon te slap, te makkelijk en te simpel. Nergens voelde je de kou, pijn of de angst van de klimmers. De afgronden en bergwanden zien er erg nep uit en ook de ruimte waar Annie en Elliot terecht waren gekomen is nogal slecht in beeld gebracht. De soundtrack is typisch Amerikaans en heeft op deze overdreve manier maar weinig toegevoegde waarde.

Saai.

Ik heb deze op blu-ray gekocht omdat ik 'm vroeger steengoed vond, maar ik moet mijn mening herzien. Het verhaal en de personages zijn helemaal niet zo boeiend, het enige dat deze film overeind houdt is de indrukwekkende omgeving waarin ie opgenomen is en een paar mooie actiescenes.

avatar van Spetie
Spetie (moderator)
Tegenvallende beklimming.

Vertical Limit is een film die aan de ene kant een hoop spektakel wil bieden en aan de andere kant een serieus verhaal. Dat gaat toch enigszins mis. Vooral het serieuze gedeelte van de film gaat serieus de mist in, omdat het acteerwerk behoorlijk ondermaats is. Er is in feite geen enkele acteur of actrice die hier overtuigt. De karakters zijn en blijven oppervlakkig en diepgang is er niets of nauwelijks te bespeuren. Daarnaast zijn de karakters ook behoorlijk clichématig. De babe, de egoïst en de bergklim fanaat.

Verder valt het spektakel ook behoorlijk tegen. Het duurt wel drie kwartier voordat er eindelijk eens een expeditie gaat klimmen. Vervolgens ontwikkeld zich een voorspelbaar verloop, waarbij het al vrij snel duidelijk is, wie de trip wel en wie de trip niet zal overleven. De actie in de film is op zich nog best goed, al is de geloofwaardigheid op sommige momenten wel ver te zoeken.

Gelukkig heeft de fim af en toe ook nog mooie plaatjes van de beklimming, waardoor de film niet helemaal ondersneeuwt, maar goed is het allemaal niet.

avatar van Perry Meer
tja, de begin scene was eigenlijk wel een goede binnenkomer, maar helaas
bleek de film daarna minder boeiend, jammer
ipv diepe afgronden, bungelende ongelukken, ijs en sneeuw is een hoestende Annie
in een nepgrot in beeld
een gemiste kans dat is duidelijk, zonde van al die moeite en ik begrijp ook niet
dat er ondanks de middelen en geld zo'n pul afgeleverd wordt
ik bedoel dan sta je op die berg met een cameraploeg en heel de ratteplan
en dan lever je deze shit af, is er dan niemand die zeg; "Jongens stop, laten we maar
een goede film maken dit is troep"

2 sneeuwballen

avatar van pierre18
In de bios gezien een een aantal keer op tv. Soms boeiend en aardig spannend. Soms knap irritant en voorspelbaar. Je aandacht zakt dan helemaal weg. Matige rollen voor de acteurs, zo stereotype. Izabella is de enige die wel lekker scoort. Voor de rest, te hoog gegrepen!

avatar van the new guy
Prima spanning. Verder viel me gisteren op dat de SE niet meer helemaal up to date zijn, maar de meest spectaculaire scenes kunnen er nog goed mee door.

Overigens heb ik zelden zoveel reclame meegemaakt als gisteren op RTL 7. Bizar gewoon, en dan 8 minuten per blok!

avatar van Maurice-FR
the new guy schreef:

Wat wij tegenwoordig doen met UPC, nemen de film op en gaan dan om 21.00 kijken ipv 20.30. Reclames lekker doorspoelen en tegen 22.30 kijk je weer 'live'

avatar van vrossi
Nog nooit gezien deze film, tot gisteravond.
en deze film kon mijn aandacht wel houden.

Ik vind alleen Robin Tunney niks, komt dankzij de mentalist, dat vind ik zo'n sc...t serie.

voor de rest is het verhaal zeer goed in elkaar gezet,zitten hele leuke one liners in verwerkt,
maakt voor mij ook veel goed.

actie vind ik zelf niet het juiste woord, maar spanning zit er goed in.

avatar van sofripa
1 berg ellende

Onderhoudende avonturenfilm die ik grotendeels bergop heb beleeft. Prachtige landschaps scenes, een paar mooie stunts in een vooral ijzige omgeving. Je moet toch wel goed leip zijn zo'n rots op te klimmen . Het verhaal zelf heeft niet bijster veel om het lijf, de race tegen de klok houd de vaart er voor mij wel in.

De cast doet grotendeels zijn ding alhoewel ik geen fan ben van babyface O'Donnell. Paxton en Glenn hebben het beste van het spel. De humor werd verzorgd door de gekke australische broers.

Dus, bovengemiddeld vermaak, ondergewaardeerd hier op MM, maar voor mij 3,5 ijspegel

avatar van K. V.
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het was een spectaculaire film, maar je moet alles wel met een serieuze korrel zout nemen.
Zo zetten ze een reddingsactie op touw om 3 personen te redden, maar aan het einde van de film vallen er meer doden dan dat er gered moeten worden
En met hun nitroglycerine dacht 'k dat er geen berg meer ging overblijven, maar 'k had wel na het zien van de film niet direct zin om te gaan bergbeklimmen.
Nu weet 'k ook van waar de muziek van het tv-programma "Fata Morgana" komt.
Om eens met het verstand op nul naar te kijken, maar hij was zeker niet slecht.

avatar van killer13
geplaatst: bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
ik snap niet dat deze film hier zo'n laag gemiddelde krijgt
prima actiefilm met prachtige natuurscenes (die berg ziet er echt wel kil uit) , een hoog tempo en de spanning ligt naar mijn mening goed hoog. ik heb deze film 5 jaar geleden voor het laatst gezien en en zijn nog veel scenes die me nagebleven zijn. als die vrouw haar vinger techtgetrokken word, de intro als chris o donnell dat touw door snijd en z'n vader valt, het einde als bill paxton samen met die andere kerel naar beneden storten, chris o'donnell die naar de andere kant van de berg springt,... noem maar op. een adrenaline-rit van de bovenste plank die snel nog maar eens ga zien.

avatar van xxERWINxx
zeer goede drama film, gebeurt verder niet zo heel veel, maar toch een indrukwekkende film met mooie beelden!
echt boeiend!

avatar van Picker
Inderdaad zo nu en dan wel mooie beelden. Verder wat betreft het verhaal en geloofwaardigheid rammeld het aan alle kanten. 2.5 max!

avatar van Alexander1900
Best een vermakelijke film en af en toe best spannend. Realistisch is deze film natuurlijk niet, het acteerwerk van de actrice Robin Tunney is voor het grotendeel behoorlijk matig, en af en toe rare diologen komen langs maar verder is deze film goed te pruimen. Vooral door de actie en de mooie beelden.

acja88
Wordt hoe langer hoe slechter....

avatar van missl
Kijkt lekker weg en is prima voor een avondje nergens over nadenken en film kijken. Wanneer je er wel over nadenkt zie je dat het acteerwerk niet top is en het verhaal is redelijk.

Matige actiefilm.
Het acteerwerk, ondanks de ervaren cast, is niet goed.
Het verhaal is overdreven.
Niet te veel bij nadenken dan is het nog een beetje leuk.

avatar van sonyjh
Ik vind dit echt een slechte film eigenlijk. Niet verschrikkelijk slecht.
Die helecopterscene was wel verschrikkelijk en zo overdreven gerokken... ik vraag me echt af wat ze daar aan't doen waren, manman. En gewoon veel te cliché in alles: verhaal, personages, dialoog,... pf

ow, dit is wel grappig (en waar)
I WATCHED “VERTICAL LIMIT” (AGAIN) SO YOU DON’T HAVE TO | Unreasonably Dangerous Onion Rings - unreasonablydangerousonionrings.com

mer1973 schreef:

Jij geeft The Rock toch zelf 4*. Waar heb je het dan over.
Laat toch iedereen in zijn waarde. Iedereen heeft een eigen idee/ervaring van het ervaren van een film.

Ik laat de persoon ook in zijn waarde. Ik geef gewoon mijn mening over de film, en trek bepaalde vergelijkings materiaal erbij, en geef nogmaals aan dat ik het een slechte film vind. Niks mis mee. En inderdaad, ik geef ''The Rock'' een 4,. In mijn ogen een hele goede aktie film, en zeker in zijn gerne een topfilm. Ook niet van de minste regiseur. Mijn mening kwam direct over, maar niet minder dan die van andere hoor, en ik heb niemand verder persoonlijk aangevallen. We zijn filmkijkers en critici onder elkaar

avatar van 606
xxERWINxx schreef:
echt boeiend!
vind ik ook, heb deze al 2x gezien. Misschien gaat er nog een 0.5 bij komen.

mooie film met mooie mooie beelden van een mooie omgeving.heb me prima vermaakt.heb hem al een paar keer gezien.vind hem toch nog steeds leuk om te zien.