Southbound (2015)

Horror

geregisseerd door Roxanne Benjamin, David Bruckner (I), Patrick Horvath en Radio Silence
met Kate Beahan, Matt Bettinelli-Olpin en Susan Burke

Vijf verhalen ontplooien zich langs een eindeloze snelweg in de woestijn. Twee mannen op de vlucht voor hun verleden, een band op weg naar het volgende optreden, een man die probeert thuis te komen, een broer die zijn verloren gewaande zus zoekt en een familie op vakantie. Deze vermoeide reizigers moeten onderweg dealen met hun grootste angsten en duisterste geheimen.

Waar ging dit over?

avatar van BlueJudaskiss
Voorlopig even 3,5*'''... Net bij de Halloween Horror Night in slaap gevallen bij het laatste deel, helaas.

avatar van mixmaster
Zeker niet slecht, 5 verhalen die allemaal met elkaar verbonden zijn.
Leuk vermaak en kijkt lekker weg, het ene verhaal is wat beter dan de andere, maar over het algemeen is deze film goed genoeg om uit te kijken.

avatar van vranque
mcdaktari schreef:
Dat was alweer een hele tijd geleden dat ik zo aangenaam verrast ben door een horrorfilm.
Southbound is een lekker vage horrorfilm die heel prettig weg keek.
Zulke horrorfilms mogen er wat mij betreft wel meer gemaakt worden.

Precies,.. prima dit.

avatar van Rickyman
Fijn horrorfilmpje dit, lekker vreemd, grappig en verdomd spannend.
Een aangename verrassing inderdaad.

avatar van Boeikens
En nog een anthologietje...

5 Kortverhaaltjes die zich afspelen op dezelfde eindeloze Highway to Hell en losjes met elkaar verweven zijn. Qua verhaal en uitwerking niet allemaal even geslaagd maar zeker niet mis, vooral het derde verhaaltje steekt er ver bovenuit.
Visueel overal sterk en sfeerrijk maar de opbouw is niet altijd even goed uitgewerkt, zo had ik soms liever een meer uitgewerkte verhaallijn gezien.

Aardige film waarin vijf korte horrorverhalen de revue passeren. De vijf losse verhaaltjes zijn op een vermakelijke manier verbonden via een kop/staart-methode (helemaal leuk als blijkt dat het laatste segment weer aansluit bij het eerste). Lekker naargeestig van toon, maar niet overal even onderhoudend. Zo springen het tweede en derde segment er toch wel bovenuit. Met gemak 3.0 sterren.

avatar van Daan258
Aparte film.
Leuk en redelijk vermakelijk maar aan de andere kant ook weer niet.
Beetje moeilijk te beoordelen dit werkje.

De laatste jaren zijn er meer van dit soort film aangespoeld maar ik moet zeggen dat ik deze film toch even een tikkeltje anders vind. ( als ik dan bijvoorbeeld ga vergelijken met de V/H/S films)

Het 1e verhaal begon best aardig, de demons zagen er geinig uit maar ik vond hem veel te kort. Dit verhaal was echt te snel afgelopen en voelde toen ook niet af aan. ( niet wetende dat het laatste verhaal zich aansloot op dit 1e) wat het gelukkig wel ietsjes leuker maakte en wat meer duidelijkheid gaf maar erg leuk vond ik het niet.

Het 2e verhaal met de band was al gelijk een stuk leuker.
De 3 vriendinnen komen terecht bij een raar satanistische familie/cult nadat hun auto het begaf.
Dit verhaal had ook zeker meer sfeer en de familie zorgde ervoor dat het een klein beetje creepy en duister was.

Het 3e ( en zonder twijfel het beste verhaal uit de film) die zich direct en ook zeker heel mooi aansluit op het 2e verhaal was bijzonder goed gedaan.
Een man die onderweg is naar huis met zijn auto en per ongeluk ( 1 van de meisjes van het vorige verhaal) aanrijd op de weg.
Hij moet het meisje dan zo snel mogelijk naar een ziekenhuis weten te brengen. Hij belt de politie die hem dan uiteindelijk verteld wat hij allemaal moet doen om het meisje bij het ziekenhuiszien te krijgen. Maar hoe langer hij aan de telefoon zit met de "politie" hoe meer bizarder het wordt.
Eenmaal in het ziekenhuis aangekomen blijkt het helemaal verlaten te zijn en moet hij zelf proberen het meisje zien te redden.
Dit verlaten ziekehuis zag er vreselijk goed uit en dit samen met het rare gesprek wat de bestuurder ondertussen nog steeds heeft met de "politie" zorgt voor een super spannend, creepy en knetter sfeervol verhaal.

Het 4e verhaal waar een jongen opzoek gaat naar haar verdwenen zus en aankomt in een bar om te vragen of iemand haar gezien heeft. In de bar zitten dan wat rare mensen wat ervoor zorgt dat het niet al te gemakkelijk voor de jongen maakt.
Helaas heb ik me met dit verhaal niet weten te vermaken. Het was zeker niet spannend, het verhaal was vrij saai en er gebeurde vrijwel helemaal niks. Ik heb hier verder niet veel over te vertellen.

Het 5e en laatste verhaal was gelukkig iets beter als zijn voorganger maar echt goed kon ik het ook niet noemen.
Gewoon een standaard home invasion verhaal. Dit wist af en toe nog een beetje spannend te worden en deed me ook een heel klein beetje denken aan de film: The Strangers.
Wat wel weer leuk was aan dit verhaal ( wat ik al vermelde bij verhaal 1) dat het zich wel aansluit op het eerste verhaal. Maar verder vond ik het niet erg bijzonder.

Nogmaals was verhaal nummer 3 zonder twijfel ijzersterk en heel gaaf om naar te kijken.
Maar wat ik vreselijk, vreselijk jammer vind van de hele film is dat ze van mij echt meer verhaal in de film hadden moeten gooien. Dit zou het dan ook zeker een heel stuk leuker maken.
Ja, de losse verhalen zijn dan wel heel lichtjes met elkaar verbonden maar niet goed genoeg.

Ik vind het heel moeilijk om cijfer voor de film te geven.
Slecht was de film niet maar goed kan ik hem ook echt niet noemen, daarom maar een middenweg en krijgt hij van mij een 2,5*

Gewoon leuk vermaak voor een avondje.

avatar van FillumGek
Degelijke anthologie in de lijn van The ABCs of Death en V/H/S al moet ik die laatste nog steeds zien. Zoals vaker is het lastig om constant op niveau te blijven omdat het verschillende regisseurs zijn die samenwerken en er altijd wel een paar minder of juist beter zijn dan de rest. Een leuk gegeven is in elk geval dat de verhaaltjes elkaar dit keer overlappen en het geheel zich min of meer op één locatie afspeelt.

De verlaten woestijn is een interessante locatie om je fantasie de vrije loop te laten. Dat is ook te zien in het eerste filmpje, al sloegen die verschijningen niet echt aan. Wel een lekkere kill en de timeloop vond ik erg goed gedaan. Een redelijk begin.

Het tweede filmpje zet wat hoger in met een girlband die bij een satanische familie instapt. Het is meteen een stuk spannender, zo'n awkward eet-scene doet het altijd goed. Een paar gekke koppen, een beetje smerigheid. Fijn.

Het filmpje erna is het hoogtepunt. Het knapste wat special effects betreft, het goorst wat bloed betreft en ook het filmpje waar ik me het meest mee in kon leven. Fijne locatie ook.

Het vierde filmpje is weer een stuk zwakker. Saaie personages en een oninteressant verhaaltje. Wel wat geinige effectjes. Het einde was dan nog wel redelijk goed gedaan, met de auto die de woestijn inrijdt.

Het laatste gedeelte maakt de cirkel rond en is een standaard home invasion verhaal. Niet echt spannend, wel een goede death-scene van die dochter. De film wordt verder ondersteund door een sfeervolle soundtrack en de scenes worden aan elkaar gepraat door een fijne stem. Het tweede en derde verhaaltje zijn het best, maar het niveau zakt weer weg door de andere segmenten.

avatar van Danny Heijkoop
wat een rare film het lijken wel sprookjes achter elkaar ik vind het maar niks

Deze Horror film volgt het principe van de "V/H/S" trilogie, namelijk verschillende korte filmpjes (in dit geval vijf) verwerkt in één film, welke gemaakt zijn door verschillende regisseurs. Eén van deze regisseurs die aan de "V/H/S" trilogie heeft meegewerkt is David Bruckner (een paar weken geleden zag ik nog zijn Horror film "The Ritual (2017)") en hij heeft ook aan deze film meegewerkt en wel met het korte filmpje “Accident", welke eigenlijk ook het leukste filmpje is.

In dit verhaal draait om reizigers in vijf verschillende verhalen (die wel met elkaar raakvlakken hebben), die allen op dezelfde avond een reis maken over dezelfde snelweg, die dwars door de woestijn gaat. Ze hebben allemaal een andere bestemming, maar ze moeten allemaal hun ergste angsten zien te overwinnen, die te maken hebben met de consequenties van de fouten die ze in het verleden gemaakt hebben.

De vijf filmpjes (en die ook in deze volgorde te zien zijn) zijn overigens:

"The Way Out" (geregisseerd door Radio Silence ), waarin het draait om twee mannen, te weten Mitch (Chad Villella) en Jack (Matt Bettinelli-Olpin), die in hun Pick-up truck op de vlucht zijn voor hun verleden en daarbij achtervolgt worden door zwevende demonen en waarbij ze steeds terecht komen bij "Roy's Motel Cafe", waar het verhaal ook na circa 10 minuten eindigt.

Omdat het allemaal maar vaag en mysterieus is (meer duidelijk hierover krijg je overigens in het laatste filmpje "The Way In") en ik alleen de sfeer, het doden van Jack en kassamedewerkers Sutter (Kristina Pesic) leuk vond, krijgt dit filmpje van mij als punt 2,0*.

"Siren” (geregisseerd door Roxanne Benjamin), waarin het draait om een vrouwen Rock-'n-roll band bestaande uit drie jonge vrouwen, te weten Sadie (Fabianne Therese), Kim (Nathalie Love) en Ava (Hannah Marks), die met hun busje vertrekken vanaf "Roy's Motel Cafe" naar een optreden en onderweg midden in de woestijn een lekke band krijgen. Ze krijgen een lift aangeboden van het ietwat aparte koppel Dale (Davey Johnson) en Betty (Susan Burke) en als ze besluiten om met hun mee te gaan, rijden ze naar hun afgelegen huis midden in de woestijn.

Met de sfeer zit het in dit verhaal wel goed en ook is dit verhaal wel spannend en zelfs een beetje creepy (vanaf het moment dat ze aankomen in het huis van het koppel en er ook nog een ander koppel aankomt, te weten de Kensington's, met hun vreemde tweeling). Ook moest ik wel even lachen als de drie meiden denken dat het aparte koppel smerige seks met elkaar heeft en waarbij eentje van hun dan zegt:

"Mijn nicht geeft les op zondagsschool en zij is dol op anaal"

Het einde was best aardig (draait namelijk om een duivelse sekte), maar aan de andere kant misschien ook wel flauw. Het volgende filmpje gaat overigens naadloos over in dit verhaal en heeft o.a. betrekking op Sadie (die min of meer de dood van het vierde vrouwelijke bandlid, te weten Alex, op haar geweten heeft). Omdat ik me met dit circa 20 minuten durende filmpje best goed vermaakt heb, krijgt dit filmpje van mij als punt 3,0*.

Accident" (geregisseerd door David Bruckner), waarin het draait om de reizende man Lucas (Mather Zickel), die in zijn auto in het donker probeert thuis te komen, en die daarbij aan het telefoneren is met zijn vrouw Claire en die dan per ongeluk een vrouw (Sadie, die op de vlucht was) op de weg midden in de woestijn aanrijdt. Hij belt daarna 911, die hem doorverbindt met de medische hulp. Terwijl hij continue de medische hulp aan de telefoon heeft, brengt hij de zwaar gewonde vrouw naar het ziekenhuis in een onbekende plaats, die er ook verlaten uitziet.

Met de sfeer zit het wederom goed en het verhaal weet zelfs te boeien en het is op bepaalde momenten ook spannend en zeker vanaf het moment dat Lucas aankomt in het ziekenhuis. Vanaf dan wordt het ook allemaal bizar, waarbij er veel goor en smerigheid te zien is en welke o.a. betrekking heeft op het gebroken been van Sadie welke erg bloedt en de intubatie (zeer smaakvol in beeld gebracht met o.a. vingers in mond en keel, een incisie die gemaakt moet worden onder de ribbenkast en het in beweging brengen van een long met de hand) welke Lucas moet uitvoeren op Sadie, die het uiteindelijk niet zal redden. Het einde is best vaag en verschaft ook geen duidelijkheid (of het moet aan mij liggen, want ik snapte er niets van) waarom Lucas dit moest overkomen. Desondanks heb ik me goed vermaakt met dit circa 20 minuten durende filmpje, en ook dit filmpje krijgt van mij als punt 3,0*

Jailbreak” (geregisseerd door Patrick Horvath), waarin het draait om een broer, te weten Danny (David Yow), die opzoek is naar zijn verloren gewaande zus Jesse (Tipper Newton), waarbij hij haar in eerste instantie zoekt in een bar en waar de barman, te weten Al (leuk gespeeld door Matt Peters), weet waar ze is. Samen met de barman rijdt hij dan in de auto naar haar toe.

Dit filmpje stelt eigenlijk niet veel voor en enkel de vier minuten durende opening in de bar met vreemde figuren (demonen) was wel aardig en humoristisch (m.b.t. de discussie over het sluiten van de deur van de bar) en deed me soms wat denken aan de bar scènes uit de films "From Dusk till Dawn (1996)" en "Desperado (1995)". Wel zit er hier en daar nog wat grove actie in, zoals de scène waarbij Danny het hoofd van barman Al eraf schiet (fraai in beeld gebracht). Helaas ontbreekt het in dit filmpje aan sfeer en omdat eigenlijk alleen de opening van dit circa 15 minuten durende filmpje wel leuk is, krijgt dit filmpje van mij als punt 2,0*.

"The Way In" (geregisseerd door Radio Silence), waarin het draait om een familie, te weten vader Daryl (Gerald Downey), moeder Cait (Kate Beahan) en dochter Jem (Hassie Harrison), die op vakantie zijn en verblijven in een huisje. In dit huisje wordt er op de deur en ramen geklopt en zien ze opeens drie gemaskerde mannen staan, die binnen willen dringen. Ze bellen de politie op, maar die kunnen er pas over 30 minuten zijn.

Ook dit filmpje stelt helaas niet veel voor (wel nog enigszins spannend) en heeft inderdaad wel wat weg van de film "The Strangers (2008)". Na circa 15 minuten, als Daryl (die iets te maken had met de jonge dochter van één van de drie mannen, te weten Mitch), Cait en Jem (die zich dapper verweerde en ook probeerde om haar vader en moeder te redden) gedood zijn door de drie mannen (Mitch, Jack en Shane), wordt het best allemaal belachelijk (m.b.t. zwevende demonen en een soort van octopus demon, die één van de mannen pakt), maar geeft het wel meer duidelijkheid m.b.t. het eerste filmpje "The Way Out". Ook dit circa 20 minuten durende filmpje, krijgt van mij als punt 2,0*.

De cast bestaat eigenlijk uit allemaal onbekende dertien in een dozijn acteurs en actrices, die niet bepaald hoogstaand acteren. Wel moet ik zeggen dat er een aantal leuke en mooie vrouwen bijzitten en dan doel ik vooral op Kristina Pesic, Fabianne Therese, Susan Burke en Kate Beahan.

Al met al is dit een aardige Horror film (beter gezegd Horror filmpjes) om eens gezien te hebben (duurt circa 85 minuten), waarbij de vijf verschillende filmpjes wisselend van niveau zijn en de meerderheid (drie filmpjes) ervan is helaas matig. Ook zijn de vijf verschillende filmpjes behoorlijk vaag en mysterieus en heb je zoiets van "Waar gaat het eigenlijk over".

Tel ik de gegeven punten bij de vijf filmpjes op en deel ik deze door vijf, dan kom ik uit op een gemiddelde van 12 / 5 = 2,4*, welk ik dan afrond naar 2,5*.

avatar van john mcclane 2
Best wel gaaf dit , ben een fan van de losse horror verhaaltjes door verschillende regisseurs , en dit mag er zeker zijn.
Er zit Een rode draad in , wat het iets anders maakt , niet helemaal los van elkaar .
De DJ met zijn duistere boodschap , de vraag waar ze nu eigenlijk echt zijn , die overigens niet geheel beantwoord word , maar je kan goed gissen .
De scène in het ziekenhuis vond ik lekker heftig .
Ja hoor , prima horror filmpje .

avatar van mrklm
Fraai geconstrueerde horrorfilm waarin vijf verhaallijnen op slimme wijze met elkaar zijn verbonden. De verhalen spelen zich allemaal af in de buurt van een benzinestation aan een snelweg die - zoals één van de hoofdpersonen zegt - "in the middle of nowhere" ligt. Het feit dat de verhalen naadloos in elkaar overlopen betekent dat het einde van elke verhaallijn nimmer voorspelbaar is. De SF-elementen tijdens de opening van de film overtuigen niet geheel, maar dat eerste verhaal weet wel meteen een onheilspellende sfeer neer te zetten die gedurende de hele film blijft domineren. Mijn favoriet is 'The Emergency', waarin een automobilist die na een aanrijding de instructies volgt van een 911-medewerker om zo het leven te redden van het zwaargewonde slachtoffer, maar de andere verhaallijnen zijn eveneens zeer vermakelijk.

avatar van al-pacino's way
wazig saaie film gaat helemaal nergens over