Risen (2016)

Drama / Avontuur

geregisseerd door Kevin Reynolds
met Tom Felton, Joseph Fiennes en Cliff Curtis

De eerste veertig dagen na de opstanding van Jezus Christus door de ogen van een Romeinse strijder. De strijder moet in opdracht van Pontius Pilatus onderzoek doen naar de geruchten over een uit de dood herrezen Joodse Messias en het lichaam zien te vinden van Jezus van Nazareth om een dreigende opstand in Jeruzalem te voorkomen.

avatar van m1chel
JoostK83 schreef:

Oke, dan begrijp ik je beter. Bij mij werkte het wel storend, zeker hoe Maria Magdalena werd neergezet en de misogyne achtergrond daarvan.
Ik weet ook dat Maria Magdalena door de gevestigde waarde als prostituee werd neergezet en dat zij door Paus Gregorius de grote in 591 bij de preek van San Clemente werd verward met Maria van Bethanië. Ik heb mij er echter geen moment aan gestoord omdat het een fictief verhaal is waarbij het ware Bijbelverhaal als een rode draad doorheen is verweven. Het blijft film en ik zou mij daar als Christen totaal niet geërgerd door voelen. Je zou je dan ook door films als Ben-Hur, Noah en dat soort films beledigd moeten voelen. Het is echter een groot rookgordijn, waarbij alleen de entertainment waarde telt. Dat je er uiteindelijk op sommige punten nog iets van opsteekt is gewoon mooi meegenomen.

JoostK83
m1chel schreef:

Beledigend was het voor mij persoonlijk als agnost niet, storend m.b.t. achterhaalde percepties die in de film verwerkt zitten dus wel. Er zijn denk ik betere films over de Bijbelse Jezus, over de historische Jezus is dat denk ik onmogelijk gezien de schaarste van informatie die we daarover hebben. De vele anachronismen in Ben-Hur waren trouwens ook onnodig, als die achterwege gelaten waren had het misschien zelfs een nog betere film kunnen zijn.

avatar van m1chel
JoostK83 schreef:

Zoals ik al zei, historisch gezien niet kloppend, maar wel een boeiende kijk door de ogen van een ongelovige. Dat bepaalde dingen verdaaid worden of dat er een middeleeuwse conclusie wordt getrokken over Maria vond ik niet zo boeiend. Dat Risen geen hoogvlieger is is duidelijk en dat er zeker betere films over dit onderwerp zijn is ook een feit. Desondanks dit alles wel een interessante kijk op het geheel dat je op veel punten niet al te serieus moet nemen. Accuraat? Nee. Vermakelijk, zeker.

avatar van Zeriel
Best wel saai en oubollig.
Misschien leuk voor de volgers...
De apostelen hebben nauwelijks persoonlijkheid, om over Maria Magdalena maar te zwijgen... Anno 2016 verwacht je toch wat verfrissenders,.
De eeuwenoude propaganda tegen haar wordt weer klakkeloos overgenomen, terwijl zij de wijste onder de apostelen was in gnostieke geschriften en mogelijk Jesus vrouw.
Evengelie V maria magdalena

avatar van frolunda
Zeriel schreef:
Best wel saai en oubollig.
Misschien leuk voor de volgers...
Evengelie V maria magdalena
Maar voor dat verhaal hadden we toch al Last Temptation of Christ
Vond Risen eigenlijk best een goede film ; de iets andere invalshoek en prachtige beelden leverden een interessante film op.Vond de acteur die Jezus speelde ook best indruk maken.
Echt veel diepgang of verrassing zat er verder niet in maar slecht of matig vond ik dit zeker niet.

Ik vond deze film lang niet slecht. Al heeft het dan met religie te maken, het heeft me wel geboeid.
Goede cast overigens en prachtige beelden.

avatar van macrobody
Het begint met het betere slag- en hakwerk maar daarna gaat het een heel andere kant op. De dood en opstanding van Jesus gezien door de ogen van een Romeinse soldaat. Leuk gegeven, goed vertolkt en redelijk onderhoudend, maar geen spektakel dus.

avatar van Thorongil
Erg leuke film, die origineel tracht te zijn, leuke insteek de Kruisiging en Heropstanding vanuit Romeins perspectief. Éen van de betere Christelijke films van de laatste jaren. Pak beter dan Ben-Hur of een Exodus: Gods and Kings

avatar van Arapaho85
Dit is een film waarbij ik zou aanraden hem te bekijken tijdens de Goede week. Zowel de kruisiging, de verrijzenis als de hemelvaart van Jezus komen aan bod.
De film begint sterk met een veldslag waarbij de efficiëntie van de Romeinse legioenen goed getoond wordt, maar dan blijkt dat tijdens die veldslag Jezus (Christus) ter dood veroordeeld is en intussen is gekruisigd. Persoonlijk hoopte ik meer van de eigenlijke kruisweg te kunnen zien zoals in The Passion of the Christ (2004) - MovieMeter.nl

Wanneer Jezus zijn lichaam na 3 dagen dan verdwijnt, moet de Tribuun op onderzoek uit. Hij ontmoet de apostelen en nadien Jezus zelf, die verrezen is waarna hij zich bekeerd.

Ik vind de film niet echt slecht, maar hij mist iets. Vooral in het tweede deel dan komt hij nogal soft over. Zeker als je hem vergelijkt met gelijkaardige films in het genre (bijbel epos) om maar op te noemen: Ben-Hur (1959) - MovieMeter.nl, The Ten Commandments (1956) - MovieMeter.nl ,The Robe (1953) - MovieMeter.nl of Barabba (1961) - MovieMeter.nl, die twee laatsten gaan over hetzelfde onderwerp.

Oh nee, dan komt deze film alles behalve in de buurt

avatar van Boneka
Deze film heeft mij positief verast. Zagen we door de jaren heen tal van films voor zijn dood, zien we nu eindelijk een film na zijn "dood". The day after! En ik moet zeggen dat ze er een mooie film van hebben gemaakt. Na het debacle van Ben Hur (2016) was dit een verademing.

De film begint sterk en ziet er bovendien mooi uit. Daarna kakt de film wat in en hebben ze iets teveel aandacht gegeven aan de verhoren. Was al blij dat ze niet allemaal werden verhoord. De film begint dan pas weer te leven als Clavius (romeinse officier) die een zeer gedegen rol speelt (beetje uitgeblust dat wel) de apostelen ontmoet in het bijzijn van Jezus. Hier genoemd als Yeshua .

Vanaf dat moment kantelt de film en zien we een trektocht met vele boeiende momenten. Nergens bombastisch, maar goed vormgeven in de tijd. Daarbij ook een mooi passend eind. Het tweede deel is misschien wat soberder, maar dat komt juist Clavius zich ineens in een heel ander gezelschap bevindt. Ik kan dit zeker bekoren. Vond de apostelen trouwens geweldig spelen!

Zeker een kijkbeurt waard en al helemaal voor de liefhebbers van het christendom.

avatar van Boneka

Oh nee, dan komt deze film alles behalve in de buurt [/quote]

Ken de films niet allemaal. Ben Hur 1959 heeft van mij 5 sterren gekregen en de Commandments is zeker ook sterk, maar allemaal voor zijn "dood". The Robe en Barabba ken ik nog niet, maar ik vond in The Risen juist mooi dat we een soort The day after zagen waar nog weinig bekend van was op het filmdoek. Dat hij in het tweede deel misschien wat kleur mist is evident aan dit thema of je had een heksenjacht moeten creeeren van de Romeinen tot het eind. Nu hebben ze een soort mix gemaakt van het een en het ander. Ik vind het daarom een mooie film geworden. Maar meningen verschillen

Heerlijk film. Oudewets genieten van de romeinse tijd en het verhaal rondom jezus. Gewoon lekker kijken en geen moment verveelt.

avatar van MarcusViridis
In het begin een prima gegeven, maar later vervalt het in een soort 'Jezus leeft'-propagandafilm. Hier had wel iets meer uit gehaald kunnen worden dan het standaard christelijke gezever.

avatar van Melksnor
macrobody schreef:

Goed gezegd, ik was positief verast. Ik verwachte een totaal andere film.

avatar van DonOswaldo
Middelmaat.

Het probleem is vooral dat het eerste en het tweede gedeelte als twee aparte films aanvoelen. Het begint met mooi vormgegeven actie en enig mysterie, de karakters worden oppervlakkig uitgediept. De overgang bij Clavius toen hij Jezus levend aantrof was zeer abrupt en matig gemotiveerd. De film mist daarom wat aan overtuigingskracht en voelt tegen het einde een beetje belerend.

Daarentegen waren de landschappen een genot om naar te kijken en de cast deed het naar behoren - vooral Cliff Curtis maakt indruk als Jezus. Het beginstuk heb ik me ook prima mee vermaakt. Toch een krappe voldoende daarmee.

***