Criminal (2016)

Verenigd Koninkrijk / Verenigde Staten
Thriller / Actie

geregisseerd door Ariel Vromen
met Kevin Costner, Gary Oldman en Tommy Lee Jones

In een laatste wanhopige poging om een duivels plan te stoppen worden de herinneringen, geheimen en vaardigheden van een overleden CIA-agent geïmplanteerd bij een onvoorspelbare en gevaarlijke gevangene die in de dodencel zit. Dit in de hoop dat hij alsnog een missie kan voltooien.

61 BERICHTEN 21 MENINGEN
avatar van cor1946
geplaatst: 25 juli 2016, 17:06 uur [permalink]
Vreemd verhaal maar de acties waar goed. Vond Costner goed spelen.

avatar van De Knip
geplaatst: 25 juli 2016, 23:17 uur [permalink]
Jan Stroop schreef:
Ik probeer er al 'n tijd achter te komen hoe ze mijn naam, Jan Stroop, gevonden hebben voor die rol van Michael Pitt., the Dutchman. En waarom ze die gekozen hebben. Wie helpt?

haha ! Hoe cool is dat !!! Costner speelt goed en afgezien van van mindere stukken in het verhaal, is het mij zeker bevallen:

****

geplaatst: 26 juli 2016, 12:04 uur [permalink]
Left4Dead schreef:

IMDB

Je bent beroemd man, geniet ervan. Nu zal het geld wel binnenstromen. 😄

Er zal met 'Criminal' zeker wel geld stromen, maar tot nu toe niet naar mij.

avatar van Captain Pervert
geplaatst: 27 juli 2016, 21:01 uur [permalink]
Een sterrencast en een enigszins origineel uitgangspunt verwerkt tot een redelijke film.

Kevin Costner is prachtig om te zien. Na het Waterworld-debacle en de Postman-flop ging zijn carrière snel bergafwaarts, maar ik gun hem een grandioze comeback.
De rest van de grote namen doet weinig bijzonders in de film.

Wel ergerlijk dat er een 'Nederlander' in zit genaamd Jan Stroop die zijn eigen naam uitspreekt als Stroep.

3 sterren

avatar van Norman Mailer
geplaatst: 29 juli 2016, 15:07 uur [permalink]
Redelijk bespottelijk uitgangspunt. Herinneringen implementeren. Serieus?

avatar van Left4Dead
geplaatst: 29 juli 2016, 16:42 uur [permalink]
Captain Pervert schreef:

Nou was dat dan echt allemaal nu echt zo slecht? Luister, ik ben geen fan van de man in de tijd van zijn rollen die glad, lees extreem glad, Hollywood waren. Maar de twee die jij nu net weer noemt vond ik acceptabel t.o.v. The Bodyguard en die onzin.

avatar van mcdaktari

geplaatst: 1 augustus 2016, 02:29 uur [permalink]
Dat is weer een prima rol van Costner. Vooral in het begin de slechterik vind ik een hele leuk rol van hem. Hij speelt het tenminste goed.

avatar van DjFrankie
geplaatst: 3 augustus 2016, 00:24 uur [permalink]
Wel aardig idd. Leuke verhaallijn en origineel.

avatar van bjerik76
geplaatst: 12 augustus 2016, 14:27 uur [permalink]
je moet ervan houden.
Vond het een erg gelikte film.
De opening vond ik allemaal precies getimed zodat er eigenlijk weinig actie van overbleef.
In een drukke stad als Londen reed alles precies op de cm nauwkeurig afgestemd, en ook was alles binnen 1 druk op een knop gehackt, van camera's in de stad, tot de telefoon van een willekeurige taxichauffeur en ga zo maar door.
Dat voorspelde al niet veel goeds, en gaat de film door.
de cast was wel goed, maar hoe alle makkelijk "actie" scenes gefilmd waren haalde de film wel naar benee.

avatar van Pastaman

geplaatst: 19 augustus 2016, 01:24 uur [permalink]
Ondanks de sterke cast een echte flutfilm

avatar van Captain Pervert
geplaatst: 21 augustus 2016, 13:16 uur [permalink]
Left4Dead schreef:

Nou was dat dan echt allemaal nu echt zo slecht?

Commercieel waren het flops, maar ik vond ze persoonlijk prima. Ik heb de man zelden kunnen betrappen op een slechte film. Zelfs Tin Cup is leuk.

avatar van Pim1993
geplaatst: 25 augustus 2016, 20:07 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Ik vond Costner niks aan in deze film. Complete miscast wat mij betreft. Verder best spannend, mooie shots en een lekker tempo. Wel veel slordigheden in het plot die storend zijn. Je pikt ze er zo tussenuit. Het zijn van die kleine dingetjes die ze moeten oplossen om de ene scene te laten overlopen in de ander. De bedachte oplossingen zijn natuurlijk niet geloofwaardig. Zodra je daar overheen kijkt is hij best vermakelijk. Klein voorbeeldje van zo'n storend feitje in de spoiler.

Herinneringen vanuit een ander brein implanteren is geen probleem, maar even een gps-trackertje plaatsen om continu op de hoogte te zijn van waar badass Costner zich begeeft is te veel gevraagd. Gekkig.

geplaatst: 26 augustus 2016, 15:29 uur [permalink]
Er is iets opmerkelijks gebeurd. Sinds de film in Nederland draait, vanaf 24 augustus, is de naam Jan Stroop (bijna) overal opeens veranderd in Jan Strook. Toch bang geweest voor claims??

avatar van Walter S.
geplaatst: 30 augustus 2016, 00:41 uur [permalink]
Ik vond het wel een originele thriller. Meestal kun je bij thrillers halverwege al precies uittekenen hoe het zal eindigen, dat had ik bij deze film niet. Een prima actiefilm.
Dat gezeur over "dat bestaat niet" heb ik gelukkig nooit last van als ik naar de bioscoop ga. Kan mij dat nou schelen dat niet alles wat in films gebeurd echt mogelijk is.

avatar van IH88
geplaatst: 1 september 2016, 15:08 uur [permalink]
“You hurt me... I hurt you worse”

Gary Oldman, Tommy Lee Jones, Kevin Costner, Ryan Reynolds, Gal "Wonder Woman" Gadot, Michael Pitt, Alice Eve… Als je niet beter zou weten, dan zou je kunnen denken dat Criminal een Oscarwaardige film is. Dan kom je alleen wel van een koude kermis thuis alhoewel Criminal zeker genoeg te bieden heeft.

De film heeft spijkerharde actie, een absurd maar wel vermakelijk verhaal, een grommende Kevin Costner, een nog harder grommende Jones met wallen tot aan zijn kin en uiteraard de bevallige Gadot. Waarom Reynolds, Oldman en Jones ‘ja’ tegen deze film hebben gezegd is mij een raadsel want hun rollen zijn erg klein en inwisselbaar. Costner is uitstekend als crimineel alhoewel ik soms geen woord verstond van wat hij zei. Maar zo zie ik Costner het liefst. En Gadot heeft ook een rol waar ze wat mee kan en haalt er het maximale uit. Geinige actiefilm met acteurs die waarschijnlijk toe waren aan vakantie.

avatar van tbouwh
geplaatst: 2 september 2016, 17:19 uur [permalink]
Als een hooggeplaatste CIA-agent (Ryan Reynolds) met geweld van het leven wordt beroofd door een pretentieuze crimineel (Jordi Molla), is de CIA in alle staten. Bill Pope (Reynolds) heeft zijn kennis over een lopende missie mee het graf in genomen. Of toch niet? Criminal speelt met thema’s als herinnering en identiteit, maar is toch vooral ook gewoon een vermakelijke thriller met Kevin Costner in een absolute glansrol.

avatar van blurp194
geplaatst: 3 september 2016, 21:17 uur [permalink]
Een super onwaarschijnlijk verhaaltje dat toch ergens wel vermakelijk is. Vooral door de overtuigende rollen van Costner, Oldman en Jones, eigenlijk - ze slagen er prima in de ongeloofwaardige karakters inhoud en vorm te geven. Knap werk, en ook van de regie die ook nog eens de credits verdient voor de knappe timing waarmee de actiescenes doorheen het verhaal gevlochten worden. En ook indrukwekkend hoe breed de cast is, in alle bijrolletjes die soms maar heel weinig screentime krijgen.

Verder natuurlijk niks aan de hand, suf vermaak en morgen weer totaal vergeten, zo'n film is het dan ook wel weer. Toch, Costner, die ooit bij mij in de studentenflat de bijnaam Kevin Kots had - vanwege alle zoetsappige romantische rollen die hij speelde - neemt hier stevig revanche.

avatar van voskat
geplaatst: 8 september 2016, 01:59 uur [permalink]
Norman Mailer schreef:
Redelijk bespottelijk uitgangspunt. Herinneringen implementeren. Serieus?

Dat concept op zich is toch niet zo heel raar?

geplaatst: 16 september 2016, 16:05 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het vergezochte uitgangspunt hoeft geen belemmering te zijn, neem Face/Off, hier vormt het echter wel een belemmering. Het script is erg slecht, weet nooit geloofwaardig over te komen en sprinkt van de hak op de tak. De beweegredenen van de personages zijn lastig te volgen waarom Jill die Jerocho vertrouwt net nadat hij haar heeft aangevallen bijvoorbeeld. Oldman en voornamelijk Jones hebben een karakter waar ze niets mee kunnen; Costner lijkt nog wel lol te hebben.

geplaatst: 16 september 2016, 21:57 uur [permalink]
We kunnen er heel moeilijk over doen dat de film de realiteit onvoldoende benaderd, maar tja dat is nou net wat films zo leuk maat ten opzichte van de realiteit. De film is gewoon goed voor een paar uur vermaak. En bij deze vermaak ik me heel prima vandaar de 4 sterren.

geplaatst: 17 september 2016, 11:01 uur [permalink]
De film zelf is matig , maar Kevin Costner is erg goed .. 3 sterren vanwege Kevin Costner .

geplaatst: 18 september 2016, 16:37 uur [permalink]
Nog één keer dan, want ’t blijft intrigerend, die twee varianten: Jan Stroop en Jan Strook voor één en hetzelfde personage. Ze komen alle twee al voor vanaf de eerste signaleringen in reviews in Amerika, dat wil zeggen vanaf 13 april. Maar daarna is Jan Stroop in Amerika, en over de hele wereld, ver in de meerderheid ook al schrijft de Internet Movie Database (IMDb) Jan Strook. Als ik goed luister dan zegt Gary Oldman (in de trailer) Jan Stroep. Zo, Jan Stroop, wordt er ook ondertiteld (in 8 talen); Criminal Review - wegotthiscovered.com.

Michael Pitt noemt zich zelf, als ik ’t wel heb, Jan Stroek, en zo heet 't personage in de Nederlandse versie ook. Maar onder de foto die de Pathé-site in de galerij Cast en Crew geeft, Criminal -Trailer & Laatste nieuws - Pathé - pathe.nl staat weer wel Jan Stroop. Krimmeneel, toch?

geplaatst: 20 september 2016, 18:58 uur [permalink]
Het is toch ook strookwafel en geen stroopwafel.. Ik rijd ook altijd over de rijstropen op de snelweg... LB! Costner was goed, voor de rest een dun filmpje die best aardig was om naar te kijken.

geplaatst: 21 september 2016, 09:54 uur [permalink]
Gewoon lekker kijkwerk. Actie, thrill, liefde, alles voor een goede film zit erin. Niet te moeilijk doen als je een film kijkt hoor. Het is toch om ff lekker te relaxen? 😉

geplaatst: 2 oktober 2016, 23:17 uur [permalink]
Goede film voor het genre actie! Het plot slaat werkelijk nergens op. In de eerste minuten lijkt het alsof je een slechte B-film aan het kijken bent maar gelukkig pakken ze goed door en vanaf de eerste actie begint het ergens op te lijken. Na de film waterworld weinig goeds meer van Kevin Costner gezien. In deze film pakt het redelijk goed uit.

avatar van Smugmarty
geplaatst: 26 november 2016, 15:35 uur [permalink]
Tja .. film wil een combinatie van Spionage, SF en Actie- Thriller maken maar blijft steken in een Evan Hunt achtige aftreksel op Seagal niveau.
Geen probleem om zoals ik een aantal maal een minuutje te missen. De twijfelachtige pogingen van Jill (Cal Cadot) om in Costner het karakter van haar man terug te vinden doet allemaal een beetje aan als 'Ghost' uit 1990 en überhaupt het hele concept van de persoonwisseling heeft Ryan Reynolds (Pope) die zich leent voor de intro nota bene nog een jaar eerder in Self/Less (2015) ook gedaan (!) maar dan een stuk overtuigender. Grappig dat daar zo snel ik lees nog geen verwijzingen naar worden gemaakt hierboven.
Enfin, net goed genoeg voor de (vroege) zaterdagmiddag.

NB Jan Stroop je bent beroemd;)

avatar van Thomas83
geplaatst: 23 december 2016, 20:03 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De plot klinkt dan wel dom, maar dat zegt nog niet per se zoveel. Face/Off heeft een vergelijkbaar onzinverhaaltje en is een van de beste en leukste actiefilms van de jaren negentig. En ja, dit is eigenlijk grotendeels ook gewoon een 90's film. Kevin Costner en Tommy Lee Jones, Molla als zo'n heerlijk schmierende bad guy (een zoals hij in Bad Boys II ook al deed), een niet te serieuze maar zeker ook niet te lollige toon, geen te braaf geweld, een achtervolging met een ambulance (bij gebrek aan een brandweerwagen), een vaag Russische vijand en vage wereldheerschappijmotieven van de bad guy, lollige computeronzin. Dat komt bekend voor.

Ik heb me ook verbazingwekkend veel vermaakt nog met deze film, ook al is de film natuurlijk niet echt goed te noemen en brengt hij helaas ook wat typische dingen uit moderne actiefilms op tafel. Zo is veel van de actie helaas met de hand gefilmd en hoor je meerdere keren dat soort van lage frequentie-geluidje (bij gebrek aan een naam hiervoor kan ik het enkel omschrijven) dat vaak zo irritant aanwezig is in huidige actiefilms.

Verder doet de film een heel slechte poging "Brits" te doen en had er in plaats van Gadot best een ander knap gezicht de weduwe mogen spelen. Daarvoor wil je niet zo'n modelletje dat niet kan acteren en een kille uitstraling heeft. Oldman mag slechts een typetje spelen, de rol van Tommy Lee Jones doet naar meer verlangen en weliswaar is het geweld dan niet zo PG-13, maar de film slaat regelmatig totaal naar de andere kant door met overdreven wrede kills en bloedspetters etc, vooral in het erg matige middenstuk waarin Jericho nog een asociale en gevaarlijke psychopaat is en de film daar een wat naar soort plezier aan lijkt te beleven.

Hij richt zijn geweld ook gewoon op onschuldige mensen, en dat maakt het ook lastiger om Jericho sympathiek te vinden. Dat lukt later in de film dan nog wel goed, mede door het erg goedkoop trucje het schattige dochtertje in te zetten, maar het is allemaal vooral aan een geweldige Kevin Costner te danken dat het werkt allemaal. Hij overtuigt als de slechte Jericho én de goede. Eigenlijk houdt hij haast eigenhandig de hele boel in elkaar. Met een minder leuk gespeelde hoofdrol had ik de film denk ik stukken minder gevonden. Het einde is trouwens ook heerlijke jaren negentig camp. De raket die terugkeert naar de bad guy, die het door het raampje al ziet aankomen en "fuck me" zegt, haha. Dit soort dingen maken de film zo leuk. Een dikke 3.0*.

avatar van Banjo
geplaatst: 11 januari, 03:10 uur [permalink]
Ik vond het weer eens iets anders..
Het is een vrij unieke film en die inderdaad helemaal niet voorspelbaar was.
Ik heb er wel van genoten..

3 1/2 ster

avatar van DragQueen
geplaatst: 20 januari, 19:27 uur [permalink]
Gelikte Actiethriller van een onderhoudend niveau. De cast, met onder andere Tommy Lee Jones en Gary Oldman in de gelederen, acteert prima, maar ook Kevin Costner zet de hoofdrol overtuigend neer. Verder steekt het verhaal prima in elkaar en kijkt de film in zijn geheel lekker weg. 3,5 Ster.

avatar van Jan met de pet
geplaatst: 3 februari, 17:35 uur [permalink]
Prima actiefilm.......heb er echt van genoten, lekkere actie en spanning 4,0

avatar van ikkegoemikke
geplaatst: afgelopen dinsdag om 07:36 uur [permalink]
“I don’t remember anything, asshole.
You're confusing me with someone else.”

Jerico Stewart (Kevin Costner) is een gevaar voor onze maatschappij. Als een geketend wild dier zit hij opgesloten in een zwaarbewaakte gevangenis. Een onhandelbaar persoon zonder gevoelens. Een psychopathisch persoon die niet eens het verschil tussen goed en kwaad kent ("You can’t punish someone who doesn’t know he did something wrong"). En dit dankzij zijn moeders vriend die te horen kreeg dat hij niet de vader was en als reactie hierop hem uit het raam van de auto smeet. Het gevolg was een frontaal syndroom, waardoor hij de geschikte kandidaat is om het geheugen van CIA agent Bill Pope (Ryan Reynolds), die tijdens een opdracht dood geëlektrocuteerd werd, ingeplant te krijgen. Want het geheugen van Pope zit vol informatie die nodig is om de Nederlandse hacker Jan Strook (Michael Pitt), ook gekend als de The Dutchman, te lokaliseren voordat hij zijn gesofisticeerde software doorverkoopt aan een geschifte anarchist of de Russen en we dan afstevenen op een mondiale nucleaire oorlog en totale chaos.

Tja, erg geloofwaardig klinkt het allemaal niet. En de film zit ook propvol met compleet absurde dwaasheden zoals het controleren van een GPS op afstand en het manipuleren van surveillance beelden zodanig dat de geheime dienst achter de verkeerde personen aanzit. Ik sloeg telkens deze film over vanwege de aanwezigheid van Kevin Costner. Achteraf gezien vraag ik me nog altijd af hoe ze in godsnaam bij hem zijn uitgekomen. Ik associeer hem altijd met andere films waar hij tussen wolven danst, als bodyguard een popzangeres beschermd en als een soort Mad Max op een onmetelijke oceaan ronddobbert. Zo'n figuur als Jerico Stewart heeft Costner volgens mij nog nooit gespeeld. Maar ik moet alsnog toegeven dat hij het verbluffend goed deed hier. De agressie die Jerico van nature uitstraalt en zijn gewelddadig gedrag wordt door Costner overtuigend gebracht. Zijn optreden tijdens het zich toeëigenen van een bestelbusje (waarbij de eigenaars vakkundig in kreukels worden geslagen), de confrontatie met de weduwe (Gal Gadot) of het intimiderend taalgebruik tegenover een apothekeres zijn enkele voorbeelden. De clash tussen Jericho’s brutale persoonlijkheid en Pope’s meer gedistingeerd gedrag zorgt voor enkele humoristische scenes.

Het deed me eventjes denken aan “The Bourne identity”. In beide films handelt het over iemand die een persoonlijkheidscrisis meemaakt en niet meer weet wie hij is, wat het doel is en waar het eigenlijk allemaal rond draait. Jerico is dan ook een losgeslagen object dat als een olifant in de porseleinkast de binnenstad van Londen onveilig maakt. Het enige waar hij zich op concentreert is de verloren gewaande tas vol geld. Het verhaal op zich zit niet echt ingenieus in elkaar en zal voor wat hoofdschudden zorgen bij vele kijkers. Wat resteert is een pure spionage-actiefilm waar het er nogal heftig aan toegaat.

Buiten Costner zijn er nog enkele zwaargewichten uit Hollywood opgetrommeld voor deze film. Zo is er ook nog Tommy Lee Jones die het personage Dr. Franks voor zijn rekening neemt. Al bij al is deze rol niet echt betekenisvol en heeft hij het blijkbaar met tegenzin deelgenomen als ik naar zijn gezichtsuitdrukking kijk (of is dit zijn standaard uitdrukking?). Dat het aantal rimpels in zijn gezicht gestaag groeit, is een vaststaand feit. Verder is er Gary Oldman als hoofdinspecteur Quaker Wells. Een gelijkaardig personage als Oldman vertolkte in “Batman”, behalve dat Quaker dommer en gevoellozer is. Die wat het meeste tegenviel was Michael Pitt die niet echt klonk als een Nederlandse hacker. Deze vertolking van hem zal me niet zozeer bijblijven als die in “I Origins” of “Rob the Mob”. En tenslotte is er de kortst durende rol die Ryan “Deadpool” Reynolds ooit te beurt viel in zijn gehele carrière.

Ook al is het geloofwaardige in deze film ver te zoeken, is het onderwerp een beetje over the top en wist men niet echt te kiezen tussen SF en een pure actiefilm, toch wist deze film me aangenaam te verassen. Ik heb me eerlijk gezegd geen minuut verveeld. Toegegeven, het was geen nazinderende ervaring. En waarschijnlijk zal ik me er de volgende maand niet veel meer van herinneren. Of ze moesten die herinnering op gelijkaardige manier terug kunnen transformeren. Lijkt me hoogst onwaarschijnlijk.