Umimachi Diary (2015)

Alternatieve titels: Our Little Sister | Kamakura Diary | 海街Diary

Japan

geregisseerd door Hirokazu Koreeda
met Haruka Ayase, Masami Nagasawa en Suzu Hirose

Drie zussen -Sachi, Yoshino en Chika- wonen samen in een groot huis in de stad Kamakura. Wanneer hun vader, die 15 jaar geleden het familiehuis al heeft verlaten, sterft, reizen ze naar het platteland voor zijn begrafenis. Daar ontmoeten ze hun verlegen, tiener halfzusje. Al snel ontstaat er een goede band en nodigen ze de verweesde Suzu uit om bij hen te komen wonen waar ze gretig op in gaat.

avatar van Collins
Ingehouden en stijfjes waren de eerste woorden die bij het kijken naar de film in me opkwamen. Daarbij mikkend op het gedrag van de personages. Heel gereserveerd en weinig expressief bewegen zij zich in beginsel door de film. Ik werd er niet heel blij van. Een gevoel dat neigt naar verveling begon zich al van mij meester te maken, totdat...
geleidelijk en in mooi contrast met de algehele ingetogenheid van de personages de uitbundige aankleding, waarin veel scènes zich afspelen, steeds luidruchtiger door begint te klinken en de film net op tijd van wat leven begint te voorzien.
Maar voor deze fase in de film nadrukkelijker wordt, moet ik echt even doorbijten. Lastig, want in het begin zorgt die ingehouden emotie ervoor dat ik geen enkel empatische gevoel ontwikkel richting welk personage of welke gebeurtenis dan ook. Pas als de ingehouden emotie door het contrast met de weelderige omgeving tastbaar en visueel wordt, komt de intense beleving die erachter schuilgaat binnen en vindt herkenning plaats. Emotie is daar! De tegenstelling tussen de nederigheid van het personage en de uitbundigheid van zijn omgeving is dan opeens onmiskenbaar aanwezig en komt sterk over. Het stiekeme en bange verlangen van de personages om deelgenoot te zijn van die uitbundigheid is duidelijk en werkt vertederend. Fijne spanningsvelden ontstaan.
Heel bijzonder dat het ondergaan van het ingetogene en van het gereserveerde dat in eerste instantie een navenante kijkbeleving oproept, door toevoeging van wat schoonheid bijna ongemerkt een andere kijkbeleving oplevert. Heel bijzonder dat de getoonzette afstandelijkheid van mij (de kijker) radicaal omslaat bij het bekijken van de weelderigheid van de beelden waarin zich de personages bewegen. Het contrast doet iets met je. Het zet iets in je hoofd in werking.
Zo beleefde ik het althans in mijn persoonlijke interpretatie die natuurlijk geen algemene wetmatigheid inhoudt.
Prachtige aankleding! De decors en landschappen zijn kleurrijk en weelderig. Prachtige plaatjes. De landschappen zijn als schilderijen. Mooi gekaderd en expressief.
De stemmige pianomuziek maakt het af. De finale onderlijning in het samenbrengen van emotie en beeld. Mooi.
Het acteerspel is ook mooi. Althans op momenten. Het hapert hier en daar ook wel wat. Maar als het lukt, lukt het goed. Het onuitgesprokene wordt in die gevallen erg duidelijk uitgebeeld. De emotionele wereld die schuilgaat achter een gebaar of een oogopslag wordt dan opeens helder. Het zit ‘m in de finesse. Indrukwekkend als het lukt. Maar dat is dus niet altijd het geval.
Het verhaal volgt een eenvoudige lijn. Het gaat over alledaagse beslommeringen en kent in die zin weinig verhevenheid of weelderigheid. De film behandelt thema’s die zich in elk ander deel van de wereld hadden kunnen afspelen. Niet heel opzienbarend of heel bijzonder.
Het opzienbare en het bijzondere van de film zit ‘m in andere dingen.

avatar van Donkerwoud
Koreeda komt in zijn eerdere films als 'Maboroshi no Hikari' (1995) en 'Dare mo Shiranai' (2004) sterker uit de hoek. Die zijn rauwer en minder gepolijst. In 'Umimachi Diary' (2015) heeft hij de teugels over zijn cinematografie strak in handen, maar in de kern is het een publieksvriendelijke formulefilm die veilig binnen de lijntjes kleurt. De geschetste tegenstellingen (oud/jong, traditie/moderniteit, liefde/verantwoordelijkheid) liggen er te dik bovenop. De sfeershots rond fraaie landschapstaferelen en exotische ceremonies zijn prachtig geschoten als couleur locale, maar meer is het eigenlijk ook niet. De verhoudingen tussen de personages zijn veelal cutesy en quirky- echte conflicten blijven uit, en als er toch spanning in het verhaal komt slaat het meestal snel dood. Ergens zonde, want de groepsdynamiek tussen drie oudere zussen en hun nieuwe halfzusje, is op zichzelf interessant. Alleen in de shots waarin Koreeda die vier verschillende persoonlijkheden tegelijkertijd op het scherm hun alledaagse dingen laat doen, laat de Japanner doorschemeren wat een meestercineast het is. Had Koreeda deze esthetiek maar radicaler doorgevoerd en was hij niet gezwicht voor de oscar bait van toegankelijkheid.

avatar van Baboesjka
Een mooie film, maar ik kwam er niet helemaal in en ik vond het niet allemaal even boeiend. Ik vroeg me af waar de film naartoe ging, er zit niet echt een verhaal in, maar dat vind ik tegelijkertijd wel fijn bij deze film. Het stroomt rustig voort en geeft je een kijkje in de levens van de vier zussen. Niet geweldig, wat mij betreft, maar wel goed. 3,5 Ster!

avatar van Fisico
Our little sister is zeker geen slechte film, maar wel de minste die ik toch op heden gezien heb van Koreeda. Uiteraard ligt de lat vrij hoog en verwacht ik wel het één en ander als ik zijn films bekijk. Het is een mooi sereen verhaal van drie zussen die hun halfzus in de armen sluiten. Maar echt ergens naar toeleiden deed het niet.

Allemaal nogal braafjes en strak voorgesteld. Cinematografisch dik ok, maar die kenmerkende rauwheid ontbrak wat. In de plaats kreeg je een ware puurheid binnen de Japanse cultuur. Het halfzusje is een verlegen tiener die haar plaats zoekt binnen haar nieuwe familie. De ene keer ingetogen, de andere keer zeer uitbundig. Het karakteriseert haar sterk uitgewerkt personage. Weinig tot geen conflicten in de film, de broze ouderrelaties ten spijt.

Mooi gekaderd, prachtig decor en passende muziek. Maar het meest boeiende waren de uitstekende acteerprestaties. Het verhaal is eenvoudig, maar mooi in zijn eenvoud, al raakte of boeide het me net iets te weinig.

De inhoudelijke flauwheid en sentimentaliteit van deze film worden voor mij nog benadrukt door de kinderlijk-schoolse regie en vertolkingen...

avatar van mjk87
Mooie film in dat typische heerlijk kabbelend tempo van Koreeda zonder dat het langdradig wordt. Haverwege lijkt de film ineens een dramatische wending te krijgen, maar dat gaat gelukkig al snel naar de achtergrond en Koreeda blijft geïnteresseerd in het leven van de vier meisjes en hun onderlinge verhouding (hoewel het tweede uur wel net iets minder fijn is daardoor). Dat levert geweldige scènes op, vooral als de zusjes wat geïrriteerd over elkaar zijn. In alles voelt dat echt aan. Mooi geacteerd ook waarin elk zusje wel haar eigen persoonlijkheid kan tonen. Ook enkele heerlijk dromerige beelden op de fiets en de lentebloesem aan de bomen en verder enkele fijne beelden van een grootstad. Met zoveel liefheid kan je dit dweperig noemen, maar soms heb ik dit nodig. 4,0*.