The Visit (2015)

Horror / Thriller

geregisseerd door M. Night Shyamalan
met Kathryn Hahn, Peter McRobbie en Ed Oxenbould

Een broer en zus worden voor een weekje naar de afgelegen boerderij van hun grootouders in Pennsylvania gestuurd. Zodra de kinderen ontdekken dat het oudere echtpaar betrokken is bij iets zeer verontrustends zien ze de kans om ooit weer thuis te komen met de dag slinken.

Wat een vreemde film dit. Vond hem op een of andere manier totaal niet spannend. Zeker zodra je weet hoe het zit en de bizar passieve houding van die 2 kids terwijl er al lang duidelijk is dat er van alles niet klopt. En man wat irritant dat jochie, rappend en al, serieus? Dat leek gewoon wel een persiflage en paste ook totaal niet in de film en al helemaal niet bij dat kind. Vreemd bij elkaar geraapt gedoe vond ik op deze manier.

avatar van Graaf Machine
Geinig filmpje. Na The Happening was ik niet meer zo onder de indruk van Shyamalan, en deze film indertijd maar overgeslagen. Vandaag dan toch eindelijk gezien, en zeker niet verkeerd. Aparte sfeer en aparte vertolking. Continu dreigend maar nergens hartkloppend. Wel genoten.

avatar van david bohm
Heeft mij niet kunnen bekoren dit. Vrij saai en dat home video gebeuren heb ik nu ook wel gezien. Nog een mini twist op het eind voegt ook weinig toe. Matig.

avatar van John Milton
Beduidend beter dan ik had verwacht, op alle fronten.

avatar van John Milton
M. Night Shyamalan. Weinig filmmakers hebben zo’n rise and fall gemaakt in mijn waardering, en kregen het daarna voor elkaar toch langzaam aan weer wat op te krabbelen. Toch had ik The Visit destijds aan me voorbij laten gaan. Niet gek, want het was slechts twee jaar na After Earth, en de wonden waren nog niet helemaal geheeld. Na Split durfde ik het echter aan, mede doordat de reviews van The Visit helemaal zò slecht niet waren. En niet onterecht.

Of het found footage gebeuren en meta geneuzel je ligt, gaat natuurlijk een hoop uitmaken bij een film als deze. Van het eerste houd ik doorgaans niet, op het tweede ben ik juist dol: films over films en filmmaken, die commentaar geven op dat proces, doen het bij mij vaak goed. En ik moet zeggen dat ook het eerste me niet stoorde. Geloofwaardig vond ik The Visit geen moment, maar als modern sprookje met een zieke twist, werkt het meer dan behoorlijk.

Er zijn een paar jump scares, maar niet overmatig. Belangrijker is dat de sfeer goed is, en dat kan Shymalan wel. De wisecracking, veel te volwassen kids doen het prima.

Geen moment verveeld.

avatar van Malibu Stacy
Aardige film, spannend tot aan het moment dat ik achter de clou kwam, maar al met al het kijken zeker waard.

avatar van TornadoEF5
Shyamalan en ik, dat zal nooit een geslaagd huwelijk worden.

Ik vond het erg matig, niet zo een fan van dat "we maken een documentaire over wat we hier beleven" en zoals John Milton zegt het meta geneuzel die ervoor zorgt dat je de film absoluut niet serieus kan nemen. En zelfs al probeer je een poging te doen, dan nog haalt die film je daar steeds uit, door de met momenten gewoon onnozele en ongepaste dingen. Ik vond de humor er wat abrupt inzitten. Humor in een horrorfilm, dat werkt trouwens niet, of toch niet zover ik dat al gezien heb. Dat is nu namelijk een combinatie die vaak voorkomt, zelfs al gaat het dan maar om enkele momenten. De sfeer werkte ook niet echt voor mij, ik heb op dat vlak al veel betere horrors gezien. Niet elk aspect is overigens slecht, en de twist was wel leuk, maar in het algemeen vond ik het vooral erg flauw. Jammer.

avatar van AmazingPP
Alweer een matige film van Shyamalan. De man heeft toch na "The Sixth Sense" niet meer veel goeds gemaakt. Ook deze film weer: wat moet je ermee? Het is nergens origineel te noemen, laat staan verrassend. Het is het allemaal net niet op een of andere manier. Het acteerwerk is aardig, het script is rommelig, het camerawerk is niet om over naar huis te schrijven, maar toch wil je weten hoe de vork in de steel zit. Dat dan weer wel. 2,5 *

avatar van KritischVentje
Een zeer aangename verassing.

Ik ging deze film in met heel lage verwachtingen en ik moet zeggen dat ik mij echt goed heb vermaakt.
Normaal gesproken zie ik de plot twists kilometers ver al aankomen, maar ik was echt volledig verrast door deze. Die zag ik niet aankomen

Leuke film!

Deze titel kwam ik tegen in een overzicht van beste horrorfilms van het decennium, als leek van dit genre heb ik zo'n lijstje nodig om de krenten uit de pap te halen. Maar ik vraag me af of ik de rest van het lijstje serieus moet nemen.

Zelfs ik zag het plot wel aankomen, en dan blijft er erg weinig over.

avatar van Tina77
Wat een lage score voor zo'n mooi verhaal. Lang geleden dat ik zo'n mooie psychologische thriller zag! Je moet er maar op komen. Dit is voor mij meer griezelen dan al dat nep gedoe.

avatar van Nielojram
Vanavond op Veronica ( staat niet bij 'TV' helaas)

Nielojram schreef:
Vanavond op Veronica ( staat niet bij 'TV' helaas)

Ja zullen wij hem gaan kijken? Of niet?

avatar van Nielojram
konijnenkop schreef:

Ja zullen wij hem gaan kijken? Of niet?

Ik heb hem op de VHS!

avatar van Shadowed
Degelijk.

Niet een film waarvan ik snel denk dat een regisseur als Shyamalan erachter zou zitten. Iemand die vooral een groots verhaal wil vertellen in een mystery-achtige omgeving. Deze film heeft wel mystery, maar wijkt qua stijl wel echt behoorlijk af van zijn andere films.

Dat zorgt er wel voor dat dit meteen de "engste" film is van Shyamalan. Het kent wel enkele intense momenten, bij de "hide and seek" was ik zelfs even geschrokken maar uiteindelijk is het nergens doodeng en blijft het toch nog wel voor sfeer gaan. Maar alleen wel een paar zeer flauwe schrikmomenten daarbij.

Wel sfeervol in elkaar gezet en best grappig dat Shyamalan nu ook dit idee heeft gebruikt voor zijn films. Het is eens wat anders en bewijst ook weer dat Shyamalan ook wel wat kan voorstellen als horrorregisseur. Leuk om dat ook weer eens te zien.

Degelijk acteerwerk voor de rest. Kinderen doen het goed. McRobbie ook heel degelijk. Dunagan echter heel nep. Kon haar geen moment echt serieus nemen en kwam voor de rest ook niet heel dreigend over op mij. Iemand die heel erg probeert eng te zijn maar dit vaak pakweg niet is.

Ook regelmatig echt pijnlijke momenten. Die jumpscare van oma in de camera. Een kundig regisseur ontwijkt dit soort slappe jumpscares. En de finale waarbij die jongen zichzelf aan het aanmoedigen is in rugbyquotes vond ik ook wat uit de toon vallen.

Maar het kent ook zijn kundige momentjes en vermaakt prima. Degelijke film in dit genre. Betere zijn er zeker, maar ook zeker slechtere. Ook fijn dat Shyamalan toch niet aan de CGI is gaan zitten want dat wil geregeld dit soort films nog weleens verpesten.

Nielojram schreef:

Ik heb hem op de VHS!