Coming to America (1988)

2046 stemmen

Komedie / Romantiek

geregisseerd door John Landis
met Eddie Murphy, Arsenio Hall en James Earl Jones

Akeem (Murphy) is de kroonprins van Zamunda, een koninkrijk in Afrika. Akeem is opgegroeid in ongekende luxe met bedienden voor alles wat hij zich kan wensen. Zelfs zijn schoenen hoeft hij niet te strikken. Wanneer hij op 21-jarige leeftijd wordt voorgesteld aan zijn bruid weet hij na een kort gesprek dat zij niet de ware is. Hij vraagt zijn vader toestemming om naar Amerika te gaan om daar een bruid te zoeken. Aangekomen in Amerika neemt de steenrijke prins samen met zijn bediende Semmi (Hall) een arme levensstijl aan. Akeem wil namelijk een vrouw zoeken die op hem valt vanwege zijn persoonlijkheid en niet vanwege zijn geld.

avatar van Resh
Stem verhoogt naar 4*
Na zoveel keer kijken blijft het steeds super leuk !
Echt een leuk film!

avatar van Katharina
Grappige film, met leuke scheldwoorden Vond het ook wel leuk dat Murphy ook nog zoveel andere rollen had, naast de hoofdrol.

avatar van dvd-me
Grappig maar niet spectaculair. Deze film had eigenlijk niet beter kunnen zijn, dus nouja wel goed gedaan denk ik?....
Niet echt leuk om voor een 2e laat staan 3e maal te zien.

avatar van Wolfenstein
Jeugdsentiment! Nog steeds een van mijn favoriete films, en de dubbelrollen van Murphy zijn werkelijk hilarisch (kapsalon).
Jammer dat zijn rollen de laatste jaren steeds minder geworden zijn.

avatar van booyo
Vroeger met hoge regelmaat de videoband uit de kast gepakt, en dan was het lachen gieren brullen geblazen. Laatst de dvd uit de kast gepakt en het is nog steeds een vermakelijke film. Vond het niet zo grappig als dat ik het vroeger vond, maar dat had ik ook niet verwacht. De scene's in de kapsalon blijven wel echt ontzettend goed, met een absolute climax op het einde haha.

Was één scene die ik nog echt onthouden had van vroeger, namelijk die dat McDowell's overvallen wordt. Nooit geweten dat de overvaller Samuel L. Jackson is, zorgde ervoor dat het nog steeds één van de hoogtepunten van de film was.

Die natte wind van een vriend van Lisa vind ik ook een korte vermelding waard, wat een gozer..

Geef de film 3*, zonder het jeugdsentiment is hij denk ik niet zo heel boeiend namelijk.

avatar van barns
Zeer vermakelijke komedie,
maar niet geschikt om vaak opnieuw te kijken.
Dan valt het steeds meer tegen

Maar voor een , hooguit twee keer erg goed te doen

avatar van Awake78
Is dit niet die film die al 142 keer op tv (SBS 6 ) geweest is?
Blijft hoe dan ook wel leuk. Geweldige dubbelrollen ook van EM, maar ook van Arsenio Hall. Werkt zeer op je lachspieren.
Het waren wel de hoogtijdagen van Eddie Murphy dit, hij speelt geweldig. Een grappige topper.

kramersietse
Hierin geef ik Awake gelijk, zijn beste film in mijn ogen, hij heeft veel shit gemaakt daarna. Jammer, acteren kon ie toch wel een beetje, maar op dit gebied is er maar één master en das Jim Carey.

avatar van DieGo
Wéér gekeken en wéér uitstekend vermaakt. Murphy en Hall zijn geweldig op dreef en het verhaal, dat niet al te veel om het lijf heeft, wordt in een lekker tempo gebracht met daarin een aantal prima grappen en leuke verwijzingen. Vooral de stukjes in de kapsalon met die 4 maffe oudjes zijn ontzettend grappig, inderdaad de hoogtij dagen van Murphy.

Doordat ie zo vaak op TV is loopt het aantal kijkbeurten waarschijnlijk in de dubbele getallen, des te knapper dat ie nog steeds niet verveelt.

4* blijven staan.

avatar van cordiacovens
zooo voorspelbaar..wel grappig maar echt te voorspelbaar en zo onrealistisch dus 2,5* omdat het toch vermakelijk is als je er niet bij nadenkt

kramersietse
Hij is ook zooo voorspelbaar omdat je hem nu ondertussen wel 10 keer hebt gezien schat ik zo in. Het is een comedy die zijn meestal ook onrealistisch dude!

avatar van cordiacovens
kramersietse schreef:

juist zijn comedies vaak grappig omdat het je kan overkomen.en dit is gewoon een bullshit verhaal ik kraak het niet af want het is wel grappig maar verder niks

avatar van JustMike
leuke film, gisteren of eergisteren kwam ie op TV. Nog een keer gekeken

leuk

avatar van Psolitsa
Geweldige comedie met supermomenten erin.
Eddie Murphy in his time... fantastisch, kan niet anders zeggen.
Een bullshit verhaal ...
Aha ieder zijn mening! In ieder geval een duidelijke must see....

Erg grappige film met goed acteerwerk van Eddie Murphy!
Diverse malen krom gelegen van het lachen. Ook nog eens een leuk verhaal ook. Aanradertje! 4*

avatar van movie acteurs
Soms een beetje flauw. Maar op zich vond ik het verhaal wel aardig, aankleding/kostuums zien er goed uit, acteerwerk is niet slecht. Ook de komedie in deze film is heel niet zo slecht. Krijgt een kleine 3,0.

avatar van dave
Na een aardige opbouw kom je al meteen tot de vaststelling dat deze film allesbehalve serieus genomen moet worden. Daarvoor oogt het wat te overdreven.

Gelukkig blijkt dat er doorheen het gekke avontuur van Akeem, de immer goedlachse prins, heel wat afgelachen kan worden. Ikzelf heb alleszins verschillende keren plat op de buik gelegen bij het aanschouwen van de ruziemakende kappers. Ongelooflijk dat Murphy en kompaan Hall ieder maar liefst vier zijpersonages voor hun rekening namen.

Jammer genoeg verliest de film in het laatste half uur veel aan kracht, mede door het zwakke spel van vader McDowell. Het wordt langdradig en humor is ver te zoeken.

Uiteindelijk een komedie die makkelijk met het slechte acteerwerk wegkomt, maar er dus niet in slaagt de gehele speelduur boeiend te blijven. Er zitten een paar hilarische momenten in, maar daarnaast zal de essentie zich toch beperken tot een zeer clichématig verhaaltje, waarin de American Dream op een semi-alternatieve manier verteld wordt.

3,00 (2,75)

avatar van sofripa
movie acteurs schreef:

Eens.

avatar van Le Edzel
Blijft een geweldig jaren 80 filmpje. Sterke, leuke Eddie Murphy (toen nog wel, in tegenstelling tot de meeste van zijn laatste rollen).
Rest van de cast is wel aardig, niet echt je-van-het.

Sfeertje en Eddie Murphy dragen de film.

Film blijft leuk, 3,5* - naar boven afgerond.

avatar van van duijn
Hartstikke grappig... Maar dan voor 1 keer. Dat SBS 6 dit ieder jaar weer uit durft te zenden!? Maar goed, eerste keer heb ik heel erg vaak gelachen, tweede keer wat minder maar hij blijft nog wel aardig met ook geen slecht acteerwerk.

Vanavond ga ik deze film weer eens bekijken. Tuurlijk, het is geen meesterwerk, maar na een dag hard werken een heerlijke "makkelijke" komedie kijken en zo nu en dan in een deuk liggen... dat is toch genieten?

ChrisV
Ik vind het een vermakelijke film, niet meer dan dat. Wat mij overigens wel opviel is dat het laatste stuk van de film ineens wel heel snel gaat.

avatar van mikey
Alweer moeten zien, en wat gelachen zeg. My Soul Glow!

avatar van TonyCamonte
Beste scene: Daryll staat voor de deur,vader opent deur,gooit hem meteen weer dicht

avatar van SaNDuTjE
Dit blijft een leuke en vermakelijke film met een flink aantal komische scenes.

avatar van Marlon Aarssée
Goede film, Eddie murphy is en blijft één van mijn lievelings acteurs ondanks hij ook mindere films heeft, maar ja wie niet. dit is de beste komedie met eddie muprhy die iedereen zeker moet kijken. Heerlijk

Holland!
Comming to America, voor mij gevoel al jeugdsentiment, zo ver ik dat mag noemen.

Een komedie waarin leuke scènes in voor komen waarop je helemaal in een deuk licht.
Bij de kapper bijvoorbeeld

Ik vind de cast wel goed spelen, voor Eddie springt er wel uit, wat wel logisch is.
De bijrollen, (niet van de twee hoofdpersonen) zijn niet echt helemaal goed voor mijn gevoel.
Vooral de vader van "Eddie M" vind ik nogal geforceerd spelen, of iets in die richting.
Aan het einde wordt het wat langdradig en er zitten toch wel wat clichés in.

Een goede komedie, wat zeker is.

3½'

avatar van Persian_Sara
erg leuke komedie! humor spreekt me erg aan, en eddie murphy is gewoon heel leuk in deze film, helaas speelt hij de laatste jaren niet echt goede films meer..maar dit is echt een film die mij in ieder geval wel aan het lachen maakt

Voor mij nog steeds de leukste komische film in tijden dat Eddy Murphy nog echt grappig was. Het verhaal doet er niet toe, maar de dialogen zijn geweldig.

Helemaal het begin is geweldig als ze in Amerika aankomen en hun spullen buiten staan. Als ze even gaan kijken in hun kamer en dan weer naar buiten gaan zijn al hun spullen "weg", maar zie je al die zwervers in dure kleding. Geweldig!!

avatar van Djarune
Ik vind dit de leukste film van Eddie Murphy. De rol van James Earl Jones met die leeuw om z'n nek is natuurlijk geweldig!