Jane Got a Gun (2016)

2,80

Western / Drama

geregisseerd door Gavin O'Connor
met Natalie Portman, Joel Edgerton en Ewan McGregor

Jane Hammond is een voorbeeldige vrouw die getrouwd is met Bill, een van de slechtste mannen die er in de stad rondloopt. Als Bill zich tegen zijn eigen bende keert en op een dag halfdood thuis komt met acht kogels in zijn rug, neemt Jane zelf een wapen ter handen om orde op zaken te stellen. Om haar familie van de meedogenloze bendeleider John Bishop en zijn wraakzuchtige metgezellen te redden, probeert ze hulp te krijgen van Dan Frost, een revolverheld en voormalig liefde van haar. Dat deze hulp er komt, is te danken aan Dans liefde voor Jane, die maar nipt groter is dan de bijna net zo sterk aanwezige haat voor haar zwaar gehavende man Bill, die hij nu voor haar in bescherming zal moeten nemen.

56 BERICHTEN 15 MENINGEN
avatar van mixmaster
geplaatst: 4 mei 2016, 17:20 uur [permalink]
Lekkere western met goed acteerwerk.
Het verhaal is ook best aardig en wordt goed uitgewerkt.
Leuk dat er nog steeds western-films gemaakt worden anno 2016.

avatar van filmkul
geplaatst: 6 mei 2016, 22:40 uur [permalink]
Aardige Western. De film begint sterk. De opbouw is goed. Helaas zakt de film halverwege wat weg en wordt wat saai. Richting het einde wordt de draad weer goed opgepakt en volgt er een redelijk zenuwslopende finale. Het verhaal is wat zwak, maar door een aantal kleine wendingen nog enigszins lichtjes verrassend. De aankleding is verder prima, zoals een Western eruit hoort te zien. Zeker Edgerton zet een goede rol neer. 3.0/3.5

geplaatst: 7 mei 2016, 08:41 uur [permalink]
Ik had sowieso niet meer verwacht dan een recht toe, recht aan western filmpje.
Had wel mijn bedenkingen want de titel doet je denken aan een soort vrouwelijke wreker die wel even een legertje slechterikken overhoop knalt zoals ook de Schwarzeneggertjes en Van Dammetjes dat doen. Maar dat valt allemaal best mee. Het verhaal is wel degelijk geloofwaardig gehouden en er is ook ruimte voor wat dramatische ontwikkelingen. Uiteraard ook het nodige pief paf poef werk en een lekker sfeertje die bij een klassieke western hoort.
Best vermakelijk.
3*/3.5*

avatar van Sergio Leone
geplaatst: 23 mei 2016, 21:41 uur [permalink]
Nogal flauw.

Een western, ja, maar eigenlijk ook gewoon een klef Hollywooddrama. Veel ongeluk en miserie, veelal in flashbacks verteld, ook al is het vrijwel meteen duidelijk hoe de vork in de steel zit.
Het kabbelt maar een beetje voort, tot aan de finale die heel even goed lijkt te gaan worden.

Natalie Portman is geen slechte actrice, maar m.i. niet geschikt voor deze rol. In alle opzichten lijkt ze te breekbaar. Met Joel Edgerton heeft ze evenwel een geschikte tegenspeler en ook Ewan McGregor als gladde slechterik is best leuk.

Gavin O'Connor laat weinig aan de verbeelding over, waardoor zijn flashbacks niet werken. De spanningsboog is er niet naar en wanneer de clash een klein beetje lijkt te beloven, wordt dit wat lullig de das om gedaan. Spijtig, maar echt veel viel hier wellicht niet uit te halen.

avatar van Basto
geplaatst: 11 juni 2016, 14:53 uur [permalink]
Erg simpel verhaaltje en erg matig geregiseerd.

avatar van Left4Dead
geplaatst: 3 juli 2016, 11:46 uur [permalink]
Een rommelige opbouw met veel flashbacks, soms is het even opletten geblazen.
Ook al is het genre western niet mijn favo, deze kon me aardig vermaken. Dat is ook weer niet heel moeilijk en dat komt simpelweg door het feit dat ik ook niet veeleisend ben bij westerns.

Hier wordt er best goed geacteerd en ook al is het allemaal niet enorm sterk in beeld gebracht, het staat er wel netjes op. Er zijn niet veel kritiek punten te vinden in deze prent, het is allemaal volledig binnen de lijnen ingekleurd. Je moet wel de tijd voor de prent maken, het komt erg traag op gang en is voorspelbaar zoals heel veel westerns.

Al met al is het allemaal goed te doen en snap de kritieken eigenlijks niet zo goed op deze site. Ik geloof dat men met te hoge verwachtingen de prent ingegaan is en daardoor afgeknapt is. Als je met niet al te hoge verwachtingen, zoals ik, de prent ingaat is het allemaal zo slecht nog niet als menig hier doet overkomen.

Een grootse film is het niet, prima vermaak voor een regenachtige dag.
3** een 6,5/10.

avatar van Filmkriebel
geplaatst: 3 juli 2016, 20:39 uur [permalink]
Originele invalshoek alweer in het westerngenre. Het ziet ernaar uit dat we de jongste tijd te maken hebben met meer inhoudelijke westerns. Jane got a Gun is hier geen uitzondering op : er is heibel in aantocht met een bende outlaws die haar gewonde echtgenoot bij de kraag willen vatten. Intussen wordt in flashbacks de gebeurtenissen verteld die tot de situatie hebben geleid. Het drama neemt uiteindelijk het overwicht. Deze film is geen stinker doch ook geen uitblinker. De cast bevat grote namen en dat helpt. Ewan McGregor als de bad guy is nauwelijks herkenbaar onder zijn dikke snor maar had te weinig screentime om interessant te zijn. Portman acteert wel goed als een geharde vrouw die heel wat leed uit het verleden meesleept. Edgerton zet een wat melancholische ex-echtgenoot neer die haar te hulp schiet. Mijn verwachtingen bij westerns zijn nooit erg hoog dus ik ben snel tevreden in dit genre. Mijn verdict : redelijk.

avatar van Barry83
geplaatst: 17 juli 2016, 17:42 uur [permalink]
Magere western met een erg simpel en saai verhaal. Laatste 45 minuten is straf om naar te kijken.

avatar van mr rumson
geplaatst: 17 juli 2016, 20:39 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
De western is nogal traag wat op zich niet zo erg is zeker bij westerns niet.
Waar ik mij meer aan stoorde waren de flashbacks hier ben ik niet zo'n liefhebber van .
De western zelf ziet er goed uit met mooie locaties .
Het stadje mag er ook wezen al kwam het mij bekend voor want dit is volgens mij ook gebruikt in de western serie Gunslingers .
Ook de actie scenes waren in orde en blijft vrij binnen de perken .
Verwacht dan ook geen over de top gunfights .
Wel had ik meer verwacht van het vuurgevecht op het einde .
Nu zien we alleen hoe een huis in flarden word geschoten en wat vuur en geweerlopen .
De acteurs deden het naar behoren en wat heeft Joel Edgerton veel weg van kris kristofferson in deze western .
Leuk om te zien dat er zo nu en dan ook nog eens actrices de hoofdrol spelen in een western.
Zoals in deze western met Natalie Portman al legt ze het voor mij wel af tegen January Jones in Sweetwater (2013) .

avatar van Roodezand
geplaatst: 23 juli 2016, 07:43 uur [permalink]
Barry83 heeft helemaal gelijk.

avatar van Left4Dead
geplaatst: 23 juli 2016, 15:02 uur [permalink]
Roodezand schreef:
Barry83 heeft helemaal gelijk.

Dat vind jij? Barry 83 heeft hier een mening geplaatst, dan kun je nooit gelijk of ongelijk hebben.
Je zou kunnen zeggen: "Ik vind dat Barry83 gelijk heeft".
Niet om betweterig te willen doen, maar het is een meningssite ten slotte.

avatar van SillyBilly23
geplaatst: 23 juli 2016, 15:32 uur [permalink]
Voorspelbaar, daarom niet minder mooi. You don't mess with an angry mother

avatar van Roodezand
geplaatst: 29 juli 2016, 07:37 uur [permalink]
Left4Dead heeft helemaal gelijk!

avatar van clubsport
geplaatst: 11 september 2016, 11:42 uur [permalink]
best een aardige western met een redelijk verhaal en goede opbouw .
geen uitschieter qua originaliteit maar zeker het bekijken wel waard .

geplaatst: 30 september 2016, 10:17 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Zeer matige western (blijft lastig, een goede western..) met een erg simpel verhaal dat door middel van flashbacks nog enige inhoud zou moeten krijgen. In plaats daarvan wordt het weinige tempo er helemaal uitgehaald. De karakters krijgen daarbij nauwelijks diepgang waardoor je het als kijker ook niet interesseert hoe het afloopt. dat de enige 2 slchterikken die je eerer hebt gezien als laatste overblijven is stupide.

geplaatst: 11 oktober 2016, 18:34 uur [permalink]
Matige film over een getrouwde vrouw die haar ex-geliefde om hulp vraagt wanneer haar man is neergeschoten. Een behoorlijk trage western waarbij het verhaal van de vrouw door middel van flashbacks zich langzaam ontvouwt. Maar zowel de personages als het verhaal weten niet te boeien. De film ziet er verder wel goed uit en Natalie Portman is altijd wel leuk om te zien.

avatar van Jan met de pet
geplaatst: 16 december 2016, 15:40 uur [permalink]
Prima western......met de mooie Natalie Portman, eigenlijk is iedere western wel een beetje voorspelbaar, Jane deed op het laatst iets wat ik niet verwacht had........3,5

avatar van Zwolle84
geplaatst: 16 december 2016, 15:44 uur [permalink]
Ja, ik vind het ook een mooie. Doet qua beelden soms aan The Searchers denken, vooral tijdens dat deur-shot uiteraard. Prima geacteerd ook door Portman.

geplaatst: 16 januari, 20:37 uur [permalink]
Puike western waar eigenlijk heel veel meer in had gezeten.
De film had makkelijk langer kunnen duren daar was namelijk ruimte genoeg voor.
Jammer genoeg werd veel weg gelaten en de karakters en situaties werden niet uitgediept.
Ik had graag wat meer anekdotes gezien van de hoofdrolspelers als je toch met terugblikken werkt.
Vooral van McGregor en consorten. Prachtige bizarre koppen waar je terecht bang van wordt.
Maar naar het einde toe wordt de film net iets te snel afgeraffeld.
Dat is zooo jammer.
Te snel te gemakkelijk op het moment waar ik er echt voor ging zitten.
De film blijft goed genoeg en ga hem zekker weer een keer kijken.
Morgen naar Brimstone. Ik kan niet wachten.
I'm a sucker for a good old western en daar verwacht ik heel veel van.

avatar van Smugmarty
geplaatst: 16 januari, 21:54 uur [permalink]
I'm a sucker for a good western. Dus ook voor deze.
Opmerkelijke cast voor deze film maar uiteindelijk wel een sterke, ik vond het acteerwerk van Portman en Edgerton en ook Mc Gregor het geheel naar een hoger plan trekken. Ook het verhaal was niet 100 in een dozijn al spelen westerns graag met wraak en recht, hier had het prima context.

Het beklemmende gevoel van wetteloosheid en recht in eigen hand moeten nemen kwam hier en daar echt naar boven.
Prima aanvulling op de vele westerns van de laatste twee 2 jaar.

avatar van mjk87
geplaatst: 22 januari, 12:46 uur [permalink]
Niet heel denderend. Het ziet er allemaal prima sfeervol uit, in een vrij warm kleurenfilter ook, maar noch het verhaal noch de losse scènes zijn heel boeiend. Ook die flash backs zijn vervelend, hoewel hetgeen getoond wordt interessanter is dan het wat saaie heden. De acteurs allen lijken dit ook allemaal als leuk tussendoortje te zien. Het einde is dan nog wel aardig. 2,0*.

avatar van Noodless
geplaatst: 22 januari, 22:52 uur [permalink]
Gemiddeld filmpje die wat verhaal betreft rustig voortkabbelt tot de climax die niet echt tot de verbeelding spreekt. Daarvoor is de rol van de schurk tegenvallend en biedt het slot weinig spanning.
Een film die morgen al vergeten is. 6/10

avatar van frolunda
geplaatst: 5 februari, 04:20 uur [permalink]
Redelijk tot goede western die het vooral moet hebben van de sterke rol van Joel Edgerton en de adembenemende 'skyline' van New Mexico.Het verhaal verdient verder niet bepaald de originaliteitsprijs maar de film bleef mede door de mij niet storende flashbacks onderhoudend.
De rest van de cast deed het verder ook naar behoren,McGregor in een niet alledaagse rol (ook qua uiterlijk) als slinkse schurk,Boyd Holbrook als zijn nog gluiperige broer en 'last but not least' Natalie Portman als standvastige 'first lady' .
De niet overdreven veel actie scenes waren verder degelijk en pasten goed in het geheel.
Jane got a gun mag dan geen (absolute) topper in het genre zijn maar mede door de visuele pracht is hij zeker voor de westernliefhebbers toch de moeite waard.

geplaatst: 17 februari, 19:38 uur [permalink]
Redelijke western, die echter het eerste uur vooral, langdradig is.
Het is pas in het laatste half uur dat er enige actie is te zien.
Natalie Portman is anders wel goed in haar rol.
Maar een topfilm is dit zeker niet, daarvoor is het scenario te zwak.

avatar van Decec
geplaatst: 18 februari, 10:20 uur [permalink]
Een goede actie/western/drama film...
Prima verhaal...
Prima acteerwerk...
Prima camerabeweging...
Mooi landschap...
Mooi HD kwaliteit breedbeeld...
Prima achtergrond geluid/muziek
(Dolby Digital)...

avatar van W.V.
geplaatst: 12 mei, 21:05 uur [permalink]
Onderhoudende western. Heb een paar minpuntjes, Portman is een goede actrice, maar ik vind haar geen western actrice, ik weet niet goed hoe ik dat moet uitleggen, maar sommige acteurs en actrices hebben het niet om in een western op te treden. Edgerton daarentegen doet het prima als redder in nood en McGregor speelt een lekkere outlaw. Ook het punt van de dochter dat ze toch nog.... zag je ver van te voren aan komen van mij had er wel wat meer actie in mogen zitten, nu had ik het gevoel dat de film zo af en toe indutte, die minpunten worden wel weer goed gemaakt, door o.a. het trage tempo afgewisseld met korte felle actie, ( te weinig ). De prachtige landschappen, een must voor een western en de lekkere muziek. Ik heb me wel vermaakt met deze film.