Jane Got a Gun (2016)

2,81

Western / Drama

geregisseerd door Gavin O'Connor
met Natalie Portman, Joel Edgerton en Ewan McGregor

Jane Hammond is een voorbeeldige vrouw die getrouwd is met Bill, een van de slechtste mannen die er in de stad rondloopt. Als Bill zich tegen zijn eigen bende keert en op een dag halfdood thuis komt met acht kogels in zijn rug, neemt Jane zelf een wapen ter handen om orde op zaken te stellen. Om haar familie van de meedogenloze bendeleider John Bishop en zijn wraakzuchtige metgezellen te redden, probeert ze hulp te krijgen van Dan Frost, een revolverheld en voormalig liefde van haar. Dat deze hulp er komt, is te danken aan Dans liefde voor Jane, die maar nipt groter is dan de bijna net zo sterk aanwezige haat voor haar zwaar gehavende man Bill, die hij nu voor haar in bescherming zal moeten nemen.

56 BERICHTEN 15 MENINGEN
geplaatst: 30 oktober 2014, 13:55 uur [permalink]
Hier kijk ik wel heel erg naar uit.

avatar van Decec
geplaatst: 30 oktober 2014, 19:37 uur [permalink]
Goed gevonden still LuukRamaker!
ben ook benieuwd...

geplaatst: 6 januari 2015, 08:55 uur [permalink]
Grappig dat de foto's nu pas worden opgemerkt. Stonden al zeker twee maanden op de site van Unanimous Entertainment, waar ook naar wordt gelinkt in de bron van het genoemde artikel. Foto's zien er in elk geval wel hoopgevend uit.

geplaatst: 22 oktober 2015, 19:08 uur [permalink]
Trailer ziet er goed uit!

Jane Got a Gun is een wat geplaagde film, maar het lijkt me op westerngebied toch wel een enorme smaakmaker te gaan worden. 'k Heb het idee dat we al jaren niet meer zo'n goede western hebben gezien.
Mijn verwachtingen zijn dus wel redelijk hoog.

avatar van de grunt

geplaatst: 23 oktober 2015, 01:10 uur [permalink]
Yes, die prachtvrouw komt weer op het witte doek. Sign me up.

geplaatst: 23 oktober 2015, 10:36 uur [permalink]
My favorite too. Ik ben wel benieuwd hoe ongeschonden deze film uit die roerige productie tevoorschijn gaat komen... Ging allemaal niet vanzelf...

avatar van Dogie_Hogan
geplaatst: 5 november 2015, 10:15 uur [permalink]

avatar van Prudh

geplaatst: 19 januari 2016, 14:10 uur [permalink]
Film wordt in NL uitgebracht door Just Film. Releasedatum: t.b.a.

avatar van narva77

geplaatst: 31 januari 2016, 22:14 uur [permalink]
Lijkt nu al een flop te gaan worden, met nog geen $1 miljoen opbrengst in de VS...

avatar van Dogie_Hogan
geplaatst: 2 februari 2016, 12:21 uur [permalink]
Tja, wat wil je met een film met zoveel flashbacks...

geplaatst: 2 februari 2016, 17:14 uur [permalink]
Ik lees ook niet de meest positieve reacties tot nog toe, wat de ontvangst betreft.
Niet verbazingwekkend wellicht, gezien de productieperikelen.

avatar van Hannibal
geplaatst: 20 februari 2016, 17:38 uur [permalink]
Prima western! Lekker spannend en uitstekend acteerwerk.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
geplaatst: 20 februari 2016, 20:17 uur [permalink]
Vond ik niet. Een voorspelbaar en geforceerd van cliché's aan elkaar hangend script met erbarmelijke en uitleggerige dialogen en schoolse flashbacks. Flinke miskleun.

avatar van Hannibal
geplaatst: 20 februari 2016, 20:33 uur [permalink]
Ik ben niet zo veeleisend als het om westerns gaat.

avatar van madmax1
geplaatst: 8 maart 2016, 18:36 uur [permalink]
Apart met harde scènes, veel- drama met goede acteurs gefilmd in een schitterende omgeving
Sterke ietwat onwennige western.

geplaatst: 20 maart 2016, 00:31 uur [permalink]
Duurt wat lang voordat de film op gang komt. Tikkie clichématig ook wel, maar verder niet onaardig. En Portman natuurlijk... mjammie.

Titel van de film vind ik niet sterk. Die dekt de lading niet echt.

avatar van Dominootje
geplaatst: 30 maart 2016, 11:01 uur [permalink]
Nou niet echt een aanrader.. Verhaal gaat rustig, is niet bijzonder en dus vrij voorspelbaar. Positief? Mooie omgeving?

avatar van John Milton
geplaatst: 4 april 2016, 17:26 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Het viel me eerlijk gezegd mee. Jane Got a Gun is niet geweldig, en doet zeker niet iets bijzonders of nieuws. De plot stelt niet veel voor, en de flashbackstructuur is rommelig. Toch zorgen de prima fotografie van Mandy Walker en het duo Portman/Edgerton ervoor dat het het kijken aanblijft. Ook de muziek van Lisa Gerrard (o. a. Gladiator met Hans Zimmer) was heel behoorlijk. Hoe de film met hoge verwachtingen was gevallen zullen we nooit meer weten, maar rekenend op een stuk zongedroogd prairiekadaver, valt het alleszins mee.

Zeker geen must-see, maar naar Portman kijken is nooit echt een straf, zelfs niet in een niet zo bijzondere of zelfs matige film als deze. Maar terugdenkend aan Gavin O'Connor's Warrior is dit wel behoorlijk meh. Jammer ook dat we nooit zullen weten wat voor film het was geworden met de originele cast&crew, die allen opstapten van dit geplaagde project: regisseur Lynne Ramsay (We Need To Talk About Kevin), DOP Darius Khondji, en Michael Fassbender en Bradley Cooper (of Jude Law) in de rollen van Joel Edgerton en Ewan McGregor.

Van het budget van 25 miljoen die Jane Got a Gun kostte, werd aan de box office een miezerige 2,8 miljoen terugverdiend. De film is de slechtste grootschalige opening ooit voor The Weinstein Company. Maar dat gaat helemaal goedkomen omdat half Nederland Oudejaarsavond 2016 naar de Pathé gaat om deze film te zien. Zal wel een foutje zijn.

2,5 *

p.s. Die truc met de glazen potten kerosine met spijkers en glasscherven werkte uitstekend, moet ik zeggen.

avatar van vranque
geplaatst: 9 april 2016, 21:10 uur [permalink]
Film kon twee kanten op met zo'n titel. Maar in mijn geval de verkeerde kant. Het begint hoopvol maar na verloop van tijd kon ik de aandacht er niet meer bij houden ondanks dat mijn geluidsysteem op vol stond. En dat huilebakkerige einde was de limiet.

avatar van mcdaktari

geplaatst: 9 april 2016, 23:18 uur [permalink]
Ondanks dat de film vrij traag op gang komt, vond ik het toch een aardige western. Misschien een beetje te veel drama maar mij heeft de film toch goed vermaakt.
Dus verwacht geen western die bol staat van de actie, want dat is niet het geval. En dat had ik ergens toch wel verwacht.
Gewoon leuk om eens te kijken als je van westerns houd.

avatar van james_cameron
geplaatst: 12 april 2016, 23:26 uur [permalink]
Redelijke western, die te lijden heeft onder een nogal wisselvallig script. Aan de ene kant wil de film een emotioneel drama zijn; aan de andere kant een harde aktiefilm. Het resultaat hangt er een beetje tussenin. De cast is oké en doet zijn best, met vooral Ewan McGregor opvallend als sleazy (en bijna onherkenbare) bad guy. Het ziet er visueel allemaal netjes verzorgd uit en de film heeft zeker zijn momenten, maar het wil maar niet echt boven het maaiveld uitsteken.

avatar van mcdaktari

geplaatst: 12 april 2016, 23:40 uur [permalink]
Inderdaad james_cameron Ewan McGregor is best wel onherkenbaar in deze film, want ik had hem niet eens herkend maar had wel zijn naam gelezen. Dus kun je wel zeggen een onherkenbare bad guy ja.

avatar van Jediron
geplaatst: 13 april 2016, 10:05 uur [permalink]
Vind het juist een perfecte mix tussen drama en harde aktie. Mooi geschoten, goed acteerwerk en lekkere aktie. Prima western welke zeker boven het maaiveld uitsteekt en daarom een dikke 7.

avatar van Pazmaster
geplaatst: 17 april 2016, 23:31 uur [permalink]
Het komt een beetje traag op gang, het is meer drama dan actie, maar het is geen slechte film. Er wordt goed gespeeld, vooral Joel Edgerton deed het erg goed, en qua aankleding en decors ziet het er allemaal prima uit. Er zit niet zo veel actie in maar de actie die erin zit is ook dik in orde. Als er iets meer vaart in had gezeten had ik misschien nog iets hoger gegeven maar voor nu hou ik het op ☆ ☆ ☆

geplaatst: 21 april 2016, 00:24 uur [permalink]
Niet slecht maar toch ook niet top.
Blijkbaar heeft men veel moeite om nog goeie westerns of horror of komedies te maken de dag van vandaag.

Voor mij is deze wat te saai, in een western mag er toch wat meer gebeuren.

Geef mij maar Wyatt Earp.

avatar van Onceuponanytime
geplaatst: 27 april 2016, 17:58 uur [permalink]
Geen topper, maar ook geen onaardige western. Afgerond verhaal, goed acteerwerk en mooie decors. De ultieme actie tussen 'the good and the bad' is wel wat te kort uitgewerkt en bevat te weinig spanning. De muziek zorgt voor geen pluspunt...

lezertje
geplaatst: 28 april 2016, 19:21 uur [permalink]
Een remake van Burt Kennedy's 'Hannie Caulder'(1971).

lezertje
geplaatst: 28 april 2016, 21:48 uur [permalink]
. ‘Jane got a gun’ is een, zeker het eerste deel, een zeer sfeervolle ouderwetse ‘wraakwestern’, een vaak beoefend subgenre. Maar dan wel een van de betere soort. Sterk spel van de twee protagonisten, Nathalie Portman en Joel Edgerton. Prachtig geschoten in het berglandschap van New Mexico. En met die flashbacks, onontbeerlijk voor het verhaal, valt het best wel mee. De film maakt mij nieuwsgierig naar het origineel “Hannie Caulder’ (1971).

geplaatst: 1 mei 2016, 14:08 uur [permalink]bevat spoilers, klik op de tekst om deze te lezen
Niet meer dan een vermakelijke dertien in een dozijn eenvoudige (draait om verleden, afrekening en wraak) Western / Drama film, waarvan het verhaal vol zit met clichés en ook nog eens zeer voorspelbaar is. De vele flashbacks (ter uitleg en verduidelijking omtrent de situatie omtrent van Jane) halen al het tempo uit het verhaal en maken het verhaal ook langdradig. De flashbacks (gericht op het verleden) vond ik persoonlijk wel interessanter dan de huidige situatie omtrent Jane.

In dit verhaal draait het om Jane Hammond wiens huidige man Bill Hammond zwaar gewond (acht kogels in zijn rug) terugkeert naar huis en die achterna gezeten wordt door de meedogenloze bendeleider John Bishop en zijn wraakzuchtige metgezellen (waaronder zijn broer Vic Bishop) die met hem willen afrekenen (dat heeft te maken met Jane Hammond). Omdat Bill meer dood is dan levend en zichzelf, Jane en hun dochtertje Katie niet kan beschermen tegen John Bishop en zijn wraakzuchtige metgezellen, besluit Jane om hulp te gaan zoeken bij haar voormalige liefde, die tevens een revolverheld is, Dan Frost. Omdat Dan inmiddels een enorme haat heeft opgebouwd tegen Jane en vooral tegen diens huidige man Bill, wilt hij haar in eerste instantie niet helpen, maar uiteindelijk gaat hij haar en diens man toch helpen (lekker cliché). Daarbij komt dan het verleden (via flashbacks) van Jane ter sprake en ook waarom ze Dan heeft verlaten en waarom ze getrouwd is met bendelid Bill.

Het verhaal begon opzicht nog wel aardig, maar zodra Jane hulp gaat zoeken bij haar voormalige liefde Dan, wordt het allemaal maar een clichematige en voorspelbare bedoeling, waardoor het verhaal ook niet echt weet te boeien (laat staan dat het ergens spannend werd) en het eigenlijk ook een langdradige (zeker het eerste uur) bedoeling wordt. Dat laatste komt mede door de vele dialogen in combinatie met de flashbacks (ter uitleg en verduidelijking). Hier en daar zit er gelukkig wel wat harde actie in het verhaal en de laatste 30 minuten van het verhaal zijn best aardig (inclusief de laatste flashback waar o.a. Jane als hoer werd gebruikt) en zijn zelfs wat ontroerend en misschien zelfs verrassend (zeker m.b.t. de eerste dochter van Jane, te weten Mary, van wie werd aangenomen dat ze verdronken was). Het einde zelf was behoorlijk cliché en ook zeer voorspelbaar, maar aan de andere kant ook wel mooi.

Visueel gezien zag het er allemaal wel aardig uit en zeker wat betreft de landschappen en decors en natuurlijk ook Natalie Portman, die het wel niet meer dan verdienstelijk deed in haar rol van Jane Hammond. Dat geldt ook voor de overige cast zoals Joel Edgerton in de rol van Dan Frost (revolverheld en voormalig liefde van Jane) en Noah Emmerich in de rol van Bill Hammond (bendelid en huidige man van Jane). Ewan McGregor had ik eigenlijk niet herkend in de rol van slechterik John Bishop en echt overtuigend vond ik hem de rol ook niet spelen, wat dat betreft deed Boyd Holbrook in de rol van Vic Bishop (de broer van John) het iets beter als slechterik.

Niet meer dan een redelijke Western / Drama film die vanwege het clichematige en voorspelbare verhaal niet echt weet te boeien, maar wel nog enigszins weet te vermaken. Omdat de film maar iets van 90 minuten duurt, kijkt hij ook lekker weg en 90 minuten kijken naar Natalie Portman is natuurlijk ook niet bepaald een straf.