Phantasm II (1988)

Horror

geregisseerd door Don Coscarelli
met James LeGros, Reggie Bannister en Angus Scrimm

Mike wordt vrijgelaten uit de psychiatrische instelling waar hij de afgelopen tien jaar heeft gezeten. Zodra hij weer vrij is, neemt hij contact op met Reggie en samen proberen ze voor de tweede keer de gevaarlijke Tall Man te stoppen. De Tall Man heeft al die jaren naar hartenlust kunnen plunderen, en Reggie en Mike kunnen zijn spoor van lege graven makkelijk volgen...

Gewoon een leuke horror film met wat humor en die niet echt eng is. Na een week ben je weer vergeten hoe de film afloopt maar gedurende anderhalf uur is het prima amusement.

De eerste film die ik gezien had in deze serie was deel 2 die onopvallend in het horrorhoekje verbannen lag. Deel 2 was al erg onderhoudend en lijkt zoals eerder vermeld erg op de sfeer van Evil Dead 2. Niet voor niets zie je de naam van de regisseur van de Evil Dead trilogy (Sam Raimi) vermeld staan op een zak met assen in deel 2. Reggie Bannister, de protagonist van de reeks, is ook erg overtuigend als een one-liner spruiende anti-held in het kielzog van Bruce Campbell die het leger van "The Tall Man" lustig vernietigd met home made wapens en boomsticks!!

Deze reeks is het best te omschrijven als een bijna epische hororreeks waarin enkele protagonisten proberen "the tall man" te stoppen. "The tall man" is een soort caretaker uit een andere dimensie die volledige steden transformeert in een leger van doden, dwergen (lijken op jawas) en waarin de hersenen van mensen worden gecapsuleerd in ijzeren bollen die erg gruwelijk mensen kunnen omleggen door een gat in de schedel te boren en ze te verlossen van hun herseninhoud....

Elke film eindigt met een cliffhanger van jewelste en doet je verlangen naar meer. Stephen King verwijst zelfs letterlijk naar deze films in zijn vijfde deel van de donkere toren.

Het eerste deel bouwt een bizarre en wereldvreemde sfeer op waarna de sequels de opbouw verderzetten met meer actie-georiënteerd vertier. "The Tall man" gespeeld door Angus Scrimm, is in de horrorwereld een waar icoon geworden die op genrefestivals even groot beschouwd wordt als Jason Voorhees en Freddy Kruger.

Als beoordeling krijgt deel 1 vier vette sterren, deel 2 en 3 drie en een halve ster en deel vier drie sterren. Deel vier krijgt minder sterren aangezien deze het tempo aanzienlijk naar onder schroeft en Reggie Bannister minder screentime heeft.

Er is tot op heden nog geen einde aan de reeks en het vijfde en laaste deel is in de maak, getiteld Phantasm's end.

Het zijn aanraders voor de echte horror en fantasyfan, erg origineel en onderhoudend. Het beste is het om deze back to back te kijken als 1 film. Ook niet horrorfans zullen zeker de films weten waarderen!!

De films zelf heb ik allemaal als uncut bootlegs op tape maar ik zou nu toch wel eens fatsoenlijke releases van de hele reeks op DVD willen zien. Deze films verdienen het om herontdekt te worden... Al mijn vrienden die de bootlegs gezien hebben, zijn instant fans geworden.

Tot nu toe zijn er ongeknipte releases uitgebracht op DVD van deel 1 en 4 door MGM in de US. Deel 2 en 3 zijn in de US nog helemaal niet op DVD verschenen. In de UK is er een boxset uit waarvan deel 2 en 3 zwaar geknipt zijn.

Ik hoop stellig dat hier in Nederland een productiehuis als A-film of Dutch filmworks de rechten van deze coole cultitems aankoopt en uitbrengt in de ongeknipte versies!!! Ze zijn het zeker waard en het zou de eerste fatsoenlijke release van deel 2 en 3 worden...

Deel 2 is echt mijn favoriet uit de serie, omdat hij flot is en de spanning er goed in weet te houden. Er zitten wel ontzettend veel foutjes in, maar dat kan de pret niet drukken vind ik. De sfeer is gewoon erg goed. Maar even het volgende; Er is inmiddels al een release van Digital Entertainment waar deel 1, 2 en 3 met leuke extra's op dvd zijn uitgebracht. Of is er in deze films ook veel geknipt? Ik heb Phantasm 3 trouwens wel op video tape van Concorde film(boxxz), is dit de uncut versie?

avatar van Fangs
Fangs (crew)
Grappige, actievolle horrorfilm met een aantal lekkere gore-effecten. Het verhaal slaat natuurlijk helemaal nergens op en de film is niet bepaald een meesterwerk, maar hij is zo vermakelijk dat je je aan de slechte dingen totaal niet stoort. Waar ik me wel aan stoorde, was dat het verhaal af en toe stil kwam te liggen: er gebeurde soms een hele tijd niks. Maar als er dan wel wat gebeurt, is het ook vermakelijk!
De hele 'Phantasm'-reeks is een aanrader voor elke zichzelf respecterende horrorfan (en ook voor de overige mensen trouwens)!

3* voor 'Phantasm II' (1988)

Mee eens, ik verhoog naar 3

Jammer trouwens dat de BBC altijd alleen deel 2 en 3 uitzenden. Ben ook benieuwd naar deel 1 en 4!

avatar van Fangs
Fangs (crew)
Leno schreef:

Mee eens, ik verhoog naar 3

Vind ik ook! Deel 1 en 4 zijn de delen die ik nog nooit heb gezien.
Toch fijn dat je zo'n cultklassieker een hogere waardering hebt gegeven

(^ hetzelfde geldt voor deeltje 3 trouwens)

avatar van bioscoopzaal
Phantasm II haalt niet het niveau van zijn voorganger, maar is toch zeker een prima aanvulling. Wel jammer dat het spectaculaire einde van deel 1 wat naar de knoppen wordt geholpen door een onnodige uitleg, en de verschikkelijk acteerprestatie van James LeGros.

Over de hele lijn leunt Phantasm II meer aan bij de Nightmare on Elm Street-reeks, tot en met de hallucinante dromen en de Tall Man die zichzelf uit het ruggemerg van een van zijn slachtoffers tovert. Helaas is de sfeer ook wat joliger geworden, met als gevolgd dat de film dus minder spannend is.

Wel erg geslaagd zijn de scènes in de vervallen spookstadjes en de schaarse glimp van het universum van de Tall Man. Ook de speciale effecten zijn er flink op vooruitgegaan, met dank aan de jongens van KNB.

Maar toch mist deel 2 de bizarre vonk van het origineel.

3 sterren dan maar.

Diesel
De eerste Phantasm is gemaakt met een klein budget maar is ondanks dat toch een amusante, sfeervolle maar vooral originele film. Dit tweede deel is saai en heeft weinig nieuws te bieden. 1,5*

avatar van Chainsaw
Chainsaw (moderator)
Waar bij de meeste films met een beetje succes er niet veel later een vervolg in de startblokken staat, Phantasm 2 liet bijna tien jaar op zich wachten. Enerzijds is er in die tijd veel veranderd, zeker sinds Universal zich met de film ging bemoeien; de film kreeg een groter budget, het script moest wat nieuwe elementen krijgen (te bizarre elementen eruit, love interest erin) en James LeGros werd de vervanger van A. Michael Baldwin. Niet allemaal geweldige keuzes, maar goed, daar ben je studio voor.

Maar gelukkig werd schrijver en regisseur Don Coscarelli niet aan de kant gezet en kon deze zijn regiedebuut alsnog een waardig vervolg geven. Zijn ideeën worden uitstekend omgezet in sfeervolle scènes, al is het alleen al dankzij die heerlijke theme en natuurlijk Scrimm als de Tall Man. Verder bevat de film meer gore en effecten, er was immers een budget met meer nullen. De scene met de gouden bal is bijvoorbeeld bijzonder amusant en leuk uitgevoerd.

Wat betreft script en verhaal is Phantasm 2 minder interessant; qua vertelstijl springt de film (evenals zijn voorganger, overigens) nogal van de hak op de tak en het script bevat aardig wat matige opvulmomenten. En ook het acteerwerk is nog steeds behoorlijk houterig, met nieuwkomer LeGros voorop. Gelukkig is er af en toe wat humor in het geheel gegooid, dat deed de film dan wel weer goed. Sluit me overigens aan bij bioscoopzaal wat betreft dat de film qua sfeer en uitwerking erg lijkt op de Nightmare on Elm Street reeks. Ach, je kon het slechter treffen.

3 sterren. Op naar Lord of the Dead en Oblivion.

avatar van Die Hard,Willis
Erg effectieve horrorfilm, met dezelfde meesterlijke soundtrack die het eerste deel ook had. Alleen, deze film heeft meer ballen!

Een aantal erg sfeervolle scenes, met de altijd goede scenes in het mortuarium maar ook de shots op de kerkhoven zijn erg mooi. The Tall Man gespeelt door de legendarische Angus Scrimm is weer even fantastisch als in het orgineel, met zijn lage echo stem. De effecten in de film zijn erg, erg sterk. De eindscene (bijna eindscene) met The Tall Man, mag tot een van de meest toffe scenes ooit worden gerekend!

Mooie gore, meer ballen, The Tall Man.....Fantastisch 2de deel van de serie!

avatar van Lui
Lui (crew)
Volgende maand op het label Mr. Horror Presents!

avatar van DiDa
Hij zou al uit moeten zijn, maar in de winkels zie ik hem nog nergens liggen. Iemand al wel?

avatar van Drs. DAJA
Moet bekennen dat deze film toch beduidend minder is dan haar voorganger Phantasm. Bij deze film is vooral de sfeer minder. Daarnaast is het verhaal ronduit belabberd op papier gezet. Het enige wat deze film meer doet dan haar voorganger is spektacel en gore. En laat deze heerlijke overdadigheid er nou net voor zorgen dat de balans naar een voldoende neigt. Phantasm II is creatief gezien minder dan haar voorganger maar wordt door haar uitbundige gore nog redelijk gehouden.

avatar van mikey
Dit deel is niet zo heftig als haar voorganger. Maar is zeker de moeite waard.. het verhaal als vervolg is wel wat rommeliger maar bevat wel veel spanning, gore en actie in een rap tempo. Het camerawerk is net als de voorganger erg goed, behalve een continuiteitsfoutje in het begin: de schaduw van de lamellen op Reggie en een dwerg.

avatar van Phantasm
Ik vind dit deel wel beter dan de eerste, maar okee, smaken verschillen, prima amusement voor de liefhebber.

Een waardige opvolger van deel 1. Als je van deel 1 had genoten, dan doe je dat nu zeker weten ook ! Het is geen oscarwinnende film natuurlijk, maar naar mijn weten zijn dat maar weinig horror films. Zeker het creepy donker sfeertje (begravenis, kerkhof, etc) is weer goed gelukt !

avatar van Friday the 13 th
Dit is nog steeds een goed deel, maar minder dan zijn voorganger. De film heeft alles in huis om groots uit te pakken: de tall man, de dwergen, de vliegende bollen met messen er in en niet te vergeten de talloze creepy lokaties.

We krijgen in deze ook meer gore te zien dan in de eerste. De scène met de paternoster bijvoorbeeld is super. Alleen wordt met deze prachtige elementen wat rommelig omgesprongen. De eerste drie kwartieren bestaan letterlijk uit flashbacks, visioenen en wat rondreizen. Het komt erg traag op gang. Het einde is natuurlijk watertanden en we krijgen dan enkele mooie effecten te zien, maar deze dingen kwamen voor mij wat laat.

Wel begrijp ik waarom the tall man een icoon is geworden. Geweldig die vent!

avatar van rep_robert
Niet zo goed als deel 1, maar toch nog vermakelijk. Gooi er een paar leuke meiden in, iets meer actie en gore en je hebt gewoon een aardig vervolg op het eerste deel. Nergens zo sfeervol en enigszins spannend, maar het kijkt makkelijk weg.

avatar van Betamax
Als je deel 1 gezien hebt moet je gewoon deze ook zien.
Vervolg van dezelfde kwaliteit als deel 1.

avatar van EW101
Zeer leuke film die meer vermakelijk dan goed is. Het verhaal of de situaties in het verhaal slaan nergens op.
De gore is echt goed gemaakt en heeft zijn charmes (vooral de dood van the Tall man en dat een van zijn volgelingen de 'bal' in zich krijgt. )
Het is sfeervol en spannend alleen voel je het niet zoveel als in het eerste deel.
Er zijn mooie filmopnames en de cameraman weet hoe hij zijn vak moet uitoefenen . Daarnaast een leuke verwijzing naar Sam Raimi.

avatar van Al DeNiro
Zeer sterk vervolg dat spannender, enger en gruwelijker is.

avatar van krosnicky
het is een goed vervolg dat zeker maar hij kan lang niet tippen aan deel 1 ben benieuwd naar deel 3 en 4

Vermakelijk vervolg dat qua verhaal weinig toe te voegen heeft en ook minder sfeervol is. Wat wel aardig is zijn de verlaten stadjes waar ze doorheen trekken, al is het vreemd dat het normaal lijkt dat half Amerika uitgestorven is. Wel duidelijk met een hoger budget gemaakt en ook met meer gore. Bannister is lekker op dreef en het blijft een aparte reeks. Opvallend dat Bannister pas na deel 2 ook in andere films is gaan spelen.

avatar van Lennert
Voor mij toch een stapje beter dan het eerste deel. Goed, de vorige film was dan wel iets serieuzer en duisterder, maar deze film heeft een veel betere uitwerking op het gebied van gore en is een stuk vermakelijker. De dwergen zien er gaver uit, er zijn enkele oprecht ranzige scenes die me even deden slikken (zoals het moment dat blijkt dat er ineens een soort mutant uit de rug van een meisje oprijst) en de humor werkt erg goed. Komt verder uitzonderlijk gedateerd (jaren '80) over qua soundtrack en belichting, maar het werkt prima. Zelfs de vrij lelijk gemaakte metalen ballen zorgden nu voor enkele behoorlijk gave scenes, terwijl ook de Tall Man veel gaver op me overkwam. Ja, gewoon een erg leuke film!

avatar van RuudC
Heerlijk vervolg! Het is allemaal minder serieus dan het eerste deel, maar de monsters, gore en spanning zijn er wellicht wat op vooruit gegaan. Twee en een half jaar geleden na het eerste deel gezien te hebben, is dat wat lastig te oordelen. Behalve de Tall Man herinner ik me eigenlijk ook niemand meer. Desalniettemin levert Phantasm II een lekker vaag verhaal en enkele harde momenten. Ik heb met plezier toegekeken hoe geprobeerd wordt een ongrijpbare tegenstander te pakken te krijgen. De ballen blijven een van de beste vondsten van de film en ondanks dat Phantasm II zich nauwelijks onderscheidt van andere jaren tachtig horrorfilms, is het een leuke prent.

avatar van keimpeS
Ook de 2e film kon/kan mij prima bekoren, ondanks het niet al te beste acteerwerk. Maar wie de 1e film heeft gezien weet dat ie dat kan verwachten, het blijft een enge film, met enge personage's. Het is een beetje horror en sci-fi samen geweven tot een heel mooi verhaal!

avatar van Basto
Minder dan het eerste deel, maar de gore en de sfeervolle soundtrack, maken dit toch zeker de moeite waard.

avatar van Inland Rabbit
Na mijn enthousiasme voor het origineel kon ik mezelf moeilijk in bedwang houden om door te gaan met deel 2; een mixed bag, zoals ze dat dan zeggen. Ook het bewiijs dat grote studios met geld vaker WEL dan NIET genrefilms (proberen te) verkloten, Was het verhaal bij Phantasm nog dun en warrig, maar toch lekker mysterieus. Bij II is het verhaal rechtlijniger, met meer fantasy-elementen en een love interest, maar dat maakt het er niet beter op. Een aantal plot-elementen zijn dan ook echt de boosdoener waarom deze film zo dubbel aanvoelt. Een genre-switch heeft plaatsgevonden: meer slasher en actie/horror met een scheut komedie. (een beetje hoe de Evil Dead tv-serie nu is) Ik ben er niet rouwig om (hah!), ware het niet dat de soundtrack, het mysterie en de donkere visuals van Phantasm I bijna geheel afwezig zijn en de "opbouw" in het eerste gedeelte van de film dus wel saai is en een aantal voice-overs ook niet werken. Dat de held uit I is vervangen werkt ook niet mee, maar hij speelt het wel goed. In deel 3 zou de originele acteur trouwens terugkeren, dat is om het makkelijk te houden .

Maar als het dan begint, dan begint het ook echt goed! Dat is wel iets te laat, maar het is ook weer niet zo dat het tot dan toe een heel vervelende film was. Het is goed te zien dat een groot gedeelte van Coscarelli's budget is opgegaan aan actie, gore en stunts deze keer. De moordlustige ballen die rare badass dingen doen, creatieve wapens, vreemde kills en foute humor. Last but not least, The Tall Man is nog enger en dreigender dan eerst. Voor mij nu al een horror icoon dat qua uitstraling, gemene acties en minimale, ijskoude dialoog kan vechten met bijvoorbeeld een weirdo als Pinhead, dan denk ik dat Tall Man wint.

Jammer, hier had meer ingezeten: de originele acteur voor Mike, geen vage love interests en suffe verhaallijntjes, meer sfeer en meer mysterie. Goed, de sfeer van Phantasm 1 zal niet meer terugkomen, maar Coscarelli heeft zo'n eigen wereld gecureerd en hiervan heeft hij genoeg elementen behouden. Ideaal gezien zou deel 3 van mij een balls-to-the-wall horror/actie mogen zijn met meer nadruk op sfeer, humor en coolness. Laat dat verhaal dan maar zitten, misschien wordt het dan hooguit een parodie op zijn vroegere zelf, maar dat past eigenlijk wel bij deze wacky wereld.

Ik ga binnenkort weer verder, maar heb nu geen haast meer...

avatar van Grindhouse62
De jongere horrorliefhebbers onder ons zouden zich eens moeten wagen aan originele slashers uit de tijdperken jaren 70-80 en 90. Dan zouden ze zich achter de oren krabben met al die remakes. Ik wil niet alle remakes af kraken, maar algemeen ga ik voor de originele. Dit is de 2e van een 5 delige filmreeks met steeds de 3 zelfde acteurs in de hoofdrollen. Alle films vind ik ijzersterk verteld en verfilmd. De eerste 3 delen zijn cult. Het laatste deel Phantasm Ravager uit 2016 is nog niet ingevoerd in Moviemeter.