ad

Met onder meer: Joseph Gordon-Levitt, Ben Kingsley en Charlotte Le Bon

Releasedatum: 30 september 2015

Over The Walk

"Dream High."

'The Walk' vertelt het verhaal van de Franse koorddanser Philippe Petit (Joseph Gordon Levitt). Philippe maakt zich in 1974 klaar voor zijn meest indrukwekkende stunt ooit: de waaghals is van plan om op ruim 400 meter hoogte tussen de torens van het World Trade Center door te lopen.. over een dun koord.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Movsin

Movsin

Best onderhoudend en zelfs grappig hoe het hoofdpersonage je op sleeptouw neemt naar zijn avontuurlijke "coup" en best verdienstelijk hoe van het dramatisch einde van de Twin Towers geen gewag wordt gemaakt op welke wijze dan ook.

Camerawerk en de ganse setting is natuurlijk wel goed en ook de acteurs vallen mee.

De film geeft de voorbereiding en uitvoering van de kunsttoer m.i. behoorlijk in detail weer. Naar gelang de interesse van de kijker hiervoor zal de film al dan niet langdradig uitvallen. Een gebrek aan spanning kunt ge hem evenwel niet aanwrijven.

avatar van Diederik58

Diederik58

Erg spannend. Vooral ook door de manier waarop het in beeld is gebracht.

Wat een lef moet je hebben om dit kunstje te flikken.

De cast deed het prima.

Helaas was het geen Amerikaan, waardoor in een 'allo, allo' taaltje werd gesproken.

Ik zou de film wel eens in 3d willen zien.

avatar van DiamondsRealDeal

DiamondsRealDeal

Als je dit verhaal verder niet kent wordt het in ieder geval vanaf minuut 1 al duidelijk dat hij het prima heeft overleefd.

avatar van .Steffff

.Steffff

De film komt wat traag op gang en ik erger me in eerste instantie aan de arrogantie van de hoofdpersoon. Later krijgt hij wat meer menselijke trekjes waardoor het verhaal voor mij interessanter wordt. Na het eerste uur komt het moment waarop Philippe over een kabel van het ene naar het andere World Trade Center zal lopen, steeds dichterbij. Hiermee wordt ook de spanning opgebouwd. Gaat het hem wel of niet lukken? Gaan alle voorbereidingen lukken? Blijft hij rechtop staan? Zal hij niet vallen? Vanaf het moment dat ik me die vragen ging stellen, is de film me tot het laatste moment blijven boeien. Dus al met al een fijne film, maar geen hoogstandje.

avatar van milan90

milan90

Mooi visueel weergegeven. Het gebouw zoals de hal en de torens. Ik kreeg zelf hoogtevrees als hij op het koord stond. Wat een prestatie met de wetenschap dat het echt is gebeurd. Het lopen over het koord en de onvoorspelbare van de wind en bewegingen van de twin towers en het balanceren op het koord maakte de prestatie des te moeilijker. Ik kon de film niet geheel los zien van het drama 9/11/2001. In de film geen verwijzing daaraan gezien het om een andere periode ging en losstaat van de terroristische aanslagen. Het zegt wel iets over de Amerikaanse beveiliging toendertijd.

avatar van Katniss

Katniss

De mysterieuze man zal me altijd nablijven. Wie was die man? Jammer dat hij zich nooit gemeld heeft. Ik vraag me toch enigszins af hoe hij het ervaren had.

Het was echt spannend toen hij over de koord ging. Toen hij voor de 2 keer ging dacht ik: nee... neee... geweldig dat hij zo lang op het koord stond en zelfs ging liggen. En hij heeft gelijk, "waarom riskeer je de dood".. het leven!

Jammer dat er zoveel mensen hoogtevrees hebben!

Dat de film zo langdradig is, is inderdaad zo maar je moet de hoofdpersoon leren kennen. Leren begrijpen waarom hij deed wat hij deed. Als je alleen hem zou zien koorddansen op de wtc... blijf je altijd afvragen wie hij daarvoor was. Hoe kwam hij op wtc terecht. Petje af dat hij een hele tijd in de voorbereiding stak. Dat is echt lef hebben!

avatar van horizons

horizons

• 1958 stemmen

Gezien m'n hoogtevrees op hoger gelegene plekken waar geen hekwerk is (serieus...) was het kijken van de actie op het einde nogal zweetepeentjes voor me. Ja, ik weet dat het nagespeeld en niet echt is maar als je gaat denken dit is overdreven lees je het echte verhaal en blijkt dat die mallerd drie kwartier lang heeft gebalanceerd tussen die twee torens. Yikes!

Opbouw naar de finale was netjes en verzorgd. Accent was apart met bijbehorende verklaring dat wel. Een vakkundig geheel kun je deze film wel noemen. Knappe effecten.

avatar van Arri

Arri

Voor het eerst dat ik het jammer vind dat ik een film niet in 3D heb gezien.

Onderhond

Tja.

Iets langer (maar niet zo heel lang) geleden) kreeg dit verhaal al een bekroonde docu toebedeeld, maar blijkbaar vond Zemeckis dat niet voldoende. Nu begrijp ik dat dit verhaal zich perfect leent om eens uit te pakken met 3D (en eigenlijk VR, want een soortgelijk concept is één van de typische VR demo games), maar de manier waarop is redelijk bedroevend.

Zemeckis lijkt de Coens (die van de 90s) te willen immiteren. Dik aangzette personages, een nogal kolderiek toontje en een olijke, kleurrijke setting. Het zou een mooie combinatie kunnen zijn, maar Zemeckis brengt het er gewoon érg karig vanaf. Sowieso een wispelturige regisseur, dit is duidelijk weer een sof in z'n oeuvre.

Joseph Gordon-Levitt is zeker geen slecht acteur maar wat hij hier laat zien is triest. Ook Ben Kingsley is vreselijk in zijn zoveelste niet-Amerikaanse rol. Redelijk onbegrijpelijk aangezien de rest van de cast ook niet meteen de meest bekende namen zijn, waarom dan toch weer de hoofdrollen verkassen aan een Amerikaan met een brak accent?

Verder is het verhaaltje echt wel wat te lang gerekt. Ik vermoed dat de eindscene wat langer mocht duren om het 3D effect vol z'n werk te laten doen, maar daar heb je thuis op een 2D schermpje niet zoveel aan. Al helemaal niet als er een of ander énorm lelijke CG vogel z'n intrede doet. Dit had hoogstens 90 minuten mogen duren én had een betere regisseur verdiend.

Kijk gewoon Man on Wire, die is op zich niet veel beter, maar wél korter en daar zie je gewoon de echte personen aan het werk.

avatar van frans123

frans123

• 2057 berichten

Dank je moviemeters...Ik heb hem aangeklikt op Netflix,maar het verhaal boeit me niet. Of ie het nou haalt of niet...Jaren geleden stierf een Fransman bij een poging een wolkenkrabber te beklimmen zonder hulpmiddelen...Ja gympies en klimmen maar. Hij had een vrouw en jong zoontje...Hij had al verscheidene zeer hoge gebouwen beklommen ...tot nummer 10, of 11, of 15....het ging een keer mis en zoiets vertel je niet na.....Hoe kan iemand dat doen met vrouw en jong kind???Onbegrijpelijk dit soort acties.

avatar van Nick Doumen

Nick Doumen

Heel mooi in beeld gebrachte en onderhoudende film.Begon een beetje traag maar daarna zitten er heel wat spannende momenten in.Minpunt voor mij is het irritante personage dat Gordon-Levitt neerzet met het aangepaste accent en het constante gezeur over "the wire".Ook de arrogantie tijdens de wandeling waardoor de voorafgaande zenuwen beetje nutteloos lijken is er nogal over. Toch fijn hem gezien te hebben want er was zeker genoeg te beleven.

avatar van Nick Doumen

Nick Doumen

[/quote]

[quote]

Zemeckis lijkt de Coens (die van de 90s) te willen immiteren. .

Denk dat hij wel zelfkennis genoeg heeft om dit niet te proberen ,heeft een aantal goede films gemaakt met uitschieters als Used Cars,Bttf en Forrest gump maar verder toch veel overbodig materiaal.Dit hebben de Coens vooralsnog niet gedaan.Eigenlijk is alleen Levitt een beetje aan de rare kant maar dit zal bij zijn personage horen die hij moet spelen

avatar van Mark de Jong

Mark de Jong

Vermakelijke film. Toch eng, ook al weet je hoe het afloopt.

avatar van Jack Bemelmans

Jack Bemelmans

Deze film is nergens gewoon, omdat hetgeen Petit doet het meest gedurfde, en knotsgekke is, wat ooit gedaan is, zo simpel is het.

Wat ik zelf heb, noem ik ’vervangende hoogtevrees’. Wetende dat dit echt gebeurd is, kon ik nauwelijks naar de beslissende beelden op ’the wire’ kijken. Trouwens ook niet naar de halsbrekende toeren langs de rand van de towers. Steeds op tijd wegkijken dus, om vooral geen hartverlamming te krijgen.

Ik zat me steeds voor te stellen dat iemand, of ikzelf, daar echt liep en nam zo mijn eigen hoogtevrees mee. Naar beneden kijken, gaan liggen terwijl je geen enkel houvast hebt! Ruim 400 meter boven de grond! Het angstzweet brak me uit, nog steeds als ik er aan denk, ik hoopte zo dat hij na de eerste oversteek zou besluiten dat het goed was zo.

Ik hoopte eigenlijk zelfs dat hij er helemaal niet aan zou beginnen, hoewel ik besef dat de film dan waardeloos zou zijn geweest, niet gemaakt zou zijn, maar ik wil slechts aanduiden dat voor de echte kijker, iemand met inlevingsvermogen en met de nodige fantasie, er niets saais was aan deze knappe film.

Commentaren als ’saaie film’ zijn over- belachelijk, deze waaghalzerij kan natuurlijk nooit saai zijn.

De reden dat ik er naar kon blijven kijken, ondanks mijn hoogtevrees, lag in het feit dat ik wist dat de man het er levend had afgebracht, waar je gelukkig steeds aan werd herinnerd vanwege het feit dat de hoofdrolspeler het verhaal zelf stond te vertellen.

Philippe Petit is een levende legende en de regisseur heeft een topprestatie geleverd.

avatar van Lovelyboy

Lovelyboy

"Only English, we must sound like New Yorkers," Zegt Petit met een Allo Allo accent, check!

Beetje absurd, licht komisch, een veel te serieuze film was ook veel te lang en te zwaar geweest, die Petit is inderdaad erg op zich zelf gericht en arrogant maar ja dat moet ook wel als je zulke stunts uithaalt. Verder prima filmpje. Brengt wel een beetje spanning mee, ziet er prachtig uit allemaal vooral de shots van de stad zelf en de 'wandeling' zelf is van grote schoonheid visueel gezien, wauw! Verder heeft het naar mijn mening allemaal wel een bepaalde charme en leuke muziek.

Geen grootse film, maar leuk tussendoortje.

avatar van Chainsaw

Chainsaw

Eén van de weinige films waarbij ik snap dat ie in 3D uit is gekomen. Robert Zemeckis is een prima verhalenverteller, maar heeft zich ook een tijdje met 3D animatie en motion capture beziggehouden. Dat leverde geen juweeltjes op, dus ging hij maar terug naar live action. In The Walk kan Zemeckis zich alsnog prima uitleven op digitale effecten, want een groot deel van The Walk is uiteraard green screen. Niet alleen omdat men Joseph Gordon-Levitt niet echt op een touw op die hoogte wilde zetten, maar ook omdat simpelweg de Twin Towers er niet meer zijn. Visueel komen er best een paar fijne hoogstandjes voorbij. Het is niet overal wonderschoon en soms is het zelfs echt niet om aan te zien (die vogel is één van de meest belabberde dingen die ik ooit gezien heb), maar hier en daar zijn de effecten behoorlijk overtuigend, dat je er bijna klamme handjes van krijgt.

Uiteraard gaat het dan om het moment dat Philippe op de kabel staat. Wie dat wil zien moet wel even geduld hebben, want eerst moet er een liefdesverhaaltje worden opgebouwd, moeten we uitgebreid weten hoe Philippe zijn fotograaf leerde kennen én zien we Ben Kingsley in de rol van knorrige mentor. Levitt en Kingsley zijn vooral aangehaald als grote namen, want dat twee Amerikanen zijn gecast in niet-Amerikaanse rollen slaat verder helemaal nergens op. Drama komt nu eenmaal iets minder over als je steevast het gevoel hebt dat je naar een aflevering van 'Allo 'Allo! zit te kijken. De acteurs - inclusief Kingsley en Levitt - doen verder wel hun best, maar geen komt verder dan gewoon prima degelijk acteerwerk, waarschijnlijk omdat ook hun personages niet bijster interessant zijn. Het meest interessante van The Walk is het verhaal hoe Philippe het voor elkaar kreeg om deze fantastische en illegale stunt uit te halen en dat deel voert Zemeckis ook best vaardig uit. Alles daaromheen is gewoon nogal suffig.

3 sterren.

avatar van klara

klara

Niet slecht, maar voor wie reeds de docu Man on Wire (2008) heeft gezien, is dit toch een teleurstelling.

Bij de documentaire volgde je de voorbereidingen en de uiteindelijke stunt in reality, en het leverde

een boeiende en spannende film op, en visueel in feite fraaier dan bij deze gladde verfilming. Wat mij

betreft zou ik bijna zeggen, laat deze film links liggen. En is de docu Man on Wire een aanrader.

avatar van mirjo 2

mirjo 2

Ik kreeg al hoogtevrees bij het zien van de beelden...