The Walk (2015)

Drama / Biografie

geregisseerd door Robert Zemeckis
met Joseph Gordon-Levitt, Ben Kingsley en Charlotte Le Bon

'The Walk' vertelt het verhaal van de Franse koorddanser Philippe Petit (Joseph Gordon Levitt). Philippe maakt zich in 1974 klaar voor zijn meest indrukwekkende stunt ooit: de waaghals is van plan om op ruim 400 meter hoogte tussen de torens van het World Trade Center door te lopen.. over een dun koord.

Ik volg Canon volledig.

Enkele dagen geleden gezien als pre-opening van het Filmfestival in Gent. Dit was in 3D, ik denk niet dat ik thuis (in 2D) deze film zou bekijken.

avatar van NYSe
"All artists are anarchists in some way," zegt Phillipe Petit halverwege de film tegen zijn fotograaf in spé. Nu is dat een beetje een lege uitspraak die het voornamelijk van de romantische beelden van kunstenaars en anarchisten moet hebben, maar intuïtief voelt iedereen wel aan wat ermee bedoeld wordt. Kunstenaars zijn rebels, autonoom, onafhankelijk van anderen in het verspreiden van hun visie.

Nu schaar ik Robert Zemeckis niet onder deze definitie. En al helemaal niet met The Walk. Daarvoor is de film te veel volgens het boekje gemaakt, bedoeld om een zo groot mogelijk publiek te pleasen en om vooral nergens te schuren. Zemeckis is geen rebel, maar een hardcore conformist.
Daar is op zich weinig mis mee: met dezelfde instelling heeft de beste man een heerlijke trilogie gemaakt over tijdreizen en zette hij Tom Hanks op de kaart met een paar heerlijk charmante rollen. Maar hier slaat hij de plank met een iets te grote regelmaat pijnlijk mis.

Het begint meteen met het eerste shot van een karikaturale, met dik Frans accent sprekende Jospeh Gordon-Levitt. Nu spreekt de beste jongen nagenoeg perfect Frans, en is zijn mimiek een bewonderenswaardige kopie van de daadwerkelijke Petit, maar of het werkt als raamvertelling, daar boven op het Vrijheidsbeeld? Niet echt. Daarvoor is het allemaal te dik aangezet, te cartoonesk en daar bovenop: te uitleggerig. Zemeckis lijkt hier te veel te vrezen voor een afwetend publiek en houdt ze daarom maar goed aan het handje, waardoor alle cruciale scènes in sneltreinvaart afgegaan worden. Groot nadeel hiervan is dat alle bijpersonages nergens enige diepgang kunnen krijgen: hun functie in het verhaal is tot het minimale beperkt, namelijk tot het dienen van Petit's doel.
Geen wonder dat de film naast irritant ook nog eens dodelijk saai blijkt te zijn: met zo'n haastig tempo waar nergens bij stilgestaan wordt en zo weinig personage-ontwikkeling is het een kleine kunst om alle spanning uit deze artistieke misdaad van de eeuw te spoelen.

Bovendien blijft de vraag hangen waarom er voor een gepancakete, bepruikte Gordon-Levitt en niet voor één van die ontelbaar getalenteerde Franse acteurs gekozen is om de rol van Petit te spelen. En waarom spreekt niemand Frans? Het excuus dat de al perfect Engels sprekende Fransozen hun Engels moeten oefenen is zó stompzinnig dat het voelt als een belediging naar de kijker.
Het is fijn als de daadwerkelijke wandeling plaats gaat vinden: niet alleen weet de film dan eindelijk de kijker op het puntje van zijn stoel te krijgen, maar er wordt minder gepraat. Gordon-Levitt legt nog altijd te veel uit ("En toen ging ik het koord op, en toen keek ik omlaag, en toen kwam er een vogel"), maar voor het eerst in de anderhalf uur dat de film nu bezig is heeft Zemeckis de kijker dan toch echt te pakken. Jammer dat het zo lang geduurd heeft.

De échte aanrader omtrent dit onderwerp blijft natuurlijk de sublieme documentaire Man on Wire.

avatar van Tumbleweed
Toch een halfje eraf, vanwege het bij nader inzien lage waarheidsgehalte. Als je dit vergelijkt met Man On Wire hebben ze een hoop dingen veranderd of eruit gelaten, waarschijnlijk om het mooier te maken. Zelfs die docu vertelt naar alle waarschijnlijkheid niet de hele waarheid, (Zoals een van de betrokkenen in een interview eens zei) dus laat staan deze film.

avatar van FilmMuziekFanaat
Het komt allemaal zeer Amerikaans en zeer geromantiseerd over; maar dat interesseert mij in dit geval eigenlijk geen ene f**k.

Het acteerwerk en de opbouw naar het daadwerkelijke gebeuren zorgt ervoor dat je helemaal meeleeft met de karakters. En ook al wist ik hoe het afliep, ik heb op het puntje van mijn stoel gezeten. Dikke pluim omhoog voor deze film. 4,0

Zeker een mooie gemaakte film , maar veels te lang en op den duur ook zeer saai .

avatar van Lunith
Het merendeel aan slechte recensies hier verbaast me.

Ik werd juist aangenaam verrast door deze film. Toegegeven, het begin is wat geromantiseerd om je dat 'Franse gevoel' mee te geven en de uitleg gaat vrij snel, maar ik vond het wel zijn charme hebben. Ook de uitleg op de fakkel van het Vrijheidsbeeld is naar mijn mening goed gekozen, omdat je uitkijkt op de twee torens waar het uiteindelijk allemaal om draait. Het Franse accent stoorde me eveneens niet. De rol van Philippe Petit wordt door Joseph Gordon-Levitt met veel verve en passie vertolkt. Daar past het accent helemaal tussen. Ja, en dat ze veel Engels praten... je kunt natuurlijk op elke slak zout leggen, maar ze wilden naar New York en kozen er om die reden voor te converseren in het Engels. Had de regisseur er dan een half uur aan Engelse les in moeten stoppen? Was dat het verhaal ten goede gekomen? Ik denk het niet.

De film kijkt lekker weg, er wordt voldoende uitgelegd en de opbouw naar het slotstuk wordt goed opgebouwd. Philippe's arrogantie, drijfveer, perfectionisme en angst komen wat mij betreft genoeg uit de verf. Met het team dat hij zich om zich heen verzamelt zou je bijna denken dat het om een heist film gaat - wat ik een originele insteek vind - maar uiteraard is zijn bedoeling ook illegaal. Het slotstuk, de koorddans tussen de loeihoge torens, heb ik bekeken met zweet in mijn handen. Zelf heb ik enorm veel last van hoogtevrees. Het wordt mooi, sober en rustig gebracht. Ik zat er helemaal in en was blij toen het voorbij was, ook al wist ik dat het goed zou aflopen. Verder mooi dat de subtiele elegantie van de koorddans wordt getoond.

Een aanrader!

avatar van -jack_sparrow-
film reviews in 100 woorden: The Walk (in 100 woorden) - filmreviewsin100woorden.blogspot.be
ps. ik ben geen professionele schrijver of criticus, ik ben maar een movie geek met een toetsenbord.

The Walk is een verhaal over een jongeman die zijn droom achterna gaat om over een kabel tussen de WTC-torens te wandelen. Deze film was enorm luchtig aangepakt en voelde halverwege zelfs aan als een kraakfilm of een ouderwets spionageverhaal. Joseph Gordon levitt speelde misschien geen al te charmant personage, maar zijn passie en zijn flauw accent kwamen absoluut geloofwaardig over. De opbouw was langzaam maar de uiteindelijke wandeling over de kabel gaf enorm veel voldoening en al de scenes op de torens zijn een indrukwekkend visueel spektakel. De ontknoping was ook een mooi eerbetoon aan de majestueuze Twin Towers.

avatar van mcdaktari
Mooie verfilming van het waargebeurde verhaal. Het is eigenlijk niet te bevatten als je er over nadenkt dat die Philippe Petit zo'n 45 minuten hoog boven de grond tussen de twin towers over een kabel balanceerde. En dan ook nog zonder enige beveiliging. Ja dan moet je ergens wel gek zijn en geen hoogtevrees hebben. Echt, onvoorstelbaar, dat was nog eens een stunt. Kan me nog vaag herinneren dat het in de jaren 70 groot nieuws was. Trouwens een meer dan goede vertolking door Joseph Gordon levitt.

avatar van schumacher
Toch nog amusanter dan ik dacht alleen duurde de film te lang en dat zorgde ervoor de aandacht wat verslapte en een beetje saaier werd.

avatar van Thomas83
Leuk onderwerp voor een film. Man on Wire stond ook al op mijn lijstje. Het eerste deel valt alleen niet bepaald mee. Gordon-Levitt met een flink aangedikt accent is vreselijk. Had hem heel de film Frans laten praten, of gewoon accentloos Engels. Dit irriteert alleen maar. Net als het neppe Parijs en de afschuwelijke poging humor en luchtigheid toe te voegen (Philippe op het Vrijheidsbeeld, ahum), simpelweg de oninteressante lange aanloop naar waar het uiteindelijk om draait, het koorddansen zelf. Ben Kingsley, waarom gecast in godsnaam, alweer in een vervelende en ook best slechte rol. Een heel matige en saaie Le Bon als weer eens overbodig romantisch bijfiguur. Allemaal spreken ze ook Engels, waarbij er nog de moeite genomen is om een slecht excuus aan te dragen ook. Zelfs iemand die eens geen Engels spreekt kan tegen het einde toch nog aardig communiceren. Vond die scène met zwart-wit en een paar kleurtjes aan het begin trouwens ook echt heel lelijk. Eigenlijk hebben ze ook niet veel meer gedaan dan wat ze normaal doen, alleen dan met veranderde kleuren. Ook de pseudo-gevoelige muziek op knullig getimede momentjes is vreselijk.

Maar dan komt de film na een klein uur eindelijk ter zake door de focus helemaal te leggen op de uitvoering van het plan en het koorddansen zelf, en wordt het allemaal een stuk aangenamer om naar te kijken. Zemeckis laat dan zien wat hij kan en maakt er een veel fijner wegkijkende en bij vlagen best spannende film van, zonder alles op die spanning te gooien, zoals misschien de makkelijkste keuze is. Je vraag je nog wel af hoe Annie en die ander daar beneden uren met een verrekijker om hoog kunnen kijken zonder dat er zelfs maar een voorbijganger naar boven kijkt, maar van wat ik heb begrepen is de film verder vrij waarheidsgetrouw, in elk geval wat betreft het wat sentimentele einde. Vond de reacties op de act van Philippe wel wat overtrokken overigens. Al die hevig geëmotioneerde en vrolijk lachende mensen. Alsof ze een levensveranderende ervaring hebben ondergaan. Vraag me wel af of die helikopter er in het echt ook kwam. Man on Wire zal het vast wel duidelijk maken. Het lijkt mij niet echt verstandig, haha. Hoe dan ook, 2.5* voor het laatste uur. Misschien was een korte film beter geweest.

avatar van Actarus
Imposant gefilmd! Prachtige beeldjes die me overdonderde, met ingehouden adem zitten kijken. Ik snap dus totaal niet dat sommigen dit saai vinden. Een meesterwerk is het niet, maar ik waardeer dit werkje best wel. Enige negatieve punt is dat gruwelijke Franse accent van Gordon-Levitt en de voice-over...dat verknoeide het een beetje... Knap einde dat u eventjes in gedachte bij de verdere gebeurtenissen van de torens stilstaat, zonder er iets over te zeggen. Al bij al, fijne speciale filmavond gehad!

avatar van IH88
“People ask me “Why do you risk death?”. For me, this is life.”

The Walk is een aardige film over een apart en excentriek persoon. De film is iets te standaard en volgens het boekje om een hoogvlieger te zijn maar het heeft zeker zijn vermakelijke momenten. Philippe Petit wil tussen de twee torens van het Wolrd Trade Center lopen over een dun koord en verzameld een groep mensen bij elkaar om zijn missie uit te voeren.

De film is met ruim twee uur erg lang en dat wreekt zich zeker in het middenstuk wanneer het plan moet worden bedacht en er een begin van uitvoering is. Het wordt wat langdradig en de acteurs en personages zijn zeker niet interessant genoeg om te blijven boeien. Daar komt nog bij dat Petit zelf onuitstaanbaar is en maar een vervelend mannetje. Joseph Gordon-Levitt is geweldig en zijn Franse accent indrukwekkend maar echt meeleven met Petit en zijn missie doe je niet. Daarvoor blijft zijn motivatie iets te wazig en blijft het personage te afstandelijk. Wanneer Petit aan zijn wandeling begint voel je wel de spanning en het is door regisseur Robert Zemeckis prachtig in beeld gebracht. Maar van een regisseur die Forrest Gump, Back to the Future en Cast Away op zijn naam heeft staan verwacht je memorabele personages waar je van gaat houden of waar je tenminste de beweegredenen van kan begrijpen. Petit blijft een raar en afstandelijk figuur met een vreemde en ietwat kinderlijke hobby. Dan toch maar weer een keer kijken naar de avonturen van Forrest, Marty of Chuck Nolan. Voor Gordon-Levitt en de onbegrensde energie die hij in de film heeft gestopt en het zichtbare plezier waarmee hij het karakter speelt een voldoende.

avatar van TornadoEF5
Irritante voice-over. Soms werkt dat, soms niet. Hier niet. Verder wel boeiend ondanks dat je denkt dat het met dit plot, je het geen twee uur kan volhouden. Geen fan van het regisseren hier, al zijn de shots van vanboven wel mooi gedaan. Zeer Amerikaans aanvoelend en geforceerd verteld met/door een zeer conventionele opbouw, bovendien ondersteunend door een voice-over op het vrijheidsbeeld die dan nog eens Engels is met een Franstalig accent. Muziekkeuze vond ik niet altijd even sterk.

Gemiddeld, een kleine 7 en naar boven dus afgerond komen we uit op een milde 3.5*.

Mooie film. Word een beetje komisch overgebracht en dat pakt goed uit. Goed geacteerd, mooie beelden al is alles CGI. 3,5*

avatar van james_cameron
Een waargebeurd sprookje, gebaseerd op de belevenissen van de Franse koorddanser Philippe Petit (hier gespeeld door Joseph Gordon Levitt). Wanneer je de superieure documentaire Man On Wire met hetzelfde onderwerp reeds kent kun je deze film feitelijk overslaan, al wordt 'the walk' uit de titel wel subliem in beeld gebracht. Dat kon de documentaire natuurlijk niet. Verder is de film qua toon erg dik aangezet en bestaat de cast grotendeels uit karikaturen. Gordon Levitt doet zijn best in de hoofdrol en weet ook wel te overtuigen, maar zijn personage blijft grotendeels aan de oppervlakte hangen. De documentaire graaft dieper, is interessanter en bevat meer drama en gevoel.

avatar van HarmJanStegenga
Zemeckis brengt de Twin Towers weer tot leven. Mooi gedaan hoor. Het hoogtevrees gevoel zit er op een gegeven moment best in + zwetende handjes. De laatste drie kwartier zijn natuurlijk dát waar we allemaal op hebben gewacht tijdens het zien van deze 'The Walk'. Wat daar aan vooraf gaat is rustig wegkijken, weinig spectaculair. De film ziet er mooi uit, de CGI doet haar werk en Joseph Gordon-Levitt speelt zijn rol erg leuk. Deze prent heeft aardig aan mijn verwachtingen voldaan. Leuk zo op de zondagmiddag.

avatar van Mr. Chiel
WOW! Wat een geweldige film. Werd helemaal meegenomen in het verhaal, en het zag er echt geweldig uit. Mooie soundtrack (downloaden!) en vrij luchtig en met humor gebracht.

avatar van knusse stoel
Dit was een prima film met dito verhaal en mooie beelden, helaas niet 3D gezien waarin hij ook is uitgebracht. De spanning zal voor velen te merken zijn tijdens de hoogten waarbij onze hoofdrolspeler de noord- en zuidtoren van de Twin Towers verbindt door een kabel waarover hij gaat lopen. Vriendin had gewoon klamme handen en voeten. Als je hoogtevrees hebt is dit een aanrader!!!

avatar van Pazmaster
Op zich best een leuk verhaal maar de manier waarop het verteld wordt stond me niet zo aan (steeds tussendoor over zichzelf vertellend) en het acteerwerk is niet altijd even overtuigend. Vooral het vreselijke Franse nepaccent irriteerde me mateloos, het doet echt afbreuk aan de film. Maar desondanks deze minpunten is de film toch wel de moeite waard, en het blijkt ook nog eens waargebeurd te zijn.

avatar van Leo1954
De documentaire had ik wel eens gezien, bizarre act natuurlijk. Ik vond deze speelfilm goed, hield me continue in zijn greep. Beetje sentimenteel ook wel, geen directe verwijzing naar de verschrikking van 9/11, maar dat werd natuurlijk wel duidelijk. Eigenlijk wel knap gedaan ook. Een vrolijke herinnering. Spannende goede film! Enorm knap gemaakt. En ja, ik heb ook al hoogtevrees als ik op een krant sta!

Door Edwin Evers die in zijn programma "Evers staat op" vertelde dat hij helemaal duizelig en misselijk werd van deze film was ik zeer benieuwd geworden.
In 3D gekeken, zodat het effect optimaal en de beleving optimaal zouden zijn.
Maar het viel mij allemaal een beetje tegen.
Zeker kwa 3D effecten. Je ziet wel eens een knoop naar je toe komen of een stok maar dat was het dan ook. Wel was er meer diepte. Meest aansprekende en boeiende scenes vond ik de bouw en spanning wanneer Phillipe tussen de twee Twin Towers pendelt. Maar dat kwam vooral door de schoonheid van de de twee wijlen Twin Towers.

avatar van Flat Eric
Toch meer een ode aan de Twin Towers dan aan de koorddanser.

Vooral de tweede helft in New York is interessant waarbij je een goed beeld krijgt van de voorbereidingen. Het koorddansen tussen de Twin Towers is het betere klamme handjes werk.
Wat een prestatie.
Leuk om eens gezien te hebben.

avatar van Collins
Onderhoudende film die verslag doet van een uitkomende jongensdroom. Film ook die kiest voor de filmvorm met een alwetend verteller. De verteller is Gordon-Levitt in zijn rol als koorddanser Petit. De gewenning aan vorm en personage kost wat tijd.
De eerste paar minuten lijkt Gordon-Levitt met gekke maniertjes en Franse tongval een persiflage te zijn op een Fransman. Pas na enige tijd verdwijnt dat gevoel en begint het geloof in het personage te ontstaan. Gelukkig maar, want een komiek op het koord tussen de beide torens van het WTC had vast geen serieuze en geloofwaardige film opgeleverd.
De film heeft goede en saaie momenten. Een paar aardige scenes uit de opbouwjaren van de artiest Petit. Een minder enerverend tussenstuk waarin het plan nader wordt uitgewerkt. En een zinderend slot als de film eindelijk de focus legt op de stunt. Die is spannend gefilmd. De camera maakt goed gebruik van de hoogte van de torens. Het zielige stukje touw en de eenzame mens erop zien er onbeduidend uit. Gereed om te vallen. Het sfeertje is beklemmend.
Behalve de hoofdrol van Levitt stellen de overige rollen weinig voor. NIet dat zijn rol heel memorabel is, maar hij krijgt in ieder geval de kans om zijn acteertalent te showen. De andere rollen zijn nauwelijks meer dan behang in dienst van de hoofdrol. Wel jammer.
Helaas levert de film geen diepe inkijk op in het wezen van Petit. Desondanks prima vermaak.

avatar van filmkul
Prima film. De opbouw is goed. Het verhaal wordt vanaf de jeugd tot de twin toners rustig aan verteld met fraaie beelden van Parijs en NY. Levitt voorziet de film van het nodige commentaar, dat best leuk werkt. In de laatste drie kwartier wordt het behoorlijk spannend met als hoogtepunt de oversteek op het koord. Een aantal keer draait je maag even om. Het acteerwerk is eveneens van hoog niveau. Aanrader. 4.0

avatar van Biosguru
NYSe

Ik ben het met alles eens wat NYSe zegt, wat een luie vertoning zeg. Er wordt werkelijk niets aan de fantasie overgelaten. Zelfs het stompzinnige feitje dat de twintowers hoger zijn als de Eifeltoren wordt tot in de treurnis herhaald en herhaald en nog eens herhaald.

avatar van cantforgetyou
Leuke film. Ik vond hem wel weer iets te lang duren. In 90 minuten had het net wat vlotter gegaan en was het interessanter geweest. De beelden van de torens blijven indrukwekkend. Ik had ze eerlijk gezegd ook weer precies hetzelfde teruggezet na de aanslagen, maar goed. Ieder zijn eigen mening hierover. Bijna niet te geloven dat dit echt is gebeurd.

Van tevoren vroeg ik me al af of de film kon boeien aangezien je al weet wat er gaat gebeuren en de aanloop nooit echt boeiend kan zijn. En inderdaad, de aanloop is niet erg boeiend en de climax is even spectaculair, maar duurt voornamelijk gewoon te lang.
We zien Petit langzaam het touwlopen zich eigen maken, komt een vriendinnetje tegen en er is een wijze man die hem helpt. Goh. Iedereen spreekt Engels, wat soms (onbedoeld) op de lachspieren werkt en afleidt. De rol van Kingsley is gewoon slecht. Gordon-Levitt doet het best aardig, op dat domme accent na, dat dan weer wel.

avatar van Insignificance
Wokkietokkies en zo. Het is wat met de talen en accenten hier. Die van Petit was ik op voorbereid en ik kan niet zeggen dat Gordon-Levitt het slecht doet, maar hij speelt wel die arrogante kwast. Dan besluit Zemeckis ook nog eens om hem, staand op het Vrijheidsbeeld, de hele boel aan elkaar te laten praten. Geen gelukkige keuze, al probeert hij het daar omheen gelukkig wel frank en vrij te verpakken. Dat wil dan wel eens flauwtjes uitpakken, dat gedoe met die kist gaat ook nergens over, maar toch. Het helpt.

Vond het wat dat aangaat, met de docu redelijk vers in het achterhoofd, niet eens zo slepend uitpakken, terwijl Zemeckis toch ruim de tijd neemt richting de dans. Een geweldige stunt, al is het effect in de film niet navenant. Spannend als je hoogtevrees hebt, misschien, maar het wollige gezever leidt alleen maar af en over die digitale vogel zullen we het maar niet hebben. Een soort Ocean's Eleven, maar dan in een ander jasje en een mindere executie. Waardeloos is anders, maar veel waarde heeft dit na de docu niet.

Redelijke film waarin een Fransman besluit te gaan koorddansen tussen de twin towers. Gebaseerd op een waargebeurd verhaal. De film ziet er zeker goed uit en het koorddansen is spectaculair. Voor de rest blijft het allemaal wat oppervlakkig en de documentaire over ditzelfde verhaal werkte beter. Joseph Gordon-Levitt zet wel een prima rol neer.

avatar van DragQueen
Zeer onderhoudende film, die de gebeurtenissen vertelt omtrent Philippe Petit's droom om tussen de twin towers te lopen over een koord. En de film is zowaar boeiend tot de laatste seconde. Ook bij vlagen zeer spannend. Visueel zag het er ook goed uit. Joseph Gordon-Levitt zet een overtuigende hoofdrol neer. 3,5 Ster.