- Home
- Cast & crew
- Robert Bresson
Delen
Robert Bresson
Overleden op: 18-12-1999 (98)
Geboren: 25 september 1901 in Bromont-Lamothe
Bekend van: Un Condamné à Mort S'est Échappé ou Le Vent Souffle Où Il Veut, Pickpocket en Au Hasard Balthazar
IMDb profiel: Robert Bresson
Wikicode: 11055
Bekend van
Volledige filmografie (30)Un Condamné à Mort S'est Échappé ou Le Vent Souffle Où Il Veut
Pickpocket
Au Hasard Balthazar
Mouchette
Journal d'un Curé de Campagne
L'Argent
Procès de Jeanne d'Arc
Le Diable Probablement
Lancelot du Lac
Les Dames du Bois de Boulogne
Quatre Nuits d'un Rêveur
Une Femme Douce
Les Anges du Péché
De Weg naar Bresson
als zichzelf
Courrier Sud
Samengewerkt met
Reacties
ÿíóñ
-
- 101 berichten
- 329 stemmen
Absoluut mijn favoriete regisseur. Ik heb nu 3 films van hem gezien - Journal d'un cure de campagne, Pickpocket en Au hasard Balthazar - en alle 3 kregen van mij 5 sterren.
Iemand die voor mij de essentie van Bressons films heeft weergegeven is Willem Jan Otten. Door zijn boek 'Het museum van licht', ben ik ooit nieuwsgierig naar Bresson geworden. Volgens Otten gaat het bij Bresson om het geestesoog. 'Hij schikt zijn opnamen zo, dat er nog een beeld ontstaat, buiten de film, op een scherm dat zich binnenshoofds bevindt.'
(FisherKing heeft trouwens een mooie post hierover bij Pickpocket geplaatst).
Bijzonder bij Bresson is het gebruik van acteurs, of beter gezegd modellen, zoals Bresson ze zelf noemde. Hij werkte het liefst met mensen zonder acteer-ervaring,
Hij wilde dat de acteurs zo emotie-loos mogelijk speelden. 'Echte acteurs' proberen die emoties te spelen, Bresson wil dat de emoties juist door bij de toeschouwer zelf werden opgeroepen.
Als je oppervlakkig kijkt, lijken de films van Bresson te worden bevolkt door een stel zombies, maar voor mij werkt het! Juist door de emotieloosheid ontstaat bij de toeschouwer een enorme spanning.
In die zin zijn de films van Bresson niet 'realistisch' (hoewel een film als Pickpocket toch een redelijk documentair karakter heeft).
Alastor
-
- 2633 berichten
- 3018 stemmen
Ik had 5 films van de beste man op stapel liggen, maar na twee films ben ik afgehaakt (pickpocket 2,5 ster & au hasard balthasar 2,0 sterrem).
Die spanning kan waar ÿíóñ het over heeft, kan mij niet grijpen. Sterker nog; door het emotieloze spel interesseert het me bar weinig wat er met de personages gebeurt. Mijn aandacht verslapt nogal snel bij Bresson, waardoor het een opgave wordt om de film uit te kijken.
Misschien dat ik later nog eens een Bresson herzie of een andere film van hem kijk, maar voor nu zeg ik: Tabee!
starbright boy (moderator films)
-
- 21279 berichten
- 4418 stemmen
Ben het volkomen met ÿíóñ eens. Het grijpt me juist enorm hard. 3 van de 4 films die ik zag vond ik prachtig, Les Dames de Bois de Boulogne (die niet bepaald typisch Bresson is en een van zijn vroegste films is) vond ik veel minder. Ik ga langzaam maar zeker de rest van zijn werk ook zien.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Ik heb alleen Lancelot du Lac gezien en ik vond zijn stijl zo mooi contrasteren met het verhaal dat ik heel benieuwd ben naar de rest van zijn werk
starbright boy (moderator films)
-
- 21279 berichten
- 4418 stemmen
Volgens IMDB is Bresson (die al behoorlijk op leeftijd was) gestopt met films maken omdat hij de fnanciering voor de verfilming van het bijbelboek Genesis niet rond kreeg. Heel erg jammer, want dat klinkt als een film die ik had moeten zien.
Mug
-
- 13981 berichten
- 5969 stemmen
Vanaf 1 november een Bresson retrospectief (een woord om niet meer te vergeten) in het Filmmuseum. Naar aanleiding van de conservering van zijn eerste speelfilm, Les Anges du peché uit 1943.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
En wat (nog karige) info van de website:
Het Filmmuseum presenteert een programma rond regisseur Robert Bresson (1901-1999). Aanleiding is de conservering door het Filmmuseum van een originele kopie van zijn eerste speelfilm Les Anges du peché uit 1943. Bresson maakte slechts dertien films over een periode van veertig jaar, maar deze behoren alle tot de interessantste en meest authentieke uit de filmgeschiedenis. Kenmerkend voor zijn stijl is het weglaten van essentiële elementen, het gebruik van niet-professionele acteurs en de aandacht voor religieuze symboliek. O.a. Au hasard Balthazar, Mouchette, Un condamné à mort s’est échappé, Les Anges du péché en L’Argent.
(vanaf 1 november)
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Er worden in het retrospectief in het Filmmuseum (1-21 november) acht films van Bresson vertoond:
- Les Anges du Péché (1943) 7x
- Les Dames du Bois du Boulogne (1945) 3x
- Le Journal d'un Curé de Campagne (1950) 2x
- Un Condamné à Mort s'est Échappé ou... (1956) 2x
- Pickpocket (1959) 2x
- Au Hasard Balthazar (1966) 2x
- Mouchette (1967) 2x
- L'argent (1983) 3x
Helaas geen Lancelot du Lac. Ik ken alleen zijn debuut nog niet, maar zou L'Argent en Journal d'un Curé van harte willen aanbevelen. Voor data en aanvangstijden zie www.filmmuseum.nl
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Ik hoop vooral Un Condamné, etc. te zien.
boerenpummel
-
- 1012 berichten
- 3551 stemmen
Ik ook, zeer hoge verwachtingen van.
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2764 stemmen
Ik heb reeds de volgende films gezien in het Filmmuseum:
- Pickpocket (1959) 5*
- Un Condamné à Mort s'est Échappé ou... (1956) 4,5*
- Le Journal d'un Curé de Campagne (1950) 3,5*
Ik hoop de volgende nog te zien:
- Au Hasard Balthazar (1966)
- Mouchette (1967) (mocht ik teveel tijd over hebben)
Zijn films zijn mij zeker niet tegengevallen. Ik had nooit het idee dat het te traag leek, en misschien was ik onbewust wel zo goed voorbereid dat het mij meeviel. Ik zie in ieder geval uit naar zijn volgende films.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Ik heb reeds de volgende films gezien in het Filmmuseum:
- Pickpocket (1959) 5*
- Un Condamné à Mort s'est Échappé ou... (1956) 4,5*
- Le Journal d'un Curé de Campagne (1950) 3,5*
Ik hoop de volgende nog te zien:
- Au Hasard Balthazar (1966)
- Mouchette (1967) (mocht ik teveel tijd over hebben)
Fijn om te lezen dat er ook anderen fanatiekelingen dit soort retro's in het Filmmuseum bezoeken. Vaak zit je er met een handje vol mensen, terwijl ikzelf vanuit Nijmegen, Den Haag of nu Utrecht kom. Er zijn toch meer van die gekken denk ik dan. Ik ben bij Bresson nog niet geweest, maar wil nog wel kijken of ik 1 of 2 films kan meepikken.
MXO
-
- 1449 berichten
- 516 stemmen
L' Argent is aanstaande maandag in Breda te zien in het Chassé Theater. Misschien moet ik ook maar eens langsgaan.
Co Jackso
-
- 21924 berichten
- 2764 stemmen
Fijn om te lezen dat er ook anderen fanatiekelingen dit soort retro's in het Filmmuseum bezoeken. Vaak zit je er met een handje vol mensen, terwijl ikzelf vanuit Nijmegen, Den Haag of nu Utrecht kom. Er zijn toch meer van die gekken denk ik dan. Ik ben bij Bresson nog niet geweest, maar wil nog wel kijken of ik 1 of 2 films kan meepikken.
Normaal ga ik niet zo heel vaak naar het Filmmuseum. Maar als ze klassiekers gaan uitzenden die ik nog niet heb gezien, dan ga ik er graag heen. Omdat ze besloten hebben om alle Bresson films in ongeveer 2 weken te proppen ben ik er nu veel te vinden. Dat soort buitenkansjes moet je simpelweg grijpen, dan besluit ik later wel of ik gek ben .
The One Ring
-
- 29974 berichten
- 4109 stemmen
Verdraait, voor mijn studie kom ik elke week in het filmmuseum, maar dat Bresson nou al bezig was is aan me voorbij gegaan. Ik dacht dat dat pas in december begon.
lesamurai
-
- 441 berichten
- 152 stemmen
Hij is de meester van de klassiekers; kijk maar naar Pickpocket en naturlich Diary of a Country Priest. Een voor een sensationeel.
Mochizuki Rokuro
-
- 18917 berichten
- 14712 stemmen
Sinds gisteren alle 13 lange speelfilms van Robert Bresson gezien:
01. 4.5* - Journal d'un Curé de Campagne (1951)
02. 4.0* - Mouchette (1967)
03. 4.0* - L’Argent (1983)
04. 4.0* - Une Femme Douce (1969)
05. 4.0* - Les Dames du Bois de Boulogne (1945)
06. 4.0* - Les Anges du Péché (1943)
07. 3.5* - Procès de Jeanne d'Arc (1962)
08. 3.5* - Le Diable Probablement (1977)
09. 3.5* - Quatre Nuits d'un Rêveur (1971)
10. 3.0* - Pickpocket (1959)
11. 3.0* - Au Hasard Balthazar (1966)
12. 3.0* - Lancelot du Lac (1974)
13. 3.0* - Un Condamné à Mort S'est Échappé ou Le Vent Souffle Où Il Veut (1956)
10-13 maar eens herzien, kunnen alle wel omhoog denk ik.
Querelle
-
- 6548 berichten
- 4894 stemmen
Lancelot du Lac in elk geval Maar snap bij die film eigenlijk ook wel alle lage waarderingen.
Malick
-
- 9014 berichten
- 0 stemmen
Interessante video-essay van David Bordwell over 'ruimte' en 'montage':
Tot nu toe:
01. Un Condamné à Mort s'est échappé ou Le vent Souffle où il Veut / A Man Escaped (****)
02. Au hasard Balthazar (***½)
03. Procès de Jeanne d'Arc / Trial of Joan of Arc (***)
04. Le Diable Probablement / The Devil Probably (**½)
05. Pickpocket (**½)
06. Journal d'un Curé de Campagne / Diary of a Country Priest (**)
ghostman
-
- 5707 berichten
- 5 stemmen
Cinema voor gevorderden . Mijn top 3 :
1. Pickpocket (1959)
2. L'argent (1983)
3. Au hasard Balthazar (1966)