Les Dames du Bois de Boulogne (1945)

Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Robert Bresson
met María Casares, Paul Bernard en Elina Labourdette

Hélène, een vrouw uit de hogere society-kringen is ontdaan omdat haar geliefde Jean zijn interesse in haar verliest. Ze zint op wraak. Ze arrangeert een ontmoeting tussen hem en Agnès, een voormalige cabaret-danseres, in de hoop dat de twee verliefd worden. Wat Jean niet weet is dat Agnès een verleden als prostituee heeft.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
De grote naam van de regisseur en de een van de scenarioschrijvers (Bresson en Cocteau) zal (hopelijk) niet op deze film gebaseerd zijn.
Ik vond dit namelijk toch wel een tegenvaller. Een vrij doorsnee wraakzuchtige-femme-fatale verhaal, in die tijd wellicht wat omstreden door het verleden van het personage Agnès. De dialogen zijn af en toe wel leuk en het geheel is best kijkbaar, maar verre van bijzonder of echt interessant. Geen hint van genialiteit in deze film.

Schijnt ook nog geen typische Bresson-film te zijn, volgens verschillende bronnen. Zie onder andere recensie van zetes op IMDb.

Die link staat er vanzelf toch al,schat.Hoe dan ook:ik heb eveneens wanhopig geprobeerd om Bressoniaanse elementen in deze film op te sporen,maar veel verder dan dat hij ergens begint en ook weer ophoudt, kom ik niet.
Nog sterker:LDDBDB is een typisch voorbeeld van de klassieke cinema waar Bresson later zo van gruwde.De dialogen zijn overvloedig,de acteurs professioneel en niet autistisch overkomend,de decors en kostuums tot in de puntjes verzorgd,de intrige glashelder,de montage vloeiend.
Overigens daag ik iedere beunhaas uit om uiteen te zetten waarom Diderot,die een verhaaltje uit de roman schreef waarop de film is gebaseerd,en Cocteau niet meer zouden zijn dan simpele verhalenvertellertjes.En wat dan wel een goed verhaal is.
Verder kudoi voor überbitch Casarès die ook goed op dreef zou zijn even later in Orpheus van Cocteau,terwijl haar tegenspeelster me aan Madeline Zima deed denken,oordeelt u zelf.
Opgemerkt dient te worden dat alles er voor een film die tijdens de oorlog is opgenomen erg somptueus uitziet,al zullen de betrokkenen ongetwijfeld achteraf hebben gejammerd over de omstandigheden .Waarbij ik toegeef dat een 18-eeuwse setting beter bij de libertijnse thematiek,vergelijkbaar met Les liaisons dangereuses(waarschijnlijk ook een doorsnee k*t verhaaltje dan) had gepast en dat een beperkt budget dit toch onmogelijk maakte.