Meningen
Hier kun je zien welke berichten Dries666 als persoonlijke mening of recensie heeft gemarkeerd.
Bataille du Rail, La (1946)
Alternatieve titel: Het Gevecht der Spoorwegen
Fantastisch gefilmd... Ongelooflijk fascinerend in wat voor een grote rol deze verzetshelden betekend hebben. Echte helden, die op zijn minst voor een groot verschil zorgden voor de troepen aan de kusten van Normandië. Zonder hen, zaten we hier nu niet met de luxe die we nu hebben. Hoe het verzet zonder wikken of wegen doorzet, goed beseffende wat de gevolgen kunnen zijn, dat ze hun leven kunnen verliezen. Hoezeer ze voor hun vrijheid bereid zijn te strijden. Eigenlijk al in begin duidelijk, toen men vrijwillige spoor/treinarbeiders begon te gijzelen en executeren, in hoop zo het sabotage te laten stoppen. Niets mocht baten, het verzet bleef moedig doorzetten en strijden. Helden, stuk voor stuk. Dank, voor dit alles. Dank, aan de troepen.
Wat een film, of docu, zoals je wilt. Voelt allemaal heel echt aan, komt erg sterk over. Ook hoe ze die trein lieten ontsporen.. Sterk gefilmd, en zo kort na de feiten..
Enige vreemde, overal duidelijk, ook bij IMDB, dat de film uitkwam in 1946. Al geeft het titelbestand bij mij 1949 aan? Iemand die hier meer rond weet?
Voor mij; 5*. Manier waarop gefilmd, sterke beelden, inzet, moed en motivatie van verzet. Als dank voor hen.
Ce Cher Victor (1975)
Alternatieve titel: Cher Victor
Sterk drama met zeer bitter einde.
Was mijn 2de film met Bernard Blier en wat deze betreft is dit toch wel een onbekend juweeltje.
Kan me best voorstellen dat deze film niet gemakkelijk te verkrijgen valt. Ik heb hem van een vriendin gekregen, in een grootfilmpakket dus wist niet eens dat ik in handen heb. Het is enkel een softcopy, zonder ondertitels. Dat maakt het volgen van de film niet zo eenvoudig.
In elk geval presteren zowel Blier en vooral Dufilho hier zeer sterk. Wat een pracht van een acteur was die Dufilho trouwens! Je krijgt er werkelijk schrik van als je hem ziet uivliegen in een van z'n Franse koleres.
Film is zeker een aanrader als je der wat in zit. Voor een copy kan je altijd bij mij terecht.
Dabangg (2010)
Heb de film thuis, alleszinds toch het grootste stuk ervan. De mijne is 20 minuten korter en zonder aftiteling dus vermoed dat ik een stuk mis. Het is ook een versie van internet die ik eens gekregen heb.
Nog een nadeel is dat ik hier geen ondertitels bij vind, zelfs geen Engelse. En helaas is mijn Indisch niet zo goed om alles te verstaan. Met de beelden kan je het wel volgen maar vind ik niet goed genoeg om te stemmen. Daardoor dus geen stem van mij hier.
Wat ik wel kan zeggen van de film is dat ie, zelfs met gepaste ondertitels, niet meteen de moeite is om kijken. De film springt soms snel van de hak op de tak wat het dan moeilijk maakt om te kunnen volgen. Humor is wat flauw, maar kan me ook niet bepaald een andere Indische komedie voor de geest halen dus vergelijken valt moeilijk. Heb er nog wel een paar in mijn collectie dus dat komt goed.
Het toffe aan de film is het zingen en dansen van alle acteurs, met de gekende choreografieën die je - vermoed ik - in de meeste Bollywood films wel tegenkomt. Blijft altijd, net zoals in Slumdog Millionaire, aangenaam om kijken.
Moest ik ooit op een of andere manier een versie vinden waarvoor ik wel zou kunnen stemmen zou ik voor 2,5* gaan.
Defying Gravity (2008)
Geen idee hoe ik aan de film kom, het is een bestand van 500 mb maar met een degelijke kwaliteit. Ik ga er van uit dat er geen budget (meer over?) was om de film te laten uitbrengen op dvd.
Op Ebay staat er momenteel een dvd in aanbieding, doch redelijk prijzig: 50$ voor de schijf. De film moet redelijk zeldzaam zijn en zeer moeilijk te vinden geloof ik.
Het is een ietwat speciale film: gemaakt met zo weinig mogelijk of geen budget. Ik weet niet juist wat de opzet van de regisseur was. Had hij geen of een zeer laag budget of koos hij er opzettelijk voor om dit te maken zonder budget? Ik ben geneigd om voor het tweede te kiezen. Ondanks de waarschijnlijk meer dan beperkte middelen is het zijn bedoeling wel zo goed mogelijk iets neer te zetten. En hij wil ook dat de kijker dit doorkrijgt.
De film is zeker niet zoals zo'n goedkope prent die gewoon voor geld in het laatje moet zorgen.
Het concept van Defying Gravity past bij de hoofdacteurs. Maak er het beste van met de middelen die je hebt. En dat is best wel eens een verandering van het modale filmconcept.
Ik weet niet wat de acteurs hier juist aan verdiend hebben; maar ondanks dat ze geen filmsterren zijn probeerden ze met zoveel mogelijk gevoel te acteren. Dat is respectwaardig. Met de kwaliteiten die ze maar hebben en zonder er wat aan te verdienen er toch voluit voor willen gaan.
Buiten de hoofdrolspelers zullen er zeker een paar bij waren die voor de eerste maal in hun leven geacteerd hebben. Vreemd ook dat alle figuranten uit de film in de credits genoemd worden. De reden daarvoor is me nog wat onduidelijk. De credits zouden er anders wat sullig bij lijken misschien komt me wel op.
Grappig moment tijdens de film toen ik vreesde dat er geen budget meer over was om een vrouwelijke serveerster te voorzien. Dat een of andere arme drommel de opdracht gekregen had om travestiet te spelen. Wat hij echter wel niet slecht zou gedaan hebben. Gelukkig bleek het een gespeelde traverstiet te zijn.
Over het verhaal zelf ben ik iets minder opgetogen. Ik weet niet goed hoe het te zeggen. Het had uitgebreider en gedetailleerder gekunnen. Het verhaal rond Cassandra is nog steeds wat mistig voor me. Ik versta dat ze op de vlucht is voor haar stiefpa naar haar mama, waar ze waarschijnlijk altijd veilig bij was.
Normaal kijk ik nooit geen film zonder bijbehorende ondertitel; dit was hier niet mogelijk. Daardoor heb ik wel niet alles zo goed kunnen verstaan.
Het is een speciale film maar zeker niet in negatieve zin. Het concept is verrassend anders tegenover andere films. En dat is het interessantste hier.
Aanrader als je de gewone film eens beu bent.
2,5*
École Buissonnière, L' (1948)
Alternatieve titel: I Have a New Master
Tot mijn grote verbazing bezit ik deze film, dan nog wel in een AVI bestand. Helaas door de lage beschikbaarheid van deze film geen bijpassende ondertitels gevonden. Kwaliteit - voornamelijk door de leeftijd van de film - was niet zo optimaal waardoor het weinig evident was alles te begrijpen. Kon er evenwel het meeste uithalen.
Is erg mooi gemaakte film die destijds voor veel commotie moet gezorgd hebben. Een evolutionaire film in vele facetten. Het openstaan, durven nadenken. Heel sterk gemaakt.
Geheime Leben der Bäume, Das (2020)
Alternatieve titel: The Hidden Life of Trees
Prachtige documentaire die voorbij vliegt. Ongelooflijke beelden, knap in beeld gebracht hoe bomen ontspruiten van kleine takjes tot heuse stammen. Wat een mooie idealen volgt deze man ook. Wordt ook mooi in beeld gebracht hoe hij opstand, zijn idealen en principes niet naast zich neerlegde maar net ervoor koos op te staan en zich uit te spreken over hoe we de natuur met rust horen te laten. De natuur weet zich steeds wel zelf te herstellen en heeft daarbij geen enkele hulp nodig van de mens. We blijven onszelf herhalen in onze fouten. De natuur zal altijd overleven, hoe lang het ook moge duren. De film (in Vlaanderen, toch in de cinema waar ik keek) reeds beschikbaar, maakt dat je ook erg uitkijkt naar het aankopen van het boek. Hele mooie documentaire en zeker aan te raden!
Gone Fishin' (1997)
Hemeltjelief... Dit zie je niet zoveel, een film die je schuldig doet voelen om het feit dat je hem zo'n lage score geeft. Voelt aan alsof ze allen alles geven wat ze hebben, terwijl het eigenlijk gewoon geen steek houdt... Humor is beoogd op niveau van "Home Alone", alleen geraken ze zover zelfs niet.
Waar Joe Pesci er dan nog mee door kan, vraag ik me bij Danny Glover af of ie sinds het begin van z'n acteercarrière misschien een gelijkaardig trauma heeft opgelopen zoals ie deed in Saw... De beste man doet volgens mij wel hartstikke zijn best, maar meer dan onzinnige woordjes kopiëren van z'n buddy komt er niet uit wat z'n hele vertoning eigenlijk best een beetje zielig maakt... Je zou er nog medeleven met krijgen.
Al bij al een vlotte zit, maar geen om te onthouden...
Gordel van Smaragd (1997)
Ben een beetje verbaasd wegens de lage score hier gegeven?
Zelf heb ik de film ooit eens kunnen pindakazen, dus geen DVD-versie maar desondanks goede kwaliteit!
Ik vond de film zelf eigenlijk best interessant en mooi neergezet. Geeft volgens mij een relatief eerlijke en harde versie van de geschiedenis van Nederlands-Indië. Toont aan dat het zeker geen evidentie was voor Nederlanders in de (post-)WOII-periode. Weet niet of er een soort taboe over bestaat in Nederland net zoals we bij ons in België ook niet bepaald fier mogen zijn op bepaalde stukken uit onze geschiedenis?
Heat, The (2013)
In België is ie al uit héhé, vandaar mijn stem al.
Kan alleen maar zeggen dat zeker aanrader is! McCarthy draagt grotendeels de film, en hoe! Had enkel nog maar Bridesmaids gezien met haar, waar ik niet veel herinneringen aan heb. Maar deze is één om niet snel te vergeten. Bullock speelt gewoon zichzelf maar vormt de perfecte tegenhanger van McCarthy.
Ook laatste scene is hilarisch, zeker kijken zodra ie bij jullie uitkomt!
Just Business (2008)
Inderdaad echt geen te beste film. Vond geen passende ondertitels dus niet zo eenvoudig mee te volgen, keek hem wel uit. Al viel ik er bijna bij in slaap. Dit is pruts.. Buiten Gina Gershon niemand die ook maar een sprankeltje acteerkwaliteiten heeft. Zou dit eerder bijna een C film durven te noemen.. Ook, bijna de hele plot staat denk ik in de beschrijving. Enkel net niet de clue. Weet niet hoe ik aan de film kom, mocht er iemand ooit geïnteresseerd zijn, stuur me maar een PB. Al zou ik je toch aanraden een betere film uit te kiezen..
Laid to Rest (2009)
Wat voor een bagger is me dit... Film solliciteert bijna naar een minimale 0.5 score... En toch, kan het nog net dat stukje erger vind ik. Dus gun het hen niet. Wat een rip-off van andere slashers... Wat moet er gespeeld hebben voor Lena Heady om hieraan toe te zeggen... En zoveel goede reacties/scores bij deze film, is er iets die ik gemist heb? Jeetje zeg.
Tous au Larzac (2011)
Alternatieve titel: Larzac
Film gevonden via de FNAC België, verder volgens mij enkel nog maar in beperkte oplage te vinden via Ebay.
Had de documentaire reeds eerder gezien tijdens mijn verblijf in Madagascar maar onvolledig. Was er zo van weg, nog lang zitten zoeken nadien en eindelijk gevonden.
Aanrader voor iedereen, film betreft een onwaarschijnlijk waargebeurde documentaire. Een heel dorp dreigt onteigend te geraken wegens een uitbreiding van een militaire kazerne. Het verhaal gaat over de strijd die gevoerd word, niet alleen een strijd tegen een macht hogerop, maar een strijd om vrijheid. Vooral een sympathie van dergelijke omvang lijkt ons hedendaags nog onmogelijk te realiseren, en kan een voorbeeld voor ons allen zijn. Deze situaties mogen dan eerder zeldzaam zijn in onze contreien, in verscheidene andere landen blijven dit alledaagse situaties. Helaas is de bevolking daar niet in staat om op te treden tegen deze grootmacht.
Laat deze film een voorbeeld zijn voor ons allen, een aanrader voor de Franse schoollessen! Tous au Larzac, allemaal voor vrijheid! Geen weg terug!