• 8.349.991 stemmen

Alternatieve titel: Larzac

Oorsprong: Frankrijk

Geregisseerd door: Christian Rouaud

Met onder meer: Léon Maille, Pierre Burguière en Christiane Burguière

IMDb beoordeling: 7,3 (189)

Oorspronkelijke taal: Frans

Plot Tous au Larzac

Documentaire met grappige en ontroerende personages over een ongelooflijke strijd: deze van de boeren van Larzac tegen de staat - een botsing van de zwakken tegen de sterken, die hen verenigt in een gevecht zonder genade voor het redden van hun land. Het is een vastberaden strijd, soms ruw en gevaarlijk. Het begon allemaal in 1971 toen de regering, via de stem van haar minister van Defensie Michel Debré, zei dat het militaire kamp Larzac zich moet uitbreiden.

imageimage

avatar van Dries666

Dries666

Film gevonden via de FNAC België, verder volgens mij enkel nog maar in beperkte oplage te vinden via Ebay.

Had de documentaire reeds eerder gezien tijdens mijn verblijf in Madagascar maar onvolledig. Was er zo van weg, nog lang zitten zoeken nadien en eindelijk gevonden.

Aanrader voor iedereen, film betreft een onwaarschijnlijk waargebeurde documentaire. Een heel dorp dreigt onteigend te geraken wegens een uitbreiding van een militaire kazerne. Het verhaal gaat over de strijd die gevoerd word, niet alleen een strijd tegen een macht hogerop, maar een strijd om vrijheid. Vooral een sympathie van dergelijke omvang lijkt ons hedendaags nog onmogelijk te realiseren, en kan een voorbeeld voor ons allen zijn. Deze situaties mogen dan eerder zeldzaam zijn in onze contreien, in verscheidene andere landen blijven dit alledaagse situaties. Helaas is de bevolking daar niet in staat om op te treden tegen deze grootmacht.

Laat deze film een voorbeeld zijn voor ons allen, een aanrader voor de Franse schoollessen! Tous au Larzac, allemaal voor vrijheid! Geen weg terug!